На лецішчы знаёмы Мікола Б., якога тут завуць Калян, напрошваецца ў памочнікі па дробнай цяслярскай справе. Яго павага да мяне патроена, бо ён нейкім чынам даведаўся, што перабрадзіла ў бутлі парэчкавае віно — цэлая бутля прыхавана ў хаце.
Раптам яго ўвагу прыцягвае мажная павучыха з крыжам на спіне, якая неасцярожна выпаўзла пагрэцца на драўляны вушак. Калян спрытна замахваецца малатком, а я не паспяваю схапіць яго за руку. Ад павучыхі разлятаюцца пырскі. Зух задаволена гікае, але заўважае маю пагарду і запрашальна зазірае ў вочы.
— Чё такое, Васіліч?
— У цябе арахнафобія, Калян? — пытаюся.
Ён няўцямна паціскае плячыма. Гаварыць з ім амаль не мае сэнсу. Ні пра знакаміты фантастычны аповед Рэя Брэдберы, у якім падарожнікі ў мінулае выпадкова забіваюць матыля і які эфект бачаць пасля гэтага, калі вяртаюцца ў свой час, ні ўвогуле пра пагрозу і наступствы катастрафічнага знікнення відаў жывёл.
Адзіны аргумент я ўсё-такі яму прыводжу.
— Ці ведаеш ты, што, па падліках навукоўцаў, калі загінуць павукі, то Зямля пакрыецца трыццаціметровым слоем мух?
— Няўжо? — здзіўлены Калян.
— Можа, ты любіш мух?
— Не, не вельмі, — адказвае зух.
— Пайшоў прэч, Калян, — адхіляю я самазванага памочніка. — Праца скончана.
Зух сыходзіць вельмі незадаволена, амаль у адчаі, бо ў думках ужо засмоктваў парэчкавае, а тут аблом.
... Але нашаму грамадству, пэўна, надышоў час, каб усутыч заняцца праблемай жорсткага абыходжання з жывёламі і іх абароны. Адпаведныя заканадаўчыя акты плануецца прыняць ужо ў гэтым годзе ў парламенце, а пакуль што чарговая хваля генацыду да жывёл раз-пораз набягае на грамадства.
Факты ўражваюць сваёй бессэнсоўнай, тупой жорсткасцю, якая часам мяжуе з садызмам. Вось у сталіцы нейкі маньяк здзірае жыўцом скуры з катоў, а ў Барысаўскім раёне падлеткі цягаюць на ланцугу па беразе рэчкі жывога бабра. Вось дзясяткам бакланаў адразаюць дзюбы, і птушкі паміраюць ад голаду. А гэта ўвогуле вяршыня цынізму — аматар палявання і агратурызму з суседняй краіны ў п'яным запале забівае зуброў і г.д.
Дарэчы, пра адмоўную рысу так званага агратурызму — хоць гэтая тэма больш шырокая. Тэлебачанне паказала нядаўна сюжэт пра тое, што на падворку прыватнай аграсядзібы ў вёсцы Ліпавічы Чашніцкага раёна ў вельмі цеснай клетцы без дазволу ўтрымліваецца трохгадовая мядзведзіца.
Хочацца спытаць у падобных гаспадароў: няў-жо жаданне ўзбагацець «за адну ноч» настолькі моцнае, што вы гатовы па-халопску прыніжацца і запабягаць перад «залётнымі» чужынцамі, яшчэ ў дадатак і бяздумна ахвяруючы пакутамі безадказных жывёл? Тым больш, што так званыя турысты не заўсёды сябруюць з законам і мараллю.
Увогуле, нельга дазваляць адстрэльваць жывёл у нашых лясах абы-каму, нягледзячы на тое, што яны, паляўнічыя, плацяць быццам за тое немалыя грошы. На гэтым — мы не ўзбагацеем, не «падымемся», а, мяркую, толькі страцім свой твар як цывілізаванага народа.
Нядаўна было аб'яўлена пра дазвол новага спосабу палявання — з арбалетам ці лукам. Маўляў, гэта практыкуецца амаль у дваццаці краінах Еўропы. Вядома, такая экзотыка — таксама для агратурыстаў. Сучасны арбалет альбо лук каштуе дзясяткі тысяч умоўных адзінак. Багатыя замежнікі не супраць «адцягнуцца» ў нашых лясах, якія, дарэчы, займаюць ледзь не палову тэрыторыі і пакуль яшчэ служаць натуральнай схованкай і месцам пражывання шматлікім жывёлам, некаторыя з якіх занесены ў так званую Чырвоную кнігу. Але ці настолькі бяскрыўдны такі спосаб палявання? Будзе, вядома, шмат падранкаў, якія загінуць пасля.
На думку розных зоаахоўных грамадскіх арганізацый і шматлікіх жыхароў свету і нашай краіны імпэт паляўнічых даўно варта абмежаваць. У іх, бачыце, такая жарсць, такое хобі, такое захапленне, што яны не могуць жыць, каб не пусціць кроў якому зверу. Альбо паласавацца мясам лася, дзіка, казулі, бабра, мядзведзя, зубра і г.д. Дзіка слухаць такія навіны, як напрыклад, у Афрыцы нейкі няўрымслівы браканьер за дзень застрэліў каля трыццаці (!) сланоў. А вынішчэнне кітоў, тыграў, леапардаў? «Цару прыроды» між тым варта помніць прароцкае выказванне Піфагора: «Тая бязмерная жорсткасць, з якой чалавек ставіцца да жывёл, немінуча абернецца да яго самога».
Можна зразумець, напрыклад, Джыма Корбета, прафесійнага паляўнічага і вядомага пісьменніка, які, рэальна рызыкуючы жыццём, паляваў выключна на тыграў-людаедаў, а потым па-майстэрску апісаў гэта ў сваіх кніжках. А вось некаторыя сцэны так званага «сафары» ў творах Э. Хемінгуэя выклікаюць пачуццё часам бессэнсоўнага і нічым, акрамя фанабэрыі, не абгрунтаванага забойства і так ужо нешматлікіх відаў жывёл. У прыватнасці — кашэчых. Хоць сам звычайных катоў любіў і на віле на Кубе трымаў іх каля сарака асобін.
Яшчэ адзін нюанс. Не сакрэт, што так званая дрэсіроўка цыркавых жывёл — гвалт і жорсткасць, а іх выступленні перад публікай, нягледзячы на ўсе адгаворкі — маральнае злачынства. Гэта добра разумеў Джэк Лондан — пісьменнік сусветнага маштабу, выдатны знаўца і апісальнік «братоў нашых меншых». Ён, дарэчы, заўжды быў упартым праціўнікам усялякіх цыркавых шоу з удзелам жывёл.
Яшчэ адзін бок праблемы: суіснаванне з хатнімі жывёламі, прыручанымі намі, і ў шматлікіх выпадках па-здрадніцку адрынутымі. Нельга крыўдзіць тых, хто даверыўся табе, — пра гэта варта помніць кожнаму. «Братьев наших меньших никогда не бил по голове» — зарыфмаваў неяк вядомы расійскі паэт сярэбранага веку Сяргей Ясенін. На вялікі жаль, гэтае запамятавалі. У дварах жылых кварталаў, на вуліцах самотна бадзяюцца бяздомныя каты і сабакі. Раз-пораз іх малымі бяруць дзеля забавы ў кватэру, а пасля выкідваюць на голад і холад. Яны часам размнажаюцца ў якіх падвалах, у каналізацыях, на закінутых пустках у неспрыяльных умовах, пакутуюць самі і ствараюць вялікі дыскамфорт людзям. Тады іх атручваюць, адстрэльваюць альбо адлоўліваюць у прыёмнікі, дзе праз нейкі час таксама знішчаюць.
Многія ўладальнікі жывёл часам элементарна не ведаюць пра ўмовы іх утрымання: напрыклад, выгульваюць сабаку без намордніка і павадка, вырошчваюць увогуле забароненых жывёл — ваўкоў, кракадзілаў, мядзведзяў, буйных рэптылій. Раз-пораз гэта заканчваецца трагічна. У заканадаўстве, між тым, няма акрэсленых артыкулаў за паглум з жывёл, за нацкоўванне драпежных іх відаў на чалавека, на іншых жывёл. Не распрацаваны адпаведныя меры пакарання тых, хто парушае элементарныя нормы маралі.
Штодня на планеце знікаюць сотні відаў жывёл. Яны яшчэ не самыя моцныя звёны біялагічнага ланцугу. Тым не менш наступствы ўжо адчуваюцца. А вось варта, напрыклад, знікнуць пчолам, дык, як заўважыў А. Эйнштэйн, чалавецтва праіснуе максімум чатыры гады. Апошнім часам планету ліхаманіць. Ураганы, смерчы, паводкі, небывалая спёка, цунамі, актыўнасць вулканаў. Малаэфектыўны Кіёцкі і іншыя пратаколы. Забілі трывогу і ў ААН. А што чалавецтва? Яно пакуль — як той недалёкі Калян з малатком у руцэ. Знішчаюцца лясы, акіяны і рэкі. Гінуць жывёлы, біясфера. Мы рызыкуем застацца неўзабаве сам-насам хіба што з пацукамі, тараканамі, клапамі і мухамі. Змяняецца клімат і ў нашай краіне. Да нас з усімі наступствамі мігрыруюць віды жывёл, якія насялялі больш паўднёвыя рэгіёны. Адаптавацца да ўсяго гэтага павінны і мы. І дзейнічаць разумна, распрацаваўшы і прыняў-шы адпаведныя законы.
Юры СТАНКЕВІЧ
Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.
Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.
Васілеўскія такія: на Зямлі і ў космасе ліхія!