Вы тут

У Мінску прайшоў чарговы «Дударскі фэст»


Вясёлая танцавальная вечарына ў клубным фармаце і традыцыйная канферэнцыя-абмеркаванне для кола даследчыкаў і майстроў. Здаецца, што за ўсе гады існавання «Дударскі фэст» зусім не змяніўся. Але па-ранейшаму ўсё засталося толькі па форме, змястоўна фэст усё ж такі стаў іншым, як і яго ўдзельнікі. Дударскі клуб папоўніўся новымі музыкамі і майстрамі, хтосьці са сталых яго сяброў ужо стаў кандыдатам навук, абараніўшы дысертацыю менавіта па тэме свайго захаплення. Нехта застаецца прыхільнікам традыцыйнай школы інструмента, а іншы — не баіцца эксперыментаў з матэрыяламі і музыкай, што выконваецца. Нязменным можна лічыць толькі адно — вялікую любоў і захапленне сакральным інструментам беларусаў — дудой.


Дуэт РіоbRОСK і гурты Lіtу Tаlеr, Hаrd Wооd, карыфеі жанру «Стары Ольса», этнадыскатэка Раwа, а таксама метал-каманды Trоllwаld і Sаkrаmаnt, народжаныя з «астанкаў» некалі досыць вядомых Lіtvіntrоll, чарговы раз даказалі на фэсце, што дуда можа цалкам лагічна ўпісвацца ў музыку розных стыляў і кірункаў. А вось падчас другой часткі фэсту — навуковай, якая прайшла ў закрытым фармаце, даследчыкі і майстры падзяліліся сваімі адкрыццямі і напрацоўкамі ў галіне тэарэтычнага вывучэння вытокаў беларускага дударства і практыкі майстравання інструмента і грання на ім.

Так, студэнтка Беларускай дзяржаўнай акадэміі музыкі Вольга Фёдарава прааналізавала чатыры вядомыя найгрышы беларускіх дудароў, зробленыя з 1908 па 1939 год, і зрабіла спробу вызначыць агульнае ў строях інструмента. Малады майстар Сяргей Чубрык расказаў пра выкарыстанне новага матэрыялу — карбону — у канструкцыі дуды, а аспірантка Цэнтра даследаванняў беларускай культуры, мовы і літаратуры НАН Беларусі Алена Ляшкевіч падказала даследчыкам, якія карысныя для беларускага музыказнаўства матэрыялы могуць захоўвацца ў архівах Санкт-Пецярбурга.

— Некалі, яшчэ ў 1980-х гадах, калі мы толькі пачыналі адраджаць дуду, я марыў, што інструмент стане аднаўляцца, будзе пашырацца кола зацікаўленых, якія будуць і рабіць інструменты, граць на іх і даследаваць традыцыі, — зазначыў майстар, музыка Алесь ЛОСЬ. — Мы пачыналі практычна з нуля. Трэба згадаць Уладзіміра Бярберава, Тодара Кашкурэвіча, Алеся Журу, з якімі мы некалі пачыналі працу. Сёння ж маем вельмі цікавы рух даследчыкаў, майстроў, музыкаў, якія аднаўляюць наш сакральны інструмент. Сабрана багата матэрыялаў, знойдзены запісы, відэаматэрыялы, добра развіваюцца і новыя тэхнікі выканання, і трыдыцыйны падыход застаецца запатрабаваным. Думаю, што ў плане жанру дуда можа існаваць у многіх формах.

Дарэчы, «Дударскім фэстам» толькі пачаўся фестывальны сезон — 2017, і на гэтым сустрэчы з нашым сакральным інструментам не скончацца. Так, ужо 6—7 мая ўсіх аматараў дуды і традыцыйнай культуры ў цэлым запрашаюць у Глыбокае на «Дударскі рэй». Тут збяруцца беларускія майстры і выканаўцы, завітаюць дудары з Польшчы, Чэхіі, Бельгіі, Шатландыі.

А сам «Дударскі фэст» можа вярнуцца ў фармат оўпэн-эйра. Як падкрэсліў арганізатар, лідар гурта «Стары Ольса» Зміцер САСНОЎСКІ, фэст у клубным фармаце ўжо не ўспрымаецца так яскрава, як некалі. Таму дударам варта зноў выходзіць на адкрытыя пляцоўкі.

Марына ВЕСЯЛУХА

vеsіаluhа@zvіаzdа.bу

Фота Сяргея НІКАНОВІЧА

Загаловак у газеце: «Эх, скручу я дудку!»

Выбар рэдакцыі

Культура

У нядзелю яўрэі святкуюць Новы год дрэў

У нядзелю яўрэі святкуюць Новы год дрэў

На гэта свята асаблівым чынам спажываюць розную садавіну, запіваючы келіхамі добра разбаўленага віна.

Грамадства

Як задаволіць кадравы голад у сферы ІТ?

Як задаволіць кадравы голад у сферы ІТ?

Работадаўцы кажуць, што быць добрым праграмістам і ўмець пісаць код для эфектыўнай работы ўжо недастаткова.

Культура

Балельшчыкі II Еўрапейскіх гульняў ужо рэзервуюць вясковыя гатэлі

Балельшчыкі II Еўрапейскіх гульняў ужо рэзервуюць вясковыя гатэлі

«Адышоў час, калі гасцям патрэбныя былі толькі «чарка і скварка», ім ужо цікавыя музеі, культурная праграма».