Вы тут

Тут ёсць і ваша гісторыя


Каб зра­зу­мець ча­ла­ве­ка, трэ­ба прай­сці шлях у яго ча­ра­ві­ках. Лі­та­раль­нае тлу­ма­чэн­не гэ­тай пры­маў­кі рэ­жы­сёр Аляк­сандр Мар­чан­ка пе­ра­ўтва­рыў у сцэ­ніч­нае вы­ра­шэн­не спек­так­ля «Ма­быць?». Для та­го, каб зра­зу­мець, хто та­кія су­час­ныя бе­ла­ру­сы, у Рэс­пуб­лі­кан­скім тэ­ат­ры бе­ла­рус­кай дра­ма­тур­гіі ў пра­мым сэн­се пе­ра­аб­улі ак­цё­раў і гле­да­чоў.

23-26

Вазь­мі­це та­пач­кі!

Пад­час спек­так­ля ак­цё­ры вы­хо­дзяць у за­лу і па­чы­на­юць пра­па­ноў­ваць гле­да­чам пе­ра­абуц­ца ў та­пач­кі. Ра­ша­юц­ца адзін­кі. Ма­ла хто з нас га­то­вы вый­сці з зо­ны гля­дац­ка­га кам­фор­ту і па­га­дзіц­ца на ўдзел у спек­так­лі. Тым больш ак­цё­ры, змя­ніў­шы абу­так, рас­па­вя­да­лі жыц­цё­выя гіс­то­рыі. А рап­там так­са­ма прый­дзец­ца? Да та­го ж не­ка­то­рыя ўжо па­чу­лі ся­бе са сцэ­ны — не­каль­кі ра­зоў на пра­ця­гу спек­так­ля вы­ка­наў­цы за­чыт­ва­юць пісь­мо­выя ад­ка­зы гле­да­чоў на пы­тан­ні пра та­ле­рант­насць, ве­ру і тры­ва­ласць, за­да­дзе­ныя пе­рад спек­так­лем на ка­ля­ро­вых па­пер­ках (на­ўрад ці хто па­да­зра­ваў, што вы­ні­кі гэ­та­га апы­тан­ня бу­дуць агу­ча­ны так хут­ка). Спек­такль «Ма­быць?» ад­маў­ляе тэ­атр за­баў­ляль­ны, дзе гля­дач ад­чу­вае ся­бе до­сыць бяс­печ­на. Дый сцвяр­джае тэ­атр са­цы­яль­ны, на­дзён­ны, дзе ад гле­да­ча па­тра­бу­юць са­ўдзель­ніц­тва ды су­раз­ва­жан­ня. Та­пач­кі — гэ­та адзін са спо­са­баў іні­цы­я­цыі...

Рэ­жы­сёр Аляк­сандр Мар­чан­ка, дра­ма­тург Дзміт­рый Ба­га­слаў­скі і 12 ак­цё­раў РТБД звяр­ну­лі ўва­гу на лю­дзей, што жы­вуць по­бач, узя­лі ў іх ін­тэр­в'ю і ства­ры­лі з гэ­тых ін­тэр­в'ю спек­такль «Ма­быць?» пра су­час­ных бе­ла­ру­саў. На сцэ­ну «вый­шлі» фут­боль­ны фа­нат і дзяў­чы­на, якая ра­туе бяз­до­мных жы­вёл. Жан­чы­на, якая за­хап­ля­ец­ца спі­ры­тыз­мам, і жур­на­ліст, які па­тра­піў у ня­ём­кае ста­но­ві­шча з жаб­ра­ка­мі ка­ля царк­вы. Кант­ра­лёр гра­мад­ска­га транс­пар­ту і дзед Ягор з пчальніка. Італь­я­нец, які лю­біць Бе­ла­русь, але смя­ец­ца з бе­ла­рус­кай ма­ца­рэ­лы, і ах­вя­ры хат­ня­га гвал­ту. У іх гіс­то­ры­ях не змя­ні­лі ні сло­ва, толь­кі зман­ці­ра­ва­лі ад­па­вед­ным чы­нам, ства­рыў­шы да­ку­мен­таль­ны спек­такль пра тых, хто жы­ве тут і ця­пер.

Га­ла­сы ва­кол пы­тан­няў

Для шмат­лі­кіх удзель­ні­каў бе­ла­рус­кай тэ­ат­раль­най су­поль­нас­ці іс­нуе толь­кі тое мас­тац­тва, якое іс­нуе на рэ­пер­ту­ар­най сцэ­не. Ас­тат­няе — не сур'­ёз­на. Прэм'­е­ра «Ма­быць?» мо­жа быць рас­цэ­не­на як пэў­ная «ле­га­лі­за­цыя» но­вай фор­мы на рэ­пер­ту­ар­най сцэ­не. Ад­нак за­ўва­жу, што да­ку­мен­таль­ны тэ­атр з'я­віў­ся на Бе­ла­ру­сі ў па­чат­ку ХХ ста­год­дзя: слын­ныя тэ­ат­ры рэ­ва­лю­цый­най са­ты­ры, «жы­выя га­зе­ты» і агі­та­цый­ная «Сі­няя блу­за», якія пра­ца­ва­лі з па­рад­кам дня. З тае па­ры да­ку­мен­таль­ны жанр раз­ві­ваў­ся і кроп­ка­ва пры­сут­ні­чаў у тэ­ат­раль­ным пра­цэ­се. Фар­маль­на «Ма­быць?» тры­ва­ла звя­за­ны тэ­ат­раль­ны­мі ін­сцэ­ні­роў­ка­мі кніг Але­ся Ада­мо­ві­ча, Свят­ла­ны Алек­сі­е­віч ды ін­шых да­ку­мен­та­ліс­таў. Іх аб'­яд­ноў­вае ма­на­ла­гіч­ная струк­ту­ра дра­ма­тур­гіч­на­га ма­тэ­ры­я­лу. Жанр спек­так­ля «Ма­быць?» вы­зна­ча­ны як «га­ла­сы ва­кол на­шых пы­тан­няў».

Спек­такль Аляк­санд­ра Мар­чан­кі дэк­ла­руе шмат­лі­кія прын­цы­пы но­ва­га да­ку­мен­таль­на­га тэ­ат­ра. Для ства­рэн­ня тэкс­ту вы­ка­ры­ста­на тэх­ні­ка vеrbаtіm, якая па­тра­буе не­ча­ка­ных фар­му­лё­вак пад­час раз­мо­вы і да­слоў­най пе­ра­да­чы ак­цё­ра­мі мо­вы ге­роя. Сцэ­наг­ра­фія (мас­так Юрый Са­ла­мо­наў) вы­ра­ша­на вель­мі сціп­лы­мі срод­ка­мі: двух­уз­роў­не­вы зад­нік ды шмат абут­ку, які то ва­ліц­ца з-пад штан­ке­таў, то вы­ля­тае з-за ку­ліс. Ак­цё­ры ж вы­хо­дзяць на сцэ­ну ў ад­ноль­ка­вых чэш­ках, і абу­ван­не ў ке­ды, мод­ныя бо­ты ці ваў­ня­ныя шкар­пэт­кі азна­чае пе­ра­ўва­саб­лен­не ў ге­роя, ад імя якога за­раз пра­гу­чыць ма­на­лог. Рэ­жы­сёр ад­маў­ля­ец­ца ад тра­ды­цый­на­га му­зыч­на­га афарм­лен­ня — на сцэ­не толь­кі жы­вая му­зы­ка, якую кам­па­зі­тар Ягор За­бе­лаў вы­кон­вае на ба­я­не і спа­лу­чае з рыт­мам дзе­ян­ня. Ак­цё­ры пра­цу­юць без гры­му і кас­цю­маў (у сэн­се: з'яў­ля­ю­чы­ся на сцэ­не ў паў­ся­дзён­ным адзен­ні, тым са­мым пад­крэс­лі­ва­ю­чы сваю су­час­насць і бліз­касць гле­да­чу). Ха­ця ад не­ка­то­рых «за­па­ве­таў» рэ­жы­сёр свя­до­ма ад­маў­ля­ец­ца. На­прык­лад, ха­рэа­гра­фія і плас­ты­ка ў па­ста­ноў­цы не не­аб­ход­насць, а сро­дак вы­раз­на­сці, што, у прын­цы­пе, не пра­ду­гле­джа­на ідэ­яй да­ку­мен­таль­на­га тэ­ат­ра. Ад­нак гэ­ты факт не аб­вяр­гае да­ку­мен­таль­нас­ці, а пад­крэс­лі­вае, што ра­ды­каль­нае ад­маў­лен­не срод­каў тэ­ат­раль­най вы­раз­на­сці, аб­ну­лен­не, якое ста­ла важ­ным для гэ­та­га жан­ру на па­чат­ко­вым эта­пе, па­сту­по­ва страч­вае сваю ак­ту­аль­насць, ства­ра­ю­чы но­вую тэ­ат­раль­ную мо­ву.

Над прор­вай у тэкс­тах

Ад­мет­насць «Ма­быць?» не толь­кі ў за­сва­ен­ні но­вай тэ­ат­раль­най мо­вы, але і ў тым, што на рэ­пер­ту­ар­най сцэ­не па­кры­ху з'яў­ля­ец­ца са­цы­яль­ны тэ­атр, які да­сле­дуе праб­ле­мы су­час­нас­ці. З'яў­лен­ню кан­крэт­на гэ­тай па­ста­ноў­кі па­пя­рэд­ні­ча­ла шмат па­дзей: май­стар-кла­сы вя­до­мых ра­сій­скіх дра­ма­тур­гаў-да­ку­мен­та­ліс­таў Мі­ха­і­ла Дур­нян­ко­ва і Лю­бо­ві Муль­мен­кі ў Цэнт­ры бе­ла­рус­кай дра­ма­тур­гіі, да­ку­мен­таль­ны пра­ект Анд­рэя Са­ўчан­кі «Бі-Лінг­вы», спек­такль «РАTRІS» Сяр­гея Ан­цэ­ле­ві­ча, Дзміт­рыя Ба­га­слаў­ска­га і Вік­та­ра Кра­соў­ска­га (Цэнтр ві­зу­аль­ных і вы­ка­наў­чых мас­тац­тваў). І гэ­ты пе­ра­лік ро­біць ві­да­воч­ным раз­лом па­між пра­ект­ным і рэ­пер­ту­ар­ным тэ­ат­рам Бе­ла­ру­сі...

Мес­ца су­час­най бе­ла­рус­кай п'е­сы ў рэ­пер­ту­ар­ным тэ­ат­ры вы­раз­на акрэс­лі­ла ІІІ На­цы­я­наль­ная тэ­ат­раль­ная прэ­мія: з 11 на­мі­на­ва­ных дра­ма­тыч­ных спек­так­ляў толь­кі адзін — «Па­доб­ны да Стын­га» Іры­ны Пісь­мен­най — ство­ра­ны па п'е­се су­час­на­га бе­ла­рус­ка­га дра­ма­тур­га (ін­сцэ­ні­роў­кі фак­тыч­на ста­тыс­ты­ку не па­пра­вяць, бо за­звы­чай гэ­та ін­сцэ­ні­роў­кі кла­сі­кі). Пры тым, што ў кра­і­не што­год прэ­зен­ту­ец­ца шэ­раг ці­ка­вых тэкс­таў, на рэ­пер­ту­ар­ную сцэ­ну, на жаль, трап­ля­юць адзін­кі. І вось ся­род гэ­тых адзі­нак уда­ло­ся ад­ва­я­ваць са­бе мес­ца да­ку­мен­таль­на­му, да­след­ча­му тэ­ат­ру, які яшчэ ад­ным швом, але зні­тоў­вае па­рва­ную рэ­ча­іс­насць бе­ла­рус­ка­га тэ­ат­раль­на­га пра­цэ­су. І, без­умоў­на, фік­суе ад­люст­ра­ван­не кан­крэт­на­га мо­ман­ту і на яго пад­ста­ве спра­буе асэн­са­ваць су­час­насць. Рас­па­вя­дае пра нас, якія мы ёсць сён­ня, і да­па­ма­гае неш­та пра ся­бе зра­зу­мець. Тут ёсць і ва­ша гіс­то­рыя.

Але­на Маль­чэў­ская

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек збяруцца, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.