Палітая крывёю многіх пакалення чашніцкая зямля памятае шмат слаўных імёнаў і ўчынкаў
«…Шуйскі выступіў з Полацка ў нядзелю 23 студзеня. Пра гэта я атрымаў вестку. Даведаўся я і пра тое, што ён пойдзе да Улы. У гэты час я стаяў з маім войскам каля Лукомля, літоўскага горада, які знаходзіцца непадалёку ад Полацка… і на адлегласці сямі міль ад Улы. І хаця, у параўнанні з непрыяцелем, я быў слабым, але сорам і ганьба, што выпалі мне і ўсяму нашаму народу і нашаму імю захопам у нас горада і воласці Полацкай, заахвоцілі мяне выступіць супраць ворага і паблізу самой Улы сустрэцца з ім твар у твар…»
Так пісаў Мікалай Радзівіл Руды да Мікалая Радзівіла Чорнага ў сваім лісце ад 3 лютага 1564 года, апісваючы Ульскую бітву. Нагадаю, што менавіта гэты бой калісьці стаў адным з вырашальных у ходзе Лівонскай вайны. Войскі пад кіраўніцтвам Шуйскага, высланыя Іванам Грозным, значна пераўзыходзілі сілы Радзівіла і Хадкевіча, аднак нечакана аказаліся разгромленымі. Таму падзея гэта — адна са знакавых у нашым мінулым. Паколькі сёлета з часу той перамогі прайшло ўжо 450 гадоў, было вырашана наведаць памятныя месцы, а таксама сімвалічна ўскласці чырвоныя ружы на адзін з тых схілаў, якія калісьці былі шчодра паліты крывёй як нашых вояў, так і іх праціўнікаў…
Даследчыца старабеларускай літаратуры Жанна Некрашэвіч-Кароткая, намеснік дэкана філалагічнага факультэта БДУ Павел Навойчык, дацэнт кафедры гісторыі беларускай літаратуры філалагічнага факультэта БДУ Уладзімір Кароткі і карэспандэнтка «Звязды» накіраваліся ў Чашніцкі раён, каб на свае вочы ўбачыць і адчуць атмасферу тых мясцін. Нашым правадніком у мінулае Чашніччыны стаў краязнавец Віктар Грыбко.
Шызы луг, Доўгі луг і Маскоўка — менавіта так сёння называюцца тыя мясціны, дзе калісьці адбылася бітва войскаў Шуйскага супраць сіл Радзівіла і Хадкевіча. Апошні тапонім, «Маскоўка», яўна сведчыць пра сувязь з гістарычнымі падзеямі Ульскай бітвы. Гэтыя лугі калісьці былі асноўнай арэнай баявых дзеянняў, што нескладана ўявіць і цяпер: шматлікія ўзгоркі, стромкія берагі, сарваўшыся з якіх адразу апынешся ў плыні Улы, — усё спрыяе вядзенню тактычнай, а не колькаснай вайны. Пару лішніх крокаў — і вось ты ўжо навідавоку ў праціўніка або, наадварот, часова надзейна схаваны ў невялікай лагчыне…
З тых часоў прайшлі гады, мінулі стагоддзі. Яшчэ шмат як трагічнага, так і слаўнага адбылося на Чашніччыне…
Каб князя не атруцілі…
Віктар Грыбко расказаў, што ёсць дзве неверагодныя і дзве цалкам рэальныя версіі паходжання назвы Чашнікаў. Пачнем з неверагодных. Па-першае, Чашнікі знаходзяцца быццам у чашы (нізіне), таму і называюцца так. Па-другое, у свой час мясцовасць славілася ганчарамі, якія ляпілі чашы. Аднак складана сабе ўявіць горад, у якім рабілі б адны толькі чашы, таму наўрад ці адсюль пайшла назва. Іншыя два варыянты падаюцца краязнаўцу цалкам магчымымі. Згодна з першым, пры двары вялікага князя літоўскага была такая пасада, як падчашы — чалавек, які адказваў за падачу мёду, віна, іншых алкагольных напояў да стала князя. Яго намеснікам быў чашнік, які павінен быў стаяць за спінай у князя і каштаваць напоі на пірах, каб гаспадара не атруцілі. Верагодна, аднаму з такіх чашнікаў былі аддадзены мясцовыя землі, і па назве яго пасады яны сталі называцца Чашнікамі. Па другой версіі, назва звязана з гусіцкім рухам, які зарадзіўся ў Чэхіі ў пачатку XV стагоддзя. Вядома, што атрад Яна Жыжкі ўдзельнічаў калісьці ў Грунвальдскай бітве, а чэхі нават дасылалі дэлегацыю і запрашалі князя Вітаўта быць іх каралём. Адна з плыняў гэтага руху называлася «чашнікі». Пасля разгрому многія гусіты эмігрыравалі ў Вялікае Княства Літоўскае, дзе ім давалі землі: ад пасяленцаў і пайшла назва.
Каталікі будавалі для праваслаўных
Упершыню Чашнікі згадваюцца ў летапісе ў 1504 годзе як мястэчка. Дарэчы, Іванск, побач з якім адбывалася бітва на Уле, упершыню згаданы менавіта ў 1564 годзе, — цяпер можна толькі здагадвацца і ўяўляць, якія падзеі адбываліся ў гэтай амаль звычайнай на сённяшні дзень вёсцы.
Калі казаць пра гісторыю Чашнікаў, то гэтае мястэчка было прыватным уладаннем, таму ў розныя часы пераходзіла з рук у рукі. Ім валодалі Служкі, Лапоты, Казаноўскія. У канцы XVІІІ стагоддзя — Валадковічы.
Чашнікі — тыповы прыклад талерантнасці беларусаў. Калісьці тут мірна суіснавалі праваслаўная царква, каталіцкі касцёл з кляштарам і дзевяць сінагог, і паміж сабой іх прыхаджане не дзялілі амаль нічога… У 1664 годзе Дамінік Служка заснаваў каталіцкі манастыр, у 1779‑м пабудавалі касцёл у гонар Ісуса Хрыста, які лічыўся адным з самых вялікіх у Беларусі, пры ім быў і дамініканскі манастыр. Аднак у 1840 годзе згарэла праваслаўная Праабражэнская царква… Было вырашана мясцовы касцёл перарабіць пад царкву. Аднак у той час Чашнікамі і Іванскам валодаў каталік Ігнат Валадковіч. Ён паехаў у Санкт-Пецярбург, у Свяшчэнны Сінод — дамовіцца, каб касцёл не забіралі. Яго просьбу быццам задаволілі, але паставілі ўмову: «Калі пабудуеш новую царкву, касцёл забіраць не будзем»… Так і адбылося, што чашніцкую Свята-Праабражэнскую царкву, якая дзейнічае і цяпер, пабудавалі каталікі.
Шкілеты ў сутарэннях
Тыповым для Беларусі мястэчка Чашнікі было і ў тым, што ў канцы XІX стагоддзя з 5000 мясцовага насельніцтва палову складалі яўрэі (невыпадкова ж там было аж дзевяць сінагог). Аднак падчас Вялікай Айчыннай вайны 1800 мясцовых яўрэяў былі расстраляны фашыстамі. Віктар Грыбко адзначае, што захаваліся звесткі, што рабілася гэта па-варварску. Яўрэяў выганялі з мястэчка, тых, хто спрабаваў уцячы, адразу расстрэльвалі. Калі ахвяр прывялі на месца пакарання, стала зразумела, што падрыхтаванай ямы на ўсіх не хопіць. Людзі стаялі і чакалі, пакуль немцы ўзрыўчаткай пашыралі кар'ер, расчышчалі яго рыдлёўкамі. Затым яўрэяў прымушалі заходзіць туды сем'ямі, і па іх стралялі. Затым заводзілі новыя партыі прыгавораных да смерці, і ўсё паўтаралася. Па тых, хто ўцякаў, стралялі з кулямётаў. Трупы людзей, якія засталіся на паверхні, забаранялі хаваць, і яны ляжалі да вясны, пакуль паводка не змыла іх у раку Улу…
Ля адной з дарог стаіць паказальнік на мемарыяльны комплекс «Вішанькі» — вёску, якая паўтарыла лёс Хатыні. Калісьці партызаны напалі на нямецкую аўтакалону. У адказ на такія дзеянні немцы вырашылі адпомсціць мясцовым ж
ыхарам — больш за 100 людзей былі спалены жывымі. Увогуле падчас Вялікай Айчыннай вайны ў Чашніцкім раёне было знішчана і спалена 224 населеныя пункты…
Яшчэ адна асаблівасць Чашніцкага раёна ў тым, што тут у некалькіх вёсках жывуць стараверы. Пасля Ніканаўскай рэформы ў сярэдзіне XVІІ стагоддзя яны пачалі перасяляцца ў Вялікае Княства Літоўскае, дзе ім давалі землі. Старавераў тут называлі «маскалямі» — і гэта без усялякага негатыўнага адцення. Як сведчанне тых часоў і сёння тут ёсць вёска з назвай Дзярэўня. Перасяленцы дагэтуль жывуць даволі замкнёна: бяруцца шлюбам толькі з аднаверцамі і ўвогуле моцна падтрымліваюць адно аднаго.
У гэтым жа раёне знаходзіцца вёска Цяпіна, у якой размяшчаўся калісьці маёнтак Васіля Цяпінскага. Цяпер там нічога не засталося — толькі камень на тым месцы, дзе быў дом. Калісьці заязджаў
сюды ў госці да Цяпінскага Сымон Будны, тут яны абмяркоўвалі свае ідэі.
Стары мураваны касцёл Ісуса Хрыста да нашага часу не захаваўся: падчас вайны ў яго трапіў снарад. Расказваюць, што, калі разбіралі фундамент касцёла, у склепе знайшлі замураванае памяшканне, а ў ім — 11 шкілетаў. Прычым па іх позах можна было зрабіць выснову, што замуравалі людзей жыўцом. Кім яны былі і чаму іх напаткаў такі лёс, невядома (касцёл будаваўся ў 1779 годзе).
Калі казаць пра сучаснасць, то гадоў пяць-шэсць таму ў Чашнікі з польскага Гданьску прыехаў ксёндз Анджэй Бульчак. Ён выкупіў паўразваленую хатку, зрабіў з яе невялікі касцёл. А цяпер побач будуецца новы вялікі храм.
Быкі на плытах плылі
У эканамічным плане Чашніцкі раён пачаў хутка развівацца пасля будаўніцтва Бярэзінскай воднай сістэмы. Справа ў тым, што на тэрыторыі Лепельскага і Чашніцкага раёнаў адбываецца водападзел: тут працякаюць рэкі, воды якіх упадаюць і ў Балтыйскае, і ў Чорнае моры. Яшчэ ў сярэдзіне XVІІІ стагоддзя інжынер Чапскі прапаноўваў злучыць басейны дзвюх рэк сістэмай каналаў, каб стварыць прамы судаходны шлях з Балтыйскага ў Чорнае мора. Аднак праца пачалася толькі ў 1801 годзе, калі сталі ствараць каналы, выпростваць ход некаторых рэк. Апошні, чашніцкі канал бярэзінскай воднай сістэмы быў пабудаваны ў 1806 годзе. З лесу (цяпер Бярэзінскі біясферны запаведнік) калісьці выразалі дубы, мачтавыя сосны, якія звязвалі ў плыты і сплаўлялі па каналах у Балтыйскае мора.
Многія чашнічане займаліся сплаўным промыслам. Драўляныя плыты яны гналі ў Рыгу, а адтуль два месяцы ішлі дадому пехатой. Аднак адзін сплаў прыносіў вельмі вялікі прыбытак: за яго можна было набыць чатыры каровы — таму такія высілкі былі апраўданымі. На чашніцкім канале было два шлюзы, існавалі свае верфі, у якіх будавалі шырокія лодкі — «лайбы».
Адным з самых вядомых уладальнікаў гэтых земляў быў Вінцэнт Валадковіч. Ён таксама актыўна зарабляў на сплавах. На пойменных лугах у Іванску ён разводзіў быкоў, а пасля на плытах сплаўляў іх у Рыгу. Арыгінальна зарабляў ён і на возеры Лісікоўшчына, якое цяпер мае назву Палітаддзельскае (з‑за вёскі Палітаддзел, якая пазней увайшла ў склад Іванска). Возера вельмі глыбокае, з дрыгвяністымі берагамі. Зімой на лёд вадаёма пан Валадковіч прывозіў дубы, якія ланцугамі прымацоўваліся да берага. Вясной, калі лёд раставаў, дубы апускаліся на дно і ляжалі ў вадзе некалькі гадоў — марыліся. Пасля іх даставалі і прадавалі ў Рыгу як мораны дуб для мэблі.
Можна дадаць, што ў 1840 годзе Вінцэнт Валадковіч пабудаваў першы на тэрыторыі Чашніцкага раёна завод — піваварню. А ў 1886 годзе ён заснаваў папяровую фабрыку пад назвай «Скіна». Фабрыка існуе дагэтуль, толькі сёння называецца «Чырвоная Зорка».
…Чашніцкая зямля ўбачылася мне шматпакутнай, залітай крывёю яшчэ болей, чым іншыя землі. Аднак думаю, што кроў тая лілася недарэмна — менавіта для таго, каб жылі людзі, каб былі здольныя на новыя слаўныя ўчынкі дзеля сваёй Радзімы.
Ніна ШЧАРБАЧЭВІЧ,
фота аўтара.
Чашніцкі раён
У парадку дня — зацвярджэнне Канцэпцыі нацбяспекі і Ваеннай дактрыны.
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.