Вы тут

Колеры «Паланэзу»


...Ідэі не толькі візуалізуюцца, але і набываюць гучанне, нават водар, смак. Так, як гучыць «Паланэз» у Палацы мастацтваў — рэспубліканская выстаўка, прысвечаная 250-годдзю Міхала Клеафаса Агінскага.

2-30

Час, магчыма, мае сваё гучанне — пра гэта яшчэ на першым паверсе нібыта намякае інсталяцыя Ірыны Кузняцовай: на чатырох вешалках вісяць быццам бы расплаўленыя пласцінкі ад патэфона, на якіх — фотаздымкі, намаляваны гадзіннік і выведзены прыгожымі літарамі рэквіем.

Далей гукаў больш. Мастакі, магчыма, натхняліся музыкай Агінскага. І асабліва гэта адчуваецца ў пейзажах. Мяне кранулі сугучныя мяккія адценні блакітнага, зеленаватага і жаўтаватага ў «Поўдні» Аляксея Несцерава. Гэта ці не самы «спакойны» твор на выставе. Мікола Бушчык у «Натхнёным палёце» экспрэсіўна выявіў музыку Агінскага праз яркія фарбы і рэзкія мазкі. Здаецца, што сам Міхал Клеафас знаходзіцца ў самым сэрцы кампазіцыі, ён цалкам паглыбіўся ў свой твор. Здаецца, некаторыя мастакі паставілі перад сабой задачу — «напісаць» фарбамі альбо выявіць графічна мелодыю. Віктар Нікалаеў перадаў прастору белага гуку. На карціне — белыя вертыкальныя плямы, сярод якіх выглядвае карычневатае, быццам запыленае адценне. Толькі гэта не гукі, а паўза: ад твора ідзе цішыня. Назва «Прастора белага гуку» надае твору адметны сэнс. Калі мы слухаем музыку, менавіта паўза дае магчымасць нашай душы адгукнуцца на тое, што пачулі.

2-31

Генадзь Мацур у сваім графічным дыптыху «Развітанне з Радзімай» («Міхаіл Клеафас Агінскі. Кампазіцыя І», «Міхаіл Клеафас Агінскі. Кампазіцыя ІІ») увасобіў музыку ў лініях. На першы погляд — проста чорныя лініі на белым фоне. Але гэтыя лініі, на маю думку, «закадзіраваны» музыкай Агінскага. Думаецца, што аўтар хацеў злавіць рытм музыкі і зафіксаваць яго. Гэта як ноты, але ноты не музычныя, а графічныя. Ноты для мастакоў. Захапляюць і творы Соф'і Піскун і Сяргея Баленка. Цікава яшчэ паразважаць: чым звязаныя музыка і габелен? Зусім, здавалася б, розныя віды мастацтва. Але ж яны — своеасаблівыя тэксты. І габелен Святланы Баранкоўскай «...І адзіны вобраз ажывае...» хавае ў сабе інтэртэкстуальнасць — гэта і колер нітак, і ноты... Тут кожны будзе «Зачараваны» — як паказвае тонкая скульптура Аляксандра Шапо. Такім чынам, выстава «Паланэз» таксама мае сваё гучанне, усе творы гарманічна перацякаюць адзін у адзін, зліваюцца ў «сэнсавую прастору», прасякнутую музыкай Міхала Клеафаса Агінскага.

Вольга Ропат

Фота аўтара

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Час клопату садаводаў: на якія сарты пладовых і ягадных культур варта звярнуць увагу?

Час клопату садаводаў: на якія сарты пладовых і ягадных культур варта звярнуць увагу?

Выбар саджанца для садавода — той момант, значнасць якога складана пераацаніць.

Культура

Чым сёлета будзе здзіўляць наведвальнікаў «Славянскі базар у Віцебску»?

Чым сёлета будзе здзіўляць наведвальнікаў «Славянскі базар у Віцебску»?

Канцэрт для дзяцей і моладзі, пластычны спектакль Ягора Дружыніна і «Рок-панарама».