3 мільярда 500 мільёнаў — гэта толькі пачатак
Першы, хто параўнаў жанчыну з кветкай, — паэт, другі — ідыёт. Безумоўна, выконваць апошнюю ролю палымянага жадання няма, але гаварыць будзем зусім не пра жанчын і кветкі. Мільённы раз трэба ўзняць "вечназялёнае". Рэстаўрацыя, якая аніколі ў кароткіх штоніках і не была, — гэта праблема. Сонца не спяшаецца ў наша аконца, ці не так? Лёс Версаля. Падумалі пра Парыж? Дарэмна.
Чыстыя факты
Палацава-паркавы комплекс у Свяцку — першы створаны ў пейзажным стылі англійскі парк на Беларусі, які акружаюць азёры (вада з двух верхніх перацякае ў два ніжнія), і шыкоўны палац з бакавымі галерэямі. Плошча гэтай прыгажосці — 12 гектараў.
Помнік архітэктуры і садова-паркавага мастацтва XVІІІ стагоддзя не адзінокі. Ён — маленькае блізня аднаго сусветна знакамітага француза: ансамбль у Свяцку — малодшы брат парыжскага Версаля. Так, таго самага, які ўвасобіў ідэю абсалютызму эпохі "караля-сонца". Але гутарка ідзе не пра Людовіка XІV, а пра неймаверную папулярнасць каралеўскай рэзідэнцыі: паглядзелі, што прыгожа, — і ў Патсдаме, і ў Вене захацелі тое ж самае. На Беларусі ж аналаг Версаля толькі адзін.
"Зорка" фотасесій
Любы гродзенец не дазволіць схлусіць: з гэтым мужчынам фатаграфуюцца абсалютна усе. Калі ты быў у Гродне і не сеў яму на калені, ці не абняў яго за плечы, ці не пацалаваў яго ў шчаку, ці не лёг з ім поруч, то трэба смела лічыць: ты не быў у Гродне. Калі шчыра, літаральна адзінкі ведаюць, хто ён. Хто гэты бронзавы мужчына, які, размясціўшыся на лаве, глядзіць на бераг Гараднічанкі і на вуліцу Элізы Ажэшкі? Многія лічаць яго за Пятра І. Не, справу маем з італьянскім дойлідам Джузэпэ дэ Сака. Ён, сам з Вероны, і пабудаваў беларускі Версаль.
Галоўны архітэктар Вялікага Княства Літоўскага, італьянец атрымаў замову ад магната Юзафа Валовіча, і ў 1779 годзе жамчужына дойлідства ў стылі барока ўжо стаяла сярод паркаў і азёраў. За 20 кіламетраў ад Гродна.
Раней — хварэлі, цяпер — цалуюцца
Лёс палацава-паркавага ансамбля наўрад ці зайздросны. У канцы XІX стагоддзя беларускі Версаль знайшоў новых гаспадароў: Юзаф Валовіч прайграў Свяцк у більярд.
Але рэальна злыя жарты пачаліся пасля. Наблізіліся 1930-я. Беларускі Версаль згубіў мінулы статус, набыў новы — стаў наркалагічнай клінікай (прычым адзінай ва ўсёй тагачаснай Польшчы). Плячыстыя мужчыны, у доўгіх плашчах і элегантных шляпах, павольна шпацыравалі між азёраў. Свяцк ператварыўся ў вядомае сярод багемных персон месца. Што да звычайных смяротных — уваход адназначна забаронены.
Значныя змены адбыліся ў Свяцку ў савецкі час, калі тут арганізавалі медыцынскі цэнтр рэабілітацыі хворых на сухоты. Вось у такім выглядзе Свяцк і праіснаваў да нашых дзён: апошні пацыент пакінуў рэзідэнцыю ў 2005 годзе.
А далей часта гучыць: "Джузэпэ дэ Сака ў труне пераварочваецца!" Адны гавораць, што архітэктар не ўзрадаваўся б, калі б убачыў цудоўны стан палаца (апошняе пацвярджае фота). Другія гавораць: "Усё гэта дробязі. Італьянец пачаў варушыцца, калі дадумаліся масава кідаць смецце". Паводле слоў мясцовай жыхаркі Святланы Зыгмантовіч, бліскучыя пакеты з-пад чыпсаў, пабітыя шклянкі з-пад піва, разарваныя пачкі цыгарэт — гэта яшчэ "кветачкі", самае прыстойнае з таго, што ўпрыгожвала ганак беларускага Версаля, каскад азёраў і англійскі парк вакол іх.
На працягу чатырох гадоў палацава-паркавы комплекс фактычна заставаўся нічыйным. Днём з агнём давялося шукаць пакупнікоў. З 2009 адкрытае акцыянернае таварыства "Азёрны" атрымала гэты архітэктурны ансамбль, і адразу ж жыццё каля Свяцка закіпела. Беларусы актыўна скардзіліся: маўляў, забаранілі не толькі наведваць комплекс, але і нават фатаграфавацца на яго фоне.
Тым не менш вяселлі ехалі: у кожную сонечную суботу — да шасці пар. А што? Дзень вяселля — самы доўгачаканы, самы шчаслівы ў жыцці закаханых. Вядома, успаміны пра яго грэюць душу доўгія гады пасля. Таму факт застаецца фактам: гродзенскія нявесты хочуць цалавацца каля палаца XVІІІ стагоддзя, і толькі так. А забарона наведваць беларускі Версаль не зрабіла шлюбныя фота больш рэдкімі.
Вольнаму воля
Відаць, апошняе абумовіць будучыню Свяцка пасля рэстаўрацыі. У 2015 годзе некаторыя залы аддадуць пад вяселлі. Актавая зала ператворыцца ў рэстаран. Адно крыло будынка запоўняць шыкоўныя нумары з кандыцыянерамі, сучаснай мабільнай сувяззю, інтэрнэтам і многімі іншымі атрыбутамі цывілізацыі. Кабінеты для лячэння і СПА-комплекс размесцяцца ў другім крыле. У гаспадарчых пабудовах, якія датуюцца 1841 годам, адкрыецца кавярня. Адновяць канюшні. Хочаш вудзіць — калі ласка, хочаш паляваць — калі ласка, хочаш пікнік — таксама калі ласка. Поле для крыкета і міні-гольфа, веласіпедныя дарожкі — гэта аснова адпачынку. Ці не так?
Сёння праект рэстаўрацыі знаходзіцца на стадыі распрацоўкі. А "першыя ластаўкі" ўжо залятаюць. Гродзенскі гісторык і краязнаўца Ігар Лапеха выявіў істотную памылку. Так, арганізатары плануюць дэмантаваць "ламаны" дах. Маўляў, гэта надбудова савецкіх часоў. Але гісторык стаіць на сваім. І Новы Замак, і музычны флігель, і палацы Сангушак, Сапегаў, Радзівілаў у Гродне, — усе будынкі Джузэпэ дэ Сака маюць мансардны "ламаны" дах, які з'яўляецца адметнасцю эпохі барока.
Пакуль падстаў не верыць арганізатарам няма. Тое, што ўжо ажыццявілі, заслугоўвае пахвалы: чатыры вадаёмы ачысцілі ад смецця і глею, паставілі новыя водапрапускальныя шлюзы, умацавалі берагі, усе стокі зрабілі з дрэва.
І смех і грэх
Заўсёды ёсць два варожыя лагеры: "за" і "супраць". Як кажуць, класіка жанру. Адны — займаюць бок дасведчаных скептыкаў: "Так-так, а як жа па-іншаму? Колькі шклопакетаў перавядуць! Ламінат. Зараз і да сайдынгу з касітонамі дадумаюцца! Быў мармур, а стаў пластык. А што вам такое, калі што якое? Эканамічна выгадны варыянт. А лезці на ражон ахвотных няма даўно".
Другія ж — гатовы даць лазню першым. Маўляў, зноў ныцікі не задаволены: "Не рэстаўруюць — дрэнна. Рэстаўруюць — яшчэ горш. Карацей, носам круцяць. Гэй, хопіць! Былі руіны — стане акуратнае месца, куды прыемна зайсці, каб паглядзець. Гісторыі жахаў пра газасілікатныя блокі, улюбёныя шклопакеты і многае іншае — у сад". Так, блокі пад штукатуркай ніхто не ўбачыць. Шклопакеты лёгка зрабіць у стылі "а-ля сівая старажытнасць". Таму лютым ворагам "варварскай рэстаўрацыі" дзеля большай гістарычнай ідэнтычнасці можна параіць змагацца з электрычным асвятленнем. Яго ж у 1779-м дакладна не было!
Некаторыя прыгадваюць замак у Мальбарку. Тыя, хто былі там на экскурсіі, заўжды адкрывалі рот, калі даведваліся: "Замак практычна цалкам аднавілі пасля вайны". Відавочна: ніякіх блокаў і модных вокнаў. Ратаваць гісторыю — неймаверна дорага. Няма аніякай розніцы, Германія гэта ці Беларусь. Бурштынавы пакой у Сант-Пецярбургу таксама можна было аднавіць з пластыку. Шкада, не падказалі.
У твар
Калі ж думаць сэрцам, маёнтак Валовічаў — праблема не толькі фінансавая. Так, 3 мільярды 500 мільёнаў беларускіх рублёў патрацілі. Так, гэта міфічная сума. Але банкіры ёсць банкіры, і грошы будуць. Пра што сумуем?
Уявіце. Час застывае, нібы спыняецца. Ён павісае разам з вечарам над кветкамі і азёрамі. Шырокія алеі. Глухая цяплынь, залацістыя мошкі. Засень. Палац. Нават у адбымках дажджу беларускі Версаль рамантычны. Вакол яго — тры сотні гадоў з радасцю і смуткам, безліч нераскрытых сакрэтаў памерлых магнатаў. Таямнічыя прывіды. Унікальны дух і рамантыка XVІІІ стагоддзя. Дзе ёй месца? Сёння яна жыве ў колішнім палацы Юзафа Валовіча. Ключавое слова — "сёння", гэта значыць — "пакуль". Як-ніяк заўтра рэзідэнцыя ператворыцца ў "Шматфункцыянальны аздараўленчы комплекс "Свяцк".
Галоўнае — чытаць зараз, расказваць пра беларускі Версаль родным-знаёмым, не адкладваць на "потым", збірацца, накіроўвацца, спяшацца, ісці, бегчы, ехаць, ляцець.
Маргарыта СІДАР.
Набор на бюджэтныя месцы павялічыцца.
Колькі ж каштуе гэты важны кампанент здаровага рацыёну зараз?
Не выявіць ні секунды абыякавасці.