Вы тут

Музыка ў алоўку


Ста­ся Са­ка­лоў­ская. З кніг вы­да­дзе­ных і не­вы­да­дзе­ных

[caption id="attachment_70910" align="alignnone" width="600"]7-33 Н.Са­ка­лоў­ская. Ілюст­ра­цыі да «Аз­бу­кі». Ало­вак, 2012.[/caption]

Кні­га­вы­даў­цы, зда­ец­ца, вель­мі дак­лад­на ад­рэ­ага­ва­лі на да­во­лі агрэ­сіў­ны на­ступ нось­бі­таў ваб­най ві­зу­аль­най ін­фар­ма­цыі. Сён­ня са­мыя леп­шыя вы­дан­ні для дзя­цей мо­гуць па пра­ве спа­бор­ні­чаць і з ін­тэр­нэ­там, і з тэ­ле­ба­чан­нем. І за­слу­га ў гэ­тым не толь­кі пісь­мен­ні­каў, але і мас­та­коў. У 2014 го­дзе ў вы­да­вец­тве «Мас­тац­кая лі­та­ра­ту­ра» вый­шла кні­га вя­до­ма­га дзі­ця­ча­га паэ­та Ана­то­ля Зэ­ка­ва «Без­бі­лет­ны Зай», якую афор­мі­ла ма­ла­дая мас­тач­ка На­стас­ся Са­ка­лоў­ская, — кні­га, якая му­сіць за­ха­піць юна­га чы­та­ча яшчэ да та­го, як яе яму пра­чы­та­юць. Ужо ў кні­гар­ні ся­род стра­ка­тых, яр­кіх кам­п'ю­тар­ных вок­ла­дак «Без­бі­лет­ны Зай» пры­цяг­вае ўва­гу ня­зму­ша­най сціп­лас­цю, да­лі­кат­нас­цю і ад­на­ча­со­ва за­гад­ка­вай ру­кат­вор­нас­цю. Кра­наль­ны, кры­ху раз­губ­ле­ны ге­рой уба­чыў­ся аў­та­рцы не прос­та ма­лень­кім, а мен­шым за са­ма­га ма­лень­ка­га чы­та­ча. Для яго га­лін­ка боль­шая за са­мае вы­со­кае дрэ­ва. Так бы­вае хі­ба ў сне. І ілюст­ра­цыі са­праў­ды на­гад­ва­юць сны, мроі, дзі­ця­чыя фан­та­зіі. Зда­ва­ла­ся б, уся­го па­ру рад­коў пра лю­бі­ма­га са­бач­ку, які ад­ма­ро­зіў ву­шы:

...Бо ка­лі хва­рэе Бім,

Я хва­рэю

Ра­зам з ім.

А мас­тач­ка за­вяз­вае вуш­кі і са­мо­му хлоп­чы­ку, які пры­ту­ліў­ся да свай­го сяб­ра, а яму ба­чыц­ца, як ня­се са­ба­ку гар­ба­ту, ва­рэн­не, лі­мон, слу­хае... Па­чы­на­еш раз­гля­даць ілюст­ра­цыі, і яны за­цяг­ва­юць. Як За­люс­тар­коўе ге­ра­і­ню Кэ­ра­ла Алі­су. Су­па­стаў­лен­не ма­лень­кіх ге­ро­яў і вя­лі­ка­га све­ту, якім ён ба­чыц­ца дзе­цям, прос­та за­ва­рож­вае. А як дас­ціп­на раз­ві­вае мас­тач­ка гіс­то­рыю пра Без­бі­лет­на­га Зая! Без­бі­лет­ны юны па­са­жыр у сне пе­ра­тва­ра­ец­ца ў Зая і трап­ляе... на лод­ку да дзе­да Ма­зая, што плы­ве ці то ся­род аб­ло­каў па не­бе, ці то ся­род крыг па ра­цэ. Рыб­кі, ма­лень­кія ча­ла­веч­кі, ляль­кі, зор­кі, ме­сяц, сня­жын­кі... Жы­вы, та­ем­ны, не­па­зна­валь­ны і та­кі зна­ё­мы на­ва­коль­ны свет... А як па-май­стэр­ску мас­тач­ка пра­цуе са шрыф­та­мі!

У раз­мо­ве з дзець­мі вель­мі важ­на вы­браць пра­віль­ны, дак­лад­ны тон. Дзе­ці не лю­бяць, ка­лі з імі сю­сю­ка­юць, не пры­ма­юць ня­шчы­рас­ці.

На­стас­ся Са­ка­лоў­ская, як мне зда­ец­ца, зра­зу­ме­ла, як трэ­ба га­ва­рыць з дзець­мі, яшчэ сту­дэнт­каю ад­дзя­лен­ня гра­фі­кі Бе­ла­рус­кай дзяр­жаў­най ака­дэ­міі мас­тац­тваў, ка­лі пад кі­раў­ніц­твам на­шай вы­дат­най мас­тач­кі Ва­лян­ці­ны Сі­да­ра­вай ра­бі­ла сваю дып­лом­ную пра­цу — «Аз­бу­ку», дзе кож­ны ар­куш мож­на лі­чыць пост­ма­дэр­нісц­кай каз­кай пра лі­та­ру. Сён­ня ха­це­ла­ся б прэ­зен­та­ваць гэ­тую пра­цу чы­та­чам і вы­даў­цам. Ве­рыц­ца, што тая на­праў­ду ўні­каль­ная «Аз­бу­ка», дзе кож­ная ста­рон­ка пе­ра­ўтво­ра­на ў ві­зу­аль­ную каз­ку-за­гад­ку, урэш­це бу­дзе вы­да­дзе­на. І дзе­ці ра­зам з баць­ка­мі, шу­ка­ю­чы лі­та­ру С, змо­гуць пры­ду­маць ка­зач­ную гіс­то­рыю пра вя­лі­ка­га са­ба­ку, сан­кі і снег, а за­па­мі­на­ю­чы лі­та­ру К, на­фан­та­зі­ру­юць сваю вер­сію з жыц­ця ка­тоў.

— Зда­ра­ец­ца, сту­дэнт з на­тхнен­нем ро­біць дып­лом­ную пра­цу. А пас­ля асты­вае пра­ха­ло­да. А ў Ста­сі і пас­ля аба­ро­ны дып­лом­най ра­бо­ты кож­ная кні­га — воб­раз­нае ад­крыц­цё, — з за­хап­лен­нем га­во­рыць Ва­лян­ці­на Сі­да­ра­ва, якая вы­ха­ва­ла не ад­но па­ка­лен­не ма­ла­дых гра­фі­каў. — У яе, я гэ­та за­ўва­жы­ла яшчэ пад­час ву­чо­бы, ёсць, як ка­жуць, му­зы­ка ў алоў­ку — свой ад­мет­ны, аў­тар­скі по­чырк. Яна ва­ло­дае да­лі­кат­наю, вы­тан­ча­наю тэх­ні­кай, умее за­хоў­ваць цэль­насць, і гэ­та ўсё пра­цуе на воб­раз.

— Ка­лі я пра­цую, — пры­зна­ец­ца Ста­ся, — я вель­мі кры­тыч­на стаў­лю­ся да та­го, што раб­лю. Шмат ра­зоў пе­ра­гля­даю, раб­лю ўсё но­выя і но­выя ва­ры­ян­ты. Па­глыб­ля­ю­ся ў воб­ра­зы. Мне вель­мі не ха­це­ла­ся б стаць за­лож­ні­цай тэх­ні­кі. Са­мы бліз­кі мне ў вы­каз­ван­ні свай­го по­гля­ду на свет — ало­вак.

Ста­ся Са­ка­лоў­ская доб­ра ве­дае Бе­ла­русь. Яшчэ ў ма­лен­стве лю­бі­ла бы­ваць у ба­бу­лі на вёс­цы. Там яе за­ча­ра­ва­лі края­ві­ды і крос­ны, на якіх тка­ла ба­бу­ля... І пад­час ву­чо­бы ў гім­на­зіі-ка­ле­джы мас­тац­тваў, і пад­час лет­ніх прак­тык у сту­дэнц­тве кож­ны края­від, кож­ная рэч ра­бі­лі­ся для яе воб­раз­ным ад­крыц­цём. Яна і сён­ня здо­ле­ла за­ха­ваць не­па­срэд­насць і шчы­расць ус­пры­ман­ня на­ва­коль­на­га све­ту. Та­му аформ­ле­ныя ёю кніж­кі па­да­ба­юц­ца і дзе­цям, і да­рос­лым. Ка­му ж не хо­чац­ца хоць на ім­гнен­не вяр­нуц­ца ў той час, ка­лі дрэ­вы бы­лі вя­лі­кі­мі, а ў сне мож­на бы­ло ска­каць па аб­ло­ках?..

Га­лі­на Баг­да­на­ва.

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.