Як вярнуць славу айчыннай інжынерна-тэхнічнай школе, узняць прэстыж інжынернай адукацыі і выпускаць на рынак працы канкурэнтаздольных маладых спецыялістаў, гатовых неадкладна вырашаць вытворчыя задачы? Адказы на гэтыя пытанні шукалі ўдзельнікі міжнароднай канферэнцыі «Вышэйшая тэхнічная адукацыя: праблемы і шляхі развіцця», якая прайшла ў БДУІР.
— Як паказвае практыка, для таго, каб быць паспяховым, мала мець адну вузкую кваліфікацыю. Сёння гарантыя поспеху заключаецца ў шматпрофільнасці, — падзяліўся сваімі думкамі першы намеснік міністра адукацыі Вадзім БОГУШ. — Што тычыцца перспектыў развіцця тэхнічнай адукацыі, то тут важную ролю будзе адыгрываць практыка-арыентаванае навучанне, праца з непасрэднымі заказчыкамі кадраў, іх удзел не толькі ў планаванні лічбаў падрыхтоўкі спецыялістаў і распрацоўцы вучэбных планаў і праграм. Існуе пэўны перыяд, так бы мовіць, уваходжання ў справу, адаптацыі выпускніка ВНУ да вытворчасці. Для таго, каб мінімізаваць гэты перыяд, трэба, каб курсавыя і дыпломныя праекты выпускнікоў былі нацэлены на вырашэнне канкрэтных практычных задач, якія стаяць перад прадпрыемствамі-заказчыкамі кадраў, і выконваюцца на іх вытворчай базе.
Ужо на базавым этапе вучобы ў тэхнічным універсітэце трэба паступова змяняць структуру працэсу навучання ў бок больш шчыльнай сувязі тэорыі і практыкі, практычнай значнасці інжынерных ведаў.
Сярод праблем выкладчыкі тэхнічных ВНУ згадваюць адносную адсталасць адукацыйных праграм. Імклівы прагрэс у сферы інфармацыйных тэхналогій суправаджаецца ростам попыту на высокакваліфікаваныя кадры, падрыхтаваць якія могуць толькі ВНУ з добра арганізаваным навучальным працэсам, адладжанай сістэмай якасці, вопытнымі выкладчыкамі і актуальнай адукацыйнай праграмай. Пры гэтым трэба актыўна супрацоўнічаць з прадпрыемствамі, зацікаўленымі ў падрыхтоўцы кадраў для сваёй галіны. На базе навучальных устаноў неабходна ствараць адукацыйныя цэнтры, лабараторыі і рабочыя пляцоўкі для перспектыўных студэнцкіх праектаў. Добрым прыкладам узаемадзеяння вышэйшай школы з рэальным сектарам эканомікі з'яўляецца БДУІР. Універсітэт супрацоўнічае з вялікай колькасцю буйных ІТ-кампаній. Такое супрацоўніцтва дазваляе ВНУ ўдасканальваць уласныя вучэбныя праграмы, развіваць унутраную тэхнічную базу. Але не ўсе галіны эканомікі здольныя рабіць такія фінансавыя ўкладанні ў сістэму адукацыі і ўдасканальваць як тэарэтычны, так і практычны складнік навучання.
Сёння прыкладна трэцюю частку спецыялістаў з вышэйшай адукацыяй складаюць у нашай краіне інжынеры, але беларускай эканоміцы востра патрабуюцца інжынеры новай фармацыі, інаватары. Прычым з ростам інвестыцый у сферу высокатэхналагічнай і навукаёмістай працы патрэба ў высокакваліфікаваных кадрах будзе расці. Сучасны інжынер — не проста «работнік вытворчасці», а спецыяліст, які разумее экалагічныя, эканамічныя, сацыяльныя і іншыя патрэбы грамадства. Ён павінен вылучацца навуковай і тэхнічнай эрудыцыяй, імкненнем да пастаяннага развіцця прафесіянальных інтарэсаў, крытычным падыходам да пошуку канструктыўных рашэнняў праблем, уменнем працаваць з людзьмі. У любой галіне сапраўдны інжынер павінен дзейнічаць самастойна, ініцыятыўна і творча.
На канферэнцыі прагучала цікавая прапанова — прысуджаць званне інжынера не пасля заканчэння ВНУ, а, як гэта прынята ў шэрагу краін, толькі пасля дасягнення выпускніком практычных вынікаў на вытворчасці.
Надзея НІКАЛАЕВА.
А разам з імі навучанне, сацпакет і нават жыллё.
Беларусь — адзін з сусветных лідараў у галіне здабычы і глыбокай перапрацоўкі торфу.
«Мы зацікаўлены, каб да нас прыязджалі».