Вы тут

Шукаем беларускамоўнага лагапеда


Лагапедычнае абследаванне, абавязковае для ўсіх будучых першаклашак, можа прынесці нечаканыя вынікі. Асабліва для тых, хто ідзе ўвосень у гімназію, дзе па нейкіх прычынах няма лагапеда. Бацькоў тады папярэджваюць загадзя, што з «лагапедычнымі» дыягназамі дзяцей браць не будуць, бо займацца з імі папросту няма каму. І вось мамы і таты, цалкам упэўненыя, што іх дзіця размаўляе добра і шмат, даведваюцца на прыёме, што... праблемы ёсць. І ўсе яны фіксуюцца ў медычнай картачцы.


«У першы клас дзеці павінны паступаць з чыстым маўленнем», — расказвае настаўнік-лагапед Вольга Ліпская. — Вымаўленне мусіць быць ужо добрым, бо пры гукапарушэнні дзіця будзе мець праблемы з навучаннем: пісьмом, чытаннем. Таму трэба старацца раней усё гэта выпраўляць».

Акрамя парушанага гукавымаўлення, лагапед выяўляе многія маўленчыя хібы: агульнае недаразвіццё мовы, нязвязнасць маўлення, няправільнае выкарыстанне слоў, граматычных формаў, канчаткаў. Але самая цікавая сітуацыя — з гукамі. Не першы раз ужо чула расказы ад мам, што дзіцяці выпраўляюць гучанне «р» з больш цвёрдага на «правільнае мяккае». Тое ж тычылася і шыпячых гукаў.

«Калі рускамоўны лагапед правярае дзяцей, то методыка, усе моўныя матэрыялы ў яго рускамоўныя. Адпаведна, ён хоча пачуць правільнае рускае вымаўленне, — тлумачыць Вольга Ліпская. — Але ў беларускамоўных будова артыкуляцыйнага апарата трошкі іншая: у нашым вымаўленні мышцы не напружваюцца, яны больш расслабленыя і таму выдаюць такое сапраўднае сваё роднае «эр». Гэта норма, а не хібы». Па словах Вольгі, пазней дзеці лёгка вучацца вымаўляюць гэты гук і мякка, і цвёрда. Але пакуль рускую мову яны добра не ведаюць, а гавораць на сваёй роднай, беларускай, канешне, вымаўленне ніяк не можа адпавядаць рускамоўнай норме.

Усё ж бацькоў больш хвалюе, як у такой сітуацыі атрымаць у паліклініцы даведку без якіх-небудзь рэмарак ад лагапеда. Наўрад ці настаўніца або дырэктар пры прыёме дакументаў будзе разбірацца ў нюансах.

Такім чынам, каб даведка была чыстай, шукайце беларускамоўнага лагапеда альбо проста прафесіянала ў сваёй справе. Хаця гэта будзе не такі ўжо просты пошук.

«Ёсць праблемы з метадычнымі матэрыяламі на беларускай мове, база ў нас вельмі слабая, — дзеліцца праблемамі Вольга. — Калі працуеш беларускамоўным лагапедам, мусіш доўга рыхтавацца да заняткаў, шмат чаго перакладаць і прыдумляць усё самастойна. Але яно варта таго, бо працаваць з нашымі дзеткамі чыстае задавальненне і гонар для мяне».

Загаловак у газеце: І звонкае «дзе», і густое «чаго»

Дадаць каментар

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Школа заўтрашняга дня. У трэндзе — медыянавыкі, гейміфікацыя і сторытэлінг

Школа заўтрашняга дня. У трэндзе — медыянавыкі, гейміфікацыя і сторытэлінг

У мінулыя выхадныя сталічны бізнес-клуб «Імагуру» ўжо другі раз прымаў на сваіх плошчах педагагічную неканферэнцыю. 

Культура

Гісторыкі спадзяюцца знайсці дакладную дату заснавання Мірскага замка

Гісторыкі спадзяюцца знайсці дакладную дату заснавання Мірскага замка

Вызначыць дакладны час з'яўлення на Беларусі вядомага абарончага збудавання дагэтуль немагчыма, хоць розных гіпотэз існуе шмат.

Грамадства

«Ніколі не губляйце мару дзяцінства!»

«Ніколі не губляйце мару дзяцінства!»

Мы з Аленай Варановіч пазнаёміліся выпадкова, на вуліцы. Адразу разгаварыліся і знайшлі агульную мову. Тады за кубкам кавы яна сказала мне важныя словы: «Ніколі не губляй мару дзяцінства».

Спорт

Уладзімір Шантаровіч: Кажуць, я — геній, і мне гэта вельмі не падабаецца

Уладзімір Шантаровіч: Кажуць, я — геній, і мне гэта вельмі не падабаецца

Як трэнер пабудаваў сістэму, якая выхоўвае алімпійскіх чэмпіёнаў.