Заўтра, у нядзелю, у цэнтральным Алімпійскім парку Сочы будзе патушаны агонь XXІІ зімовых Гульняў. Спецыялісты — блізкія і далёкія ад спорту — з усіх васьмідзесяці краін, прадстаўленых на сочынскай Алімпіядзе, возьмуцца падводзіць вынікі выступленняў сваіх камандаў, асобных спартсменаў, рабіць аналіз, строіць планы на будучыню. Гэта — іх справа.
Мы ж хочам крыху расказаць пра Сочы як пра мегапраект, рэалізоўваць які ў такіх аб'ёмах і маштабах дагэтуль не даводзілася нікому і нідзе. Вопыт зробленага тут усяго за сем гадоў сапраўды бясцэнны і можа быць з карысцю апрабаваны ў любой краіне, якая захоча правесці ў сябе маштабнае мерапрыемства. Неабавязкова Алімпіяду — гэта могуць быць і іншыя турніры, чэмпіянаты, этапы кубкаў свету па розных відах спорту, якія прыцягваюць увагу ўсяго свету, што, безумоўна, будзе спрыяць і развіццю не толькі спартыўнай галіны, але і эканомікі ў цэлым. І Беларусь не выключэнне.
Першае, што хацелася б адзначыць — гэта тое, што ніколі да Сочы ў барацьбе за права правядзення Алімпіяды не перамагала заяўка, якая цалкам складалася з… адных толькі пражэктаў і абяцанняў. Усе гэтыя гады скептыкі казалі, што алімпійскі мегапраект у Сочы наўрад ці будзе рэалізаваны, занадта складанай здавалася задача: у сціслыя тэрміны не проста пабудаваць аб'екты для Гульняў, але і мадэрнізаваць інфраструктуру вялікага рэгіёну. Пры гэтым вопыту адначасовай рэалізацыі адразу некалькіх сотняў праектаў у адным горадзе раней не было.
Расія алімпійскі тэст прайшла.
Без святла і каналізацыі
Тыя, хто бываў у галоўным расійскім горадзе-курорце ў сярэдзіне 2000‑х і прыязджаў туды сёлета, адразу ўбачаць маштаб пераўтварэнняў. Зімой у Сочы з‑за абрываў правадоў у гарах часта адбывалася адключэнне святла, і тады ў лічаныя гадзіны разгортваліся стыхійныя, амаль «ваенныя» рынкі: буржуйкі, газавыя гарэлкі, свечкі. У горадзе былі пастаянныя заторы. Індыкатар гаротнага стану гарадской інфраструктуры — калапс каналізацыйны сістэмы. Слабыя ачышчальныя збудаванні катэгарычна не спраўляліся з работай, і праз дзіравую трубу ўсё проста скідвалася ў мора недалёка ад пляжа. Вось такая ўсерасійская здраўніца.
Па алімпійскай шкале Сочы таксама выглядаў больш чым бледна. У рэгіёне не было ніводнага спартыўнага аб'екта алімпійскага ўзроўню: лядовых палацаў, гарналыжных трас, трамплінаў і г. д. Толькі некалькі больш-менш прыстойных гасцініц, а гэта не пакрывала і дзясятай часткі патрэб Алімпіяды. Аэрапорт Адлера стаяў недабудаваным ужо паўтара дзясятка гадоў. Аб'ём работ быў велізарны — усё трэба было зрабіць з нуля. Менавіта таму сумарныя выдаткі не цалкам карэктна параўноўваць з папярэднімі алімпійскімі сталіцамі — маштаб работ не супастаўны.
Сёння многія расійскія газеты пішуць, што дзяржаўныя праграмы былі распрацаваны менавіта пад Алімпіяду. Спецыялісты адказваюць: гэта не так. Праграма развіцця Сочы як горнакліматычнага курорта была прынята яшчэ ў 2006 годзе, да таго, як горад абралі сталіцай Гульняў. Мэтай праекта было стварэнне ўсесезоннага курорта еўрапейскага ўзроўню. Падтэкст гісторыі таксама зразумелы. Сочы моцна прайграваў і еўрапейскім, і суседнім турэцкім курортам. Мільярды турыстычных долараў кожны год сыходзілі з краіны. Таму, незалежна ад Алімпіяды, было вырашана прывесці галоўны курорт у парадак. Логіка больш чым відавочная.
Прэзідэнт Уладзімір Пуцін, які быў тут на мінулым тыдні, правёў спецыяльную нараду, прысвечаную пытанню, як з поспехам можна будзе далей эксплуатаваць алімпійскія аб'екты і наогул развіваць спартыўны і звычайны турызм.
Прыярытэт — інфраструктура
Асноўныя сродкі былі ўкладзены ў інфраструктуру. Прыведзена ў парадак 260 км дарог, завершана будаўніцтва аб'язной дарогі. Галоўны праект транспартнай праграмы ў самім Сочы — дублёр Курортнага праспекта. Сочы ледзь не першым з расійскіх гарадоў даведаўся, што такое заторы. Горад выцягнуты па ўзбярэжжы, а аўтадарога ўздоўж мора была ўсяго адна. Дзевяць з 20 км дублёра Курортнага праспекта сёння праходзіць у тунэлях.
Каб звязаць Красную Паляну з Сочы, пабудавана ўнікальная для Расіі сумешчаная хуткасная аўтамабільная дарога і чыгунка. З вузлавога пункта сістэмы — мультымадальнага вакзала Адлер — цягнікі падчас Алімпіяды рухаюцца па трох маршрутах: у аэрапорт, у Красную Паляну, у Алімпійскі парк. Прапускная здольнасць чыгункі — 8500 чалавек за гадзіну. Інтэрвал руху падчас Алімпіяды складае 10 хвілін. Агульны кошт праекта, у тым ліку чатыры вакзалы, — 285 мільярдаў расійскіх рублёў. У выніку на інфраструктуру выдаткавана ў шэсць разоў больш грошай, чым непасрэдна на алімпійскія аб'екты.
Не Куршавель, дык Монтэ-Карла
Самае балючае пытанне ўсіх Алімпіяд — так званыя «белыя сланы», аб'екты, посталімпійскае выкарыстанне якіх праблематычнае. Такія аб'екты застаюцца пасля ўсіх Гульняў. Вялікія арэны, пабудаваныя для падзей сусветнага маштабу, немагчыма пасля рэгулярна запаўняць гледачамі. Да таго ж яны вельмі дарагія ў эксплуатацыі. Яскравы прыклад — Афіны. Праз пяць гадоў пасля Алімпіяды‑2004 з 26 аб'ектаў выкарыстоўваліся толькі чатыры. Тая ж сітуацыя ў Турыне. Большасць алімпійскіх збудаванняў уяўляюць сабой пустыя ангары, замкнутыя і абнесеныя жалезнай агароджай. Частка алімпійскіх аб'ектаў турынскай Алімпіяды наогул дэмантаваная. Гарадскі бюджэт Турына аказаўся няздольным забяспечыць унікальным архітэктурным збудаванням годнае пасляалімпійскае існаванне.
У барацьбе з «белымі сланамі» найлепшы поспех маюць англічане. Ужо на этапе праектавання Алімпійскага парка Лондана‑2012 яны распрацавалі схему яго ператварэння ў паўнавартасны гарадскі раён. Частка аб'ектаў (баскетбольная арэна, хакейны стадыён і г. д. — тое, дзе былі прадстаўлены не самыя папулярныя на Брытанскіх астравах віды спорту) першапачаткова праектаваліся як часовыя, пасля Гульняў яны былі дэмантаваныя. Частка арэн змяніла прызначэнне, ператварыўшыся ў офісныя цэнтры, школы, паліклінікі, жылыя комплексы. Але нават у англічан не ўсё атрымалася. Алімпійскі стадыён-прыгажун на 80 тыс. гледачоў коштам амаль 500 млн фунтаў прыйдзецца ўсур'ёз трансфармаваць з дадатковымі ўкладаннямі. Гады праз два ён стане чыста футбольнай арэнай на 60 тыс. гледачоў, што абыдзецца яшчэ ў больш чым 150 млн фунтаў.
У Расіі праграма пасталімпійскага выкарыстання аб'ектаў Сочы, на жаль, з'явілася не ў пачатку праекта, а ўсяго год таму. Думаць, што рабіць з «белымі сланамі», сталі ўжо ў працэсе будаўніцтва. Самыя вялікія праблемы з аб'ектамі прыбярэжнага кластара — там пабудавана адразу шэсць лядовых арэн. Для Сочы, дзе зімовыя віды спорту і так не занадта папулярныя, гэта зашмат. Чыноўнікі ў свой час аптымістычна запэўнівалі, што арэны будуць дэмантаваны і перавезены ў іншыя рэгіёны. Аднак з‑за асаблівасцяў падмуркаў перавезці атрымаецца толькі адну з іх — трэніровачная хакейная арэна пераедзе ў Стаўрапольскі край. Тры аб'екты зменяць прызначэнне. Канькабежны палац трансфармуецца ў выставачны цэнтр, Медыяцэнтр — у гандлёвы цэнтр, арэна для кёрлінгу — у спартыўна-забаўляльны комплекс. Усімі гэтымі аб'ектамі будуць кіраваць іх інвестары.
Астатнія аб'екты прыбярэжнага кластара возьме сабе на баланс міністэрства спорту, яны будуць выкарыстоўвацца для спаборніцтваў і трэніровак расійскіх і прыезджых спартсменаў. Незразумелым пакуль застаецца лёс стадыёна-саракатысячніка «Фішт» — арэны, дзе праходзіла ўрачыстая цырымонія адкрыцця Гульняў. У Сочы сёння няма футбольнай каманды нават другога расійскага дывізіёна. У 2018‑м там будуць праходзіць матчы чэмпіянату свету па футболе, а да гэтага адміністрацыя Сочы паспрабуе загрузіць яго спартыўна-канцэртнымі мерапрыемствамі.
У горным кластары частку аб'ектаў таксама забярэ сабе Мінспорту. Гэта датычыцца, напрыклад, санна-бабслейнай трасы. Пасля распаду СССР на ўсёй постсавецкай тэрыторыі не было падобных аб'ектаў, спартсменам даводзілася трэніравацца ў Еўропе, там жа праводзіліся, напрыклад, і чэмпіянаты Расіі.
Экстрым-парк «Ружа хутар» і газпрамаўская «Лаура» (аб'екты, якія сталі такімі шчаслівымі для беларусаў) будуць і далей працаваць як гарналыжныя курорты. Няцяжка зразумець, што гэта самая прыбытковая частка з алімпійскіх аб'ектаў. Але ёсць адзін нюанс: комплекс «Ружа хутар» першапачаткова задумваўся як бізнес-праект мультымільярдэра Патаніна, які, як вядома, захапляецца горнымі лыжамі. Ёсць легенда, што ідэя вылучыць Сочы кандыдатам на правядзенне Алімпійскіх гульняў у самым пачатку была маркетынгавым ходам для раскруткі гэтага гарналыжнага курорта. Аднак затым ідэя настолькі захапіла першых асоб краіны, што ў выніку зімовая Алімпіяда сапраўды прыехала ў субтропікі.
Ці здольныя шматлікія сочынскія гатэлі і гарналыжныя курорты стаць акупнымі пасля Гульняў, пакуль незразумела: рынак іх тут перапоўнены. Запоўненасць атэля «Горкі Панарама», дзе жыве група беларускіх журналістаў, наўрад ці перавышае 30 працэнтаў. А побач — цэлая вуліца падобных збудаванняў. Яны не гатовыя да прыёму наведнікаў і наогул пакуль пустуюць. Пры гэтым, мы чулі, гаспадары большасці аб'ектаў спрабуюць завысіць іх клас: умоўна кажучы, прадаваць нумар бізнес-класа па цане de luxe. Вось такі бізнес мясцовага разліву. Аднак месяцы два таму з падачы кіраўніка Сбербанка Расіі Германа Грэфа пачала прасоўвацца ідэя дазволіць зрабіць у Краснай Паляне ігральную зону высокага ўзроўню. Карацей кажучы, адкрыць казіно і ігральныя дамы, выведзеныя з Масквы, Санк-Пецярбурга і ўсіх буйных гарадоў. Так што, калі праз год-другі акажацца, што гатэлі не акупляюцца, вельмі верагодна, што дзяржава казіно дазволіць.
Усё ў тэрмін
Канчатковы аналіз Сочы як мегапраекта можна будзе правесці толькі пасля Алімпіяды. І, безумоўна, знойдзецца маса падстаў для крытыкі. Гэта і недастаткова прадуманая канцэпцыя пасталімпійскага выкарыстання аб'ектаў, і непразрыстасць у размеркаванні архітэктурных і будаўнічых падрадаў, і рост кошту аб'ектаў. Сочынскі вопыт неабходна будзе вывучыць. Тым больш што Расія прыступіла да ажыццяўлення другога маштабнага праекта — правядзення чэмпіянату свету па футболе 2018 года. Праект пакуль ацэньваецца ў 20 млрд долараў.
Калі разглядаць алімпійскі рух у цэлым, то, магчыма, Сочы завяршае цэлы этап у гісторыі Алімпіяд. У апошняе дзесяцігоддзе краіны БРІКС (Бразілія, Расія, Індыя, Кітай, ПАР) праяўлялі немалую актыўнасць, імкнучыся атрымаць права на правядзенне спартыўных мерапрыемстваў самага высокага ўзроўню. Паўднёвая Афрыка правяла чэмпіянат свету па футболе ў 2010 годзе, Кітай — пекінскую Алімпіяду‑2008, Бразілія хутка будзе праводзіць футбольнае першынство планеты ў гэтым годзе і Алімпіяду‑2016. Расія змагла атрымаць зімовую Алімпіяду‑2014 і ЧС‑2018. Спартыўнымі мегапраектамі гэтыя краіны імкнуліся забіць адразу двух зайцоў: правесці мадэрнізацыю інфраструктуры і паказаць сябе свету. Залішне казаць, абышліся гэтыя мерапрыемствы нятанна. Напрыклад, на пекінскую Алімпіяду было выдаткавана больш за 42 млрд долараў. На арганізацыю Алімпіяды ў Сочы затрачана 50 мільярдаў. Пры гэтым 6,4 млрд долараў пайшлі непасрэдна на Алімпіяду, а астатнія грошы патрацілі на развіццё рэгіёна.
Сусветны крызіс змяніў правілы гульні, адкрыўшы эпоху фінансавай памяркоўнасці. Усё больш гарадоў планеты адмаўляюцца ад замахаў на Алімпіяду па фінансавых прычынах. На чарговым этапе алімпійскага руху магчымыя два варыянты, лічаць спецыялісты. Першы: наступныя Алімпіяды будуць праходзіць у краінах, дзе спартыўная інфраструктура ўжо існуе і ёсць патэнцыял для іх камерцыялізацыі. Другі: Алімпіяды будуць праводзіцца не ў асобных гарадах, а ў краінах у цэлым або нават у некалькі краінах адначасова. Міжнародны алімпійскі камітэт ужо пачаў кансультацыі з нагоды змены свайго асноўнага правіла «адна Алімпіяда — адзін горад».
Карэспандэнт «Звязды» Анатоль Сланеўскі — з алімпійскай сталіцы
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.