Вы тут

Знакамітая опера «Травіята» аздобілася сучасным антуражам


Латвійскі рэжысёр Андрэйс Жагарс, прыцягненне да пастаноўкі замежных прафесіяналаў, правакацыйная рэпутацыя адной з найзнакаміцейшых опер, «фішка» ў інтэрпрэтацыі твора XІX стагоддзя, кеды і кава «to go» — сёлета Вялікі тэатр оперы і балета прыгожа абыграў адкрыццё сезона. 8 і 10 верасня на яго сцэне адбылася прэм'ера ўжо шостай для Вялікага «Травіяты» Джузэпэ Вердзі. Класічная гісторыя кахання паміж куртызанкай Віялетай, якая хварэе на сухоты, і звычайным — выдатным хіба што здольнасцю кахаць — маладым чалавекам Альфрэдам трапіла ў сучасны антураж. Тут галоўная гераіня хварэе на рак, персанажы носяць джынсы і пакутуюць на канапах сучаснага дызайну. Але гісторыя, з яе архаічнасцю, эмацыйнасцю і трагічнай канцоўкай, у гэтых сучасных інтэр'ерах трымаецца першапачатковых акцэнтаў, чаму і ўзнікае пытанне: ці асучаснівалася «Травіята» з нейкім сэнсам альбо толькі дзеля прыцягальнай «фішкі»?


Першакрыніцай оперы з'яўляецца нашумелы ў свой час раман Аляксандра Дзюма малодшага «Дама з камеліямі», які быў названы амаральным за вывядзенне куртызанкі на ролю галоўнай гераіні і тым не менш трапіў у лік дасягненняў сусветнай літаратуры. Ёсць падобны кантраст і ў гісторыі «Травіяты», першая пастаноўка якой правалілася, а праз наступныя опера стала адной з найпапулярнейшых у свеце. Ролю Віялеты выконвалі Марыя Калас, Магда Алівера, Тэрэза Стратас, Ганна Мофа, Ганна Нятрэбка і іншыя. Можна паглядзець, дарэчы, «Травіяту» з Ганнай Нятрэбкай у галоўнай ролі — таксама асучасненую, альбо, хутчэй, пераведзеную ва ўмоўна (без красовак) сучасную ўніверсальную тэрыторыю, маўляў, такое пачуцце можа належаць любому стагоддзю.

Складанасць асучаснівання «Травіяты» ў тым, што архаізм заключаецца ў самой яе сутнасці. Згодна з сюжэтам Віялета кідае тусовачнае жыццё, вечарыны, салоны, каб жыць разам з Альфрэдам у загарадным доме ў каханні і згодзе. Але тут з'яўляецца Жорж Жэрмон, бацька каханага, і ў прыватнай размове з Віялетай кажа, што саюз яго сына з такой асобай кідае цень на рэпутацыю сям'і, з-за чаго не можа адбыцца вяселле дачкі. Сітуацыя ўскладняецца яшчэ і тым, што Альфрэд жыве, сам гэтага не заўважаючы, за кошт каханай жанчыны, якая з-за недахопу грошай паціху пачынае распрадаваць маёмасць. Хвацка аўтар гісторыі ўскладніў становішча галоўнага героя! Кахаць куртызанку ды яшчэ і жыць за яе кошт. Вядома ж, для свайго часу гісторыя, апісаная ў рамане Дзюма (заснаваная, дарэчы, на гісторыі з жыцця самога Аляксандра Дзюма, яго бацькі Аляксандра Дзюма старэйшага і куртызанкі Мары Дзюплесі), прагучала правакацыйна і па-наватарску, бо адна справа для такога сюжэта — перадавацца з вуснаў у вусны ў якасці гарадской плёткі, а іншая — публікавацца ў выглядзе рамана.

Сіла «Дамы з камеліямі» і «Травіяты» якраз у супрацьстаянні свайму часу. Расказ дзіўнай і трагічнай гісторыі кахання, якая кідае выклік грамадству і яго традыцыйнай маралі, кажа такім чынам, што пачуцці стаяць вышэй за вонкавыя абставіны, дыктат «нармальнага» і рэпутацыю сям'і. Менавіта таму «Травіята» больш арганічна выглядае ў асяроддзі свайго XІX стагоддзя, дзе ярчэй мільгаюць знакі сапраўднага кахання. І сучасны глядач — спажывец любога мастацтва — здольны ўспрымаць твор у кантэксце часу стварэння, прымаючы яго ўмовы. Калі ж «інтэрпрэтатар» вырашае адарваць оперу ад кантэксту, варта перабудаваць яе канцэпцыю, замяніць акцэнты, стварыць новыя сэнсы, чаго ў варыянце Андрэйса Жагарса, на жаль, не адбываецца. Таму перанясенне дзеяння «Травіяты» ў сённяшні дзень, калі опера страчвае даволі значны змястоўны падмурак і бляднее, выглядае даволі простым — выключна вонкавым — мастацкім рашэннем, хоць і цікавым для рэпертуару Вялікага тэатра оперы і балета. Гісторыя паслядоўна, у традыцыйным кірунку, апавядаецца на фоне актуальнага матэрыяльнага свету, які нічога ў яе не прыўносіць — толькі адбірае.

 

У размове з Жоржам Жэрмонам Віялета згаджаецца ахвяраваць сваім шчасцем і кінуць Альфрэда, таму пасля цудоўнага, па Вердзі, вакальнага выказвання пачуццяў яна збягае на чарговую вечарыну, што становіцца пачаткам канца. Складана паверыць у сучаснасць гэтага канфлікту, згодна з якім рэпутацыя куртызанкі непасрэдна ўздзейнічае на шчасце сястры яе бойфрэнда — не, такія матывы для стварэння драматычнай сітуацыі наўрад ці выглядаюць арганічна побач з сучаснай канапай. Матыў усеабдымнага, касмічнага, поўнага трагізму кахання — таксама знак мастацтва мінулых стагоддзяў, што ізноў правакуе разрыў паміж зместам «Травіяты», пастаўленай у Вялікім, і створаным антуражам. Сёння каханне не становіцца асновай гіпербалізаваных трагедый, мы ставімся да гэтага пачуцця больш спакойна і прывыклі пакідаць «страсці» мастацтву мінулага. Тое ж датычыцца абразлівага становішча Альфрэда, які жыве за кошт куртызанкі, бо каму сёння такая дыспазіцыя пакажацца гучнай правакацыяй?

«Травіята», што абсалютна адпавядае свайму XІX стагоддзю, без шліфоўкі трапіла ў часы кавы на вынас, але пад іх не падстроілася. Опера Джузэпэ Вердзі — у яе звычайным выглядзе, — наадварот, патрабуе пэўных жарсцяў: больш карціннасці, больш пачуццяў, больш трагізму і высокіх нот. Усё гэта ў шостай «Травіяце» Вялікага тэатра ёсць, толькі карціннасць становіцца ў апазіцыю метаду асучаснівання; пачуцці не абыгрываюцца, а называюцца; трагізм застаецца без падмурка і высокія ноты — без трагізму (у галоўных ролях мне давялося ўбачыць Ірыну Кучынскую і Аляксандра Міхнюка).

У выніку Віялета, вядома ж, акажацца ў абдымках каханага, якіх хопіць толькі на апошнія хвіліны жыцця галоўнай гераіні. Памрэ — і добра, а разгублены глядач накіруецца па сваіх справах. Таму што галоўнае, што ёсць у «Травіяце», — моц усюдыіснага кахання, якое разбурае грамадскія ўмоўнасці, — выціснулася заманлівай вонкавай апрацоўкай. Толькі вонкавай.

Ірэна КАЦЯЛОВІЧ

katsyalovich@zviazda.by

Загаловак у газеце: Кахай мяне па-травіятаўску

Каментары

Согласен с автором. Полный диссонанс либретто с визуальным рядом. Сюжет, диалоги ни в коей мере не стыкуются с современными интерьерами и костюмами. Главные роли исполнял молодой состав, слушал 10 сентября, исполнительница Виолетты пару раз конкретно слажала. Исполнитель Альфреда споткнулся при подъёме на лестницу и растянулся во весь рост. Но в целом интересно было посмотреть, эдакая помесь Верди и Мулен Руж. С версией, где участвовала Нетребко, сравнивать не стоит, разные весовые категории.

Выбар рэдакцыі

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.