Вы тут

Сюрэалізм, абсурд і вар’яцкі танец


Нечаканыя фільмы постсавецкай прасторы ў спецыяльнай праграме.


Рухі ў казахстанскім кінематографе можна назваць “новай хваляй”, а можна больш сціпла паказаць на генерацыю маладых аўтараў, што незалежна, з энтузіязмам і захапленнем ствараюць даволі цікавы, хоць і рэдка каму ў нашых шыротах знаёмы, вобраз сучаснага нацыянальнага кіно. Прыкладна тое ж – актыўная кінавытворчасць нават пры ўмовах малых бюджэтаў – адбываецца зараз у Якуціі, самым вялікім рэгіёне Расіі. І расійскі кінематограф, у яго малабюджэтным сегменце, можа выдаць дзіўныя прыклады, цікавыя па сэнсе і форме. Тры фільмы – казахстанскі, якуцкі і рускі – уключаны ў спецыяльную праграму, якая будзе дэманстравацца 4-6 мая ў кінатэатры “Ракета”.

Паказы двух азіяцкіх (у анонсе яны называюцца найлепшымі азіяцкімі стужкамі постсавецкай прасторы 2016 года) і аднаго славянскага фільма арганізаваныя кіначасопісам Cineticle для чатырох гарадоў – Масквы, Санкт-Пецярбурга, Навасібірска і нарэшце, сумесна с праектам Cinemascope, – Мінска. Карціны, ўключаныя ў “Cineticle Weekend у Мінску”, можна ўмоўна назваць партызанскім кіно – яно ствараецца незалежна ад афіцыйных культурных інстытуцый, існуе не дзякуючы замове дзяржавы, а пэўнаму ўнутрануму імпульсу, і менавіта таму становіцца выключна цікавым.

Адзін з фільмаў мінскаму гледачу можа быць вядомым – “Чума ў ауле Каратас” Адзільхана Ержанава сёлета ўдзельнічала ў Асноўным конкурсе ігравога кіно кінафестываля “Лістапад”. Больш за тое, іншы фільм маладога казахстанскага рэжысёра “Гаспадары” таксама быў уключаны ў конкурс аднаго з мінулых “Лістападаў”. Сюрэалістычная карціна “Чума ў ауле Каратас” стварае выдуманую прастору з даволі сур’ёзнымі – глабальнымі – алюзіямі, на грамадства, краіну, дзяржаву. Малады мэр з жонкай і энтузіязмам прыязджае ў аул Каратас, дзе выяўляе масавую хваробу, супраць якой тут і не спрабуюць змагацца. Усе памкненні новага кіраўніка натыкаюцца на тое, “як заведзена” і на ўжо сфарміраваную сістэму ўзаемаадносін улады з простым чалавекам. Вынаходліва ва ўмовах абмежаванага бюджэту выбудаваны антураж, стварэнне асаблівай атмасферы, гульня з сімваламі і адсылкамі ўтвараюцца ў сапраўдны сюр са зразумелым, да дзіцячага захаплення, сэнсам.

Якуцкае кіно тут прадставіць трылер, заснаваны на рэальных падзеях, – “Мой забойца” Костаса Марсана, прыняты на разгляд прэміяй “Залаты глобус” у намінацыі “Найлепшы фільм на замежнай мове”. Праўда, у лік намінантаў фільм не трапіў, але сваіх уласных якасцяў не страціў. У цэнтры ўвагі – малады следчы Джулус, які разбіраецца з забойствам дзяўчыны нават пасля таго, як падазроны сазнаўся ў злачынстве. Тут умясцілася ўсё – шматбаковая і сімпатычная абмалёўка галоўнага героя, тэма махлярства на золатаздабычы, псіхалагічны аспект забойства. Нават з відавочнымі агрэхамі і недасканаласцямі фільм вытрымлівае патрэбную ноту і становіцца вельмі прыемным прыкладам жанра, з запутаным сюжэтам і нечаканай канцоўкай. Напэўна, гэта стане добрым прыкладам у параўнанні з беларускай кінематаграфіяй: у Якуціі сваё кіно і ствараюць, і глядзяць актыўней за замежнае (таму яно нярэдка акупаецца), тут ёсць шэраг рэжысёраў і сваіх кіназорак. Гэта цікавы феномен унутры геаграфічна расійскага кінематографа, нам жа замежнай кінапрадукцыі супрацьпаставіць пакуль няма чаго.

У апошні дзень праграмы ў “Ракеце” можна будзе ўбачыць дэбютны поўнаметражны фільм “Паляўнічыя” Аляксандра Селівёрстава, які, дарэчы, сам прадставіць сваю работу гледачам і адкажа на іх пытанні. Фільм складаецца з быццам рэальных сцэн з жыцця галоўнага героя і з яго ж фантазій. Уся соль гэтага відовішча ў дыялогах, сінефільскіх штучках з амажамі да рэжысёраў аўтарскага кіно і адным з самых вар’яцкіх танцаў, увасобленых на экране. Часам дзеянне нагадвае звычайную рэальнасць, часам гэта становіцца абсурдам, прычым непасрэдным і натуральным. Усё гэта пакажа іншы, прывабны, бок расійскага кіно як доказ, што тут існуюць не толькі амбіцыйныя і не вельмі удалыя блокбастэры і камедыі з сумніўнага ўзроўню гумарам.

Кожны фільм праграмы “Cineticle Weekend у Мінску”, такім чынам, прадстаўляе сабой ў пэўным сэнсе феномен. Усплёск своеасаблівага казахстанскага кіно, уласную індустрыю якуцкага кіно, работы незалежных аўтараў у Расіі, якія паказваюцца недзе ў маленькіх залах, з абмежаванай колькасцю гледачоў і доўгімі дыскусіямі пра фільмы і іх сэнсы. Для мінскай публікі ў асноўным усё гэта з’яўляецца Terra Incognita, а ўсё невядомае прыцягвае.

Ірэна КАЦЯЛОВІЧ

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.