Яго называлі «светаносным» мастаком. І невыпадкова: многія сцвярджаюць, што ад яго карцін ідзе нейкае дзіўнае, касмічнае святло. Яно ідзе ад твараў мадоннаў, створаных рукою таленавітага мастака, і адлюстроўваецца на тварах людзей, якія наведваюць яго выставы.
[caption id="attachment_68602" align="alignnone" width="400"] Аляксей Кузьміч у майстэрні.[/caption]
Аляксей Кузьміч, знакаміты беларускі мастак, пайшоў з жыцця 31 кастрычніка 2013 года. Два гады Аляксей Васільевіч змагаўся з наступствамі цяжкай хваробы — родныя і блізкія, як маглі, падтрымлівалі яго пасля інсульту. Ён ужо вярнуўся да творчасці, зноў узяў у рукі пэндзаль, у Мінску прайшлі дзве яго творчыя выставы — і раптам...
У Мінску, у Траецкім прадмесці, у старажытным двухпавярховым будынку, з вокнаў якога адкрываецца цудоўны выгляд на ціхую Свіслач, шмат гадоў знаходзілася майстэрня Аляксея Кузьміча. Тут мы і сустрэліся з жонкай мастака, Інэсай Іосіфаўнай, і яго сынам, Аляксеем Аляксеевічам.
У Аляксея Кузьміча была магчымасць стаць летапісцам савецкай рэчаіснасці: падчас заканчэння Беларускага тэатральна-мастацкага інстытута ён бліскуча абараніў дыпломную працу «Раніца вугальнага кар'ера», для напісання якой нават ездзіў у Кузбас. Затым, пачынаючы з 1975 года, — удзел у розных выставах, уступленне ў Саюз мастакоў у 1984 годзе, адкрыццё першай персанальнай выстаўкі... Здаецца, усё складвалася добра. Але ўвесь гэты час ішлі пошукі свайго творчага «я». Мастак пастаянна задумваўся пра сэнс жыцця, пра місію чалавека на Зямлі, пра наканаванне жанчыны, пра яе незямную прыгажосць...
І ён знайшоў сваю тэму! У яго склаўся свой вобраз жаночай прыгажосці — вобраз мадонны. Безумоўна, для гэтага былі свае перадумовы: у паўтара года страціўшы бацьку, які памёр наўпрост на раллі, будучы мастак жыў, акружаны любоўю і клопатам маці, вясковай працаўніцы, і пяці старэйшых сясцёр. Праз шмат гадоў ён намалюе карціну «Маё залатое дзяцінства», дзе пакажа сябе, немаўля, на руках у маці — маладой мадонны, у акружэнні пяці светлых юных дзяўчат...
— Аляксей не аднойчы гаварыў мне: ён з дзяцінства ведаў, што будзе мастаком — так хацеў маляваць, — расказвае Інэса Іосіфаўна. — У іх вёсцы быў мастак, але ён жыў вельмі бедна, таму сёстры не хацелі, каб Аляксей таксама стаў творцам. І нават хавалі фарбы. Але адна з сясцёр, бачучы імкненне брата да малявання, шкадавала яго і зноў купляла фарбы...
Мадонны Аляксея Кузьміча доўгі час нідзе не выстаўляліся. Але затое мастак меў магчымасць поўнага самавыражэння. І, калі прыйшла перабудова, позіркі людзей звярнуліся да арыгінальных палотнаў, на якіх былі намаляваны не моцныя, мускулістыя і нават часам грубыя жанчыны з сярпамі і молатамі, а тонкія, пяшчотныя мадонны з немаўлятамі на руках: «Мадонна ў кветках», «Мадонна з анёламі», «Мадонна пад яблыняй», «Мадонна і немаўля», «Мая Мадонна»...
Я разглядаю палотны ў майстэрні і без асаблівага намагання прыкмячаю, што ўсе мадонны чымсьці нагадваюць гаспадыню. Хаця ці трэба здзіўляцца, што жонка мастака выступала для майстра мадэллю, натхняла на стварэнне цудоўных вобразаў?..
[caption id="attachment_68601" align="alignnone" width="400"] Фота з архіва сям'і.[/caption]
— Не, кожная мадонна ў Кузьміча — зборны вобраз, — не пагаджаецца Інэса Іосіфаўна. — А я яму толькі дапамагала...
Многіх прыхільнікаў мастацтва цікавіць роля жанчыны ў лёсе мужчыны-творцы. Чаму часам мастак, сустрэўшыся з адной жанчынай, працуе, як звычайны рамеснік, а сустрэўшы другую, быццам крылы набывае: натхнёна стварае і становіцца сапраўдным майстрам? Што гэта — каханне, муза, лёс? І як адбываюцца такія сустрэчы?
— Гэта адбылося ў 1985 годзе зусім выпадкова. Хаця я фаталіст: лічу, што жыццё — сцэнарый, дзе нічога не бывае выпадковым, — успамінае Інэса Іосіфаўна. — Я спазнялася ў тэхналагічны інстытут, бегла, а ён таксама бег па сваіх справах, і так склалася, што мы «перасякліся»... Ну вось, мы сустрэліся і больш не расставаліся. Мне было толькі 20, а ён на 18 гадоў за мяне старэйшы. Значная розніца, але ён цудоўна выглядаў, быў жывым, энергічным, цікавым ва ўсіх адносінах. Я з дзяцінства выхоўвалася на мастацтве, хадзіла ў музеі, на выстаўкі...
Дарэчы, навукоўцы высветлілі: каб закахацца, чалавеку трэба ўсяго толькі 0,2 секунды. Гэта значыць: раз — і з першага погляду чалавек бачыць у іншым чалавеку тое, што даўно ўжо жыве ў падсвядомасці. Мусіць, у падсвядомасці і Аляксея, і Інэсы даўно жылі іх вобразы.
— Муж не хаваў гэтага: ён убачыў мяне — і ўбачыў усё сваё жыццё... — усміхаецца Інэса Іосіфаўна.
— Мне бацька расказваў, як ён пазнаёміўся з маці, — падхоплівае Аляксей. — У яго раней майстэрня была на вуліцы Валадарскага — паўпадвальнае цокальнае памяшканне. І ён праз паў-акна, якое знаходзілася бліжэй да столі майстэрні, убачыў маму! Яна пастаянна хадзіла міма... Бацька доўга не адважваўся да яе падысці, хаця нельга сказаць, што ён быў сарамлівы або скрытны чалавек, але ў яго ўяўленні склаўся нейкі трапяткі вобраз. Па яго прызнанні, ён адразу ўбачыў у ёй мадонну...
Мы пераходзім ад карціны да карціны — і тая, чый вобраз такі пазнавальны ў розных жаночых партрэтах на цудоўных палотнах, што вісяць ад падлогі да столі па ўсім перыметры майстэрні, з захапленнем у голасе і пяшчотным светам у вачах расказвае:
— Звярніце ўвагу вось на гэтую карціну — «Сусветная журба». Бачыце, у вачах жанчыны-мадонны — смутак: «Што застанецца нашым дзецям на планеце Зямля?..» Можа быць, думае яна, вырасце гэта малое дзіця і, нарэшце, выратуе свет?..
Вось класічная мадонна з серыі «Плачучыя мадонны». Між іншым, плачучыя мадонны ўпершыню з'явіліся менавіта на палотнах Аляксея Кузьміча, і з гэтым ён увайшоў у сусветную гісторыю мастацтва. У яго свая філасофія: чырвоная мадонна ахутаная чырвоным шалем, і ён сімвалізуе агрэсіўны навакольны свет, з якога не вырвацца, таму мадонна сумуе і плача...
[caption id="attachment_68603" align="alignnone" width="400"] Сям'я Кузьмічоў на апошняй прыжыццёвай выстаўцы мастака.[/caption]
А вось ключавая праца Аляксея Кузьміча — «Тры мадонны». Яна ўпрыгожвае кожную выставу мастака, яе размясцілі на вокладцы і супервокладцы кнігі. Тут паказана сувязь трох эпох — намаляваны тры мадонны: мадонна Ван Дэйка, мадонна Пабла Пікаса і мадонна Аляксея Кузьміча...
Увагу прыцягвае карціна, на якой у вобразе мадонны прадстае сціплая, строгая, сучасная жанчына пад покрывам. Пытаюся ў Інэсы Іосіфаўны пра яе.
— Гэта таксама мадонна — такі вобраз прыйшоў мастаку...
— Маме, напэўна, няёмка гаварыць пра гэтую працу, — усміхаецца Аляксей. — Таму што афіцыйна яна называецца «Мадонна», але на палатне гэтая назва закрэслена, і напісана: «Вярніся да мяне, мая мадонна...» Бацька, як чалавек імпульсіўны і творчы, меў не вельмі падатлівы характар і часта спрачаўся з маці... І аднойчы, калі яны пасварыліся, ён вось так намаляваў маму і так напісаў ёй.
— Не, не, не, — бянтэжыцца Інэса Іосіфаўна. — Я па прыродзе чалавек мяккі і зусім неканфліктны, і «пасварыліся» — гэта гучна сказана, таму што з ім сварыцца наогул немагчыма было. Навошта сварыцца? Мы з мужам супрацоўнічалі ў творчым плане. Ён пастаянна гаварыў мне: «Вось як ты лічыш, правільны я колер выбраў? Як на твой погляд?» І тон, і фон мы з ім пастаянна абмяркоўвалі, і Аляксей пастаянна паўтараў: «Я без цябе, як без рук!» Таму што ў нас з ім супадалі погляды, мы з мужам былі блізкія душы...
— Так, — сын падтрымлівае маці. — Бацька часта гаварыў, што каб ён не сустрэў маці, то не стаў бы такім мастаком, якім стаў. Таму што жанчын ён маляваў з самага пачатку творчасці, але мадонну напісаў толькі тады, калі сустрэў маму. Менавіта мама стала асновай для напісання больш за 700 палотнаў мадоннаў... Дакладных лічбаў няма, на жаль, таму што многія палотны куплены і знаходзяцца ў прыватных калекцыях, прасачыць іх складана, нават немагчыма. Але гэты факт варты Кнігі рэкордаў Гінэса, і я працую над тым, каб бацьку адзначылі ў ёй...
Затое мастак Аляксей Кузьміч унесены ў іншую кнігу — расійскую кнігу рэкордаў і дасягненняў «Дзіва». А нядаўна яго імем была названа касмічная галактыка. Не сакрэт, што гэта ўсё адбылося, дзякуючы намаганням ягонага сына Аляксея.
Аляксею ўсяго 26. Па спецыяльнасці ён — менеджар-эканаміст. Яшчэ ў перыяд папраўкі бацькі Аляксей узяўся прасоўваць яго творчасць. Гэта тое, чаго сёння не хапае айчыннаму мастацтву, тое, пра што мараць сучасныя беларускія мастакі і літаратары. Такая адданасць маладога чалавека бацькавай творчасці невыпадковая...
— Я рос у культурнай, інтэлігентнай, адукаванай сям'і: бабуля была настаўніца рускай мовы і літаратуры, дзядуля — урач-акушэр, тата — мастак, маці — інжынер. Мяне пастаянна вадзілі ў музеі, тэатры. І гэта было звычайнай справай, нічога асаблівага я ў тым не бачыў. Але з цягам часу пачаў разумець, што ў нашай сям'і не ўсё так звычайна ў параўнанні з іншымі сем'ямі, іншымі людзьмі. Я ўвесь час ведаў, што бацька не просты чалавек, але поўнае ўсведамленне таго, што ён — асоба выбітная, што ён — геній (не баюся гэтага слова), прыйшло адносна нядаўна... Можа, нават хвароба бацькі змяніла маё бачанне, таму што ён сам не мог займацца справамі, частку нагрузкі прыйшлося ўзяць мне і я стаў цікавіцца яго працай. Вядома, я і раней цікавіўся, але цяпер стаў больш глыбока і дэталёва вывучаць яго творчасць. Пасля таго, як перабраў большую частку яго прац, быў уражаны: я убачыў, усвядоміў, што ён пісаў. Цяпер часам, калі адчуваю, што ў душы няма раўнавагі, што мне неяк неспакойна, прыходжу ў майстэрню і проста гляджу на яго карціны — і мне становіцца лягчэй, у душы з'яўляецца гармонія...
Адна з мэтаў, якую паставіў перад сабой Кузьміч-малодшы, — стварыць Музей мадоннаў Аляксея Кузьміча. Гэтую ідэю раней выношваў яго бацька, настойліва звяртаўся з ёю ў розныя інстанцыі. Маўляў, калі ў свеце ёсць музеі электрычнасці, грошай, самавараў, рознага транспарту, васковых фігур, зброі, кніг, тэатра, шпіянажу і нават чарцей і памерлых душ, не кажучы ўжо пра музеі і галерэі вядомых мастакоў, і ўсе яны карыстаюцца вялікай папулярнасцю, дык чаму ў Беларусі не стварыць музей мадоннаў? На жаль, пры жыцці Аляксея Кузьміча гэтую ідэю ніхто не падтрымаў...
1 чэрвеня 2014 года, у Дзень народзінаў майстра, на яго малой радзіме ў вёсцы Махро Іванаўскага раёна Брэсцкай вобласці адкрылася Галерэя мастака Аляксея Кузьміча. Першую экскурсію па ёй правёў сын Аляксея Васільевіча — Аляксей Аляксеевіч Кузьміч. Ён жа з'яўляецца і куратарам праекта. А нядаўна галерэя набыла дзяржаўны статус і стала філіялам музейнага комплексу Напалеона Орды.
У Кузьміча-сына багата планаў — выпуск кнігі ўспамінаў пра бацьку, арганізацыя выставак за мяжой, у тым ліку ў Расіі і Італіі, юбілейныя мерапрыемствы да 70-годдзя майстра і нават штогодні «Фестываль мадоннаў». І, вядома, ён не губляе надзеі ажыццявіць мару свайго бацькі — стварыць Музей мадоннаў. Адкрыццё Галерэі мастака Аляксея Кузьміча, на думку яго сына, — усяго толькі прыступка да гэтага.
Тамара БУНТА.
Даведка «СГ»
Аляксей Кузьміч пакінуў нам вялікую калекцыю карцін з выявамі мадоннаў, якую ён ствараў на працягу 30 гадоў творчасці. Сярод іх вядомыя цыклы «Залатыя мадонны», «Сярэбраныя мадонны», «Плачучыя мадонны», «Мадонны, якія сышлі з нябёсаў», «Палаючая Русь» і іншыя. Творы майстра захоўваюцца ў музеях Расіі, Эстоніі, Італіі, ЗША і, безу-
моўна, у Беларусі — у Нацыянальным мастацкім музеі, Нацыянальным гістарычным музеі, Музеі сучаснага выяўленчага мастацтва, Музеі гісторыі горада Мінска, Брэсцкім абласным краязнаўчым музеі, Музейным комплексе Напалеона Орды, фондах Беларускага саюза мастакоў, а таксама ў розных прыватных калекцыях.
А разам з імі навучанне, сацпакет і нават жыллё.
Беларусь — адзін з сусветных лідараў у галіне здабычы і глыбокай перапрацоўкі торфу.
«Мы зацікаўлены, каб да нас прыязджалі».