Якую адукацыйную прастору будуюць у СНД — адзіную або агульную? І чаму абвешчаны курс на гарманізацыю адукацыйных стандартаў так і застаўся дэкларацыяй на паперы, а адукацыйныя сістэмы краін Садружнасці разыходзяцца ўсё далей? Пра гэта журналісты запыталіся ва ўдзельнікаў ІІІ з'езда педагагічных работнікаў адукацыі краін СНД, які праходзіў у Мінску.
Старшыня Еўразійскай асацыяцыі ацэнкі якасці адукацыі, акадэмік Расійскай акадэміі адукацыі, доктар педагагічных навук, прафесар Віктар БОЛАТАЎ лічыць, што мы будуем усё ж такі агульную адукацыйную прастору: у нас агульныя праблемы ў адукацыі, але падыходы да іх вырашэння ў кожнага свае.
—Лічу, што наша агульная адукацыйная прастора будзе абапірацца менавіта на разнастайнасць і ўнікальнасць адукацыйных сістэм, бо ў адваротным выпадку мы не будзем цікавымі адзін аднаму, — падзяліўся сваім меркаваннем міністр адукацыі і навукі Арменіі Армен Ашацян. — Наша краіна, напрыклад, адзіная на тэрыторыі будучага Еўразійскага эканамічнага саюза, дзе сярэдняя школа — 12‑гадовая. Аднак мы не лічым, што павінны пераходзіць на адзінаццацігодку, таксама як і Беларусь не павінна пераходзіць на 12‑гадовае навучанне ў сярэдняй школе. Галоўнае, што ёсць палітычнае рашэнне аб узаемным прызнанні дыпломаў аб агульнай сярэдняй адукацыі. Нягледзячы на розніцу ў змесце адукацыі і на розную працягласць навучання, у нашых краінах рыхтуюць людзей, якія ўмеюць мысліць і прымяняць свае веды і навыкі на практыцы. А для грамадзян нашых краін галоўнае, каб іх дакументы аб адукацыі аўтаматычна прызнаваліся. І гэта, напэўна, самае важнае дасягненне за апошнія гады.
Па словах Армена Ашацяна, ім ёсць што прапанаваць сваім калегам з краін Садружнасці: як сваю гісторыю поспеху, так і гісторыю няўдач. Нягледзячы на тую акалічнасць, што Рэспубліка Арменія далучылася да Балонскага працэсу яшчэ ў 2005 годзе, рэфармаванне вышэйшай школы ўсё яшчэ працягваецца.
—Я лічу, што сістэму адукацыі трэба рэфармаваць, зыходзячы з патрэб эканомікі канкрэтнай дзяржавы. Не трэба ўсё слепа пераймаць, — падкрэслівае Армен Ашацян. — А набываючы новае, нельга страчваць лепшае з таго, што было. Рухаючыся ў рэчышчы інтэграцыйных працэсаў, важна не страціць сваю нацыянальную ідэнтычнасць.
У Арменіі зараз запускаюць праект па стварэнні альтэрнатыўнага інстытута перападрыхтоўкі педагогаў на аснове лепшага еўрапейскага вопыту сумесна з Інстытутам адукацыі Лондана і Кембрыджскім універсітэтам. Сертыфікаваныя настаўнікі будуць атрымліваць прыкладна ў 2,5 раза больш за сярэдні заробак педагогаў па краіне. Для педагогаў гэта будзе выдатным стымулам.
Яшчэ адзін цікавы факт: Арменія — адзіная краіна ў свеце, якая ўвяла ў школе шахматы як абавязковы прадмет. Нацыянальны адукацыйны прадукт ствараўся разам з Шахматнай акадэміяй. Педагогам удалося даказаць, што вывучэнне шахматнай гульні стымулюе ў дзяцей крэатыўнасць, лагічнае мысленне, стратэгічнае планаванне, спрыяе фарміраванню асобы, якая ведае, што такое перамога і што такое паражэнне. Лідарскія якасці, якія фарміруюцца ў дзяцей, уменне несці адказнасць за свае рашэнні спатрэбяцца ім не толькі ў шахматах, але і ў вучобе, і ў далейшым жыцці. Да таго ж праз вывучэнне шахмат удалося дабіцца паляпшэння паспяховасці і па іншых прадметах, у тым ліку па матэматыцы.
Як высветлілася, праблемы са зніжэннем паспяховасці школьнікаў па дакладных навуках характэрныя для ўсіх краін, прычым не толькі на постсавецкай прасторы:
—У Расіі распрацавана канцэпцыя матэматычнай адукацыі, якая абапіраецца на лепшыя традыцыі савецкай школы, — расказаў Віктар Болатаў. — І мы гатовы ёй падзяліцца з усімі партнёрамі. Пакуль што ў нашых краінах, на шчасце, хапае выдатных матэматыкаў. А вось з фізікамі сітуацыя значна горшая…
Віцэ-міністр адукацыі і навукі Казахстана Есенгазы ІМАНГАЛІЕЎ паведаміў, што сапраўдным прарывам у сярэдняй адукацыі сталі «Назарбаеў Інтэлектуальныя школы», якія ўяўляюць сабой інавацыйныя пляцоўкі для апрабацыі і наступнага ўкаранення прызнаных міжнародных адукацыйных праграм. Для арганізацыі вучэбна-выхаваўчага працэсу ў інтэлектуальных школах былі распрацаваны адукацыйныя праграмы паглыбленага вывучэння матэматыкі, фізікі, хіміі і біялогіі, быў адпрацаваны механізм і сістэма супастаўлення якасці адукацыі з лепшымі ўзорамі міжнародных і нацыянальных адукацыйных праграм, распрацавана сістэма адбору педагагічных кадраў для школ з адоранымі дзецьмі і сістэма бесперапыннага павышэння кваліфікацыі настаўнікаў. Галоўнымі якасцямі паспяховага чалавека з'яўляюцца ініцыятыўнасць, здольнасць мысліць творча і знаходзіць нестандартныя рашэнні, уменне выбіраць прафесійны шлях і гатоўнасць навучацца на працягу ўсяго жыцця. Усе гэтыя функцыянальныя навыкі фарміруюцца ў выхаванцаў інтэлектуальных школ.
«Назарбаеў Інтэлектуальныя школы» зарыентаваны, галоўным чынам, на прыцягненне адоранай сельскай моладзі. Але канстытуцыйнае права ўсіх (незалежна ад месца іх пражывання) на якасную адукацыю забяспечваецца на конкурснай аснове. Тыя, хто вытрымаў конкурсныя выпрабаванні, атрымліваюць гадавы грант ад дзяржавы ў памеры 10 тысяч долараў. Дзеці заканчваюць школу і здаюць усе міжнародныя тэсты. Школы знаходзяцца ў сістэме міжнароднага бакалаўрыяту. З гэтага года ў Казахстане распачынаюць трансляцыю вопыту інтэлектуальных школ на агульнаадукацыйныя школы: зараз праходзіць адаптацыя іх праграм.
Да слова, у Казахстане разумеюць, што пакуль не павысіш педагогам заработную плату, сістэма не будзе ўстойлівай. Таму там пайшлі на такі крок, як аўтаномія. Сістэма «Назарбаеў Інтэлектуальныя школы» — цалкам аўтаномная: яна кіруецца асобным органам, і для гэтай сеткі школ нават створаны асобны закон.
«Каб змяніць стаўленне грамадства да педагога, безумоўна, трэба задзейнічаць і фінансавыя рычагі, — упэўнены Армен Ашацян. — Але без стварэння ў СМІ гісторыі поспеху прадстаўнікоў педагагічнай прафесіі ўсё роўна не абысціся…»
Надзея НІКАЛАЕВА.
Набор на бюджэтныя месцы павялічыцца.
Колькі ж каштуе гэты важны кампанент здаровага рацыёну зараз?
Не выявіць ні секунды абыякавасці.