Вы тут

Гіпермаркетаў стала зашмат?


Сёння новыя буйныя крамы сталіцы рэальна выкарыстоўваюць толькі чвэрць сваіх плошчаў.

Менавіта таму галоўны мегаполіс краіны сёлета сутыкнуўся з масавым пераносам тэрмінаў уводу ў эксплуатацыю і адкрыцця гандлёвых цэнтраў. Большасць заяўленых на гэты год аб'ектаў, хутчэй за ўсё, «пераедзе» ў 2016 год. Такую думку выказаў вядучы спецыяліст аднаго з найбуйнейшых агенцтваў нерухомасці Мінска Аляксандр Вялікі.

25-46

Перанасычанасць рынку гандлёвымі плошчамі прывяла да ўзмацнення канкурэнцыі і павелічэння свабодных плошчаў. Практычна ўсе аб'екты адчуваюць дэфіцыт арандатараў. У першую чаргу праблема актуальная для новых гандлёвых цэнтраў. Так, на рынку стала нормай адкрыццё галерэі, якая запоўнена крамамі толькі на 25-30%.

Прадуктовым гандлярам не хапае сродкаў

Многія гандлёвыя цэнтры, якія планавалі адкрыцца ў Мінску сёлета, вымушаны пераглядаць свае планы. Як правіла, гэта звязана з адсутнасцю якарных арандатараў або іх нечаканай стратай. У першую чаргу складанасці ўзнікаюць з прадуктовымі рытэйлерамі, якім у цяперашняй эканамічнай сітуацыі стала складаней адшукваць сродкі на адкрыццё новых супер- і гіпермаркетаў.

У адрозненне ад усіх астатніх аператараў, прадуктовы супермаркет не проста арандуе плошчу — ён інтэграваны ў аб'ект на ўзроўні праектнай дакументацыі. Пакуль арандатар не ўстановіць прадугледжанае праектам абсталяванне (халадзільныя камеры, печы, спецыяльнае асвятленне), увесь гандлёвы цэнтр не можа быць здадзены ў эксплуатацыю. «Калі прадуктовы аператар адмаўляецца ад дагавора, то ў забудоўшчыка застаецца толькі два варыянты — альбо набыць і ўстанавіць абсталяванне за свой кошт, альбо ўнесці змены ў праект, якія выключаюць наяўнасць харчовай крамы. Але тады ў будучыні, калі прадуктовы рытэйлер усё ж знойдзецца, давядзецца рабіць асобны праект і зноўку праходзіць усе ўзгадненні», — тлумачыць сітуацыю Аляксандр Вялікі.

Недахоп вядомых брэндаў

Яшчэ адна праблема — дэфіцыт аператараў моднай вопраткі. У Мінску слаба прадстаўлены вядомыя брэнды. Большасць буцікаў адкрываецца на ўмовах франшызы на невялікіх плошчах 40-150 квадратных метраў, а брэнды ўзроўню Zаrа пакуль сур'ёзна не разглядаюць магчымасць прыходу ў нашу краіну.

Разам з тым некаторыя дэвелаперы пайшлі іншым шляхам: развіваюць уласныя сеткі і брэнды. Гандлёвыя цэнтры, такія як «Карона» і «Е-сіці», робяць стаўку на свае крамы і, такім чынам, у меншай ступені залежаць ад «чужых» арандатараў. На думку спецыяліста, чым большую ролю дэвелапер адыгрывае ў фарміраванні трафіку, тым вышэйшы ў яго шанц як мага хутчэй запоўніць гандлёвы цэнтр.

Выйграюць спецыялізаваныя крамы

У якасці альтэрнатывы — стварэнне тэматычных аб'ектаў, што цяпер вельмі папулярна. Сярод яркіх прыкладаў — мэблевыя гандлёвыя цэнтры «Трум» і «Град», якія за кароткі час былі запоўнены аператарамі. Такі фармат стаў сапраўды запатрабаваным сярод спажыўцоў, паколькі дазваляе за адзін раз ахапіць адразу некалькі крам і прыцаніцца. «Услед за мэблевымі цэнтрамі ў сталіцы павінны з'явіцца і іншыя цікавыя аб'екты са свежай канцэпцыяй», — адзначыў эксперт агенцтва нерухомасці.

Разам з тым, спецыялісты адзначаюць, што сёлета ў зоне рызыкі апынуліся гандлёвыя цэнтры гіганцкіх памераў — плошчай ад 50 тысяч «квадратаў» і больш. Існуючыя ў краіне рытэйлеры здольны запоўніць толькі палову плошчаў. Таму без буйных замежных брэндаў такім аб'ектам будзе практычна немагчыма асвоіць большую частку сваіх памяшканняў.

Хлеба і відовішчаў

Каб прыцягнуць наведвальнікаў, кіраўнікі кампаній імкнуцца развіваць забаўляльны складнік сваіх аб'ектаў. У гандлёвых цэнтрах адкрываюць кінатэатры, сямейныя цэнтры вольнага часу, боўлінг, лядовыя каткі і нават кантактныя заапаркі. «Магчыма, яны і не прыносяць якога-небудзь адчувальнага даходу ўласніку памяшканняў, але іх прысутнасць станоўча ўплывае на інтэнсіўнасць пешаходных патокаў. Гандлёвыя цэнтры Мінска ўсё больш пачынаюць нагадваць сучасныя вядучыя еўрапейскія комплексы», — падсумаваў спецыяліст.

З пачатку года арэндныя стаўкі ў гандлёвых цэнтрах у сярэднім знізіліся на 27%. Сёння яны складаюць ужо да 24 еўра з ПДВ за «квадрат». На кошт арэнды ўплываюць месцазнаходжанне гандлёвага цэнтра і памер арандаванай плошчы, інтэнсіўнасць трафіку і спецыялізацыя аператара. Найбольш плацяць за арэнду аптэкі, ювелірныя і касметычныя крамы, размешчаныя ў самых прахадных месцах гандлёвага цэнтра.

Гандлёвым сеткам «падрэжуць крылы»

Заўважым, што крыху раней пазіцыю горада на гэты конт агучыў намеснік старшыні Мінгарвыканкама Андрэй Дамарацкі. Сапраўды, у найбліжэйшы час у Мінску адкрыецца каля дзясятка новых гіпермаркетаў. Але гэта будуць апошнія крамы сеткавага гандлю ў межах кальцавой дарогі.

Ён адзначыў, што ў горадзе ўжо больш за 30 буйных гандлёвых кампаній. Дастаткова, каб пакуль дазволаў на будаўніцтва падобных гандлёвых аб'ектаў у межах кальцавой дарогі не выдаваць. А вось невялікія крамкі крокавай даступнасці горад будзе падтрымліваць. Яны патрэбныя, зручныя і заўсёды побач. Сёння мэрыя плануе дапамагаць магазінам крокавай даступнасці за кошт зніжэння арэндных ставак. Акрамя таго, цяпер Мінск стварае вялікую дзяржаўную сетку харчовых крамаў. У дзяржпрадпрыемстваў адчужаюцца ўсе дробныя разрозненыя гандлёвыя аб'екты, якім мала надавалася ўвагі і, адпаведна, узровень абслугоўвання пакідаў жадаць лепшага. Сёлета пад крыло дзяржаўнай сеткі пад брэндам «Радзівілаўскі» аб'яднаюць 30 магазінаў, з іх 20 ужо фактычна перададзены новаму гаспадару.

Сяргей КУРКАЧ

kurkасh@zvіаzdа.bу

Фота Аляксандра ШАБЛЮКА

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Як у Беларусі трансплантуюць органы

Як у Беларусі трансплантуюць органы

І чаму да нас на аперацыі едуць замежнікі.

Грамадства

Карэспандэнты «Звязды» наведалі «Воўчыя норы»

Карэспандэнты «Звязды» наведалі «Воўчыя норы»

Там адбываюць пакаранне мужчыны, упершыню асуджаныя за незаконны абарот наркотыкаў.

Спорт

Аляксандра Герасіменя: У кожнага свой рэцэпт поспеху

Аляксандра Герасіменя: У кожнага свой рэцэпт поспеху

Аляксандра Герасіменя — сапраўдны баец, а яшчэ — клапатлівая маці і жонка. І проста працавіты чалавек, які не ведае перашкод.