23 яркіх і шматгранных асобы сталі героямі кнігі «Святло блізкіх зорак». Укладальнік — загадчык кафедры літаратурна-мастацкай крытыкі Інстытута журналістыкі Белдзяржуніверсітэта, кандыдат філалагічных навук Людміла Пятроўна Саянкова.
Звычайна — прызнаюся ў гэтым упершыню, таму што і разумею некаторую патрэбу ў выданнях такога фармату — калектыўныя кнігі раздражняюць. Ёсць у іх пэўная штучнасць. Розныя аўтары разыходзяцца ў падыходах, жанрах, мастацкім ці публіцыстычным узроўні. «Святло блізкіх зорак», выдадзеная ў «Звяздзе» і прымеркаваная да
70-годдзя Інстытута журналістыкі БДУ (так, вытокі журфака — у 1944 годзе), пасля ўважлівага прачытання пакідае іншае ўражанне.
Па-першае, аўтары... За справу расказаць пра вядомых у краіне творчых асоб узяліся надзвычай дасведчаныя ў самой журналістыцы людзі. Так, жанры для расповеду яны выбралі розныя: літаратуразнаўчыя нарысы, крытычныя агляды, філасофскія эсэ, лірычныя ўспаміны. Аўтары — вучоныя, якія даўно працуюць у тэорыі журналістыкі, абаранілі самыя разнастайныя дысертацыі, напісалі самыя сур'ёзныя манаграфіі. Яны даследуюць журналістыку, назіраюць практыку. Аўтары — і публіцысты, якіх добра ведае чытач. А яшчэ аўтары — блізкія героям людзі: дзеці, нявестка, тыя, хто назіраў сваіх персанажаў у штодзённым жыцці, хто і сёння ў захапленні ад сустрэч, усіх праяў зносін з імі. А героі... Гэта ўжо іншая важная адметнасць. А героі ўсе як адзін — выпускнікі факультэта журналістыкі. І кожны з іх засведчыў сябе ў мастацтве. «Гэтая кніга прысвечана людзям, у чыіх біяграфіях дзве лініі — журналістыка і мастацтва. Усе героі гэтай кнігі былі калісьці выпускнікамі факультэта журналістыкі Беларускага дзяржаўнага ўніверсітэта, і ўсе яны ў далейшым сталі вядомымі дзеячамі культуры і мастацтва. Яны — людзі самых розных творчых прафесій: празаікі, паэты, кінарэжысёры ігравога, дакументальнага і анімацыйнага кіно, публіцысты, сцэнарысты, літаратуразнаўцы, крытыкі. Па сутнасці, гэта нават не прафесіі — мастацтва стала іх сапраўдным прызваннем. Іх напоўніцу можна назваць стваральнікамі мастацкай рэальнасці, паколькі ўсе яны сталі сапраўднымі майстрамі, мастакамі сваёй справы», — чытаем у прадмове «Ад укладальніка».
Усе гэтыя акалічнасці вылучаюць зборнік «Святло блізкіх зорак» з шэрагу іншых калектыўных кніг, робяць усе яго старонкі прывабнымі і рэльефнымі. Мікола Аўрамчык, Святлана Алексіевіч, Анатоль Алай, Алег Белавусаў, Ефрасіння Бондарава, Генадзь Бураўкін, Пятро Васючэнка, Анатоль Вярцінскі, Леанід Дайнека, Ігар Дабралюбаў, Васіль Зуёнак, Віктар Карамазаў, Анатоль Казловіч, Уладзімір Мехаў, Ганна Краснапёрка, Адам Мальдзіс, Павел Місько, Барыс Сачанка, Янка Сіпакоў, Міхась Стральцоў, Валянцін Тарас, Павел Ткачоў, Іван Чыгрынаў. Такіх людзей, калі ты жывеш у Беларусі і цікавішся беларускай культурай, проста нельга не ведаць.
Усе персанажы вельмі падобныя, блізкія ў галоўным: яны адбыліся як асобы дзякуючы дзівоснай, надзвычайнай працаздольнасці. За жыццё яны паспелі зрабіць вельмі шмат і ў сілу свайго таленту, дадзенага Богам і бацькамі, і ў сілу выключнай адказнасці перад часам. Кожным з іх кіравала разуменне, што іншага часу ў іх не будзе. Не ўсе з іх сутыкаліся адно толькі са спрыяннем у творчых вышуках. Але кожным з іх кіравала адвага, смеласць, творчае гарэнне, асэнсаванне рэчаіснасці і ўласнага месца ў ёй. Таму яны рашуча вырываліся за межы журналістыкі. Таму іх не задавальнялі адно толькі рэдакцыйныя заданні. Яны шукалі тэмы і знаходзілі сябе. У выніку яны выпрацоўвалі свае не толькі творчыя правілы, але і мастацкую, грамадзянскую пазіцыю. Як, напрыклад, пісьменнік, галоўны рэдактар выдавецтва «Беларуская Энцыклапедыя імя Петруся Броўкі» Барыс Сачанка. Яго дачка і аўтарка эсэ «Бацькавы ўрокі...» Галіна Багданава выразна падкрэслівае пазіцыю свайго героя і ў творчасці, і ў жыцці: «Урок першы. Пісаць шчыра, сумленна, праўдзіва пра ўсё, што любіш і ненавідзіш...»; «Урок другі. Мова — гэта наш інструмент. Чым ён дасканалейшы, тым лепш. Ведаючы ўсе адценні слова, можна лёгка перадаваць усе адценні думкі. Багаты слоўны запас дазваляе быць віртуозам сваёй справы»; «Урок трэці. Для журналіста няма нецікавых тэм і жанраў»; «Урок чацвёрты. Журналіст мусіць падымаць праблему, нават калі няма надзеі на яе вырашэнне»; «Урок пяты. Калі не хапае аргументаў з жыцця, шукай іх у мудрых кніжках...».
Многія старонкі пра «зорак», выпеставаных на факультэце журналістыкі, носяць «звяздоўскі» характар: журналісты ці толькі друкаваліся, ці працавалі ў «Звяздзе»... Як лаўрэат Дзяржаўнай прэміі Рэспублікі Беларусь Віктар Карамазаў. Як і празаік Павел Місько. Шчымліва, вельмі эмацыйна расказвае пра яго ў эсэ «Дрэва жыцця Паўла Місько» дачка — Марына Сідаровіч, якая сама працуе ў «Звяздзе» стылістычным рэдактарам.
Ёсць яшчэ адна агульная акалічнасць, якая яднае, цэментуе кнігу, — героі нарысаў, эсэ, творчых партрэтаў не баяліся ўступіць у канфлікт, мужна адстойвалі свае перакананні, выказвалі свой уласны пункт гледжання, як бы гэта цяжка часам не давалася. У журналістыцы, як і ў мастацтве, без гэтага не абысціся.
Кастусь ЛАДУЦЬКА.
Мерапрыемства праводзіцца на добраахвотнай аснове.
Не выявіць ні секунды абыякавасці.