Знялі першыя серыі новага сезона вядомага савецкага серыяла
— Ты беларускае кіно бачыш?
— Не…
— А яно ёсць!
Днямі на кінастудыі «Беларусьфільм» паказалі першы фільм з дзвюх серый «Дзяржаўная мяжа. Кур'еры страху», які мусіць стаць пачаткам новага сезона вядомага ў 1980‑ыя гады тэлефільма Барыса Сцяпанава «Дзяржаўная мяжа». Толькі тады дзеянне пачыналася з развалу Расійскай імперыі. А цяпер — з развалу СССР. Некалі напярэдадні «перабудовы» згаданы тэлефільм карыстаўся неверагоднай папулярнасцю. Людзі хацелі экшэну, дзеянняў, эмоцый. Ды і сама тэма развалу нібыта лётала ў паветры. А вось навошта Нацыянальная кінастудыя «Беларусьфільм» узялася за працяг фільма сёння? У гэтым мы і паспрабуем разабрацца.
— У перыяд, калі ў свеце адбываюцца самыя розныя пературбацыі, усё роўна застаюцца нейкія вечныя каштоўнасці і стабільныя паняцці. Такія, напрыклад, як дзяржаўная мяжа, — распавядае генеральны дырэктар Нацыянальнай кінастудыі «Беларусьфільм» Алег СІЛЬВАНОВІЧ. — Таму мы нездарма звярнуліся да тэмы беларускіх памежнікаў.
Яшчэ адной ускоснай прычынай з'яўляецца, так бы мовіць, пачуццё справядлівасці. Лёс склаўся так, што маёмасныя правы на першы сезон «Дзяржаўнай мяжы», зробленай у 1980‑ыя гг., належаць расійскаму боку, хоць фільмы і ствараліся на нашай кінастудыі. Але дзяржава тады была адна, а сховішчы Дзяржфільмафонду — у Маскве. Вось фільмакопіі нашых стужак у Маскве і засталіся. Прычым тычыцца гэта не толькі «Дзяржаўнай мяжы». І аддаваць нам ніхто нічога не збіраецца. Таму другі сезон серыяла — гэта свайго роду спосаб устанавіць справядлівасць і ў нейкім сэнсе вярнуць беларускі фільм на радзіму.
Дзеянне пачынаецца ў 1992 годзе на беларуска-літоўскай мяжы, якая толькі з'явілася. Часткова яна праходзіць праз вёску, якую фактычна падзялілі на дзве часткі. Мяжа гэтая пакуль больш нагадвае нейкі міжсабойчык. Ва ўсю працуюць кантрабандысты, мяжу ахоўваюць не спецыяльныя вайскоўцы, а міліцыянты даволі несур'ёзнага выгляду. Калі дамовіцца з кім трэба, то можна і танкі савецкія на той бок для продажу перагнаць. Альбо пахаваць аднавяскоўца ноччу. Рэч у тым, што вясковыя могілкі апынуліся якраз на літоўскім баку, а спецыяльны дазвол на пахаванне выпісваюць надта доўга. У летнюю спёку нябожчык столькі чакаць не можа…
І тут у вёску з Сярэдняй Азіі вяртаецца маёр Антон Пякарскі, якога іграе расійскі акцёр Андрэй Фралоў. Ён, вядома ж, узорны афіцэр-памежнік. І яму прапаноўваюць адразу ўзначаліць заставу. Троху павагаўшыся паміж перспектывай стаць або начальнікам, або кантрабандыстам, Фралоў выбірае першае. А тут, вядома, небяспечныя злачынцы «каўказскай нацыянальнасці» (акцёры Міхаіл Месхі, Рафаэль Рукаеў) крадуць з Чалябінска рэшткі радыеактыўнай вытворчасці і хочуць пераправіць іх у Літву. Але за справу бярэцца «валкадаў» маёр Пякарскі. Яму няма роўных. Вось як сюжэт закруцілі сцэнарысты Валянцін Залужны ды Ілья Цофін.
Зноў ваюем?
Рэжысёрам-пастаноўшчыкам фільма, дарэчы, з'яўляецца Ігар Чацверыкоў. Мяркуецца, што і наступны фільм «Дзяржаўная мяжа. Легенды асама», які запускаецца ў вытворчасць у лютым, будзе здымаць ён. Яшчэ ў планах зрабіць асобны фільм пра Пінскую рачную флатылію, якая актыўна супрацьстаяла немцам падчас Другой сусветнай вайны. І вось бачыце: зноў словы «немцы», «вайна», «войска», «танкі» суседнічаюць з назвай кінастудыі «Беларусьфільм». Гэтага, відаць, ужо ніколі не пазбегнуць… Яшчэ б! Наша кінастудыя мае самую багатую калекцыю вайсковай тэхнікі, формы ды іншай амуніцыі для кіно! Як ні круці, а пэўная частка фільмаў будзе ўсё роўна звязана з вайной. Толькі адна справа, калі ў 1960‑ыя гады пра вайну здымалі «Трэцюю ракету» (рэж. Рычард Віктараў) або «Праз могілкі» (рэж. Віктар Тураў), і зусім іншая, калі гэта звычайныя серыялы. Нават калі яны і больш якасныя, чым многія з тых, што ідуць па расійскім тэлебачанні. І тое проста таму, што ў нас вытворчасць серыялаў яшчэ не стала канвеернай, «заводскай». У нас нават беларускіх акцёраў на серыялы падбіраюць так, быццам для сур'ёзнай поўнаметражнай стужкі з вялікім фестывальным лёсам. Ну, і абавязкова каго-небудзь з расійскіх «зорак» на галоўную ролю, каб павялічыць магчымасці прадаць серыял тэлебачанню суседняй краіны.
З тэатра на «тэлек»
У «Дзяржаўнай мяжы. Кур'еры страху» цудоўны ансамбль беларускіх акцёраў. Наёмнага злачынцу Барыса пераканаўча грае акцёр Купалаўскага тэатра Павел Харланчук. На працягу дзвюх серый ён забівае кучу людзей і глядзіць такім пранізлівым драпежным позіркам, што аж мурашкі па скуры. Відавочна, акцёры такога калібру нават працу ў серыялах выкарыстоўваць для прафесійнага росту і развіцця. З'яўляецца ў фільме і малады акцёр Тэатра-студыі кінаакцёра Дзмітрый Мухін, які здымаўся, у тым ліку, і ў фільме «Сляды апосталаў». Ён глядзіць вялікімі прыгожымі вачыма і адсочвае аднаго падазронага крымінальнага элемента. Іграюць і Алена Козырава, Ігар Дзянісаў, Мікалай Кучыц, Ганна Кісель, Алег Ткачоў. Пераканаўча справілася і юная школьніца Насця Шапашнікава са сваёй першай роляй цікаўнай дачкі Фралова Рыты, якая з‑за адсутнасці іншых кніг перачытала і вывучыла на памяць збор твораў Уладзіміра Ільіча Леніна. Тут людзі гадоў 50 і старэйшыя (на якіх, здаецца, у першую чаргу і разлічаны серыял) павінны ўсміхнуцца. Бо гэта такі сабе настальгічна-трагікамічны штрых з іх дзяцінства таксама. Нечакана напрыканцы фільма ў ролі кантрабандыста з'яўляецца акцёр Тэатра беларускай драматургіі Аляксандр Марчанка. Раней у серыялах ён заўважаны не быў.
На кінастудыі гэта тлумачаць тым, што актыўна шукаюць новыя твары і тыпажы. Супрацоўнікі «Беларусьфільма» знарок ездзяць па абласных беларускіх тэатрах на кастынгі ў пошуках новых акцёраў. І трэба заўважыць, што асобнай школы акцёраў тэлесерыялаў у нас няма, як у Расіі, напрыклад. Не той маштаб краіны. А нашы тэатральныя акцёры даволі ахвотна здымаюцца ў серыялах. Бо іх заробак у тэатрах, як правіла, пакідае жадаць лепшага. Напрыклад, зарплата акцёра ў віцебскім тэатры імя Якуба Коласа прыблізна складае 2,5 млн рублёў.
Звышідэя
Вядома, у пэўнай ступені за кошт такіх серыялаў кінастудыя можа сабе дазволіць здымаць такія фільмы, як «Рускі» Віктара Аслюка паводле Максіма Гарэцкага, або паўдзельнічаць у супрадукцыі такіх праектаў, як фільм Сяргея Лазніцы «У тумане». Вось патрацілі на вытворчасць дзвюх серый «Дзяржаўнай мяжы» 1 млн долараў. А пасля продажу на «тэлек» гэтая сума мусіць акупіцца ды яшчэ і прыбытак прынесці. Звычайная матэматыка. Пакуль «Беларусьфільм» існуе ў такіх умовах, што, калі не будзе рабіць серыялы, то эканамічна не выжыве. Але чыста ідэйна серыялы — гэта скок у прорву. Праз год ці два, калі яны пройдуць па ўсіх магчымых тэлеканалах, пра іх ніхто не ўзгадае. Нават калі акцёры добра іграюць і рэжысура неблагая (тут трэба прызнаць, што Ігар Чацверыкоў са сваёй задачай справіўся сумленна). Але трэба і разумець, што серыял — гэта твор жанравы. Ён мае свае законы і сваю стылістыку, канкрэтную мэтавую аўдыторыю са сваімі запатрабаваннямі. Свае клішэ: тут уключым сентыментальную музычку, вось тут дадзім буйны план, каб глыбей паказаць эмоцыі і расчуліць гледача, галоўны герой абавязкова павінен быць «у дошку» свой, а калі ў нейкім эпізодзе п'яніца-недарэка пачне заглядацца на прыгожую цырульніцу, то з‑за рага абавязкова з'явіцца яго сварлівая жонка і добранька яму навешае. Усё прадказальна. Ніякага мастацтва, толькі тэхніка, лоўкасць рук.
І вось пасля ўсяго гэтага я асабіста ўсё ж не разумею, чаму наша нацыянальная (нацыянальная!) кінастудыя займаецца тым, чым у іншых краінах займаюцца «прадакшэны» і прыватныя кінакампаніі — вытворчасцю серыялаў. І самае крыўднае, што нават калі беларускі серыял потым ідзе па тэлебачанні або нават прадаецца на пірацкіх DVD-дысках (што ўжо відавочная прыкмета глядацкай любові!), то большасць айчынных гледачоў нават не здагадваецца пра яго паходжанне. А паколькі ў кінатэатрах беларускае кіно паказваюць рэдка, то ў нашага гледача масава ствараецца ўражанне, што беларускага кіно няма. Няпраўда! Яно ёсць. Толькі яго не відаць?..
Вольга ЧАЙКОЎСКАЯ
Набор на бюджэтныя месцы павялічыцца.
Колькі ж каштуе гэты важны кампанент здаровага рацыёну зараз?
Не выявіць ні секунды абыякавасці.