Даўно раздумваю над тым, як, застаючыся сучасным чалавекам, убіраючы ў сябе ўсе тыя прагрэсіўныя і агульначалавечыя каштоўнасці, не страціць сваёй непаўторнасці, памяці продкаў і вернасці тым традыцыям, якія яны заклалі ў нас з нараджэння.
Зараз, як ніколі, цывілізацыйныя каштоўнасці ўвайшлі ў такое бурнае ўзаемадзеянне, у такі незаўважны, але істотны канфлікт, што пад пагрозу пастаўлены многія звыклыя паняцці і правілы.
Скажам, конкурсы прыгажосці, калі з подыума дэманструецца практычна аголенае жаночае цела і — захінутыя ў чорную вопратку да самых вачэй не менш прыгожыя мусульманкі, смакаванне любошчаў і змены партнёраў у інтэрв'ю розных поп-зорак і крывавая помста жанчыне з Каўказа, якая ўсміхнулася незнаёмаму мужчыну...
Так званы мультыкультурызм спрабуе сцерці асаблівасці выхавання, традыцый, нацыянальных рыс народаў, стараючыся зрабіць нас аднолькавымі, але па ўзоры так званых развітых краін.
І калі, скажам, для немцаў ці французаў галоўнай праблемай, калі меркаваць па прэсе і шматлікіх выступленнях палітыкаў, з'яўляецца хутчэйшая легалізацыя ўсіх магчымых і немагчымых сексуальных вычварэнняў і грахоў, то, скажам, для большасці славянскіх народаў, Усходу гэта дзіка і не стасуецца з традыцыйнымі ўяўленнямі пра мараль.
Тое ж адбываецца і з мастацтвам, літаратурай. І «Гранатавы браслет» Купрына хочуць памяняць на мацернае «Блакітнае сала» Сарокіна, юныя дараванні пішуць сцёб пра Радзіму, прыдумваюць здзеклівыя мянушкі класікам...
Шмат коп'яў ламаецца вакол гастроляў «зорак» замежнага року, свят, накшталт нібыта вясёлага і бяскрыўднага Хэлуіна, які яўна папахвае сатанізмам.
І, здавалася, цалкам станоўчыя маладыя людзі сцвярджаюць: маўляў, не трэба ў гэтым шукаць нешта адмоўнае, кожны мае права любіць тое, што яму падабаецца. І можна было б згадзіцца. Але ці не нагадвае гэта выпадак, калі дзеля таго, каб разам павесяліцца за сталом, дзесяцігадоваму хлопчыку даюць выпіць усяго толькі чарачку салодкага віна, а потым здзіўляюцца, як ён у васямнаццаць гадоў стаў закончаным алкаголікам?
Вось толькі пералік некаторых культавых гуртоў цяжкага року: «Слэер» (Забойца). Тэматыка афармлення альбомаў і тэксты песень звязаны са смерцю, пеклам, сатанізмам, насіллем, вайной.
«Мэйнэм» — гурт з Нарвегіі. Асноўная тэма творчасці былі смерць і насілле.Цяпер дадаліся матывы язычніцтва і сатанізму.
«Ротынг Хрыст» (Хрыстос, які гніе). Каментароў, думаю, не трэба.
«Кэнібэл корпс» (Труп канібал). Вокладкі альбомаў і тэксты песень групы звязаны са смерцю, насіллем, згвалтаваннем, некрафіліяй, людаедствам...
Як кажуць, нявінныя забавы дарослых дзетак. І такія характарыстыкі я знайшоў у інтэрнэце далёка не на тых сайтах, якія прапагандуюць высокую мараль. Пра гэта пішуць самі прыхільнікі падобнай музыкі.
Можна было б працягваць прыклады, але хіба наступным разам.
Можа, варта ўсё ж задумацца, які свет мы пакінем наступным пакаленням і ці не накіраваны перагляд традыцыйных каштоўнасцяў на іх выраджэнне і знішчэнне?
Навум ГАЛЬПЯРОВІЧ
А разам з імі навучанне, сацпакет і нават жыллё.
Беларусь — адзін з сусветных лідараў у галіне здабычы і глыбокай перапрацоўкі торфу.
«Мы зацікаўлены, каб да нас прыязджалі».