Надоечы паехаў на сваю Лепельшчыну на спадарожнай легкавушцы. А выехалі зарана, з цемрай. І даехаў да паварота з шашы на сваю дарожку, калі яшчэ і промень не прабіўся праз восеньскую вату аблокаў — хоць вока выкалі. Волгла, золка... Ускінуў на спіну рэчавы мяшок і зрабіў колькі крокаў, нібы па вадзе, калі асмельваешся пакупацца.
Напачатку трэба было перайсці лясок — невялікі, але ж у густой цемры ўсё адно няўтульны. Дык згадаліся словы аднаго святара, які казаў мне: «А як выпадзе ісці ноччу па лесе і страх агарне, дык расхініце рукі ўшыркі, жывым крыжом станеце — нячысты дух і адліпне...» Прыгожы сродак, але навошта ён мне тут, на дарожцы, якая помніць мае дзіцячыя слядочкі?
Ды і лес неўзабаве скончыцца, пачуецца цурчэнне Камяннога ручая, а там — і пагорак, з якога адкрываецца наша вёска.
Адкрывалася... Якой цемрай, было, ні падыйдзі — вёска прыветліва падміргвае агнямі, а то і азываецца маладымі галасамі. Цяпер — толькі цемра.
Я міжволі прыспешыў крок, каб паглядзець: а можа, у Гамзючыхі цепліцца агеньчык?.. Бывала ж, калі ні ўстань, хоць за гадзіну, хоць за дзве да світанку — у ейнай печы ўжо весела скача па бярозавых цурбачках ды аскепках агонь. Цётка была ранняй птушкай. Прайшоў колькі крокаў і стаў як укопаны: была... Але ж даўно памерла...
А можа, нявестка ўстала па гаспадарцы ўходжвацца?
Ат, садовая галава, у маладых вяскоўцаў даўно хлеўчукі пустыя, толькі скразнякі з кута ў кут гуляюць. Маладзёны крамным перабіваюцца...
Мне захацелася як мага хутчэй затуліцца ад гэтай, такой адчужанай роднай прасторы, і я пачаў таропка шукаць па кішэнях ключы ад роднай хаты, балазе да яе заставалася — толькі вуліцу перайсці.
* * *
Я прыехаў на радзіму не таму, што «трэба дома бываць часцей», а каб падрыхтаваць трохі сваю не надзеленую вялікай увагай хату да зімы. Трэба было брацца за справу, каб падчас яе ў каторы раз пераканацца: ніводзін карэньчык повязі з мінулым тут не абарваны.
...Калі памёр бацька і я прыязджаў дадому праведаць маці, дык зноў і зноў здзіўляўся, колькі працы перарабіў мой татулька за сваё жыццё. Куды ні зірні на сялібе — усюды плён яго рук. Каля хаты — пасаджаны ім сваім часам сад, за садам — зрубленая ім лазенька, на панадворку — пуня і хляўчук... Але больш за ўсё мяне ўражваў яловы плот, якім бацька, каб не нарабілі шкоды каровы ды авечкі, абгарадзіў увесь наш вялізны, у 60 сотак, агарод. Колькі жэрдак трэба было абчасаць, колькі слупоў укапаць!.. І ўсё адзін, адзін: няхай сынок вучыцца сабе, чытае, піша...
Я зноў і зноў ганарыўся бацькавай дужасцю ды працавітасцю, згадваў, што ў свой час ён быў першым касцом у калгасе, раскладаў ушыркі ды ўзнімаў угору самыя вялікія вазы сена ці жыта, калі звозілі пад шаху. Ведаць не ведаў выслоўя: «Калі працуеш у купе, не баліць у пупе...»
Гонар за бацьку я ніколі не выстаўляў на людзях, нібы ціхай малітвай, напаўняў ім сваю душу, калі быў сам-насам. Можа, дзеля таго, каб трохі зацвердзіцца ў спадзяванні, што і мне — яшчэ пакуль не позна — большай мерай перадасца яго працавітасць, няхай сабе і ў зусім іншай сферы дзейнасці.
Трохі цешуся з таго, што да пенсіі паспеў нанова перакрыць і абшаляваць нашу хатку, чым заслужыў пахвалу маці: «Во, ты тое зрабіў, што бацька не паспеў...» — аднойчы сказала яна. Можа быць, гэта самы лепшы мой працяг.
А сёння зусім іншыя пачуцці напаўняюць сэрца, калі я азіраю нашу сялібу. І не толькі таму, што здзічэў недагледжаны бацькаў сад, падгніў, упаў вобзем і расцяганы вяскоўцамі на дровы яго плот...
Я іду па дровы, каб прыцепліць грубачку, і зноў, нібы аб прытоены ў траве пянёк, спатыкаюся аб незагойную думку: «А гэта ж матуля, калі засталася на сялібе адна, збіла з аполкаў вялізны дрывотнік і гаспадарчую прыбудовачку, і катушок адгарадзіла ў хляве, і перагародку паміж хатай і пуняй узвысіла, каб зацішней на дзянніку было... А дзе я тады боўтаўся са сваім мужчынскім спрытам? Ачмураны галоснасцю, пісаў пра перабудову краіны?..»
Самадакор і крыўда на сябе за недаравальную правіну перад маці вострымі кіпцюрамі пачынаюць драпаць маю душу. І нікуды ад гэтага не схавацца. Хіба што распачаць працу...
І я бяруся мыць ды прыстаўляць на зіму падвоеныя рамы.
* * *
Як казала маці, іх зрабіў і зашкліў бацька, хоць і быў няў-
мекам у сталярнай справе, як кожны адданы свайму лёсу «пан сахі і касы». Проста не выпадала замовіць іх майстру — не было грошай, бо на калгасныя працадні выдавалі добра калі жыта ці пшаніцу, а не гірсу. Бацька нагледзеўся, як майструе спрактыкаваны сталяр, і ўзяў у рукі гебель.
Натуральна, што рамы адштукаваны не надта спрытна — трохі грувасткія, ды і падагнаны да абсады не цюцелька ў цюцельку... Але ж затое помныя, ды і перажыў я за імі сцюдзёныя зімы ў маленстве ды юнацтве, як у Бога за пазухай...
І шыбы ў гэтых рамах адметныя — некаторыя не суцэльныя, а складзеныя з дзвюх, запушчаных адно за адно, шкельцаў. І зноў жа прычына такой ашчаднасці тая ж — не хапала грошай. Замяніць гэтыя шыбы сёння — усё адно што ацурацца кранальных згадак мінулага.
Шмат што ў роднай хаце нагадвае мне пра незаможнае, а часам і нішчымнае жыццё бацькоў. Але гэта мяне і засмучае, і адначасова трохі супакойвае, нават апраўдвае. «Не толькі ж багацце, але і беднасць перадаюцца ў спадчыну, — думаю сам сабе. — Дык хіба павінен я засмучацца, што за ўсе свае пражытыя дзесяцігоддзі не нажыў капіталу, здавальняўся толькі «атрыманым» за сваю працу ад дзяржавы, не ганяўся за доўгім рублём, бо не ведаў, навошта ён, не махлярыў, ні ў каго не вучыўся хітрай навуцы зарабляць грошы, а вучыўся ў аднаго савецкага паэта жыць нават без неабходнага, каб не адмаўляцца ад лішняга. А калі мае дочкі вымушаны гэтым засмучацца, дык гэта мая віна — недавыхаваў».
* * *
Між тым за вокнамі пачало змяркацца, а мне трэба было яшчэ памыць столь над печчу — над каптуром і ляжанкай, на якой так любіла самотнымі зімовымі вечарамі пагрэцца мама, а то і заснуць да раніцы. «А што там мыць? — падумаў я. — Пятачок застаўся. Рукі высока ўгору ўздымаць не трэба — наадварот, карчаком на ляжанцы давядзецца ўпраўляцца, усё адно як хмару навіслую шараваць...»
Запаліў цьмяную, укручаную мамай дзеля «эканоміі» лямпачку і ўзлез на печ. А тут — ейныя старыя апранахі, пачэпленыя на цвічок каснікі, цёплыя тэпці на пяколку, нібыта ўчора пастаўленыя, каб падсохлі ды нагрэліся... І стала мне так мулка, няўтульна, як у яме, прыкра на халоднай печы, што вырашыў адкласці работу на заўтра.
Заварыў сабе кавы, каб узбадзёрыцца, закурыў і напоўніўся думкамі пра тое, што нашая хата сёння — найперш гняздзечка мамінай душы, з якога ёй адлятаць у вечны вырай. З роднай хаты, а не з гарадской кватэры сваім часам павязу я матулю на клады да бацькі і сястрыцы, а вось тут, пад абразамі, дзе ў складках ручніка затоены ейны шэпт, паплачу і паслухаю словы вясковых бабулек пра Ірыніну шчодрасць ды спагадлівасць...
Гэтыя думкі зусім не страшылі мяне — наадварот, толькі супакойвалі.
«Усё трэба планаваць!» — любіць казаць мая мама, і я за ёй, са спасылкаю, а за мной — мая малодшая дачка Вераніка.
* * *
Назаўтра маю адзіноту сцёр, не раўнуючы, як я, пыл са столі, сябра Пятрок. Яго бацькоўская хата стаяла непадалёк ад нашай... Шмат што нас лучыць: і год, і месца нараджэння, і супольная вучоба, і нават тое, што да калгаснага ладу нашы дзяды мелі аднаго супольнага канька на свае зямельныя «шнуркі». Так атрымалася: ваўкі загрызлі цяглавых жывёлін, а каб набыць новых, у гарапашных гаспадароў не хапала грошай, дык і скінуліся на аднаго канька. Але нават не агульны корань сялянскага лёсу нас сілкуе, а лёгкі суплёт думак, незацыкленасць на грошах і аднолькава моцнае захапленне прыўкрасамі Божага свету ды гожасцю Яго людзей. Нам заўсёды ёсць аб чым пагаварыць. І памаўчаць — таксама.
Выпілі з Петраком па чарачцы — болей ужо ні маё, ні яго нутро не прымае (а можа, і па дзве, не памятаю). І тут я, разамлелы ад стомы, якую разнёс па целе вясёлы напой, раптам падчапіў у нетрах памяці зусім даўнюю згадку, засеўшую там хоць і не балючай, ды ўсё ж стрэмкай.
— Пятрок, а памятаеш, як мы з табой, жаўтароцікі, зайшлі аднойчы пагуляць да бабы Гелены?..
— Ну...
— А памятаеш, як яна пачаставала нас цюпкай?..
— Ну...
— А скажы мне, чаму ты тады наваліўся на тую цюпку, усё адно як з галоднага краю прыехаўшы? Як ты яе мугаў, як мугаў! Лыжка бліскавіцай мільгала, а ў цябе за вушамі трашчала... Я ад здзіўлення той наедак да рота не мог паднесці...
Перад тым, як напісаць, што адказаў мне Пятрок, павінен сёе-тое распавесці пра бабу Гелену ды і пра цюпку — для зусім маладзенькіх.
Баба Гелена жыла адна ў цэлым свеце — не мела ні мужа, ні дзетак, хіба толькі далёкіх сваякоў. Перацірала дні, як птушка, што адбілася ад чарады. У прыжывалы ні да каго не ішла, хоць сваякі і запрашалі пад свой дах. Перабудзе лютыя маразы і, ганарлівіца, — назад у сваю хату. А больш дакладна — у хацінку, маленечкую, з акенцамі, як галаве ўлезці, з яшчэ земляной падлогай і толькі з самым неабходным побытавым начыннем.
Гелену ў вёсцы ўсе шкадавалі, чым маглі частавалі, ласавалі гасцінцамі. Асабліва Петракова маці: зварыць што-небудзь — і цераз дарогу да Гелены з цёпленькім.
Набіліся мы «на госці» да Гелены, калі былі ўжо васьмігадовымі хлопчыкамі, вучнямі пачатковай школкі. Карцела паглядзець на Геленіну земляную падлогу, бо ў нас ужо былі насланыя з дошак. І тут бабця хуткай рукой прыгатавала пачастунак.
Цюпка — страва для самых бедных. Калодзежная вада, трохі падсалоджаная, і накрышаны ў яе (абавязкова рукамі, а не накроены нажом, бо так смачней) хлеб...
Да таго часу я прачытаў ужо славутае апавяданне Змітрака Бядулі пра нашае вясковае ды і местачковае нішчымнае жыццё «Пяць лыжак заціркі». Вось і глядзеў на сябра, як на злыдня, які аб'ядае бедную бабу Гелену. Адна лыжка, другая...
— Дурань ты, — адказаў мне Пятрок. — А чым жа ў бабы Гелены можна было паласавацца, апроч цюпкі?
Мы рассмяяліся і на душы маёй стала лёгка.
* * *
...Не хацелася разыходзіцца. Дзіўна, але нам зусім не надакучала гаварыць пра цюпку і нават заманулася прыгатаваць яе. Пятрок прыгадаў, што цюпка робіцца яшчэ смачнейшай, калі трохі пастаіць: хлеб у вадзе размякае, крошкі ападаюць на дно місы, а там яшчэ — драбкі цукру; дык у апошніх лыжках — самы ласунак!
А я згадаў зусім іншую цюпку, якую, каб перамяжыць голад, іншым разам рабіла мая мама, калі вярталася з поля і неўзабаве трэба было бегчы сустракаць карову ды ўходжвацца па гаспадарцы. Помню, не салодкая тая цюпка была, а салёненькая, з дабаўленымі да хлеба крышанамі цыбулькі. Простая, як праўда быцця, страва! Голад смаку не пытаецца...
І тады я вырашыў патэлефанаваць жонцы, каб пераказала маці, што заўтра ўжо буду ў Віцебску — Пятрок падвязе. Не ўтрымаўся і запытаўся ў сваёй сужанкі, ці рабілі ў іх цюпку, ці ела яна гэтую незабыўную, як маленства, страву...
— Цюпкі? А як жа. Крышылі пячэнне, абараначкі маленькія салодкія і залівалі малаком.
— Ого, мондрыя вы! У нас дык хлеб на вадзе...
— Ну мы ж не правінцыя, а Цэнтральная Беларусь. Нашу гаворку за аснову літаратурнай мовы ўзялі! — дала волю сваёй ганарыстасці жонка.
— Здаюся... — адказаў я.
А сам ледзь не пырскнуў ад смеху: бач ты, цюпку «цюпкамі» завуць, «літаратары» невыводныя...
Ды і вёска ейная — Спічнік! Што там, спіцы ў колы рабілі ці хварсістыя кавалеры сярнічкамі перад носам адно ў аднаго, каб пазлаваць, трэслі?..
* * *
Еду з Петраком у машыне, чытаю яму напісаныя ў роднай хаце старонкі.
— Ат, і пра гэтае напісаў, і пра тое... — кажу. — Цюпка атрымалася.
— Але ж, мне здаецца, не на вадзе, а на рошчыне тваёй душы, — падтрымлівае мяне сябра.
Няхай сабе, калі так...
Сяргей Рублеўскі
Сумесныя праекты ядзерных тэхналогій.
У парадку дня — зацвярджэнне Канцэпцыі нацбяспекі і Ваеннай дактрыны.