Сёння модная індустрыя набірае ход: модныя мерапрыемствы адбываюцца ўжо не толькі ў рамках Тыдня моды або Млына моды. Оnе-dау shоw (даслоўна — шоу аднаго дня) таксама становяцца папулярнымі. Пра асаблівасці беларускай моды, матрыярхат і модныя блогі распавёў «Звяздзе» дызайнер адзення, мастацтвазнаўца, харэограф і пісьменнік, дасведчаны рэжысёр моды, чалавек з неверагодна тонкім адчуваннем свету і філасофскім стаўленнем да жыцця Саша Варламаў.
— Мода можа быць рознай... Напрыклад, высокім мастацтвам, калі ёю займаюцца майстры сваёй справы, калі кожная дэталь на сваім месцы. Моду можна параўнаць з архітэктурай. Людзі мяняюцца: прыходзяць і сыходзяць — а мода, як і архітэктура, застаецца. Гэта тое, што можа быць выразам абсалютнай ідэі, а можа быць нічым.
Я не лічу сябе рабом рэчаў, але калі мадэлюю вопратку для іншых людзей, то стараюся рабіць яе на самым высокім узроўні. Аднак гэта няправільна, таму што па-сапраўднаму высокай модай можна толькі захапляцца, людзі схільныя насіць іншыя, больш практычныя і звычайныя рэчы. Высокую моду не ўмеюць «насіць», ды і няма куды, няма для чаго.
— Як вы ацэньваеце манеру беларусаў апранацца? Ці няма ў вас уражання, што адзенне выконвае толькі функцыю абароны ад умоў надвор'я?
— У апошні час стылю ў беларусаў стала відавочна менш. Гэта звязана з цэнамі на адзенне, з тым, што людзі менш трацяць грошай. У модзе, як і ўсюды, дзейнічаюць свае рынкавыя законы, і цяжка зразумець, чаму ў Беларусі рэчы каштуюць умоўна 100 еўра, калі ўвесь свет за тое ж самае плаціць 10 еўра. І тут не трэба быць эканамістам, каб зразумець, што мы пераплачваем за вопратку. Існуе вельмі вузкая група людзей, якая носіць дызайнерскія рэчы. Толькі дзе іх убачыць, гэтых людзей? На канцэрты ў філармонію, кансерваторыю або на спектаклі ў тэатр яны не ходзяць. Незразумела, дзе яны носяць гэтую вопратку? Верагодна, дзесьці дома перад люстэркам. І ствараецца ўражанне, што гэтыя людзі быццам і не існуюць зусім або існуюць, але асобна ад жыцця.
Галоўнае ў чалавеку ўсё ж яго ўнутраны змест — вобраз думак, а не адзенне. Знешнасць зманлівая. Аднойчы на канцэрце фартэпіяннай музыкі я звярнуў увагу на піяністку, якая выдатна іграла на раялі, але выйшла на сцэну абсалютна проста апранутай — як кажуць, «ні ў чым». Усю сваю душу яна перадала ў музыцы, і музыка гучала душой піяністкі. Уся яе жаночая сутнасць выяўлялася такім неверагодным чынам. І я ўявіў сабе: што, калі б гэтая піяністка была апранута ад дызайнера? Ці змагла б яна вось гэтак жа дакладна раскрыць сваю душу? Відавочна, што гледачы ўбачылі б толькі абалонку, а тое, што за ёй знаходзіцца, засталося б для ўсіх нераскрытай таямніцай. Адзенне — гэта ўсяго толькі абалонка для чалавечага цела, не болей.
— Як, на ваш погляд, трэба змяніцца лёгкай прамысловасці, каб айчыннае адзенне насілася не горш за замежныя брэнды і чапляла сваёй прывабнасцю?
— Я не буду казаць пра беларускую лёгкую прамысловасць, бо ёсць каму пра яе клапаціцца. Ужо сапраўды не мне вырашаць іх праблемы, не мне і разважаць пра іх. Цалкам відавочна, што яна існуе ў нейкіх штучных умовах. Калі ж казаць пра рэальныя рынкавыя... Як толькі беларускі лег-
прам стане ў адзін шэраг з сусветнымі брэндамі — усё будзе зразумелым. Любая прадукцыя павінна быць запатрабаванай і канкурэнтаздольнай.
— Што вы асабіста больш за ўсё вітаеце ў стылі? Дзёрзкасць? Элегантнасць? Вытанчанасць? Выклік?
— Мне бліжэй людзі, у якіх унутры ёсць тое, вакол чаго можна ствараць аправу з адзення. Гэта людзі, у якіх ёсць патрэба быць у пэўным асяродку (а не ў якім заўгодна) і быць заўважанымі там. Як правіла, гэта людзі не мадэльнага тыпу, і мне зусім не важна, якія ў іх параметры.
Уявіце сабе спружыну, якая доўгі час была сціснута. Яе адпусцілі. І што, гэтая спружына адразу ж зойме сваё натуральнае становішча ў вольным стане? Не, вядома. Нейкі час яна будзе кідацца з боку ў бок, пакуль не стане на сваё законнае месца. Тое ж самае адбываецца і з людзьмі, пакуль яны «шукаюць сябе», развіваюцца і знаходзяць сваё месца ў свеце.
— Падобна на тое, што тэма самаідэнтыфікацыі беларусаў пачынае пранікаць ва ўсе сферы жыцця: адкрываюцца курсы па беларускай мове; Аляксандра Герасіменя правяла Мовасuр; на Беларускім тыдні моды гэтай восенню прэзентавалі адзенне, якое спалучае традыцыйныя беларускія ўзоры і колеры. Ці стане папулярным, на ваш погляд, стыль, які ўключае традыцыйныя беларускія элементы?
— Пры ўсёй павазе да патрыятычных пачуццяў карэнных беларусаў я не падзяляю неймавернага захаплення ад таго, што адбываецца. Проста гэтая «тэма» стала яшчэ адной «забавай». Запэўніваю вас, што пасля такіх паказаў наведвальнікі вяртаюцца дадому ў паўсядзённай вопратцы.
Я асабіста — касмапаліт. Не прызнаю іншых межаў, акрамя мяжы паміж дабром і злом, ды і гэтыя межы рэальна наўрад ці існуюць. Але добра, што з'явіўся хоць такі патрыятызм, бо раней не было падобнага спосабу самаідэнтыфікацыі... А ўвогуле самадастатковаму чалавеку не трэба вешаць на сябе ніякі ярлык для таго, каб адчуваць сябе такім.
— Ці ёсць у прыгажосці нацыя?
— Не ведаю, не бачыў. Не лічу, што бываюць прыгожыя нацыі і непрыгожыя. Калі гэта інакш, то гэта шавінізм. А ў моды не можа быць нацыянальнасці, гэтым яна і моцная. Мода — паняцце інтэрнацыянальнае.
— Хто сёння вызначае моду?
— Вуліцы. Для нас гэта, скажам, праспект Незалежнасці, а ў Парыжы, напэўна, Манмартр, Елісейскія палі. Новыя модныя тэндэнцыі зыходзяць ад вуліц, асноўнай масы людзей, а не ад тых, хто ездзіць у машынах і глядзіць на жыццё з вышыні гмахаў. Вуліца — гэта жывая кроў моды.
— Каго з цяперашніх беларускіх дызайнераў адзення і аксесуараў вы можаце вылучыць як найбольш таленавітых?
— Мне падабаецца, як працуюць Святлана Гнядзёнак, Людміла Лабкова, Таня Марыніч, Карына Галсцян. Тое, што яны робяць, — разумна, вытанчана, прыгожа... Таня Марыніч стварыла апошнюю калекцыю па матывах шатландскіх замкаў. Гэта было еўрапейскае адзенне. Таму ў яе і быў поспех. Яна зрабіла тое, што ёй бліжэй, а не што замовілі.
— Ці ёсць у вас любімы блог пра моду?
— У блогах, якія апавядаюць пра апошнія модныя падзеі, у асноўным былі апісаны арганізацыйныя моманты, колькасць і разнастайнасць ежы пасля паказу. Так і хочацца спытаць: «А ці быў хлопчык?» Моду наогул там паказвалі ці ўсё абышлося толькі багатым фуршэтам? Не варта блытаць модныя паказы з бясплатнай раздачай сацыяльных абедаў. У блогах ні слова не было сказана пра моду.
— У чым заключаецца асаблівасць беларускіх дзяўчат, на ваш погляд?
— Беларусь — гэта краіна жанчын. Жанчыны тут маюць неабмежаваную ўладу, але яны не ведаюць, што з ёю рабіць, як распарадзіцца сваімі магчымасцямі. Беларусь — гэта краіна, дзе матрыярхату больш, чым дзе б там ні было. І гэта не дрэнна, гэта асаблівасць нашага грамадства. Прычым, сапраўдны матрыярхат дазваляе ўсім і заўсёды ўвасабляць свае жаданні і ідэі і быць самім сабой, а патрыярхальнае грамадства — гэта казарма, як правіла.
Калі гаварыць пра стыль, у многіх беларускіх модніц накладныя пазногці неверагоднай даўжыні, і адзенне неверагодных расфарбовак. Пры гэтым усё гэта ніяк не звязана стылем паміж сабой. Больш ярка з жанчын розных краін апранаюцца лацінаамерыканкі, але ў іх касцюм адпавядае іх тэмпераменту. А калі такое бачыш у паўночных шыротах, то ўсё гэта... здзіўляе, мякка кажучы.
Жанчына — гэта ідэя, глабальная думка, жыццё. Паводзіць сябе і апранацца жанчынам варта адпаведна сваёй значнасці ў гэтым жыцці.
— І апошняе пытанне: ці варта адпавядаць новым тэндэнцыям? І як зразумець, што вось гэта — ваш непаўторны стыль?
— Слепа слухаць не варта нікога: ні мадэльера, ні дызайнера, ні цырульніка, ні візажыста. Калі вы паставіце ў шэраг мноства бліскучых навагодніх ёлак, то вы не ўбачыце непаўторнасці кожнай з іх. Так і ў людзей. Гэта не азначае, што трэба голымі хадзіць. Але ж за бляскам звычайна хаваюць тое, што паказваць сорамна...
Алеся Вараб'ёва
Васілеўскія такія: на Зямлі і ў космасе ліхія!
Ідэнтычнасць праз спадчыну.
Беларусь — у тройцы лідараў па захваральнасці.