У Гомель філосаф і багаслоў Аляксандр Філоненка «заляцеў» на некалькі дзён па запрашэнні браціі Свята-Мікольскага мужчынскага манастыра. Тут паспеў сустрэцца са студэнтамі ГДУ імя Ф. Скарыны і епархіяльных біблейска-багаслоўскіх курсаў, паўдзельнічаў у праваслаўнай радыёпраграме «Ключ разумення» і пагутарыў аб актуальных праблемах праваслаўнай Царквы і грамадства з карэспандэнтам газеты «Звязда».
Аляксандр Сямёнавіч у свой час з поспехам скончыў фізіка-тэхнічны факультэт Харкаўскага ўніверсітэта па спецыяльнасці «эксперыментальная ядзерная фізіка», але кандыдацкую дысертацыю абараніў па філасофскай антрапалогіі, а вядомасць набыў як багаслоў. І таму першае пытанне пра тое, чым быў матываваны пераход ад ядзернай фізікі да філасофіі і хрысціянскага багаслоўя?
— Вы ведаеце, тое, што часам здаецца парывам, скокам ад фізікі да філасофіі, ад філасофіі да багаслоўя, насам-
рэч пражываецца як бесперапынная, лагічна звязаная гісторыя, якую цяжка каментаваць... У дзяцінстве я адкрыў у сабе моцнае жаданне займацца фізікай і матэматыкай, потым, калі паступіў ва ўніверсітэт, вырашыў стаць прафесіяналам у гэтай справе. Але праз нейкі час з жахам зразумеў, што ў маіх навуковых занятках ужо няма той любові, няма таго здзіўлення і хвалявання, якія я адчуваў у школьныя гады. І вось гэты смутак пра страту стаў для мяне лёсавызначальным. Па розных прычынах, але я здагадаўся, што менавіта філасофія ёсць тая справа, якая дазваляе чалавеку вярнуць сабе першую любоў да свету. Яна дае нам здольнасць вечна здзіўляцца, задаваць пытанні, і значыць — быць жывымі! А з багаслоўем было яшчэ цікавей. У перыяд «перабудовы» раптам высветлілася, што існуе невядомы савецкім людзям свет — руская рэлігійная філасофія. Для мяне спачатку гэта было нязвыкла — даведацца, што ёсць строгая, сістэматычная, рацыянальная думка пра Бога. Але дзякуючы філосафам айцу Паўлу Фларэнскаму, Сямёну Людвігавічу Франку, часткова Мікалаю Бярдзяеву я, нарэшце, зразумеў, што супрацьпастаўленне веры і розуму — гэта каласальная памылка, звязаная з тым, што людзі вельмі вузка разумеюць розум і вельмі лжыва разумеюць веру. Насамрэч, калі разабрацца, вера без розуму і розум без веры немагчымыя!
— Вы з'яўляецеся вучнем вядомага мітрапаліта Антонія Суражскага (Блума). Многія людзі кажуць, што ўладыку, які памёр больш за 10 гадоў таму, сёння можна назваць святым чалавекам. Вы як лічыце?
— Відавочна, што дзякуючы сустрэчам з мітрапалітам Антоніем многія тысячы людзей набылі вопыт веры. Ён заўсёды казаў, што ніводзін чалавек на зямлі не можа сустрэць царства нябеснае, не сустрэўшы яго водбліска ў вачах іншага чалавека. Такім чалавекам для многіх і быў мітрапаліт Антоній. Вядома, пытанне кананізацыі — гэта пытанне царкоўнага сведчання і царкоўнага настаўніцтва. Я ўпэўнены, што ён быў выдатным сведкам Хрыста. Многія яго ведалі па тых візітах, якія ён ажыццяўляў, пачынаючы з 1962 года, у Савецкі Саюз. Ва ўмовах, калі пропаведзь была немагчымая, ён быў адзіным епіскапам, які мог свабодна гаварыць. І сустрэчы, якія тады адбываліся ў храмах, на кватэрах, у гатэлях ці проста на вуліцы, для многіх сталі лёсавызначальнымі. Я прыйшоў у царкву пазней, у канцы 80-х гадоў. Тады ўладыка Антоній казаў, што самыя складаныя гады, якія нас чакаюць — гэта гады, калі галоўным пытаннем стане — наколькі мы вартыя, здольныя быць адэкватнымі сведкамі таго подзвігу новапакутнікаў, які адбыўся ў нашай царкве ў ХХ стагоддзі.
— А чым, на ваш погляд, вопыт новапакутнікаў — людзей, якія не страцілі веру, не адракліся ад Хрыста ў дастаткова цяжкіх умовах свайго жыцця, можа быць карысны сёння?
— Прыняцце вопыту новапакутнікаў для сучаснага верніка з'яўляецца вырашальным крытэрыем таго, наколькі жыццяздольная наша вера. За апошнія 25 гадоў Царква кананізавала 1700 новапакутнікаў. Гэта амаль у 6 разоў больш, чым да пачатку ХХ стагоддзя (316). Ёсць такая версія разумення абяцання Хрыста, які гаворыць: «Я ствару Царкву Маю, і вароты пекла не адолеюць яе». Сіла сведчання Хрыста такая, што нават у пекле мы бачым Яго святло. Я думаю, што менавіта такі вопыт здарыўся ў ХХ стагоддзі. Калі ўсім людзям на зямлі здавалася, што справа Царквы — толькі выжыць, яна змагла не толькі абараняцца, але і сведчыць у гэтых абставінах. І гэтае святло веры пранікала нават у такія куткі чалавечага існавання, якія складана ўявіць. І кожны новапакутнік ставіць перад намі пытанне: адкуль у яго бралася сіла такога сведчання? Наколькі мы здольныя ў мірныя часіны далучыцца да гэтага сведчання, наколькі наша жыццё можа быць тым святлом, якое пранікае ў пекла?
— Беларусаў сёння вельмі хвалюе тая сітуацыя, якая складаецца ва Украіне. Занадта мы блізкія, шмат у нас там сваякоў... Ці магчыма пераадолець супрацьстаянне, якое сёння адбываецца ў вашай краіне?
— У Царквы ёсць адна задача ў гэтым свеце — быць сведкамі таго міру, які прынёс Хрыстос. Людзі па слабасці сваёй мірам завуць стан пасля вайны, але гэта не мір. Гэта стан грамадства, якое думае па законах вайны. Магчыма, самае важнае і каштоўнае, што хрысціяне змаглі б у такім грамадстве, дзе ёсць падзеленасць і межы — прынесці мір, звязаны з малітвай і са сведчаннем пра Хрыста. І паказаць, што магчыма іншае жыццё. Украінскія падзеі можна вельмі па-рознаму ацэньваць, мне не хацелася б даваць палітычных ацэнак. Царква можа ва ўкраінскім грамадстве быць той сілай, якая забяспечвае міратворчую дзейнасць. Гэта важна для любога грамадства — каб прарастаў мір, пабудаваны не толькі на перамір'і, бяспецы і стабільнасці, але і пабудаваны па правілах дружбы і любові. І гэта заклік Царквы.
— З моманту распаду Саюза прайшло больш за 20 гадоў, за гэты час кожная краіна прайшла свой шлях. Як вы лічыце, магчымасці ўзаемадзеяння ў нас застаюцца?
— Калі паглядзець на гэту сітуацыю ў хрысціянскім кантэксце, трэба ўспомніць словы прападобнага Максіма-вызнаўцы пра тое, што Бог ствараў свет разнастайным. Але людзі па граху сваім адрозненне ператвараюць у падзел. Сапраўды, Бог не стварае аднастайнае і простае. Таму Ён увесь свет засяліў рознымі народамі — і гэта добра. Адрозненне — гэта Божае багацце і сведчанне багацця. Але людзі ўмеюць ператвараць гэтыя адрозненні ў падзел, і так нараджаецца зло. Для мяне багаццем з'яўляецца тое, што славянскі свет уяўляе такую разнастайнасць: культур, падыходаў, жыццёвых досведаў. Катастрофа, калі паміж гэтымі досведамі праводзяцца межы і яны супрацьпастаўляюцца адзін аднаму. Як хрысціяне мы можам супрацьпаставіць гэтай падзеленасці магчымасць стасункаў, шануючы адрознасць досведу, бачачы плён гэтых адрозненняў, гэтага шляху.
— Як праваслаўная Царква можа ставіцца да «досведу» разбурэння сямейных каштоўнасцяў у сучасным свеце?
— Відавочна, класічная сям'я разбураецца, але мы загадзя прайграем, калі будзем толькі папярэджваць грамадства аб наступствах яе страты. Ёсць куды больш плённы шлях. Важна паказаць свету прывабнасць і прыгажосць хрысціянскай сям'і. Хрысціянства прынесла ў інстытут сям'і пэўную евангельскую навізну, прывабнасць. І самі хрысціяне павінны адказваць, што для іх гэта навізна значыць.
— Цікава ведаць вашу ацэнку такой з'явы, як знікненне мовы. Для нас, беларусаў, гэта вельмі актуальна.
— Мне здаецца, усяму свету зразумела, што мовы трэба выратоўваць. Больш за тое, ёсць дакладныя крытэрыі, па якіх зразумела, што мова знаходзіцца ў небяспечным становішчы і можа хутка знікнуць. Памяншаецца колькасць людзей, якія размаўляюць і пішуць на мове. Потым застаюцца людзі, якія не пішуць, але размаўляюць. А потым іх дзеці, якія разумеюць — але ўжо не размаўляюць. Працэнтныя суадносіны гэтых груп у пакаленнях лінгвістамі ацэньваюцца як сітуацыя небяспекі для мовы. Дарэчы, вядома, што ў Брытаніі ледзь не знікла валійская мова. І тады ў краіне разгарнулі праграму выратавання мовы, вялізную дзяржаўную адукацыйную падтрымку, у тым ліку абавязковае вывучэнне яе ў школе. І цяпер ёсць універсітэты, дзе выкладаюць на валійскай. Мова такім чынам была выведзена з крызіснага становішча і выратавана.
— Але ж многія лічаць, што не трэба нічога навязваць штучна, людзі самі разбяруцца, на якой мове даваць адукацыю дзецям...
— А тут як і з сям'ёй. Можна развіваць панічны настрой і лямантаваць: мы страчваем мову! Але гэта нікому не дапамагае. Адзіны спосаб захаваць мову — рабіць на ёй нешта такое, што стане прывабным для іншых. Калі культура жыццяздольная, зусім не важна, якога яна памеру. Гэта можа быць і тры, і сто, і тысяча носьбітаў. Культура павінна быць жывой і нараджаць шэдэўры. Людзі, якія любяць, ведаюць і цэняць мову, павінны самі сведчыць, што ў іх нацыянальнай культуры ёсць неверагодная прыгажосць — іх мова. І паказваць гэтую прыгажосць. Заўсёды знойдуцца людзі, якія будуць рабіць гэта па любові.
Ірына АСТАШКЕВІЧ. Фота аўтара
Даведка «Звязды»
Дацэнт кафедры тэорыі культуры і філасофіі навукі філасофскага факультэта Харкаўскага нацыянальнага ўніверсітэта імя В.Н. Каразіна не абмяжоўваецца выкладаннем толькі ў сваёй установе. Ён друкуе артыкулы ў праваслаўных часопісах, з'яўляецца выкладчыкам Маскоўскага, Мінскага і Кіеўскага летніх багаслоўскіх інстытутаў, ладзіць агульныя праекты з італьянскімі праваслаўнымі вернікамі. Ён — лаўрэат прэміі фонду Джона Тэмплтана за курс лекцый «Навука і багаслоўе», удзельнічаў у даследчых праектах брытанскай акадэміі, галандскага Каталіцкага ўніверсітэта, чытаў лекцыі ў Біблейска-багаслоўскім інстытуце імя св. апостала Андрэя, на багаслоўскім факультэце Кембрыджскага ўніверсітэта, Інстытуце рэлігійных навук імя св. Фамы Аквінскага ў Кіеве...
Мерапрыемства праводзіцца на добраахвотнай аснове.
Не выявіць ні секунды абыякавасці.