Павышэнне канкурэнтаздольнасці вышэйшых навучальных устаноў, сацыяльныя рызыкі, якія цягне рэфармаванне вышэйшай школы, новыя кваліфікацыйныя патрабаванні да ўзроўню прафесіяналізму выкладчыкаў, перабудова вучэбнага працэсу, змяненні вучэбных нагрузак, сацыяльнае становішча выкладчыкаў і студэнтаў — усё гэта стала прадметам абмеркавання ўдзельнікаў ХХVІ з'езда Еўразійскай асацыяцыі прафсаюзных арганізацый універсітэтаў, які прайшоў у Гродне. Удзел у з'ездзе ўзялі прадстаўнікі 40 універсітэтаў Расіі, Беларусі, Украіны, Арменіі, Кыргызстана, Казахстана і Прыднястроўскай Малдаўскай Рэспублікі. А напярэдадні ў Мінску адбылася сустрэча дэлегатаў з'езду з кіраўніцтвам Міністэрства адукацыі нашай краіны і Федэрацыі прафсаюзаў Беларусі.
Давайце параўнаем...
— Самымі складанымі для ўсіх нашых краін былі 1990-я гады, калі існавала рэальная пагроза разбурэння ўсёй сістэмы адукацыі на постсавецкай прасторы. Апошнім часам вышэйшая школа імкліва развіваецца, аднак мы вымушаны рэагаваць ужо на новыя выклікі, звязаныя з сацыяльнымі наступствамі працэсу рэфармавання вышэйшай школы, — падкрэсліў у гутарцы з журналістам «Звязды» прэзідэнт Еўразійскай асацыяцыі прафсаюзных арганізацый універсітэтаў, прарэктар Маскоўскага дзяржаўнага ўніверсітэта Ігар КАТЛАБОЎСКІ. — У цэнтры нашай увагі па-ранейшаму патрэбы супрацоўнікаў і студэнтаў ВНУ.
З гэтай мэтай мы праводзім маніторынг заканадаўства розных краін у сферы адукацыі, аналізуем сістэмы аплаты працы выкладчыкаў і супрацоўнікаў, спосабы рашэння тых ці іншых сацыяльных пытанняў, вывучаем эфектыўнасць калектыўных дагавораў. Лічу, што ёсць шмат рэчаў, якія можна было б пазычыць у нашых калег. Напрыклад, пенсійнае забеспячэнне работнікаў вышэйшай школы ва Украіне значна лепшае, чым у Расіі і Беларусі. Праўда, у сувязі з арыентацыяй Украіны на Еўрасаюз нашых суседзяў спрабуюць прымусіць змяніць пенсійнае заканадаўства, і калі гэта здарыцца, то нашы калегі могуць згубіць тое, што ўжо заваявалі. Для нас цікавасць уяўляе, напрыклад, дыферэнцыяцыя ў аплаце працы выкладчыкаў і супрацоўнікаў беларускіх ВНУ, сістэма сацыяльнай абароны ў вашай краіне выкладчыкаў, якія не маюць навуковай ступені, меры дадатковай сацыяльнай абароны, прапісаныя ў калектыўных дагаворах.
Акрамя таго, у Беларусі дзейнічае сістэма дзяржаўных гарантый працаўладкавання ў выпадку рэструктурызацыі ВНУ і скарачэння кадраў. Для Расіі, напрыклад, гэтая праблема стаіць зараз асабліва востра...
Непапулярны маршрут «Дарожнай карты»
Па-першае, у Расійскай Федэрацыі з 1 верасня ўступіў у сілу новы Закон «Аб адукацыі», а па-другое, ёсць распараджэнне ўрада аб распрацоўцы так званых «дарожных карт» па павышэнні эфектыўнасці дзейнасці ўстаноў сацыяльнай сферы, уключаючы вышэйшую адукацыю і навуку. Фактычна, «дарожная карта» ўяўляе сабой даволі падрабязны план таго, што і як трэба зрабіць, каб забяспечыць рост сярэдніх заробкаў прафесарска-выкладчыцкага састаў: да 2018 года гэты паказчык павінен скласці 200% у адносінах да сярэдняга заробку ў рэгіёне. Зараз ён складае 110%, у наступным годзе павінен вырасці да 125%, у 2015 годзе — да 133% і гэтак далей. Згодна з федэральнай «дарожнай картай», да 2018 года кантынгент навучэнцаў скароціцца на 30%, а колькасць неэфектыўных ВНУ — да нуля. Па стане на сённяшні дзень у Расіі налічылі 167 (!) устаноў вышэйшай адукацыі з «прыкметамі неэфектыўнасці».
Зразумела, што ўсё гэта пацягне істотнае скарачэнне прафесарска-выкладчыцкага саставу, а тых, хто захавае сваё працоўнае месца, чакае павелічэнне аўдыторных гадзін на 28%: колькасць студэнтаў у разліку на аднаго выкладчыка павялічыцца з 9,4 да 12.
Ставяцца таксама канкрэтныя задачы па павышэнні колькасці публікацый расійскіх аўтараў у навуковых часопісах, якія змяшчаюцца ў базе даных Sсорus і гэтак далей.
— У Расіі вельмі вялікая ўвага надаецца ў СМІ месцу расійскіх ВНУ ў сусветных рэйтынгах універсітэтаў. Гэтыя рэйтынгі можна крытыкаваць, але мы вымушаны з імі лічыцца, — канстатуе Ігар Катлабоўскі. — І хоць МДУ з'яўляецца прызнаным лідарам усіх расійскіх рэйтынгаў, крый Божа, калі ён здасць у сусветным рэйтынгу хоць некалькі пазіцый. Гэта будзе галоўнай навіной для першых палос расійскіх газет. Усё вышэйзгаданае, несумненна, з'яўляецца вынікам вострай канкурэнцыі на рынку адукацыйных паслуг. Адзін з галоўных паказчыкаў, на які абапіраюцца складальнікі рэйтынгаў, — гэта навука, а навука — перш за ўсё сучаснае абсталяванне. Ці варта казаць, што бюджэты ВНУ краін СНД не ідуць ні ў якое параўнанне з бюджэтамі лідараў сусветных рэйтынгаў...
Па словах Ігара Катлабоўскага, пэўны час таму у найбольш выйгрышным становішчы ў плане стыпендыяльнага забеспячэння выглядалі на постсавецкай прасторы студэнты беларускіх ВНУ. Але цяпер у Расіі прыкладна 10% ад агульнай колькасці студэнтаў атрымліваюць павышаныя акадэмічныя стыпендыі. Размова ідзе пра студэнтаў, якія дасягнулі асаблівых вынікаў у пэўных відах дзейнасці: або ў адукацыйнай, або ў спартыўнай, або ў навукова-даследчай, або ў грамадскай. Гэты вельмі сур'ёзныя даплаты і добры стымул для моладзі: калі базавая стыпендыя складае 1 100 рублёў, то надбаўка да стыпендыі дасягае 8—9 тысяч рублёў.
На думку прарэктара МДУ, сёння вельмі важна павышаць матывацыю моладзі да работы ў навуковай сферы. Важна, каб студэнты хацелі застацца працаваць у сваіх універсітэтах і развіваць навуковы патэнцыял, а для гэтага патрабуецца сістэма грашовай матывацыі, дапамога ў вырашэнні жыллёвых праблем і іншыя спосабы стымулявання.
Прафесар і палкоўнік: адчуйце розніцу...
У прынцыпе, праблема амаладжэння прафесарска-выкладчыцкага саставу актуальная і для беларускіх ВНУ (60% усіх выкладчыкаў з навуковымі ступенямі — гэта людзі ва ўзросце за 60 гадоў). І яна заканамерна звязана не толькі з заробкамі, але і з памерамі пенсій. Выкладчыкі вымушаны працаваць і ў 70 гадоў, і ў больш сталым узросце, таму што пражыць на мізэрную пенсію вельмі праблематычна.
Першы намеснік міністра адукацыі нашай краіны Аляксандр ЖУК паведаміў дэлегатам з'езда, што сярэднямесячны заробак прафесарска-выкладчыцкага саставу ў Беларусі складае зараз каля 6 млн рублёў, або 680 долараў ЗША (121% да сярэдняга заробку па краіне і 108% да сярэдніх заробкаў у прамысловасці).
— Сёння мы працуем над тым, каб павялічыць пенсійнае забеспячэнне для выкладчыкаў ВНУ з навуковымі ступенямі — і ў першую чаргу для прафесараў і дактароў навук. У іх пенсіі не вельмі высокія ў параўнанні з тымі ж ваеннымі, але мы ўсе ведаем, якіх інтэлектуальных выдаткаў патрабуе атрыманне навуковай ступені. Мы імкнёмся да таго, каб прафесар атрымліваў такую ж пенсію, як палкоўнік у адстаўцы. У нас не так многа дактароў навук — крыху больш за тысячу на ўсю краіну, і тым больш не ўсе яны адначасова выйдуць на пенсію, таму нагрузка на бюджэт будзе не такая істотная, а вось сацыяльны і матывацыйны эфект, наадварот, — велізарны, — падкрэсліў Аляксандр Жук.
Напярэдадні новага навучальнага года ў Беларусі ўпершыню былі распрацаваны тыпавыя штаты для ўстаноў вышэйшай адукацыі.
— Сёння эканоміка адукацыі знаходзіцца на строгім кантролі. Мы прывязалі да колькасці студэнтаў не толькі колькасць прафесарска-выкладчыцкага саставу, але і колькасць работнікаў, якія адносяцца да катэгорыі кіраўнікоў, спецыялістаў і іншых служачых. Штатная колькасць служачых ВНУ будзе вызначацца, зыходзячы з канкрэтнай колькасці студэнтаў у кожнай ВНУ і ўстаноўленага нарматыву. Для тэхнічных спецыяльнасцяў гэты нарматыў складае 8,5 студэнта на аднаго работніка ВНУ, а на гуманітарных спецыяльнасцях — 12 студэнтаў на аднаго работніка, — патлумачыў Аляксандр Жук. — Дыферэнцаваны падыход у вызначэнні суадносін колькасці студэнтаў да колькасці работнікаў ВНУ тлумачыцца рознымі патрабаваннямі да арганізацыі адукацыйнага працэсу пры навучанні па тэхнічных і гуманітарных спецыяльнасцях. Калі мы з улікам новага нарматыву прааналізавалі сітуацыю ў ВНУ, атрымалася вельмі стракатая карціна: у падобных паміж сабой рэгіянальных універсітэтах назіраліся вельмі істотныя адрозненні ў штатах. Некаторым з іх трэба штат скарачаць, а некаторыя, наадварот, могуць дабраць работнікаў.
Аляксандр Жук таксама паведаміў, што Мінскаму гарвыканкаму было даручана будаўніцтва жылога квартала арэнднага жылля для навуковай і творчай інтэлігенцыі. Такія ж арэндныя дамы даручана пабудаваць і ў абласных цэнтрах. У Мінску ўжо распачалося будаўніцтва жылога комплексу «Магістр»: там будзе 9 жылых дамоў арэнднага тыпу на 2,3 тысячы кватэр для выкладчыкаў і маладых навукоўцаў.
Надзея НІКАЛАЕВА.
Даведка «Звязды»
Еўразійская асацыяцыя прафсаюзных арганізацый універсітэта — буйнейшае міжнароднае прафсаюзнае аб'яднанне на постсавецкай прасторы, якое аб'ядноўвае каля 70 класічных універсітэтаў з 8 краін. Свой адлік асацыяцыя вядзе з 1987 года, калі ў Маскоўскім дзяржаўным універсітэце адбыўся І з'езд старшыняў прафсаюзных камітэтаў універсітэтаў СССР.
Колькі ж каштуе гэты важны кампанент здаровага рацыёну зараз?
Не выявіць ні секунды абыякавасці.
«Мы зацікаўлены, каб да нас прыязджалі».