Як паказалі вынікі апошняй хвалі даследавання «EUROSTUDENT», як мінімум 40% студэнтаў еўрапейскіх ВНУ рэгулярна сумяшчаюць вучобу і работу. Цікава, што ў жыццёвых прыярытэтах студэнцкай моладзі стаіць на першым месцы: вучоба, набыццё практычнага вопыту ці магчымасць падзарабіць? І ці задаволены яны такім становішчам спраў? У Партугаліі, напрыклад, толькі 22% студэнтаў паведамілі, што ім удаецца больш-менш паспяхова балансаваць паміж усімі сваімі абавязкамі.
27-13
— Калі сацыяльная задаволенасць студэнтаў нізкая і калі ім не ўдаецца эфектыўна размяркоўваць свой час паміж вучобай, работай, сябрамі, сям'ёй, спортам, хобі і г.д., то ўзнікае неабходнасць чымсьці ахвяраваць: або якасцю жыцця, або якасцю адукацыі, — лічыць лідар міжнароднай каардынацыйнай каманды праекта «EUROSTUDENT» Ор ДАМІНІК.
Праграма «EUROSTUDENT» уяўляе сабой доўгатэрміновае рэгулярнае (панэльнае) даследаванне-апытанне студэнтаў па некалькіх тэматычных блоках. Для прыкладу, адзін блок пытанняў прысвечаны траекторыі атрымання вышэйшай адукацыі, другі — сацыяльна-эканамічнай структуры студэнцтва, трэці — бюджэту студэнцкага часу. Ёсць блокі, прысвечаныя эканоміцы студэнцкага жыцця і акадэмічнай мабільнасці.
— Маніторынгавы праект «EUROSTUDENT», які ахоплівае 27 еўрапейскіх краін, генерыруе ўнікальную базу даных. Ён дазваляе адсочваць і фіксаваць усе змяненні ў складзе студэнцтва за апошнія гады, — тлумачыць Ор Дамінік. — Між іншым, склад студэнтаў еўрапейскіх ВНУ за апошнія 20 гадоў вельмі змяніўся. Прычым змяняюцца не толькі колькасныя паказчыкі, але і сацыяльны партрэт студэнцтва. Для прыкладу, у першай палове 2000-х гадоў у еўрапейскіх краінах назіраўся інтэнсіўны рост колькасці студэнтаў, які затым стабілізаваўся. А калі павялічваецца колькасць, то расце і разнастайнасць унутры сацыяльнай групы. Да таго ж ва ўсіх еўрапейскіх краінах, што далучыліся да Балонскага працэсу, вышэйшая школа рэфармуецца, укараняецца дыстанцыйнае навучанне, што таксама не можа не адбівацца на складзе студэнтаў. Вынікі даследавання, заснаваныя на 250 ключавых індыкатарах, вельмі шырока выкарыстоўваюцца і нацыянальнымі міністэрствамі адукацыі, і Еўрапейскай камісіяй, і Саветам Еўропы. Менавіта на іх падставе рыхтуецца справаздача аб рэалізацыі Балонскага працэсу.
Зараз ідзе ўжо «пятая хваля» даследавання. Падчас чацвёртай хвалі, у 2008—2011 гг., у якасці рэспандэнтаў узялі ўдзел больш як 200 тысяч студэнтаў.
У сувязі з вялікім інтарэсам да пашырэння інфармацыйнай базы даследавання каардынацыйная група праекта накіравала міністрам адукацыі і рабочым групам Балонскага працэсу ў краінах СНД афіцыйнае запрашэнне далучыцца да даследавання. Афіцыйна згоду на ўдзел у праекце пацвердзілі Беларусь, Расія, Украіна, Казахстан, Грузія і Арменія.
— Мы з энтузіязмам падтрымалі ініцыятыву па далучэнні Беларусі да праекта «EUROSTUDENT», — пацвердзіў намеснік міністра адукацыі Віктар ЯКЖЫК.
— Удзел у праекце азначае для нас магчымасць для павышэння якасці і канкурэнтаздольнасці беларускіх адукацыйных паслуг. Еўрапейская прастора стварае для нацыянальнай сістэмы адукацыі новае па сваіх характарыстыках і магчымасцях асяроддзе стасункаў. І важнейшае месца ў гэтым дыялогу належыць праекту «EUROSTUDENT».
27-26
Як расказала начальнік упраўлення даследаванняў і ацэнак Міністэрства адукацыі і навукі Грузіі Мзія ЦЭРЭТЭЛІ, рэгулярнае правядзенне шырокамаштабных даследаванняў — звычайная практыка для такой невялікай краіны, як Грузія. Так, па заяўцы або пры падтрымцы Міністэрства адукацыі ў краіне цяпер праводзяцца (ці былі нядаўна завершаны) каля 50 даследаванняў па тых ці іншых пытаннях.
— Мы лічым, што адукацыйная палітыка павінна засноўвацца на выніках даследаванняў, — падкрэсліла Мзія Цэрэтэлі. — У выніку рэалізацыі праекта «EUROSTUDENT» мы спадзяёмся атрымаць звесткі не толькі пра тое, як жывуць нашы студэнты, які іх сацыяльны статус, але і даведацца, як уплывае створаная намі сістэма вышэйшай адукацыі на жыццё нашых студэнтаў, параўнаць нашы звесткі з інфармацыяй краін-партнёраў.
У вясновым семестры апытанне будзе праводзіцца ў Харватыі, Чарнагорыі, Польшчы, Сербіі і краінах СНД. Краіны СНД далучаюцца да праекта асобным кластарам «EUROSTUDENT—NІS» («NІS» азначае новыя незалежныя дзяржавы). Кожная краіна, удзельніца даследавання, прызначае сваю прафесійную каманду. Падчас апошняга даследавання студэнтам прапаноўвалася 81 пытанне. Але на гэты раз кола пытанняў пашырылася да 100. У большасці краін выкарыстоўваецца анлайн-апытанне: студэнты атрымліваюць спецыяльны «запаролены» доступ і запаўняюць анкету. Практыкуюцца таксама тэлефоннае апытанне і аўдыторнае пісьмовае апытанне.
— У Беларусі ў сацыялагічным апытанні паўдзельнічаюць каля 3 тысяч студэнтаў, якія атрымліваюць адукацыю на дзённай форме навучання. Студэнты завочнай формы навучання да даследавання прыцягвацца не будуць, паколькі для нас цікавасць уяўляе тая частка моладзі, для якой менавіта навучанне, а не работа з'яўляецца асноўным відам дзейнасці. Не будуць прыцягнуты да даследавання і студэнты ваенных ВНУ: іх таксама немагчыма назваць тыповымі студэнтамі, — расказаў прарэктар па навукова-метадычнай рабоце Рэспубліканскага інстытута вышэйшай школы Ігар ЦІТОВІЧ. — Даследаванне будзе праходзіць у выглядзе аўдыторнага пісьмовага апытання. Яшчэ тысячу студэнтаў мы плануем ахапіць паралельна анлайн-апытаннем, а затым паспрабуем супаставіць вынікі, атрыманыя падчас пісьмовага і анлайн-апытання. Калі гэтыя звесткі будуць супастаўныя, то ў шостай хвалі, якая будзе доўжыцца да 2018 года, мы пачнём пераходзіць ужо толькі на анлайн-апытанне: гэта і больш танны, і больш хуткі спосаб збору інфармацыі.
Апытанне студэнтаў плануецца завяршыць да мая. Затым інфармацыя будзе апрацоўвацца, і да ліпеня яе перададуць у міжнародную базу звестак. Афіцыйна вынікі шостай хвалі праекта будуць прадстаўлены 13-15 мая 2015 года на міжнароднай канферэнцыі міністраў адукацыі краін Еўропы ў Ерэване, дзе да наступнага года знаходзіцца сталіца Балонскага працэсу.
Усе даныя праекта «EUROSTUDENT» па ўсіх краінах знаходзяцца ў інтэрнэце ў свабодным доступе (www.eurostudent.eu). Імі могуць карыстацца як аналітыкі, кіраўнікі сферы адукацыі, так і самі студэнты. Для прыкладу, адзін з апошніх вынікаў разведкі Brіef, заснаваны на звестках «EUROSTUDENT», даследуе, якую частку даходаў даводзіцца выдаткоўваць на жыллё студэнтам, што жывуць і навучаюцца ўдалечыні ад бацькоўскага дома.
Надзея НІКАЛАЕВА.
Фота Марыны БЕГУНКОВАЙ.
СТУДЭНЦКІ АБЕД — ЗА 1,5 ТЫСЯЧЫ РУБЛЁЎ?
Сказаць, што ў Беларусі раней не праводзіліся сацыялагічныя даследаванні па моладзевай тэматыцы, было б няпраўдай. Так, на базе БДУ дзейнічае Цэнтр сацыялагічных і палітычных даследаванняў, які мае сур’ёзны досвед у правядзенні прыкладных даследаванняў, у тым ліку па дзяржаўных праграмах у сферы сацыялогіі, палітыкі, моладзі, адукацыі, СМІ і г.д. Вынікі аднаго з апошніх даследаванняў на моладзевую тэматыку «Моладзь суверэннай Беларусі: штрыхі да партрэта» былі апублікаваны ў 2012 годзе.
Таксама Міністэрствам адукацыі і ЦК Беларускага прафсаюза адукацыі і навукі раней рэгулярна рыхтаваўся нацыянальны даклад «Становішча студэнтаў Рэспублікі Беларусь». Цікава будзе параўнаць вынікі сацыялагічнага даследвання 2014 года з сітуацыяй дзесяцігадовай даўнасці. Прывядзём некалькі цікавых фактаў з нацыянальнага даклада 2004 года.
У дзяржаўных вышэйшых навучальных установах Беларусі ў 2004 годзе навучаліся 307 337 чалавек і 58 367 чалавек — у прыватных. Большую частку студэнцкага кантынгенту складалі дзяўчаты (амаль 57%). Доля студэнтаў, прынятых на дзённую бюджэтную форму навучання (на першы курс) складала 59%.
На беларускай мове вышэйшую адукацыю атрымлівалі ў дзяржаўных ВНУ ўсяго 2,3% студэнтаў дзённай формы навучання.
Стыпендыю атрымлівалі 87,5% студэнтаў бюджэтнай формы навучання, з іх 84% — вучэбную, 3% — сацыяльную і 0,3% — імянную. Памер вучэбных стыпендый складаў 28,2 долара. Сацыяльная стыпендыя — 22,7 долара і імянная — 65 долараў.
Самастойна клапаціцца аб сваім жыллі былі вымушаны 23 тысячы студэнтаў, якім не хапіла месцаў у студэнцкіх інтэрнатах. А поўнасцю забяспечыць сваіх студэнтаў месцамі ў інтэрнатах маглі толькі 12 вышэйшых навучальных устаноў.
Забяспечанасць кропкамі грамадскага харчавання ў дзяржаўных ВНУ складала 57,3%.
Абед у Беларускім дзяржаўным аграрным тэхнічным універсітэце каштаваў у сярэднім 1500 рублёў, у Мінскім дзяржаўным лінгвістычным універсітэце — 1500—2500 рублёў, у Беларускай акадэміі мастацтваў — 2200—2500 рублёў, у БДУ і Беларускім дзяржаўным медыцынскім універсітэце — 2500 рублёў.
Надзея НІКАЛАЕВА.
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.