Сумесная заява прэзiдэнтаў Расii Уладзiмiра Пуцiна i Арменii Сержа Саргсяна аб далучэннi Арменii да Мытнага саюза для многiх зацiкаўленых асоб стала «раптоўнай нечаканасцю». Мiж iншым, нiчога такога сенсацыйнага гэты акт армянскай мiжнароднай палiтыкi не ўяўляе — хутчэй, наадварот, здзiўляе тое, што Арменiя дагэтуль не далучылася да краiн — удзельнiц «мытнай тройкi». Зыходзячы з сiтуацыi сучаснага iснавання армянскай дзяржавы, iншага геапалiтычнага выбару яе кiраўнiцтва зрабiць проста не магло.
Адзiная магчымасць
Безумоўна, сярод дзяржаў Мытнага саюза асноўным партнёрам Арменii выглядае Расiя. Важнасць стратэгiчнага саюзу з Расiяй у сiстэме мiжнародных прыярытэтаў Арменii цяжка пераацанiць. Асобныя армянскiя i незалежныя аналiтыкi мяркуюць, што сам факт суверэннага развiцця армянскай дзяржавы магчымы толькi пры ўмове вайскова-палiтычнай падтрымкi з боку Расiйскай Федэрацыi. Нагадаем, што Арменiя знаходзiцца ў сiтуацыi фактычнай эканамiчнай блакады i пастаяннай ваеннай пагрозы з боку Азербайджана i Турцыi, з якiмi мае нявырашаныя пытаннi вакол статусу непрызнанай рэспублiкi Нагорны Карабах, а таксама канфлiкт вакол адмовы турэцкага кiраўнiцтва прызнаць факт генацыду армянскага народа i анексii часткi армянскай тэрыторыi, што ажыццяўлялася ўладамi Асманскай iмперыi ў першай чвэрцi ХХ стагоддзя.
Як у вайсковым, так i ў эканамiчным плане багатыя Турцыя i Азербайджан маюць пэўныя перавагi перад невялiкай армянскай дзяржавай, што не валодае значнымi запасамi карысных выкапняў i матэрыяльнымi сродкамi, таму, нягледзячы на асабiстыя якасцi армянскiх вайскоўцаў, наўрад цi гэта краiна мае магчымасць самастойна адстаяць уласную суб'ектнасць у варожым акружэннi.
У гэтых умовах, адразу пасля распаду СССР, афiцыйным Ерэванам быў узяты курс на стварэнне вайскова-палiтычнага саюзу з Расiяй як гарантыi незалежнасцi. Так, Арменiя з'яўляецца адной з краiн — удзельнiц АДКБ, у горадзе Гюмры знаходзiцца расiйская вайсковая база, дзе размешчана каля 5 тысяч вайскоўцаў, памежныя часткi ФСБ Расii ажыццяўляюць ахову армянскай дзяржаўнай мяжы.
Звышважнай з'яўляецца таксама роля Расii ў фармiраваннi армянскай эканомiкi: акрамя энергетычнай залежнасцi, iснуе пэўная залежнасць ад Расii як асноўнага напрамку мiграцыйных патокаў — з 13 мiльёнаў армян каля 10 мiльёнаў знаходзiцца па-за межамi радзiмы, у тым лiку значная частка працуе ў Расiйскай Федэрацыi. Прытым прыбыткi ад працоўных мiгрантаў, занятых у Расii, штогод складаюць суму, блiзкую да дзяржаўнага бюджэту Арменii. Гэтак жа значнай з'яўляецца прысутнасць расiйскага бiзнесу ў жыццяздольных сектарах армянскай прамысловасцi i сферы паслуг. Да прыкладу, важнейшая транспартная артэрыя краiны — Паўднёва-Каўказская чыгунка з'яўляецца «дачкой» Расiйскай чыгункi. Падобная сiтуацыя склалася i ў iншых прыбытковых сферах армянскай эканомiкi.
Такiм чынам, выбар армянскага кiраўнiцтва на карысць далучэння да Мытнага саюза з'яўляецца не толькi адзiна магчымым i неабходным, але i цалкам апраўданым як з вайскова-палiтычных, так i эканамiчных прычын.
Небяспечная логiка супрацьстаяння
У такой сiтуацыi з беларускага пункту гледжання цiкава выглядае не сам факт далучэння Арменii да МС, але тыя дыпламатычныя дэкларацыi i каментарыi, што з'явiлiся ў iнфармацыйнай прасторы пасля гэтага кроку афiцыйнага Ерэвана. Справа ў тым, што ў мiжнароднай палiтыцы Арменiя заўжды карысталася так званым «камплiментарным прынцыпам», што дазваляў выбудоўваць канструктыўныя адносiны з рознымi дзяржавамi i наднацыянальнымi блокамi, нават пры наяўнасцi ў iх супрацьлеглых пазiцый у дачыненнi адзiн да аднаго. Такая знешнепалiтычная лiнiя з'яўляецца цалкам адэкватнай мiжнароднаму становiшчу Арменii, якая знаходзiцца ў несяброўскiм акружэннi i проста не можа сабе дазволiць пашыраць зону канфлiктнасцi.
Яшчэ вясной 2013 года Арменiя паведамiла аб намеры падпiсаць дагавор аб асацыяцыi i зоне свабоднага гандлю з Еўрапейскiм саюзам. Пры гэтым адэпты iдэi еўраiнтэграцыi як з армянскага, так i з еўрапейскага боку не бачылi факт вайскова-палiтычнага саюза Арменii i Расii ў якасцi перашкоды гэтаму кроку. Доўгi час нiякiх негатыўных заяў адносна «камплiментарнай палiтыкi» Ерэвана не было не толькi з боку ЕС, але i Расii ды iншых дзяржаў, схiльных да еўразiйскай iнтэграцыi. Наадварот, Арменiя працягвала актыўнае супрацоўнiцтва ў СНД i АДКБ: вясной 2013 года ў Ерэване ўрачыста прайшоў Еўразiйскi моладзевы форум, а затым адбыўся вiзiт Прэзiдэнта Беларусi Аляксандра Лукашэнкi.
8 жнiўня 2013 года падчас вiзiту ў Расiю армянскага лiдара Сержа Саргсяна на сумеснай прэс-канферэнцыi прэзiдэнт Расii Уладзiмiр Пуцiн адзначыў: «Мы абмеркавалi iнтэграцыйныя працэсы на постсавецкай прасторы i прынялi рашэнне аб стварэннi сумеснай камiсii, што вызначыць, як можна прымянiць апошнiя дамовы ў рамках Мытнага саюза Расii, Казахстана, Беларусi адносна Арменii». Такiм чынам, вiдавочна, што выбар на карысць удзелу ў Мытным саюзе быў зроблены армянскiм кiраўнiцтвам задоўга да 3 верасня i з'яўляўся вынiкам шэрагу паслядоўных дыпламатычных дзеянняў i мiжнародных мерапрыемстваў, а не «раптоўнай сенсацыяй», як тое падалося асобным палiтолагам i журналiстам.
Гэтак жа ясна, што падобны выбар у вачах армянскай элiты не супярэчыў намеру заключыць партнёрскiя дамоўленасцi з Еўрапейскiм саюзам. Аднак пасля афiцыйнага паведамлення аб намеры Арменii далучыцца да Мытнага саюза курс на еўраiнтэграцыю аказаўся фактычна звернуты. Кiраўнiцтва Еўрапейскага саюза вуснамi камiсара па пытаннях пашырэння i палiтыкi добрасуседства Штэфана Фюле заявiла аб адмове ад планаў заключэння дамоўленасцяў з Арменiяй.
У гэты час у расiйскiх сродках масавай iнфармацыi пачаўся парад гучных i не зусiм карэктных заяў розных экспертаў i палiтолагаў аб тым, як «армянам па-бацькоўску патлумачылi палiтыку партыi». Склалася ўражанне, што далучэнне да Мытнага саюза з'яўляецца не суверэнным крокам армянскай дзяржавы, якi падтрымлiвае каля 70% насельнiцтва, а вынiкам цiску з боку Расiйскай Федэрацыi, якi «вымусiў Арменiю адмовiцца ад супрацы з ЕС на карысць Мытнага саюза». Мiж iншым, як вiдаць з заяў еўрапейскага кiраўнiцтва, не Арменiя пад цiскам Расii адмовiлася ад асацыяцыi з ЕС, а менавiта Еўрапейскi саюз адмовiўся ад далейшага ўзаемадзеяння з Арменiяй у сувязi з курсам афiцыйнага Ерэвана на далучэнне да Мытнага саюза.
Такая логiка супрацьстаяння, калi мiжнароднымi элiтамi на словах дэкларуецца схiльнасць да стварэння адзiнай Еўропы i глабальнага рынку ад Атлантыкi да Цiхага акiяна, а на практыцы дзяржавы аказваюцца перад выбарам «альбо—альбо», павiнна быць улiчана ў беларускай мiжнароднай палiтыцы. Бо менавiта дзякуючы падобнаму антаганiзму роднасных народаў заходняй i ўсходняй частак еўрапейскай цывiлiзацыi Беларусь неаднаразова аказвалася ў якасцi арэны крывавых войнаў i канфлiктаў. Рэспублiка Беларусь, як нiякая iншая краiна ў Еўропе, зацiкаўлена ў лiквiдацыi супярэчнасцяў на прасторах Еўразii i ў мiрным суiснаваннi ды супрацоўнiцтве мiж асобнымi дзяржавамi i геапалiтычнымi блокамi. Мiж iншым, менавiта такое бачанне ляжыць у аснове мiратворчай мiсii беларускай дыпламатыi на постсавецкай прасторы, i з гэтых пазiцый трэба разглядаць заявы беларускага кiраўнiцтва аб тым, што наша краiна гатова аказаць усю неабходную дапамогу Арменii на шляху далучэння да Мытнага саюза.
Аляксандр ШПАКОЎСКI
Набор на бюджэтныя месцы павялічыцца.
Колькі ж каштуе гэты важны кампанент здаровага рацыёну зараз?
Не выявіць ні секунды абыякавасці.