22 кастрычніка, чацвер

Вы тут

Казуістычная матэматыка ліфта


На гэтым тыдні жыхары сталіцы атрымліваюць студзеньскія квіткі за камунальныя паслугі, у якіх з'явіліся новаўвядзенні. У спіс павялічаных расцэнкаў патрапіла і плата за карыстанне ліфтам. Змянілася яна кардынальна. Так, калі рахунак за яго доўгі час быў выстаўлены адным радком у штомесячнай квітанцыі, то цяпер іх атрымліваецца адразу два.


Першы з іх - тэхнічнае абслугоўванне пад'ёмніка ў пад'ездзе, другі - кампенсацыя жыхарамі выдаткаў на сілавую энергію, затрачаную машынай. Тарыф на тэхабслугоўванне ліфта будзе разлічвацца, зыходзячы з метражу кватэры. Стаўка яго складае 617 рублёў за адзін квадратны метр агульнай плошчы. А вось сума выдаткаў у кожным пад'ездзе розная і залежыць ад таго, наколькі часта жыхары тамтэйшых кватэр і іх госці карыстаюцца паслугамі ліфта.

Але па такіх тарыфах выходзіць, што ліфт становіцца хіба не самым дарагім відам транспарту. Зоймемся матэматычнымі падлікамі.

У сям'і аўтара гэтых радкоў жывуць разам з ім тры чалавекі. Месцімся мы ў старэнькай панельцы брэжнеўскіх часоў на 8 паверсе. Плошча хаткі таксама невялікая - 39,5 квадратных метраў.

Такім чынам, выдаткі на тэхнічнае абслугоўванне ліфта складуць 617х39,5=24.371,52 рублёў.

Плата за электраэнергію пацягнула 3647,16х3 =10.941 рубель.

Выходзіць, што штомесячныя выдаткі на ліфт пацягнуць з нашага агульнага бюджэту суму ў 35.313 рублёў.

Для далейшых разлікаў трэба адказаць на пытанне: як часта вы карыстаецеся ліфтам? Кожны член маёй сям'і падымаецца і спускаецца на вуліцу ў сярэднім па два разы штодзень. Дзённая норма паездак на сям'ю атрымліваецца прыкладна 12. За месяц, у якім 31 дзень, набягуць 372 паездкі. Падзелім 35.313 рублёў на 372. Атрымаецца, што адна паездка каштуе 94,92 рублі.

Акруглім вышыню столяў у кватэрах і таўшчыню перакрыццяў агулам да трох метраў да зручнасці падлікаў. Пакуль я заеду на свой восьмы паверх з першага, ліфт пройдзе 21 метр. Для большай чысціні разлікаў будзем лічыць, што кожны раз, перш чым сесці ў ліфт, даводзіцца ганяць яго паражняком з 1 і 8 паверхаў адпаведна. Таму максімальная адлегласць павялічваецца да 42 метраў.

Фінальны акорд - атрымліваецца, што прыкладны тарыф на паездку ў ліфце для мяне складзе 2,26 рублі за метр. Або 2.260 рублёў за кіламетр.

Многа гэта ці мала? Напрыклад, у гарадскім наземным транспарце сталіцы праезд каштуе 5.000 рублёў. Але ж, напрыклад, за гэтую суму можна праехаць з кальца ў кальцо, напрыклад, на тралейбусе 53-га маршрута, даўжыня трасы якога дасягае амаль дваццаці кіламетраў у адзін канец - ад кальцавой да кальцавой амаль па дыяметры!

Аднак у Мінску пакіламетровая тарыфікацыя праезду ў гарадскім грамадскім транспарце пакуль не дзейнічае. Таму звернемся да міжгародніх перавозак. Так, на звычайнай рыжскай электрычцы эканам-класу праезд каштуе 160 рублёў за кіламетр. На аўтобусе кошты значна вышэйшыя і варыятыўныя. Бяром самы дарагі варыянт - экспрэсны аўтобус з мяккімі адкіднымі сядзеннямі. Тарыфікацыя ў ім да ліфтавой зноў недацягвае - 916 рублёў за кіламетр.

Можа, замежныя паездкі абыдуцца даражэй? Возьмем цягнік Мінск-Новасібірск. Праезд у купейным вагоне на такую адлегласць абыдзецца ў суму 7.310.800 рублёў. Але ж і адлегласць таксама вельмі вялікая - 4.046 кіламетраў. Такім чынам, тарыф на праезд у ім складзе 1.806 рублёў за кіламетр. Пры гэтым, як вядома, на чыгунцы праезд за мяжу перыядычна змяняецца з-за пастаяннага росту курсу швейцарскага франка, да якога і прывязаны тарыфы.

Ну і ў рэшце рэшт давайце пралічым кошт прамога пералёту з Мінска, напрыклад, у Стамбул. Кошт палёту ў ім абыдзецца ў 7.038.100 рублёў. Маршрутная адлегласць - 1.437 кіламетраў. Таму кошт складае ў нашым выпадку 4.897 рублёў за кіламетр.

Атрымліваецца, што тарыф на праезд на ліфце знаходзіцца дзесьці пасярод пасажырскіх цягнікоў міжнародных ліній і авіяпералётамі ў краіны далёкага замежжа. І гэта пры выдатках на тэхнічнае абслугоўванне, якое налічваецца, зыходзячы з зусім маленькай па цяперашніх мерках кватэры-"палутаркі". А калі палічыць выдаткі са значна большай па плошчы трохпакаёўкі?

Пры такім кошце і сэрвіс павінен быць адпаведны. Толькі вось аўтару гэтых радкоў даводзіцца плаціць па такой тарыфікацыі, ездзячы ў ліфце, які пачаў вазіць людзей... яшчэ ў чэрвені 1977 года. І не аднойчы ў месяц даводзіцца тэпаць уверх па 8 паверхаў, бо другога грузавога ці пасажырскага ліфта ў доме архітэктары не прадугледзелі, а старэнькі ліфт сваё ад'ездзіў яшчэ ў далёкім 2002 годзе. Пры гэтым у навакольных дамах, якія засяляліся ў адзін дзень - 26 сакавіка 1977 года -, ліфты замянілі яшчэ ў мінулым дзесяцігоддзі. Не так даўно зношаны пад'ёмнік у маім пад'ездзе амаль суткі ездзіў без якога-небудзь асвятлення ў кабіне: доўгі час з трох лямпаў працавала толькі адна, ды і тая перагарэла. Належыць аўтару і сумнае дасягненне - неяк ён злаўчыўся захраснуць у ліфце двойчы за адну гадзіну. Ад хет-трыку ўратавала толькі тое, што сустрэў на ўваходзе ў пад'езд сябра і разгаварыліся...

Праўда, на падтрыманне састарэлага ліфта ў працоўным стане таксама патрэбны грошы. Запчасткі прадпрыемства бясплатна не адгрузіць. Іншае пытанне, колькі грошай патрабуе абслугоўванне такога пад'ёмніка ў параўнанні з новым.


А як у іх?

У некаторых краінах экс-СССР платны ліфт з'явіўся яшчэ даўно. Напрыклад, ва Украіне гэтая сістэма прыжылася ў Кіраваградзе, Івана-Франкоўску, Херсоне, Жытоміры, Белай Царквы, Бярдзічаве, Паўночнаданецку. Тарыф на паездку вагаецца ад 10 да 30 капеек у залежанасці ад горада. На нашы грошы - ад 83 да 270 рублёў...

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Транспарт вялiкага горада. Пра новыя маршруты, электробусы i трэцюю лiнiю метро

Транспарт вялiкага горада. Пра новыя маршруты, электробусы i трэцюю лiнiю метро

 У Мiнску цяпер працуе 199 маршрутаў аўтобусаў, восем — электробусаў, 89 — тралейбусаў, восем — трамваяў. 

Культура

​Як вывозілі каштоўнасці з музеяў БССР у канцы 1920-х — пачатку 1930-х гг.

​Як вывозілі каштоўнасці з музеяў БССР у канцы 1920-х — пачатку 1930-х гг.

Даследчыкі савецкай індустрыялізацыі традыцыйна бралі пад увагу дзве галоўныя крыніцы яе фінансавання — экспарт сыравіны і сельскагаспадарчай прадукцыі. 

Культура

Леў Клейнбарт. Чалавек, якi адкрыў для чытацкай публiкi Янку Купалу i Сяргея Ясенiна, нарадзiўся ў Капылi — у доме, якi захаваўся да нашых дзён

Леў Клейнбарт. Чалавек, якi адкрыў для чытацкай публiкi Янку Купалу i Сяргея Ясенiна, нарадзiўся ў Капылi — у доме, якi захаваўся да нашых дзён

У пачатку XX стагоддзя публiцыст, крытык i журналiст Леў Клейнбарт быў уплывовай асобай сярод творчай iнтэлiгенцыi Пецярбурга.

Эканоміка

Студэнцкі попыт на кошт арэнды жылля амаль не паўплываў

Студэнцкі попыт на кошт арэнды жылля амаль не паўплываў

Спецыялісты адзначаюць: добра яшчэ, што рынак выжыў.