Словы паводле гэтай няхітрай песенькі Андрэя Макарэвіча вельмі дакладна адпавядаюць сітуацыі, якая цяпер актыўна абмяркоўваецца ў тэатральным свеце: куды падзеліся маладыя рэжысёры? Навучальныя ўстановы іх штогод выпускаюць, а тэатры стогнуць праз адсутнасць граматных пастаноўшчыкаў.
Упэўнена: у Беларусі ёсць маладыя таленавітыя рэжысёры. Думаю нават, што яны ёсць не таму, што іх вучылі ў ВНУ. Хоць і гэта мае вялікае значэнне. Проста, калі чалавек заняўся рэжысурай невыпадкова (яна сёння паўсюдна запатрабавана), ён, урэшце, сябе праявіць. Але ёсць абставіны, якія ў нас перашкаджалі заўсёды і працягваюць перашкаджаць рэалізоўвацца самабытнай рэжысёрскай асобе.
Першая прычына: кожны малады рэжысёр марыць стварыць свой тэатр, каб творча ўвасобіць свае ідэі. Аднак не так часта з'яўляюцца новыя тэатры, за якімі няма спонсараў, рэкламы, глядацкай цікавасці. Гэта вялізны падрыхтоўчы працэс, для якога неабходны грошы, памяшканне, энтузіясты і зацікаўленасць афіцыйных структур.
Другая прычына, хутчэй, маральнага характару. Малады рэжысёр ставіць спектакль у дзяржаўным рэпертуарным тэатры і атрымлівае адмоўныя водгукі. Справа нават не заўсёды ў тым, што яго работа слабая або маламастацкая. Спектакль можа быць не прыняты праз новую эксперыментальную форму. Праз «непападанне» ў стыль тэатра, немагчымасць прадаць яго гледачу, адсутнасць узаемаразумення ўнутры трупы паміж рэжысёрам і акцёрамі. Як вынік — расчараванне, нявер'е ў свае сілы, нават сыход маладога рэжысёра з прафесіі.
Тут вельмі важна, каб малады рэжысёр не быў адзінокім воўкам, каб ён быў лідарам, у яго была армія, яшчэ дакладней — аднадумцы. Тады лягчэй прабівацца да перамогі.
Рэпертуарныя дзяржаўныя тэатры пастаянна дэкларуюць сваё жаданне прыняць у калектыў маладога рэжысёра. Але ў іх няма магчымасці і жадання чакаць. Ім патрэбны хуткі і, пажадана, паспяховы вынік. Аднак нават вядомыя майстры маюць права на памылку. Маладому ж такога карт-бланша не даюць. Яго прыпячатваюць адмоўнай характарыстыкай і выпіхваюць.
Вядома, магчымыя пярэчанні: а дзе асабістая ініцыятыва, дзе сіла волі, цвёрды характар, імкненне да перамогі? Не грэх нагадаць, што прафесія рэжысёра не з тых, якой можна навучыць у ВНУ. Ёй можна навучыцца. Ёю можна авалодаць з гадамі, з набыццём жыццёвага і творчага вопыту. Малады рэжысёр можа быць сярэдняга ўзросту, калі за спінай салідны шлях пошуку і знаходак, веданне чалавечай псіхалогіі і ўменне натхніць акцёраў, павесці за сабой.
Цяпер у Беларусі шырока вядомыя ў вузкіх тэатральных колах некалькі сур'ёзных імёнаў, якія вымушаны працаваць на полі прыватнай тэатральнай справы. Гэта Наталля Родзіна, Сяргей Анцылевіч, Таццяна Траяновіч. Частка маладых рэжысёраў пайшла з тэатра на тэлебачанне, у шоу-бізнес, паехала ва Украіну, дзе нашых заўсёды ахвотна прымаюць і забяспечваюць цікавай працай. Нікому лягчэй і спакайней ад гэтага не стала, таму што змена пакаленняў — працэс непазбежны, і добра, калі малады талент сталее і праяўляе сябе пад крылом майстра.
У кожнага былі маладыя гады, праведзеныя пад кіраўніцтва Настаўніка. Некаторыя пасля з гонарам называюць «У мяне школа такога…». Цяпер, на жаль, замест шматкроп'я цяжка ўпісаць канкрэтнае прозвішча. Рэжысёраў у ВНУ даўно ўжо не вучаць вядомыя майстры, якія маглі б пахваліцца тым, што стварылі і маюць сваю школу. Часта настаўнікі знаходзяцца з ліку «збітых лётчыкаў», ужо не здольных абудзіць у вучнях дзейнасць розуму, уменне шукаць канцэптуальныя ключы для адкрыцця п'есы. Ды і п'есы маладыя рэжысёры часта выбіраюць зразумелыя ім, без жадання пранікнуць у мінулае або чужыя эмацыйныя і культурныя светы. Больш за тое, назіраю, што ў маладых рэжысёраў неяк згасла цікавасць да чалавека і інтэлектуальных варыяцый чалавечай прыроды. Ёсць аналіз уласных перажыванняў, калі шкада сябе, любімага. А далей закрылася каробачка. Іншых не шкада.
Цікава, што выключэнні з правілаў у нас у Беларусі цяпер праяўляюцца ў тэатрах лялек. Магчыма, таму, што большасць маладых «лялечных» рэжысёраў вучылася ў Аляксея Ляляўскага, трэнера, які ўмее навучыць, падштурхнуць і даць свабоду, каб рухацца далей. Так сфарміраваліся Аляксандр Янушкевіч, Ігар Казакоў, Святлана Бень.
Не перастаю чакаць і спадзявацца, што таленавітая моладзь прарве барыкады забабонаў і праду-
зятасці і яшчэ пакажа сябе.
Таццяна АРЛОВА.
А разам з імі навучанне, сацпакет і нават жыллё.
Беларусь — адзін з сусветных лідараў у галіне здабычы і глыбокай перапрацоўкі торфу.
«Мы зацікаўлены, каб да нас прыязджалі».