Тры падарожжы Уладзіміра Караткевіча і Валянціна Ждановіча
Зайшла ў іх кватэру і быццам трапіла ў іншы свет. Пару крокаў і пару імгненняў — і на стале перада мною разліваецца цэлае мора фотаздымкаў. Вялікія і малыя чорна-белыя адбіткі, некаторыя з характэрным цёплым адценнем. А вось цэлы стос фотакартачак беларускіх пісьменнікаў і паэтаў у іх маладыя гады: Аркадзь Куляшоў, Кандрат Крапіва, Пімен Панчанка, Міхась Лынькоў і многія іншыя. Такія прыгожы, такія шчаслівыя. Пэўна, шчаслівым быў і той, хто здымаў нашых класікаў у час іх жыццёвага і творчага росквіту. Асаблівае месца тут займаюць партрэты Уладзіміра Караткевіча, бо іх надзвычай шмат… Вы думаеце, я апынулася ў пэўным музеі фатаграфіі? Насамрэч не. Я завітала ў госці да сваякоў фатографа Валянціна Ждановіча. Яго дачка Валерыя праводзіць для мяне экскурс у творчае мінулае бацькі. Яе сястра Рэгіна частуе шакаладам і зялёнай гарбатай, налітай у зграбны кубачак.
Асоба і творчасць фатографа Валянціна Ждановіча надзвычай рознабаковая. Шмат што пра яе можна расказаць (і, вядома, паказаць) — і мы паспрабуем зрабіць гэта для чытачоў «Звязды» ў найбліжэйшых нумарах. А сёння проста немагчыма прайсці міма і не спыніцца на яго сумесных вандроўках з Уладзімірам Караткевічам. А іх, між іншым, па адным і тым жа маршруце, з разбежкай у 11 і 4 гады, было тры.
Ждановіч у тыя часы (зрэшты, як і ўсё сваё жыццё) працаваў фотакарэспандэнтам часопіса «Маладосць». У рэдакцыі тады былі вельмі добрыя часы. Там маглі сабе дазволіць фатографа разам з пісьменнікам выправіць у працяглае падарожжа па Палессі, каб адкрыць і адлюстраваць гэты загадкавы край.
Першая вандроўка адбылася ў 1969 годзе. Па яе выніках Караткевіч напісаў нарыс «Званы ў прадоннях азёр». Класік так апісаў сябе і свайго напарніка: «І вось яны, журналіст Валянцін і літаратар Уладзімір, ваш пакорлівы слуга, у належны дзень узброіліся фотаапаратамі, рукзакамі, вудамі і мужнасцю і годна ўзышлі на борт паветранага лайнера Мінск — Гомель. Выгляд у гэтых двох быў дужа неавантажны: патрапаныя курткі, нагавіцы, якія прымушалі жадаць лепшага, а на адным яшчэ і кірзавыя боты. Толькі першакласная тэхніка журналіста давала некаторае паняцце, што гэта культурныя людзі, а не басякі». Цікавы і яшчэ адзін момант, дзе Караткевіч апісвае Ждановіча: «Валянцін. Журналіст. Фоталетапісец вылазкі. Чалавек з тых, што ахвотна здымаюць, звісаючы з вежы або шасі верталёта».
Вандроўнікі высадзіліся ў «старажытным горадзе на Сажы» (Гомелі). Там селі на цеплаход «Маякоўскі» — у той час суднаходства было досыць інтэнсіўным. Цікава, як Караткевіч расказвае пра яшчэ аднаго ўдзельніка іх «каманды»: «Параход. Маленечкая акуратная шкарлупінка. Жывая. З рухавіком, вінтамі, падвясным кінаэкранам. З голасам. Бадзёрым раніцою і сонным над соннай вячэрняй вадой».
Гэты сплаў на цеплаходзе аказаўся надзвычай шчаслівым для вандроўнікаў, напоўненым яскравымі сустрэчамі і здарэннямі. Яны часам рабілі прыпынкі ў палескіх вёсках, па-сяброўску сядзелі з мясцовымі жыхарамі. Разам з фалькларыстам Арсенем Лісам, які далучыўся да іх, запісвалі мясцовую творчасць. Гэтыя вёскі сапраўды жылі, красавалі ўсімі сваімі фарбамі. Шмат маладых людзей, прыгожых дзяўчат сустракала іх тут. Палессе адкрывалася ўсёй сваёй прыгажосцю, дазваляла творцам занатаваць яе.
Нечакана для саміх сябе ў Давыд-Гарадку яны трапілі на ўгодкі цыганскага суддзі. Вялікая колькасць загарэлых, смелых мужчын. Іх жанчыны вабілі таямнічай прыгажосцю. Пра тое, што нейкая цыганка такі пакінула след у душы ці Караткевіча, ці Ждановіча, можна сцвярджаць з упэўненасцю. Бо акурат такая сустрэча апісана ў апавяданні «Краіна цыганія». Там аўтар распавядае пра чарнявага фатографа (так выглядаў Ждановіч), якога цыганы прынялі за свайго, апісвае той вір пачуццяў, што ўзняўся ў яго душы, калі ён пазнаёміўся з маладой цыганскай удавой…
[caption id="attachment_70093" align="alignnone" width="400"] Верагодна, гэта тая цыганская ўдава,
у якую быў закаханы чарнявы фатограф.[/caption]
Мэтай гэтай вандроўкі было перасекчы ўсё Палессе наскрозь. Са сваімі паплечнікамі пісьменнік разышоўся ў Пінску (ім трэба было вярнуцца ў сталіцу). Аднак сам працягнуў вандроўку: «Я ехаў аўтобусамі і спадарожнымі машынамі, ішоў пешшу, перапраўляўся цераз рэчкі і каналы, закідваў вуды ў спакойныя завадзі і абрываў кручкамі гарлачыкі, урэчнік і расіцу. Сузор'е Рэшата ўначы мігцела нада мной і рыбы, тлустыя ад ашыткаў, непаразумела глядзелі з‑пад вады на маё вогнішча». Праходзячы такім шляхам, рамантычна настроены Караткевіч дабраўся аж да белай Камянецкай вежы, да самага Брэста.
Другое падарожжа, па заданні рэдакцыі, было прымеркавана да 1000‑годдзя Турава і адбылося ў 1980 годзе. На гэты раз Караткевіч быў ужо не такім жыццярадасным. У сваім эсэ «Сцюдзёная вясна, або 1000 год і 7 дзён» ён разважае пра страчаныя каштоўнасці старажытнага горада. На месцы аўтэнтычных фундаментаў узводзяцца новыя будынкі, што не можа не непакоіць пісьменніка: «І археолагі, якія часам праводзяць на гарадзішчы раскопы, знаходзячы то муры, то пілястры нейкага будынка, то шыферны княскі (ці біскупскі) саркафаг, ці рэшткі шасцістоўпнага трохаспіднага храма, не могуць паспець за так званай гаспадарчай дзейнасцю чалавека (мала для яе месца па суседству!) або проста за адміністрацыйным свербам неразумных людзей, якія пагарджаюць нашымі законамі, бо нікога яшчэ не каралі за непавагу да роднай гісторыі. І археалогія, толькі раскрыўшы рот, вымушана часам навекі замаўчаць «дбаннем» гэтых людзей. А за яе, у большасці выпадкаў, не скажа ніхто».
[caption id="attachment_70092" align="alignnone" width="400"] Уладзімір Караткевіч падчас вандроўкі, прысвечанай 1000-годдзю Турава.[/caption]
Як чалавек, які так любіў гісторыю, Караткевіч кажа пра фактычны вандалізм у старажытным горадзе. Яго інтэлігентнасці і стрыманасці варта павучыцца.
Непакоіла нашага класіка і меліярацыя, якая поўным ходам ішла на Палессі. Караткевіч думае пра тое, які лёс напаткае яго любімую дуброву, лес з дрэвамі-волатамі: клёнамі, ясенямі, грабамі, ліпамі, «гіганцкімі вольхамі над ляснымі ручаінамі». Ён піша: «Я баюся гэтага, бо люблю гэтую зямлю. Мы можам пацярпець без гэтых гектараў… І мы заворваем неацэнныя прыпяцкія паплавы, заворваем пашу».
Агульны настрой пісьменніка сімвалізуе тая самая «сцюдзёная вясна». Але ж яна не толькі назаляе Караткевічу сваім холадам, але і натхняе яго ўпартым чаканнем цяпла, лепшай пары.
На гэты раз па рацэ яны перапраўляюцца на пароме. Вялікі, магутны, ён сімвалізуе жыццёвую сілу ракі. Аўтар піша: «Едуць дзеці і дарослыя, едуць вазы з сенам, едуць спявучыя вяселлі і слёзныя хаўтуры (і вецер развейвае чорныя стужкі на крыжах)… І таму круглыя суткі і ўвесь час вольнай вады крэйсіруе паромам, жартуе, рагоча, плача, заляцаецца і сварыцца на гэтым пароме жывое Палессе».
Трэцяе падарожжа Караткевіч і Ждановіч здзяйснялі ў 1984 годзе. Тады яны дасталі марскі плыт — такі, што звычайна апошнім спускаюць на ваду, перад тым як тоне карабель. На ім яны хацелі зноў ад Пінска праплыць па ўсёй Прыпяці. Але рака моцна супраціўлялася. Плошча гэтага надзіманага плыта была досыць вялікай, таму вецер пастаянна імкнуўся яго знесці, насуперак плыні. Яны думалі, што будуць проста сплываць уніз, як на Маякоўскім, але так не атрымалася. Давялося ледзь не на сабе цягнуць плыт, бы бурлакам.
У 1984 годзе моладзь ужо павыязджала з палескіх вёсак. Быў заняпад, бо шмат сродкаў пайшло на будаўніцтва такіх прамысловых аб'ектаў, як Мазырскі нафтаперапрацоўчы завод. Гэта ўсё адбілася на стане прыроды, на забруджанасці навакольнага асяроддзя.
[caption id="attachment_70094" align="alignnone" width="400"] Апошняе прыжыццёвае фота пісьменніка.[/caption]
Караткевіч тады быў у вельмі дрэнным маральным і фізічным стане. Ён толькі пахаваў жонку, якая хварэла на рак. Яе смерць ён цяжка перажываў, ляжаў у шпіталі.
Пісьменніку своечасова не паставілі правільны дыягназ. Яму ўвесь час давалі таблеткі, праз што адкрылася язва. А падчас вандроўкі, у Тураве ў раённай бальніцы, нарэшце высветлілі, чым насамрэч ён хворы. Яго тэрмінова завезлі ў лечкамісію, але так і не аказалі кваліфікаванай дапамогі. Караткевіч вярнуўся ў Мінск. Неўзабаве ён памёр.
Апошняе прыжыццёвае фота класіка, з трэцяй вандроўкі, зрабіў Валянцін Ждановіч.
Гэта падарожжа пісьменніка занатаванае ў яго дзённіку, бо ён пастаянна вёў нататкі. На маё здзіўленне, у зборы твораў Караткевіча яго дзённікаў не аказалася. Яны былі надрукаваны толькі ў часопісе «Маладосць» неўзабаве пасля яго смерці ў 1984 годзе. У новым 25‑томным зборы твораў Караткевіча, некалькі кніг якога ўжо з'явіліся ў продажы, дзённікі таксама запланаваныя да выхаду.
…Ля нашых ног, пад сталом, на якім ляжаць стосы фотаздымкаў, пачынае перавальвацца такса — яшчэ адзін жыхар гэтай кватэры. На калені да Валерыі Ждановіч заскоквае яе пляменнік Максім, сын Рэгіны, пачынае лашчыцца. Тым часам яна адзначае: «Караткевіч быў рамантыкам і пражыў рамантычнае жыццё. Можна было жыць у суседняй з ім кватэры і не бачыць нічога такога, што бачыў ён…»
Ніна ШЧАРБАЧЭВІЧ.
Фотаздымкі з асабістага архіва сям'і Ждановічаў.
У парадку дня — зацвярджэнне Канцэпцыі нацбяспекі і Ваеннай дактрыны.
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.