Пытанне, вядома, некарэктнае, бо як можна зацікавіцца тым, чаго не ведаеш? Нават выдатнікі не могуць пахваліцца, што сапраўды ведаюць, чаму Якуб Колас напісаў «Новую зямлю», навошта Наталька забіла Машэку ў «Магіле льва» Янкі Купалы альбо якія былі сапраўдныя прычыны вялікай папулярнасці кніг Францішка Багушэвіча? Часта праводжу перад школьнікамі своеасаблівыя тэатралізаваныя ўрокі па беларускай літаратуры. Гледачы трапляліся розныя: упэўненыя, што Янка Купала і Якуб Колас — родныя (калі не сіямскія) браты. Былі такія, што не маглі назваць ніводнага паэта ці празаіка (нават згаданых «братоў» Купалу-Коласа). Але і для самых абазнаных большасць беларускіх пісьменнікаў злівалася ў адну шэра-невыразную масу.
У школьнай праграме шмат напісана прыгожых, педагагічна-правільных слоў пра тое, як той ці іншы верш, урывак з рамана альбо апавяданне павінны абуджаць патрыятычныя, гуманістычныя пачуцці ў школьнікаў. Павінны. Але ж пакідаюць, зазвычай, абыякавымі.
А каб не пакідалі, трэба хаця б адказаць перад дзецьмі на пытанне: чаму ўсё ж такі Якуб Колас напісаў гэты, кажучы словамі Алеся Адамовіча, «першы ў гісторыі нашай літаратуры раман у вершах»? Вялікая любоў і замілаванне да роднага краю? Жаданне даць свайму народу тое, чаго ён не меў, «энцыклапедыю сялянскага жыцця»?
Нічога падобнага! 26-гадовы Канстанцін Міцкевіч не мысліў такімі высокімі, «правільнымі» катэгорыямі. Як вядома, за ўдзел у нелегальным настаўніцкім з’ездзе яго пасадзілі ў турму. Каханая абяцала чакаць, але ўжо праз некалькі дзён сказала, каб ён пра яе забыўcя, бо знайшла шчасце з іншым. Што рабіць у такой роспачнай сітуацыі, каб не звар’яцець ад гора? Правільна — ратавацца творчасцю. Здрада падступнай жанчыны стала прычынай напісання «Новай зямлі»! Ці павінны ведаць пра гэта школьнікі? Безумоўна. І лепей за ўсё з класа 9-10-га, калі яны пачынаюць сутыкацца з такімі ж праблемамі (першае каханне, здрада). Акрамя таго, яны засвояць неабходны жыццёвы ўрок: вельмі карысна, калі вас кідаюць каханыя, — з вялікага адчаю можа нарадзіцца шэдэўр літаратуры.
«Паўлінка» Янкі Купалы будзе блізкай тым школьнікам, бацькі якіх любяць чыніць сваім дзецям усялякія неапраўданыя забароны. Дарэвалюцыйная творчасць песняра ідэальная для Эма і Готаў. Калі ў вашым класе ёсць такія вучні, то яны належным чынам ацэняць радкі з верша «У ночным царстве»:
Скрыпяць трухляцінай асіны,
Над курганамі звяр’ё вые...
Гасцінцам, церневай пуцінай,
У ёрмах, скованы, скацінай
Ідуць нябожчыкі жывыя.
Ідуць, ідуць... Сярод пустыні
Хрусцяць надломаныя косці,
I качанеюць ногі ў ціне,
I чахнуць вочы ў павуціне,
А шлях — як точаныя восці...
У Янкі Купалы такой хорар-паэзіі хапае. Матыў зомбі-апакаліпсісу яму блізкі. Акрамя таго, калі Якуб Колас, як сапраўдны рамантык, уцякаў ад трагедый кахання ў ідэальны свет «Новай зямлі», то ў Янкі Купалы асноўная тэма ранняй творчасці — famme fatale, якая прыводзіць мужчыну да пагібелі. Кожны старшакласнік, які абвострана рэагуе на рэчаіснасць, знойдзе адказы на многія свае балючыя пытанні, чытаючы нервовага і непрыхаванага ў сваіх пачуццях паэта. Тады і ў Натальцы, якая «ўтапіла ў шыі Машэкі нож», гэты юнак пазнае тую, што кінула яго дзеля аднакласніка ці, яшчэ горш, якога першакурсніка. Дарэчы, творчасць Янкі Купалы на занятках было б вельмі цікава разглядаць поруч з мастацтвам Вінцэнта Ван Гога. Эмацыйна яны вельмі блізкія.
А чаму можна навучыцца ў такога вонкава закрытага і прагматычнага ў творчасці Францішка Багушэвіча? Менавіта яго прагматызму.
«Дудка беларуская» была адной з самых папулярных у нас кніг на пачатку ХХ стагоддзя. Будучы дыктатар Польшчы Юзаф Пілсудскі прывозіў яе кантрабандай не проста так. Школьнікі, магчыма, ведаюць, што Багушэвіч першы сярод нашых пісьменнікаў у сваёй легендарнай прадмове геаграфічна абазначыў межы Беларусі задоўга да таго, як яна набыла дзяржаўную незалежнасць. Але ёсць яшчэ адзін важны момант: усе наступныя нашы літаратары вучыліся ў Багушэвіча той важнай асаблівасці, без якой ніводзін пісьменнік не зможа дамагчыся поспеху — веданню сваёй аўдыторыі.
Францішак Багушэвіч быў першым сярод айчынных літаратараў, хто пачаў пісаць для канкрэтнага чытача. Усё ў яго кнігах: лексіка, пабудова фразы, стыль, эмацыйнае і сэнсавае напаўненне — падпарадкавана аднаму — быць як мага больш цікавым, займальным і зразумелым менавіта для абранай аўдыторыі. Калі б ён пісаў па-беларуску для тагачасных арыстакратаў, яго б ніхто не чытаў; калі б пачаў прыдумляць займальныя раманы па-польску ці па-руску, яны б пасля яго смерці забыліся, бо падобнага хапала. Багушэвіч зразумеў, што, каб створанае засталося, трэба пісаць для масавага чытача — сялян, — і не памыліўся. Ён геніяльна вылічыў сваю аўдыторыю і таму застаўся ў гісторыі літаратуры. Таму, калі вашыя школьнікі мараць стаць паспяховымі пісьменнікамі, менеджарамі, прадзюсарамі, ім будзе цікава вывучыць досвед Багушэвіча, бо, паўтаруся, абы-чые кнігі Пілсудскі кантрабандай бы не правозіў.
Заўсёды, калі выступаю перад школьнай аўдыторыяй, прыходжу да высновы: юным слухачам і гледачам важна тлумачыць: нашыя класікі сталі вялікімі не толькі таму, што дыдактычна пісалі пра сваю любоў да мовы, Радзімы, матулі. Кожны з іх стварыў свой унікальны, смелы, дзёрзкі і непаўторны свет (які не заўсёды можна разгледзець у вузкай прасторы школьнай праграмы). Кожны з класікаў кахаў, сварыўся з бацькамі, пакутаваў ад здрады, бунтаваў, баяўся, злаваўся, плакаў — перажываў тыя ж эмоцыі і рабіў памылкі, што і сённяшнія дзеці. Зрабіць так, каб сучасныя падлеткі ўбачылі ў Коласе, Купале, Багдановічы, Броўку, Караткевічы блізкіх сабе людзей, сваіх саюзнікаў, па-новаму адкрылі для сябе напісанае імі, — хіба не займальная задача для педагога?
Нашыя пісьменнікі заслугоўваюць таго, каб пра іх расказвалі, як пра кіназорак, дзе яркая біяграфія пераплятаецца з не менш яркай прозай і паэзіяй. Прытым у любога класіка можна знайсці і адпаведныя цікавыя факты і творы. Кожныя заняткі тады ператворацца ў найцікавейшы спектакль, дзе вучні будуць не пасіўнымі слухачамі, а актыўнымі ўдзельнікамі.
Паэт Алесь Наўроцкі (яго, на жаль, няма ў школьнай праграме) пісаў пра сваю любоў да цыркавой паэзіі: «Паэзія /.../ гэта яшчэ і цырк. /.../ Цырк — гэта — мастацтва акрабатыкі, эквілібрыстыкі, жангліравання, дрэсіроўкі жывёл... А што, калі слова ператварыць як бы ў сабачку і прымусіць яго гаўкаць? Ператварыць у слана і прымусіць гэтага слана пад рытм музыкі дырыжыраваць? Аказваецца, са словам можна зрабіць усё...»
Гэта было напісана ў брэжнеўскія часы, калі паэта стамляла дэкларатыўная, беспачуццёва-камсамольская паэзія сучаснікаў. Ён хацеў свята, па-шагалаўску яркага, чыё святло, энергія і напор ажывілі б нашую паэзію. Сёння важна, каб такое свята прыйшло на ўрокі беларускай літаратуры.
Васіль ДРАНЬКО-МАЙСЮК
Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.
Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.
Васілеўскія такія: на Зямлі і ў космасе ліхія!