Каб зразумець чалавека, трэба прайсці шлях у яго чаравіках. Літаральнае тлумачэнне гэтай прымаўкі рэжысёр Аляксандр Марчанка пераўтварыў у сцэнічнае вырашэнне спектакля «Мабыць?». Для таго, каб зразумець, хто такія сучасныя беларусы, у Рэспубліканскім тэатры беларускай драматургіі ў прамым сэнсе пераабулі акцёраў і гледачоў.
Вазьміце тапачкі!
Падчас спектакля акцёры выходзяць у залу і пачынаюць прапаноўваць гледачам пераабуцца ў тапачкі. Рашаюцца адзінкі. Мала хто з нас гатовы выйсці з зоны глядацкага камфорту і пагадзіцца на ўдзел у спектаклі. Тым больш акцёры, змяніўшы абутак, распавядалі жыццёвыя гісторыі. А раптам таксама прыйдзецца? Да таго ж некаторыя ўжо пачулі сябе са сцэны — некалькі разоў на працягу спектакля выканаўцы зачытваюць пісьмовыя адказы гледачоў на пытанні пра талерантнасць, веру і трываласць, зададзеныя перад спектаклем на каляровых паперках (наўрад ці хто падазраваў, што вынікі гэтага апытання будуць агучаны так хутка). Спектакль «Мабыць?» адмаўляе тэатр забаўляльны, дзе глядач адчувае сябе досыць бяспечна. Дый сцвярджае тэатр сацыяльны, надзённы, дзе ад гледача патрабуюць саўдзельніцтва ды суразважання. Тапачкі — гэта адзін са спосабаў ініцыяцыі...
Рэжысёр Аляксандр Марчанка, драматург Дзмітрый Багаслаўскі і 12 акцёраў РТБД звярнулі ўвагу на людзей, што жывуць побач, узялі ў іх інтэрв'ю і стварылі з гэтых інтэрв'ю спектакль «Мабыць?» пра сучасных беларусаў. На сцэну «выйшлі» футбольны фанат і дзяўчына, якая ратуе бяздомных жывёл. Жанчына, якая захапляецца спірытызмам, і журналіст, які патрапіў у няёмкае становішча з жабракамі каля царквы. Кантралёр грамадскага транспарту і дзед Ягор з пчальніка. Італьянец, які любіць Беларусь, але смяецца з беларускай мацарэлы, і ахвяры хатняга гвалту. У іх гісторыях не змянілі ні слова, толькі зманціравалі адпаведным чынам, стварыўшы дакументальны спектакль пра тых, хто жыве тут і цяпер.
Галасы вакол пытанняў
Для шматлікіх удзельнікаў беларускай тэатральнай супольнасці існуе толькі тое мастацтва, якое існуе на рэпертуарнай сцэне. Астатняе — не сур'ёзна. Прэм'ера «Мабыць?» можа быць расцэнена як пэўная «легалізацыя» новай формы на рэпертуарнай сцэне. Аднак заўважу, што дакументальны тэатр з'явіўся на Беларусі ў пачатку ХХ стагоддзя: слынныя тэатры рэвалюцыйнай сатыры, «жывыя газеты» і агітацыйная «Сіняя блуза», якія працавалі з парадкам дня. З тае пары дакументальны жанр развіваўся і кропкава прысутнічаў у тэатральным працэсе. Фармальна «Мабыць?» трывала звязаны тэатральнымі інсцэніроўкамі кніг Алеся Адамовіча, Святланы Алексіевіч ды іншых дакументалістаў. Іх аб'ядноўвае маналагічная структура драматургічнага матэрыялу. Жанр спектакля «Мабыць?» вызначаны як «галасы вакол нашых пытанняў».
Спектакль Аляксандра Марчанкі дэкларуе шматлікія прынцыпы новага дакументальнага тэатра. Для стварэння тэксту выкарыстана тэхніка vеrbаtіm, якая патрабуе нечаканых фармулёвак падчас размовы і даслоўнай перадачы акцёрамі мовы героя. Сцэнаграфія (мастак Юрый Саламонаў) вырашана вельмі сціплымі сродкамі: двухузроўневы заднік ды шмат абутку, які то валіцца з-пад штанкетаў, то вылятае з-за куліс. Акцёры ж выходзяць на сцэну ў аднолькавых чэшках, і абуванне ў кеды, модныя боты ці ваўняныя шкарпэткі азначае пераўвасабленне ў героя, ад імя якога зараз прагучыць маналог. Рэжысёр адмаўляецца ад традыцыйнага музычнага афармлення — на сцэне толькі жывая музыка, якую кампазітар Ягор Забелаў выконвае на баяне і спалучае з рытмам дзеяння. Акцёры працуюць без грыму і касцюмаў (у сэнсе: з'яўляючыся на сцэне ў паўсядзённым адзенні, тым самым падкрэсліваючы сваю сучаснасць і блізкасць гледачу). Хаця ад некаторых «запаветаў» рэжысёр свядома адмаўляецца. Напрыклад, харэаграфія і пластыка ў пастаноўцы не неабходнасць, а сродак выразнасці, што, у прынцыпе, не прадугледжана ідэяй дакументальнага тэатра. Аднак гэты факт не абвяргае дакументальнасці, а падкрэслівае, што радыкальнае адмаўленне сродкаў тэатральнай выразнасці, абнуленне, якое стала важным для гэтага жанру на пачатковым этапе, паступова страчвае сваю актуальнасць, ствараючы новую тэатральную мову.
Над прорвай у тэкстах
Адметнасць «Мабыць?» не толькі ў засваенні новай тэатральнай мовы, але і ў тым, што на рэпертуарнай сцэне пакрыху з'яўляецца сацыяльны тэатр, які даследуе праблемы сучаснасці. З'яўленню канкрэтна гэтай пастаноўкі папярэднічала шмат падзей: майстар-класы вядомых расійскіх драматургаў-дакументалістаў Міхаіла Дурнянкова і Любові Мульменкі ў Цэнтры беларускай драматургіі, дакументальны праект Андрэя Саўчанкі «Бі-Лінгвы», спектакль «РАTRІS» Сяргея Анцэлевіча, Дзмітрыя Багаслаўскага і Віктара Красоўскага (Цэнтр візуальных і выканаўчых мастацтваў). І гэты пералік робіць відавочным разлом паміж праектным і рэпертуарным тэатрам Беларусі...
Месца сучаснай беларускай п'есы ў рэпертуарным тэатры выразна акрэсліла ІІІ Нацыянальная тэатральная прэмія: з 11 намінаваных драматычных спектакляў толькі адзін — «Падобны да Стынга» Ірыны Пісьменнай — створаны па п'есе сучаснага беларускага драматурга (інсцэніроўкі фактычна статыстыку не паправяць, бо зазвычай гэта інсцэніроўкі класікі). Пры тым, што ў краіне штогод прэзентуецца шэраг цікавых тэкстаў, на рэпертуарную сцэну, на жаль, трапляюць адзінкі. І вось сярод гэтых адзінак удалося адваяваць сабе месца дакументальнаму, даследчаму тэатру, які яшчэ адным швом, але знітоўвае парваную рэчаіснасць беларускага тэатральнага працэсу. І, безумоўна, фіксуе адлюстраванне канкрэтнага моманту і на яго падставе спрабуе асэнсаваць сучаснасць. Распавядае пра нас, якія мы ёсць сёння, і дапамагае нешта пра сябе зразумець. Тут ёсць і ваша гісторыя.
Алена Мальчэўская
Васілеўскія такія: на Зямлі і ў космасе ліхія!
Ідэнтычнасць праз спадчыну.
Беларусь — у тройцы лідараў па захваральнасці.