Гэтымі словамі Уладзіміра Караткевіча можна вызначыць асобу пісьменніка Васіля Быкава. Яны і прагучалі на адкрыцці музея-дачы пісьменніка ў дзень яго 90‑годдзя
Дачны пасёлак каля Ждановічаў, што пад Мінскам. Маляўнічыя мясціны — і не скажаш, што горад блізка. Дарога збочыла і прывяла да цаглянага будынка з новай шыльдачкай. Ён выглядвае з‑за дрэўцаў — сціпла, ветліва, але зусім ненавязліва запрашае спыніцца. Спыніцца хочацца: сесці каля дрэў і паслухаць іх шэпт, а потым па акуратненькіх прыступках зайсці ў дзверы. Паклікаць гаспадароў…
Гаспадары — сям'я Быкавых. Так і застаюцца, па сутнасці, нягледзячы на тое, што пасля смерці пісьменніка ўдава Васіля Уладзіміравіча Быкава Ірына Міхайлаўна вырашыла аддаць сямейнае лецішча пад музей — дзяржаўны.
І гэта сапраўды ў дзяржаўных інтарэсах, як падкрэсліў на адкрыцці міністр культуры Беларусі Барыс Святлоў:
— Сёлета год 90‑годдзя Васіля Быкава, пісьменніка, які здабываў Перамогу на франтах вайны. І я хацеў бы нагадаць лічбу 70‑годдзя вызвалення Беларусі. Калі вы супаставіце гэтыя дзве лічбы, то можна ўявіць, колькі гадоў было Васілю Уладзіміравічу на пачатку вайны. У яго за плячыма было некалькі гадоў навучання на скульптара, але гэтага не адбылося: перашкодзіла вайна. Аднак ён назаўсёды застаўся мастаком, які ляпіў, ствараў чалавечыя вобразы, чалавечыя душы. Было пахаванне, калі пад Кіраваградам Быкава памылкова запісалі як загінулага, а яго матуля атрымала ліст, у адпаведнасці з якім даводзілася, што яе сына больш няма. Вось яно: «Пайсці і не вярнуцца…» Але ж Васіль Уладзіміравіч Быкаў не толькі прайшоў гэтую вайну, але ён вярнуўся, каб кожнаму з нас расказваць пра жудасныя моманты, гадзіны, месяцы, гады такой страшэннай з'явы, як вайна. У кожнага свой Быкаў, у кожнага ёсць свой музей Быкава — гэта яго кнігі, якія ставяць на паліцу, і мы іх час ад часу перагортваем, звяртаемся да яго вобразаў. Для мяне гэта мастак, які пісаў толькі двума колерамі — чорным і белым. Іншага няма, таму што расказваць пра тое, як адбывалася барацьба паміж анёламі і дэманамі, — можна толькі дзвюма фарбамі.
Праўда, у яго пасляваенным жыцці было месца розным колерам. Але гэта тое, што тычыцца цёплых пачуццяў, сяброў, таго, што душы было радасна. І вось на дачы «быкаўскі» свет нібыта падсвечваецца знутры тымі прадметамі, якімі ён карыстаўся, з дапамогай якіх рабіў свой дамок утульным. Канапка, крэслы — распаўсюджаныя ў савецкі час мадэлі. Нічога асаблівага, пры тым, што гэты чалавек — Велічыня. У кабінеціку — пішучая машынка, аркушы з тэкстамі і праўкамі. Акенца, якое так і запрашае: «Ну глянь жа, якая прыгажосць, радуйся!..» І радаваўся: маляваў, што бачыў і адчуваў тут. Вось і фарбы напагатове — у асобным пакойчыку адчуваецца Быкаў-мастак. Ён, між іншым, адчуваецца нават у кухні: на сцяне над кафляй савецкага ўзору ён намаляваў вельмі радасны нацюрморт з садавіны і гародніны. Настрой на дачы для гаспадара быў вельмі важны: столькі гасцей прыходзілася прымаць.
Старшыня грамадскага аб'яднання «Саюз пісьменнікаў Беларусі» Мікалай Чаргінец узгадаў:
— Калі Васілю Уладзіміравічу выдзелілі ўчастак, то гэтае месца мы асвятлялі сваёй прысутнасцю, і нават «чаркай кавы». Тут недалёка была дача Андрэя Макаёнка, што дазваляла не так часта, але сустракацца немалым колам пісьменнікаў, пагаварыць, пасядзець, падзяліцца планамі. Ён быў вельмі ўважлівы, падтрымліваў маладых пісьменнікаў. Мне ён пісаў лісты ў Афганістан, падтрымліваў разам з Ірынай Міхайлаўнай, распавядаў пра справы, каб адцягнуць увагу ад таго, што адбываецца навокал, жадаў вярнуцца жывым. Для мяне Васіль Уладзіміравіч не проста вялікі пісьменнік. І як бы ні ўспрымалі яго творы нават у той час, але і крытык адмоўны, і крытык станоўчы ўсё-такі сыходзіліся на тым, што ў нашай дзяржаве з'явіўся вялікі пісьменнік, які піша праўду. Праўда падабаецца пэўным людзям. Але Васіль Уладзіміравіч пры ўсіх крытычных наскоках на сябе як на чалавека ўсё-такі быў ацэнены дзяржавай: дэпутат Вярхоўнага Савета і СССР, і БССР, Герой Сацыялістычнай Працы. Ён быў прызнаны нават тымі людзьмі, якім не падабалася яго шчырасць меркаванняў па тых ці іншых пытаннях, у тым ліку міжнароднага значэння. Тут на душы адразу ўсплывае, што гэты вялікі чалавек сышоў рана. Ён абапіраўся на Ірыну Міхайлаўну, якая яму вельмі дапамагала. Трэба падзякаваць Ірыне Міхайлаўне за вялікі крок: што яна прапанавала для музея гэты дом, які пабудавалі яны сваімі рукамі з Васілём Уладзіміравічам. Але мы выйшлі з прапановай, каб музеі Быкава былі ў Віцебску, Гродне.
Сапраўды, ёсць «Быкаўскія мясціны». Але, акрамя канкрэтных кропак, дзе ён жыў, «Быкаўскімі мясцінамі» можна назваць усю Беларусь. Даследчык творчасці Васіля Быкава літаратуразнаўца Міхась Тычына адзначыў, што талент — гэта нараджэнне прыроды, а беларуская зямля вельмі шчодрая ў гэтым сэнсе. Максім Танк выказаўся, што тут сама зямля спявае. Але калі мы вымаўляем слова «геній», то дадаём ад сябе — геній ад Бога. Васіль Быкаў быў аднолькава таленавіты ў розных сферах: выдатны мастак слова, мастак па жыцці — увесь час маляваў, дзе б ні быў: падчас застолля ці ў прэзідыуме… Малюнкаў многа, і дагэтуль не ўдалося ўсе сабраць, але частка, якая знайшла месца на лецішчы, дазваляе ўдакладніць сваё адчуванне асаблівасцяў яго літаратурнай творчасці. І наогул адчуванне гэтага чалавека — якім жа ён быў у жыцці.
Вось адзін эпізод. Шмат хто казаў пра Быкава, якім выдатным аўтамабілістам ён быў (вось жа і гараж на дачы нездарма ёсць). Аднойчы яны ехалі з Алесем Адамовічам, імчаліся непадалёк ад Масквы, і па той жа дарозе з адваротнага боку — сустрэчныя машыны, і ўвесь час нехта з кіроўцаў здзіўлена паказваў рукамі: «Куды ты едзеш?» Аказалася, што Быкаў ехаў насуперак усім па дарозе з аднабаковым рухам. Адамовіч тут жа зрабіў выснову: «А Быкаў — такі, ён заўсёды ехаў насустрач плыні». Таму ён і вялікі. Сапраўды геній, які выконваў сваю місію на зямлі. З глыбокім пачуццём уласнай годнасці, ён гаварыў і пісаў аб тым, што бачыў, што перажываў і што яго хвалявала.
Але вібрацыя хвалявання, хоць і нябачная, але надзвычай уплывовая. Тое, што хвалявала Быкава, стала хваляваць іншых, і нават у блізкім і далёкім свеце. Быкава чыталі ва ўсім Савецкім Саюзе. Яго чытаюць цяпер, ставяць ужо сучасныя фільмы паводле яго твораў — нездарма ж! З павагай да пісьменніка беларусы Санкт-Пецярбурга Аляксандр Станкевіч і Віталь Ляшкевіч перадалі ў новы музей падарунак — партрэт, які быў напісаны ў 1993 годзе пецярбургскім мастаком Сяргеем Ткачэнкам.
Дырэктар Дзяржаўнага музея гісторыі беларускай літаратуры Лідзія Макарэвіч падкрэсліла: «Для культуры патрэбны аўтарытэты… Музей — гэта цаглінка ў памяць». І нагадала словы самога Васіля Уладзіміравіча, якія сёння вельмі дарэчы: «Памяць — гэта матэрыяльная сіла, галоўны элемент чалавечай духоўнасці. Яна не толькі здольная ўзнаўляць мінулае, але і вызначаць будучае».
Ларыса ЦІМОШЫК
Васілеўскія такія: на Зямлі і ў космасе ліхія!
Ідэнтычнасць праз спадчыну.
Беларусь — у тройцы лідараў па захваральнасці.