Лепш спыніцца, чым рабіць крок ад любові да нянавісці
Гэта так зоркі ў той аўторак сышліся, ці што? Два паведамленні з захаду і ўсходу краіны, ад якіх, калі пачынаеш задумвацца і аналізаваць, пачынае паколваць у каранях валасоў. У Быхаўскім раёне мужчына абліў сваю каханую бензінам і падпаліў. Паводле папярэдніх звестак следства, з‑за рэўнасці, па прынцыпе: «Дык не даставайся ж ты нікому!» А ў Брэсце наогул усё ішло па шэкспіраўскім ці ляскоўскім сюжэце, гэткая «Лэдзі Макбет Берасцейскага павета». Жанчыне так надакучыў муж, што яна вырашыла ад яго пазбавіцца. Знайшла патэнцыяльнага кілера, які за справу не ўзяўся, але параду даў «слушную» — абрыдлага сужэнца атруціць. Што яна, уласна, і паспрабавала зрабіць, прычым зноў жа ў лепшых традыцыях класічных трагедый — арганізавала сямейны пікнік на прыродзе і там незаўважна мужу ежу атрутай і прыправіла. Добра, што за прадпрымальнай кабетай ужо сачылі праваахоўнікі, інакш у няшчаснага былі ўсе шанцы трапіць калі не ў дамавіну, то на бальнічны ложак. Цана пытання была — кватэра ў Брэсце і дом з гектарам зямлі ў вёсцы, якія, калі б усё прайшло па задуманым сцэнарыі, дасталіся б наваспечанай Кацярыне Ізмайлавай у спадчыну…
Цяпер крыўдзіцелям свеціць рэальны тэрмін зняволення, пацярпелым — доўгая рэабілітацыя, не столькі фізічная, колькі маральная, бо асэнсаваць, што чалавек, з якім ты дзяліў стол і ложак, раптам настолькі цябе ўзненавідзеў, што гатовы быў пазбавіць жыцця, перажыць гэта і знайсці сілы нармальна жыць далей, — справа няпростая. Тым больш калі табе за сорак (а героям абедзвюх драм менавіта ад сарака да пяцідзесяці), калі пачынаць нейкія новыя адносіны не тое што позна — вельмі складана, ды яшчэ пры такім горкім вопыце…
Чатыры лёсы зламаліся за адно імгненне — за тое самае, калі быў выбар: зрабіць славуты адзіны крок ад любові да нянавісці або проста пайсці ў іншы бок. Усё ж так проста: няма больш пачуццяў, павагі, разумення, няма ні шанцаў, ні жадання паспрабаваць усё гэта вярнуць — разыходзьцеся. Па ўзаемнай згодзе. Калі не атрымліваецца — праз суд. Навошта даходзіць да апошняй кропкі, да краю — забіваць, калечыць, здзекавацца. Так, дзве гэтыя гісторыі, хутчэй, выключэнне, чым правіла (і дзякуй Богу). Але колькі гісторый іншых, па сутнасці і наступствах не менш жудасных, за якія наўрад ці ўхопіцца пісьменнік ці сцэнарыст. Я пра тых, якія жывуць пад адным дахам, гадуюць агульных дзяцей і — употай ненавідзяць адно аднаго.
«Ён прыходзіць дадому позна, стомлены, ад яго нясе парфумай. Ноччу я прачынаюся, углядаюся ў яго твар і спрабую зразумець, калі гэты чалавек, якога без памяці кахала, стаў чужым. Часам хочацца накрыць гэты твар падушкай і трымаць, трымаць, пакуль не перастане дыхаць… Здараецца, лаўлю на сабе яго позірк і бачу там непрыкрытую пагарду. Знешне ў нас усё прыстойна, як тут загаварыць пра развод? Ён, напэўна, думае тое самае. Вось так і жывём — не жывём, а мучымся і адно аднаго мучаем», — разважала нядаўна сяброўка, якой мы ў нашай жаночай кампаніі ўпотай зайздросцім: і муж багаты ды прыгожы, і дом — поўная чаша, і дзеткі разумныя… «Не сумнявайся, сыходзь, пакуль не позна, бо будзеш як тая старая, у якой ужо наперадзе нічога не засталося, бабуля з вакзала ў Ашмянах. Чакаючы свой аўтобус, яна гучна расказвала выпадковай спадарожніцы: пахавала свайго Болеся — хоць на свет белы лёгка глядзець стала. Ён жа мяне, любенькая, усе шэсцьдзясят гадоў мучыў, да апошняга дзянёчка. Я ж яго ўжо так зненавідзела, так зненавідзела…» Я так хацела сяброўцы ўсё гэта сказаць — і не сказала. Яе жыццё, яе лёс, няхай думае сама. Спадзяюся, да кропкі, калі жаданне пакласці падушку на твар мужу стане неадольным, яна не дойдзе.
Летуценнік і рамантык Уладзімір Караткевіч, які верыў у вечнае каханне і, здаецца, усё жыццё яго шукаў, у «Дзікім паляванні…» напісаў словы адной старой балады — адно з лепшых, на мой погляд, вызначэнняў кахання: «І яны адно аднаго пілі…» А ў кагосьці з маладзейшых аўтараў давялося нядаўна прачытаць іншае: «Напіліся адно адным да халоднага працверазення». Чыёй тут праўды больш? А гэта як пашанцуе…
Алена ЛЯЎКОВІЧ
Сумесныя праекты ядзерных тэхналогій.
У парадку дня — зацвярджэнне Канцэпцыі нацбяспекі і Ваеннай дактрыны.