Ад чаго залежыць сацыяльны статус педагога: ад узроўню яго заробкаў, магчымасці вырашыць жыллёвае пытанне, упэўненасці ў заўтрашнім дні або ад першага, другога і трэцяга разам? А можа, сацыяльны статус — гэта яшчэ і імідж прафесіі педагога ў грамадстве? Відэабрыфінг, які прайшоў у Міністэрстве адукацыі з удзелам прадстаўнікоў усіх рэгіёнаў, павінен быў даць адказ на пытанне: што робіцца для таго, каб педагагічныя спецыяльнасці сталі прыцягальнымі для школьных выдатнікаў? Якія захады рэалізуюцца на месцах для таго, каб маладыя спецыялісты заставаліся працаваць ва ўстановах адукацыі пасля адпрацоўкі па размеркаванні і як заахвочваюцца настаўнікі да павышэння сваёй кваліфікацыі і якасці працы?
Міністр адукацыі Сяргей МАСКЕВІЧ лічыць, што сёння недастаткова ўвагі надаецца маральнаму стымуляванню педагагічных работнікаў . За першае паўгоддзе гэтага года дзяржаўных узнагарод былі ўдастоены 15 работнікаў сістэмы адукацыі. 120 работнікаў атрымалі нагрудны знак «Выдатнік адукацыі», 207 былі ўзнагароджаны ганаровай граматай Міністэрства адукацыі і 523 работнікі атрымалі граматы галоўнага адукацыйнага ведамства.
Але, на думку міністра, у сістэме адукацыі працуе намнога больш выдатных асоб, заслугі якіх варта заахвоціць. Сяргей Маскевіч лічыць, што да канца года кожная вобласць павінна прадставіць на званне «Заслужаны настаўнік» яшчэ як мінімум па адным кандыдаце. Між іншым, зараз у стадыі распрацоўкі знаходзіцца пытанне аб увядзенні звання «Народны настаўнік». Гэта будзе яшчэ адна прыступка, на якую зможа ўзняцца педагог.
— Тыя ідэі, якія выспяваюць у прафесійнай супольнасці, прафсаюз заўсёды даводзіць да ведама і Міністэрства адукацыі, і іншых дзяржаўных органаў кіравання, — зазначыў намеснік старшыні ЦК Беларускага прафсаюза работнікаў адукацыі і навукі Раман ДАПІРА. — Рост надбавак за наяўнасць кваліфікацыйных катэгорый — гэта тое, да чаго мы імкнуліся апошнія тры-чатыры гады. Наша ўвага была прыкавана да большай дыферэнцыяцыі ў аплаце працы паміж педагагічнымі работнікамі, якія маюць першую, вышэйшую кваліфікацыйныя катэгорыі і катэгорыю «настаўнік-метадыст». Для нас гэта было асноўнай задачай. Магчыма, яе вырашэнне падштурхне маладых спецыялістаў паглядзець на школу і ўвогуле на сістэму адукацыі як на сістэму свайго доўгатэрміновага развіцця, сваёй доўгатэрміновай кар'еры. Даплата за наяўнасць кваліфікацыйнай катэгорыі цяпер будзе займаць у заробках настаўнікаў значна большую «вагу». І гэта правільна...
Але нам ёсць яшчэ над чым працаваць. Два гады таму мы па просьбе Міністэрства адукацыі распрацавалі свае прапановы па напаўненні сацыяльнага пакета для педагогаў з улікам вопыту суседніх краін, у які ўвайшлі пытанні пенсійнага забеспячэння, жыллёвыя пытанні, гарантыі ў сферы адукацыі, кампенсацыі выдаткаў на праезд, зніжкі на камунальныя паслугі, мабільную сувязь і многія іншыя захады. Штосьці з нашых прапаноў ужо пакрысе пачало ўкараняцца (напрыклад, з'явіліся сацыяльныя тарыфы на мабільную сувязь для педагогаў. — Аўт.). Штосьці яшчэ знаходзіцца ў стадыі разгляду... Нам здаецца вельмі цікавым досвед нашых калег з Казахстана, дзе педагогам у апошнія гады выплачваецца дапамога на аздараўленне ў памеры не меншым за службовы аклад. Больш за тое, зараз у Казахстане вырашаецца пытанне аб павелічэнні гэтай дапамогі да памеру двух службовых акладаў.
Рэктар Беларускага дзяржаўнага педагагічнага ўніверсітэта Аляксандр ЖУК лічыць неабходным зрабіць наведванне музеяў для педагогаў бясплатным, а на білеты ў тэатры практыкаваць зніжкі, каб педагогі мелі магчымасць для ўласнага самаразвіцця і пашырэння кругагляду.
— Ад таго, які настаўнік будзе працаваць з падрастаючым пакаленнем, ад сацыяльнага самаадчування педагога залежыць выхаванне прафесіяналаў, а значыць, будучыня нашай краіны, — падкрэслівае Аляксандр Жук. — І калі мы хочам бачыць вынік, значыць, павінны падтрымліваць прафесіяналаў.
Напярэдадні Дня настаўніка перад уваходам у галоўны педагагічны ўніверсітэт краіны з'явіцца скульптурная кампазіцыя «Настаўніца першая мая», якая, магчыма, прымусіць грамадства задумацца над роляй настаўніка ў нашым жыцці.
— Калі казаць аб павышэнні прэстыжу прафесіі педагога, то гэта не толькі фінансавая падтрымка і матэрыяльнае стымуляванне. Пра работу педагога бацькі і соцыум мяркуюць па яе якасці, па ўзроўні дасягненняў яго навучэнцаў. А гэта значыць, што педагог павінен мець максімальна шмат часу і магчымасцяў для таго, каб якасна падрыхтавацца да вучэбных заняткаў. Але, на жаль, сёння педагогі вымушаны выконваць шмат неўласцівых ім функцый, у выніку чаго мы страчваем якасць адукацыі — тое, на што ў першую чаргу павінен працаваць педагог, — канстатавала першы намеснік начальніка Упраўлення адукацыі Мінаблвыканкама Жанна ВАРАБЕЙ.
Размова ішла таксама пра тое, што сёння наймальніку ў сістэме адукацыі вельмі складана падвесці матывацыйную базу пад тое, каб малады спецыяліст застаўся ў яго працаваць. Павышэнне заробкаў, якое адбылося з 1 верасня, маладых педагогаў закранула ў найменшай ступені. Да атрымання кваліфікацыйнай катэгорыі ім яшчэ трэба «дарасці». Але ці хопіць цярплівасці ў маладых настаўнікаў? Або ім прасцей будзе праз два гады збегчы з адукацыі ў іншую сферу?
Надзея Нiкалаева.
Выбар саджанца для садавода — той момант, значнасць якога складана пераацаніць.
Канцэрт для дзяцей і моладзі, пластычны спектакль Ягора Дружыніна і «Рок-панарама».