Нядаўна, напярэдадні Дня беларускай навукі, у ліцэі БДУ за ўласныя дасягненні ўзнагароджвалі айчынных вучоных. Нагрудны знак Міністэрства ўнутраных спраў «За адзнаку» атрымаў загадчык кафедры філасофіі і ідэалагічнай работы, кандыдат культуралогіі Сяргей МАСЛЕНЧАНКА.Карэспандэнт «Звязды» скарыстаўся гэтай нагодай і падрабязна распытаў Сяргея Валер'евіча пра студэнцкую моладзь, вобраз сучаснага міліцыянера і навуковыя інтарэсы.
Безимени-1
Выбраў бацькоўскую сцяжыну
—Падобнае прызнанне стала для мяне лёгкай нечаканасцю, — прызнаецца Сяргей Масленчанка. — У акадэміі вялікі навуковы калектыў (больш за 150 кандыдатаў навук), і апынуцца ў кампаніі ўзнагароджаных, безумоўна, пачэсна. Але падобнае дасягненне лічу ўзнагародай усёй кафедры. 90 працэнтаў нашых супрацоўнікаў маюць навуковую ступень. Апошнім часам кафедра дэманструе значныя вынікі і ў плане навуковых даследаванняў, і ў распрацоўцы электронных вучэбна-метадычных комплексаў.
—Вы ўжо тры гады ўзначальваеце кафедру. А калі наогул адчулі інтарэс да філасофіі?
—Я з самага дзяцінства цікавіўся гісторыяй беларускай культуры. Але мне не хацелася займацца канстатацыяй фактаў, бо я заўжды быў схільны да аналізу. А таму вырашыў у 1995 годзе паступаць на аддзяленне культуралогіі, дысцыпліны, якая вырасла з філасофіі культуры. Мая адукацыя адначасова і культуралагічная, і філасофская. У мяне, дарэчы, ёсць яшчэ і дыплом юрыста, але за сваё жыццё ніколі не пашкадаваў аб тым, што вучыўся на філасофскім факультэце.
—Пры гэтым вы яшчэ і падпалкоўнік міліцыі.
—Усе мае сваякі служылі. Адзін дзядзька — у авіяцыі, другі — у танкавых войсках, тата быў артылерыстам. А Сяргей Мікалаевіч Каданчык, дзядзька і хросны маёй бабулі, прайшоў дзве вайны, вызваляў ад фашыстаў Новарасійск і стаў Героем Савецкага Саюза. У Акадэмію МУС я патрапіў па размеркаванні і ў сваю чаргу таксама захацеў атрымаць званне.
—Бацькі паўплывалі на ваш жыццёвы выбар?
—Мой бацька працаваў дырэктарам у розных школах Асіповіцкага раёна, а маці ў свае 68 гадоў і дагэтуль выкладае ў школе нямецкую мову. Атрымліваецца, што я выкладчык у другім пакаленні!
—За 15 гадоў выкладання ў акадэміі вы адчулі, як змяніліся пакаленні студэнтаў?
—За гэты час студэнт сапраўды змяніўся. Калі напрыканцы 1990‑х студэнты былі выхаванцамі савецкай школы адукацыі, сучасная беларуская моладзь зусім іншая. На жаль, па ўзроўні ведаў яны саступаюць папярэднікам. Але, як заўважыў міністр адукацыі, студэнты горш не сталі. Яны сталі іншымі. З імі трэба інакш працаваць.
Што тычыцца нашых курсантаў, многія выкладчыкі, якія па сумяшчальніцтве выкладаюць у цывільных універсітэтах, кажуць, што ў нас працаваць камфортна. І гэта, напэўна, спецыфіка ўсіх сілавых вышэйшых навучальных устаноў. Наш курсант падрыхтаваны, самаарганізаваны, не мае праблем з дысцыплінай на занятках. Зразумела, роскід у ведах характэрны студэнтам усіх універсітэтаў. Сярод нашых таксама ёсць самародкі і даволі пасрэдныя навучэнцы.
Пры гэтым мы імкнёмся падцягнуць не толькі ўзровень ведаў курсантаў, але і іх культуру. Сённяшнім курсантам давядзецца працаваць са звычайнымі людзьмі, якія па іх паводзінах, учынках будуць меркаваць не толькі пра міліцыю, але і пра дзяржаўныя органы.
—А які вобраз у сярэднестатыстычнага міліцыянера на постсавецкай прасторы?
—Адзінага няма. Расіяне паспрабавалі правесці рэформу, пакінуць усё дрэннае ў мінулым і прыйсці да новага вобраза — расійскага паліцэйскага. З пункту гледжання іміджавых тэхналогій, пэўны пазітыў у гэтым рашэнні прысутнічае, але негатыў застаўся. У нас трансфармацыі ў міліцыі не адбываліся. Мы застаёмся пераемнікамі добрых традыцыі савецкай міліцыі. У нас нават дзейнічаў загад МУС № 1 «Аб ветлівым і ўважлівым стаўленні супрацоўнікаў органаў унутраных спраў і ваеннаслужачых унутраных войскаў да грамадзян». З дапамогай яго імкнуліся пераадолець негатыўны стэрэатып аб «дрэнным» міліцыянеры. Міліцыя найперш мусіць дапамагаць людзям, хоць пры гэтым захоўвае карную функцыю. Міліцыянеру трэба адначасова быць і дабрадушным, і строгім. На маю думку, гэта даволі складаная дылема для нашай міліцыі на сучасным этапе.
—Грамадскую думку пра «людзей у пагонах» фарміруюць у тым ліку і публікацыі ў сродках масавай інфармацыі…
—У эпоху сучаснага грамадства інфармацыйны прадукт з'яўляецца найвялікшай каштоўнасцю. Чалавек успрымае інфармацыю праз кароткія паведамленні ў інтэрнэце, твіты, стужкі навін… Паўтор станоўчых вобразаў фарміруе ў абывацеля прыязнае стаўленне да героя. Сярод міліцыянераў хапае тых, хто ў вольны ад працы час выконвае неўласцівыя абавязкі і ратуе жыцці людзей. Праўда, не ўсе праваахоўнікі з‑за сваёй сціпласці гатовы пра гэта падрабязна расказваць, і не ўсе гатовы пра гэта напісаць. Як паказвае аналіз, найвялікшы інтарэс выклікае «экшн», сюжэты, звязаныя з жорсткасцю. Пазітыўны вобраз міліцыянера таксама цікавіць, але падобных публікацый у прэсе сапраўды не хапае.
Субкультура хакераў перарасла сябе
—Між іншым, вы згадалі пра інтэрнэт, а ён непасрэдна звязаны з вашым навуковым інтарэсам — субкультурай хакераў.
—Гэтай тэмай я зацікавіўся напрыканцы мінулага стагоддзя. Тады было зразумела, што інтэрнэт — гэта новая з'ява, якая можа змяніць свет. Канадскі вучоны Маршал Маклюэн сказаў: «Калі Гутэнберг стварыў друкаваны станок, змяніўся светапогляд людзей. Узнікла «Галактыка Гутэнберга». А амерыканец Мануэль Кастэльс напісаў аб тым, што ўжо надышла галактыка інтэрнэт. Сёння актыўна адбываецца віртуалізацыя. Палітычныя партыі, пратэсныя рухі пачынаюць актыўна дзейнічаць праз інтэрнэт. Эканоміка ўжо даўно ў інтэрнэце. Што казаць, калі пэўныя сайты каштуюць больш, чым буйныя і паспяховыя прадпрыемствы.
—За гэты час ваш інтарэс не паменшыўся?
—Ён змяніўся. За 15 гадоў субкультура хакераў перарасла сябе. Яны перасталі быць рамантыкамі накшталт хіпі і бітнікаў, якія прываблівалі другіх людзей і з'яўляліся аб'ектамі для пераймання. Хакеры напачатку «ўзломлівалі» камп'ютары, жартавалі, пісалі траянскія праграмы. А цяпер дзіцячыя свавольствы перараслі ў кібер-злачынствы, прамысловы шпіянаж. Сёння існуе рызыка атрымання хакерамі доступу да даволі небяспечных рэсурсаў для чалавецтва ці асобна ўзятай краіны. Гэта тычыцца і ўкаранення шкодных праграм у сістэмы забеспячэння бяспекі атамных электрастанцый. І, як заўважылі спецыялісты з Ізраіля і Ірана, падобныя спробы ўжо адбываліся. Значна віртуялізаваныя краіны знаходзяцца пад большай пагрозай, чым астатнія.
—Сяргей Валер'евіч, вашу апошнюю манаграфію «Сацыяльная структура сеткавай прасторы» выдалі ў 2011 годзе. Аднак змены ў інтэрнэце адбываюцца вокамгненна. Ці плануеце выдаць новую працу?
—Так, і гэта будзе спроба вызначэння механізмаў віртуалізацыі, выяўлення пэўных заканамернасцяў у гэтым працэсе. Галоўная ідэя задумы мае практычны напрамак: пошук формаў стварэння і рэалізацыі праекта віртуальнага ўрада Беларусі. Многія краіны ўжо ажыццявілі падобныя праекты. Хацелася б падобнае стварыць у нас, і ў тым ліку абагульніць замежны вопыт, зрабіць практычныя парады для органаў улады.
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.