У конкурс дакументальнага кіно кінафестывалю «Лістапад» уключана беларуская карціна «Мяжа Нарвілішак». Гэта фільм пра дзве беларускія вёскі, адна з якіх — Нарвілішкі — пры тэрытарыяльным падзеле 1939 года апынулася ў складзе Літвы. Цяпер браты, каб пагутарыць, павінны падыходзіць да памежнай сеткі, а каб паціснуць адзін аднаму рукі — аформіць візу, запрэгчы (добра накарміць) каня, зрабіць крук у трыста кіламетраў праз памежны пункт. А ў выніку ўбачыць свой дом за 400 метраў праз мяжу паміж дзвюма дзяржавамі. Карціна створана сумесна з багатай на ідэі студыяй «Летапіс» пры кінастудыі «Беларусьфільм» рэжысёрам Дзмітрыем Махаметам.
Існуе легенда (яна згадваецца ў карціне), што падчас вызначэння мяжы паміж Беларуссю і Літвой Іосіф Сталін пакінуў на карце сваю люльку, да якой ніхто не асмельваўся дакрануцца, таму мяжа набыла новыя абрысы. Успомніце невялікі анклаў на карце — пра яго і гаворка. «Мяжа Нарвілішак» — фільм пра тое, якія бяздарныя пасажы выкідвае гісторыя і сістэма, якая за ёй стаіць. Адзіны арганізм, калі хочаце — арэол, бесперашкодна падзялілі, хоць жыхары — як ні круці — не сталі ні літоўцамі, ні тым больш жыхарамі Еўрапейскага саюза.
І справа не толькі ў тым, што ў Нарвілішках па-ранейшаму гавораць на беларускай мове і глядзяць беларускія навіны па тэлебачанні, а ў нейкім эмацыянальным і маральным фоне, укладзе — наогул у манеры жыць. ЕС — імя агульнае, пафаснае, гучнае. Жыццё Нарвілішак па-ранейшаму простае, ціхае, стабільнае, жыхары вёскі няхітрыя, размовы будзённыя, жарты немудрагелістыя. Таму вобраз вёскі рэзка дысануе з вобразам ЕС. Не накладаецца адно на другое ў свядомасці, як і жыццё вёскі не інтэгравалася з усёабдымнымі прынцыпамі, культурай — менталітэтам! — тэрыторыі ЕС.
І калі два чужародныя арганізмы (прабачце зноў за біялогію), несумяшчальныя паняцці вымушаныя ўсё ж сумяшчацца (але не сумясціцца) толькі дзякуючы люльцы... з гэтай легендай варта глядзець усю карціну. Таму што тады сюжэт уздзейнічае мацней. Папярэджваю: тут няма журботных дзяцей і паэтаў, якія тужаць па радзіме. Жыццё нядрэннае, чутны смех, жарты і гарэзлівасць. Тут такія ж клопаты, гаспадарка і адзінота, якімі былі б па той бок мяжы; грыбы, бярозы і цвыркуны, што ў ЕС, што не ў ЕС — не памяняліся.
Але метафізіка ўсё ж прысутнічае. Хацелася б верыць, што заключаецца яна ў падсвядомым шкадаванні, што зямля гэтая ўжо не называецца беларускай. Стыль мернага сузірання яшчэ больш запавольвае марудлівае жыццё жыхароў Нарвілішак. Дзённы распарадак герояў прыгожы настолькі, наколькі самабытны і просты. Дагледзець скаціну, сабраць ураджай, пагаманіць, напоўніць шклянку ў прыцемках ля вогнішча, паставіць чыгунок у печ, задумацца з цыгарэтай у руках.
Карціна паказвае нам ахоўныя вышкі, сетку, памежнікаў, якія ходзяць уздоўж яе. Шырокая дарога ляжыць праз мяжу, і тут бы можна паставіць будачкі з мытнікамі, завесці аўчарак, тады сваякі, сябры з дзвюх вёсак (Нарвілішак і беларускіх Пецкуноў) маглі б хадзіць туды-сюды і напаўняць шклянкі ля вогнішча разам.
Лейтматыў дакументальнай карціны — у цягучых размовах марудлівага графіка, у якіх «новазвернутыя» абавязкова зачэпяць тэму немагчымасці проста перайсці мяжу.
У невялікай стомленай кампаніі адзін з жыхароў Нарвілішак цярэбіць кепку і са шкадаваннем кажа:
— Як была мяжа, так і застанецца. Толькі што асфальт паклалі.
— А навошта паклалі?
— Ну збіраліся адкрываць (памежны пункт. — Аўт). Ужо на восень збіраліся стапрацэнтна, што адкрыюць мяжу. А тут усё...
— Ды не адкрыюць, напэўна. А можа...
— Праз гадоў якіх дзесяць адкрыюць.
— Калі цэны зраўняюцца зусім на Беларусі, тады да...
У наступны раз яны будуць размаўляць пра тых, каго «злавілі» пры пераходзе праз мяжу і што ім за гэта будзе (кажуць, дэпартацыя, «да высвятлення» і трое сутак, але не ручаюся). «Там ужо не паказвайся, ніякіх дакументаў не зробіш на Беларусь»... Бесталковая сітуацыя з дзвюма падзеленымі вёскамі — самая актуальная тэма. Гаварыць пра гэта — не перагаварыць. І як знаёмая нам гэтая балбатня. Тут родныя беларускія інтанацыі, выказванні, няўзгодненыя часткі сказаў і нязменна кампетэнтныя меркаванні.
Моцную нагрузку маюць эпізоды, у якіх мужчына з Нарвілішак размаўляе з «суседам» праз мяжу. Абмяркоўваюць цэны, ураджай, гаспадарку, знаёмых. Нехта спецыяльна прыязджае на ровары ў пэўны час да мяжы, на «спатканне». Даведаліся, як справы адзін у аднаго, абмеркавалі, памаўчалі, здаецца, і казаць ужо няма чаго (а што было б, калі б за агульным сталом, ды з бульбай з печы, ды з нечым моцным), і разышліся. Месца сустрэчы змяніць нельга. На жаль.
«Мяжа Нарвілішак» — не фільм, а кінавока. Ён захаваў падрабязнасці жыцця Нарвілішак, дакладна, амаль з кожнага кута, кожнай пары года, кожнага ракурсу: побыт, жарты, праца, алкаголь. Усе дробязі — без прыкрас, такія, якія ёсць. Напрыклад, каля вокнаў у доме сушыцца зерне. Яго бярэш — і ў промнях сонца пачынаюць гуляць клубы пылу. Ці герой прыйшоў наталіць смагу: размяшаў цукар у вадзе. І папіў, і падсаладзіўся.
Абгрунтавана вялікую ўвагу фільм надае панарамным відам, мерным штодзённым вясковым справам, жывёлам. У пейзажах наша зямля адгадваецца лёгка, прычым дзякуючы аператару за яе яшчэ гонар бярэ: тут разгортваюцца краявіды неверагоднай прыгажосці і фарбаў. Павінна сказаць, што здымачнай групе неяк шанцавала падчас працы. Вядома: прафесіяналізм, але ў якія цікавыя моманты адлюстраваны жывёлы (неад'емная частка жыцця вёскі). Можа, сабакі — такія ж акцёры, як і мы. Але эпізод у самым пачатку фільма прымусіць усміхнуцца і дакладна пачаць глядзець з цікавасцю: жыхар вёскі вядзе каня на поле, звініць ланцуг, цішыня, за гаспадаром ідзе цікаўны сабака і маляўніча замірае на фоне дарогі, каля якой стаіць знак «Рэспубліка Беларусь». Наўмысна ж не прымусіш! А эпізод усё паказаў: вясковае жыццё, цішыню, памежную сетку. І сярод быццам звычайных планаў разумееш, што фільм банальным не будзе.
Увогуле ці ведалі вы, якім каларытным можа быць выгляд сыходзячага чалавека? Можа кожны эпізод апрыёры павінен быць цікавым, як гук невядомага нам анклава. Але ж усё гэта жывапісна паказана назіральным вокам. Паглядзім яшчэ, ці ацэняць цікаўнага сабаку журы дакументальнай праграмы кінафестывалю «Лістапад».
Ірэна КАЦЯЛОВІЧ
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.