Без снега і зіму — не зіма, і Новы год з Калядамі падаюцца не такімі казачнымі ды чароўнымі. Але ж якім ні было б надвор'е, святы ніхто не адмяняў. Каб атмасфера зімніх цудаў запанавала ў кожнай хаце, карэспандэнт «Звязды» ў складзе гурта калядоўшчыкаў выправілася несці людзям радасць у слаўным горадзе Лагойску.
Тыя, каго вядзе Зорка
Сярод нас амаль немагчыма сустрэць прафесійных спевакоў ці акцёраў, затое вельмі лёгка — экскурсаводаў, студэнтаў, юрыстаў, праграмістаў… Большасць калядуе ўжо не першы год, імкнучыся захаваць народныя традыцыі. Штогод вандраваць па краіне ў вольны час з уласнай ініцыятывы і за свой кошт іх прымушаюць зусім не калядныя дарункі (якіх, дарэчы, можа і ўвогуле не быць). Ніякі пачастунак не ідзе ў параўнанне з той асалодай, якую атрымліваеш, калі на тварах людзей запальваюцца радасныя ўсмешкі, а ў вачах зіхацяць водбліскі нібы ад каляднай зоркі…
Вясёлая кампанія ў паўтара дзясятка людзей апранаецца хто Казой, хто Мядзведзем, хто Анёлам, хто проста надзявае яркія кашулі і хусткі. На мне — клятчастая спадніца, паверх курткі — камізэлька, падпярэзаная саматканым поясам, аўтэнтычны стагадовы фартух з геаметрычным арнаментам і чырвоная хустка на галаве. І вось я ўжо не карэспандэнт, а вясковая маладзіца пазамінулага стагоддзя. Уборы ў большасці складаюцца з таго, што змаглі знайсці або зрабіць сваімі рукамі. Можна быць жывёлай ці птушкай, зрабіць стылізацыю пад народны строй ці нават апрануць сапраўдны — абмежаванняў амаль няма. Галоўнае правіла «дрэс-коду» — не калядаваць «у джынсах», то бок, у паўсядзённым сучасным адзенні.
І цуд: калі апранаеш касцюм, калядны настрой з'яўляецца сам сабою. Са спевамі мы ідзем па цёмных гарадскіх вуліцах прыватнага сектара, несучы Віфлеемскую зорку наперадзе. Ніякага сцэнарыя няма, апроч «адпрацаванай» стагоддзямі традыцыйнай «схемы», у якой абавязкова прысутнічаюць пераходныя, вітальныя, адыходныя песні, спевы-прысвячэнні гаспадарам, дзецям, маладым хлопцам і дзяўчатам.
Сярод гэтай дзеі знаходзім месца і для танцаў Казы і Мядзведзя і, безумоўна, для віншавання гаспадароў і зычэння шчасця і дабрабыту ў новым годзе. І нягледзячы на тое, што ход дзеянняў паўсюль прыкладна аднолькавы, у кожнай хаце нас сустракаюць розныя сюрпрызы.
Хай жыве Каза!
…Заварочваем да першай хаты, у вокнах якой гарыць святло. Спяваем на ганку, грукаем у дзверы і вокны. «Каляда прыйшла!» — гукаем гаспадароў, ажно пакуль у дзвярах не паказваецца здзіўленая жанчына. «Ці дазволіце нам у вас пакалядаваць, нашай Козачцы паскакаць?» — пытаем у гаспадыні, і тая запрашае нас у дом. Пакуль у сенцах спяваем вітальную песню, жанчына мітусіцца ў пошуках дарункаў для Каляды. Пачуўшы спевы, выходзіць і гаспадар. Тлумачым: «Мы не самі ідзём, Казу з сабой вядзём. Ці дазволіце ёй у вас паскакаць на добры год?» Атрымаўшы дазвол, Каза — сімвал ураджайнасці і дабрабыту — пачынае танчыць, і вось жа нястача: падае, як мёртвая! «Ай, што ж гэта робіцца! Каза ўпала, памерла, прапала! Апошняя жывёліна ў гаспадарцы, дапамажыце выратаваць!» — пачынаем дружна галасіць і завіхацца вакол «нежывой» Казы. Гаспадары стаяць крыху разгубленыя, і, відаць, думаючы, што на гэтым прадстаўленне скончана, пачынаюць дзякаваць і пляскаць у ладкі. Але ж калядоўшчыкі настойваюць на сваім: «Ратуйце Казу! Гэта яна ў нас ад голаду ўпала! Каб Каза ўстала, трэба даць ёй сала! На ражок — піражок! На копчык — пончык!..» Пачаставаць Казу трэба абавязкова, бо сама яна не ўстане. А калі не будзе пачастунку, то, згодна з народнымі традыцыямі, не будзе і дабрабыту ў гэтай хаце. Зрэшты, распавядалі, як колькі гадоў таму Казу давялося выносіць з крамы самім калядоўшчыкам, якіх пусцілі, але даць нічога не захацелі. Але ж нашы гаспадары хутка разумеюць, што да чаго, і вось ужо жанчына дае Казе панюхаць мяшэчак з цукеркамі і мандарынамі. Тая падымаецца і дзякуе за выратаванне, а мы віншуем добрых людзей са святамі.
Паляўнічы на… нявест
…У адной з хат прытулак нашай грамадзе дае мужчына ўсходняй знешнасці, відавочна «падшафэ». Спачатку не разумеем рэакцыі на нас гаспадара, але ж працягваем спяваць. І раптам… мужчына пачынае хрысціцца і схіляцца перад намі, і на вачах яго з'яўляюцца слёзы. Рознае бачаць калядоўшчыкі, і ўсё ж часта не толькі яны самі здзіўляюць гаспадароў, але і гаспадары іх. Хочам ужо выбачыцца ды развітацца, але гаспадар просіць пачакаць. Тады ў скокі ідзе Каза, якая, вядома, зноў «упала, памерла, прапала», і высвятляецца, што даць ёй няма чаго, акрамя грошай. Але ж наша жывёла ўсё прымае, апроч, хіба што, бізуна. Далей павесяліць гаспадара выходзіць наш Мішка. Ён у нас няпросты: у Смаргонскай акадэміі вучоны, у Кіеве хрышчоны, ведае розныя навукі, паказвае ўсялякія штукі. Напрыклад, як гаспадар на працу ходзіць і вяртаецца з яе, як тэлевізар глядзіць. «А я сам паляўнічы, — ажыўляецца раптам мужчына. — Пайшлі пакажу, якія ў мяне трафеі ёсць», — і цягне нашага Мядзведзя на другі паверх. «Вы толькі на Мішку нашага не палюйце, ён у нас добры», — крыху бянтэжымся мы і на ўсялякі выпадак адпраўляем за паляўнічым яшчэ і Казу. Праз колькі хвілін цэлыя і здаровыя «жывёлы» разам з гаспадаром вяртаюцца, а той раптам выдае пытанне: «Можа, у вас дзяўчаты незамужнія ёсць? У мяне двое сыноў халастых». Нехта жартам прапаноўвае Казу (ролю якой выконвае хлопец), але гаспадар са словамі «Гэта ж, прабачце, нейкі Казёл» ад прапановы адмаўляецца і просіць дазволу пафатаграфаваць нас. А мы на развітанне выконваем яму песню, каб добрыя нявесткі неўзабаве ўсё ж з'явіліся ў яго хаце.
На святло ідзём, святло нясём
За вечар пакалядаваць атрымліваецца прыкладна ў дзясятку хат, пры тым, што абыходзім мы як мінімум удвая больш. Але ж не ў кожным доме гатовы сустракаць калядоўшчыкаў: дзесьці, пачуўшы грукат і спевы, адразу гасяць святло, дзесьці проста не адчыняюць (часам сапраўды не чуюць з‑за шклопакетаў), дзесьці кажуць, што не святкуюць. Ёсць і такія, што без тлумачэнняў кажуць: «Дзякуй, не трэба». Ды хіба спыняе гэта сапраўдных калядоўшчыкаў? Не пусціць у хату Каляду — значыць не пусціць шчасце. Наўрад ці падобныя прымхі цяпер могуць каго-небудзь напалохаць, але большасць вітае каляднікаў хоць і здзіўлена, але з радасцю. У двухпавярховіку, дзе мы спрабуем пакалядаваць па кватэрах, выбраўшыся з прыватнага сектара, да нас раптам сама выходзіць жанчына з маленькай дзяўчынкай гадоў двух на руках. І хоць малая палохаецца нашага Мядзведзя ў махнатым, апранутым навыварат кажуху і масцы з пап'е‑машэ, але ж мы спяваем для яе песню і яна частуе Казу цукеркамі.
…А часам здараюцца сітуацыі, якія сапраўды кранаюць. Нам адчыняе маўклівы мужчына, які выглядае стомленым. Ласкава запрашае ў хату і кліча з пакоя свайго сына Андрэя. Паказваецца хлопец. У яго — сіндром Даўна. Ён з цікаўнасцю глядзіць на калядоўшчыкаў, слухае песні, уважліва сочыць за выратаваннем Казы і не баіцца нашага Мядзведзя. А ў канцы Андрэй вельмі асцярожна цягне з чароўнага каляднага мяшэчка паперку з пажаданнем шчасця і здзяйснення мар. І гэта абавязкова спраўдзіцца, бо недарэмна з далёкага краю, з‑пад самага Раю завітала сюды Каляда.
Дзіяна СЕРАДЗЮК. Лагойск.
Фота Лізаветы ДУБІНЧЫНАЙ
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.