Як рэгуляваць бяспеку на ўчастках дарог з павялічаным хуткасным рэжымам? Што адбываецца на рынку грузаперавозак пасля ўвядзення расійскіх санкцый і якія беларускія магістралі плануюць перадаць у канцэсію? На гэтыя пытанні напярэдадні прафесійнага свята Дня дарожніка і аўтамабіліста адказалі ў Міністэрстве транспарту і камунікацый Беларусі.
Санкцыі ўдарылі па грузаперавозках
Пасля ўвядзення Расіяй забароны на ўвоз прадуктаў з Еўрасаюза ў аўтамабільных перавозчыкаў узнік шэраг праблем. У прыватнасці, у Беларусі вызвалілася вялікая колькасць рэфрыжэратараў, якія раней былі задзейнічаны ў перавозках у напрамку Еўропа — Расія, паведаміў начальнік упраўлення аўтамабільнага і гарадскога пасажырскага транспарту Мінтранса Сяргей ДУБІНА.
«Праблема для нашых перавозчыкаў пасля ўвядзення санкцый Расіі ў дачыненні да тавараў Еўрасаюза ёсць, але яна адчуваецца і перавозчыкамі Еўрасаюза і Расіі. Гэтая праблема абмяркоўваецца як на ўзроўні двухбаковых адносін з Расійскай Федэрацыяй, так і з іншымі краінамі», — запэўніў начальнік упраўлення.
Апроч таго, з-за скарачэння аб'ёмаў перавозак на еўрапейскім рынку ўтварыўся лішак транспартных сродкаў. У выніку гэтага пачалі зніжацца фрахтавыя стаўкі на перавозкі.
«Цяпер мы шукаем гэтыя грузы ў іншых дзяржавах. Калі гэта былі грузы ў асноўным з Германіі, Францыі на Расію, то цяпер мы перакідваем сілы на такія краіны, як Грэцыя, Венгрыя, Чэхія, вязём грузы ў тым ліку транзітам праз Расію ў Манголію, Узбекістан, Таджыкістан», — пералічыў Сяргей Дубіна. Па яго словах, рынак перавозак замёр у чаканні, а Мінтранс спадзяецца на тое, што ў бліжэйшай перспектыве гэтае пытанне будзе вырашана, у тым ліку ў межах Еўразійскага эканамічнага саюза. Пасля падпісання гэтай вясной дагавора аб стварэнні ЕАЭС з 1 студзеня наступнага года беларускія перавозчыкі выходзяць на новы ўзровень адносін з Казахстанам: яны могуць на бездазвольнай аснове перавозіць грузы ў двухбаковым, транзітным парадку і паміж дзяржавамі — членамі Мытнага саюза (акрамя трэціх краін). З Расіяй аналагічныя дамоўленасці ўжо дзейнічаюць.
Таксама спецыяліст Мінтрансу паабяцаў, што ведамства будзе ствараць максімальныя ўмовы для падтрымання нашых перавозчыкаў. Цяпер задача ведамства — захаваць аб'ёмы аўтамабільных транзітных грузаперавозак на леташнім узроўні.
Пра бяспеку павінны клапаціцца кіроўцы і пешаходы
У праграме па развіцці і ўтрыманні аўтамабільных дарог у Беларусі на 2015 — 2019 гады будуць прапанаваны новыя падыходы да ўтрымання дарог. Важным яе пунктам стане сістэма дзяржаўных кантрактаў, у якіх адлюстроўваюцца патрабаванні да эксплуатацыйнага стану кожнай дарогі ў залежнасці ад яе значнасці і тэхнічнага стану паводле даных дыягностыкі. Апроч таго, праграма прадугледжвае рэканструкцыю вялікай колькасці дарог, пасля якой на аўтамагістралях будуць усталёўваць больш высокі хуткасны рэжым, чым дагэтуль.
Нагадаем, на некаторых участках рэспубліканскіх дарог з 10 кастрычніка хуткасны рэжым павялічылі да 120 км/г. На гэты конт у грамадстве з'явіліся розныя меркаванні. Многія сталі казаць пра тое, што хуткасны рэжым павялічылі, а бяспеку пры гэтым не стварылі. Аднак у Мінтрансе патлумачылі, што на гэтых участках дарог вядзецца маніторынг ДАІ і дарожных службаў.
«Трэба разумець, што 120 км/г — максімальная дазволеная хуткасць. Але гэта зусім не абавязкова: едзьце, напрыклад, з хуткасцю 90 км/г. У правілах дарожнага руху напісана, што бяспеку на дарозе павінен ствараць кіроўца, а не дарожнікі. Павінна быць культура кіроўцаў і пешаходаў», — лічыць намеснік міністра транспарту і камунікацый Аляксей АЎРАМЕНКА.
Дарогі ў канцэсію — цяпер і ў Беларусі
Міністэрства транспарту і камунікацый плануе перадаць у канцэсію шэраг беларускіх аўтадарог, сярод якіх, напрыклад, аўтамагістраль М10 Кобрын — Гомель, М8 мяжа Расійскай Федэрацыі — Віцебск — Гомель — мяжа Украіны.
«Мы прапануем у канцэсію тыя ўчасткі дарог, якія маглі б зацікавіць патэнцыйнага інвестара. У асноўным, гэта транзітныя аўтамагістралі. На жаль, няма асаблівага жадання з боку буйных міжнародных кампаній», — адзначыў начальнік галоўнага ўпраўлення аўтамабільных дарог Міністэрства транспарту і камунікацый Яўген РАКАЛА.
Спецыяліст таксама паведаміў, што ў Беларусі дагэтуль не было практыкі перадачы дарог у канцэсію, таму на ўзбраенне міністэрства бярэ досвед Расіі і іншых краін.
Закон аб канцэсіях у Беларусі ўступіў у сілу ў студзені 2014 года. Паняцце канцэсіі мае на ўвазе форму дагавора аб перадачы ў карыстанне комплексу выключных правоў, якія належаць праваўладальніку.
Дзіяна СЕРАДЗЮК.
Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.
Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.
Васілеўскія такія: на Зямлі і ў космасе ліхія!