Вы тут

Калі мы разам


Нататкі пра фестываль «Белая Вежа»-2017

Сцэна са спектакля «Скрынка Ротшыльда».

У свеце, дзе не спыняюцца палітычныя, нацыянальныя і ваенныя канфлікты, мастацтва існуе як прымірыцельная сіла. На міжнародных фестывалях людзі тэатра заўсёды маюць дружалюбныя зносіны, а спрачаюцца выключна па творчых пытаннях. Зараз ніхто не жыве спакойна, але любое свята мастацтва — гэта лакуна, дзе ўзнікае яднанне, радасць і разуменне, завязваюцца цікавыя знаёмствы.

Міжнародны тэатральны фестываль «Белая Вежа» не стаў выключэннем. Сустракаліся даўнія сябры з розных краін. Абменьваліся візітоўкамі і адрасамі новыя знаёмыя. Шчырыя пачуцці аб’ядноўвалі ўсіх, калі спадабаўся спектакль. Калі нешта не падабалася і моцна засмучала, імкнуліся казаць пра гэта мякка і далікатна.

Свабоднае плаванне

Можна настальгічна сумаваць па пачатковым фестывальным размаху «Белай Вежы» дзевяностых гадоў мінулага стагоддзя. За мінулыя дзесяцігоддзі свята станавілася ўсё больш сціплае, аднак нязменна нарошчвала геаграфію запрошаных і ўскладняла сваё ўтрыманне за кошт панарамы найноўшых мастацкіх тэндэнцый. За дваццаць два гады ў Брэсце пабывалі тэатры больш як з шасцідзесяці краін свету, у тым ліку абсалютна невядомыя беларускай публіцы. Калісьці каля двух тыдняў побач з будынкам Брэсцкага тэатра стаяла мангольская юрта з акцёрамі з Манголіі. Прыязджалі японскія лялечнікі і «гарачыя» выканаўцы з Венесуэлы. На цэлы тыдзень затрымліваўся акцёрскі дэсант з Паўднёвай Асеціі з жонкамі і дзецьмі. Згаладалых акцёраў, якія атрымалі перадышку ад нацыянальнага канфлікту ў сваёй краіне, падкормлівалі і аблашчвалі ўсім светам. Але, вядома ж, сталымі ўдзельнікамі свята тэатра былі калектывы з Беларусі, Расіі, Польшчы, Літвы, Украіны. Сёлетні фестываль быў параўнальна больш сціплым, без пафасных прамоў і візітаў высокіх гасцей, але як заўсёды насычаны (27 спектакляў з 14 краін) і вельмі дзелавы.

Згодна з традыцыяй, якая склалася на фестывалі, тут няма журы. Ёсць каманда экспертаў-крытыкаў, якія штодня сустракаюцца з пастановачнымі групамі і рэжысёрамі і вядуць гутарку пра выбар драматургічнага матэрыялу, трактоўку п’ес, выразнасць сцэнаграфіі, пра нюансы працы акцёраў. Такія зносіны фарміруюць разуменне, у які бок тэатрам ісці далей.

Дырэктара фестывалю Аляксандра Козака пастаянна просяць сфармуляваць канцэпцыю мерапрыемства. Дасведчаны кіраўнік, акцёр і рэжысёр, Козак жартаўліва адмаўляецца, не прызнаецца, што абапіраецца выключна на ўласныя густы і прыхільнасці. Ён увесь час у курсе тэатральнага працэсу, шмат ездзіць, глядзіць, чытае. Можна сказаць, што задуманая і ажыццёўленая ім «Белая Вежа» — гэта свабоднае плаванне, без тэндэнцый і юбілейных прысвячэнняў, што дапускае незапланаваныя выпадковасці.

На фестывалі 2017 года ярка выявілася адна асаблівасць сённяшняга тэатральнага жыцця — незадаволенасць афішай дзяржаўных рэпертуарных тэатраў і жаданне драматургаў, рэжысёраў, акцёраў самастойна ажыццяўляць задуманае, шукаць новую мову зносін з публікай. Акрамя дваццаці васьмі афіцыйных дзяржаўных тэатраў, у Беларусі існуюць семдзесят розных прыватных тэатральных праектаў. Некаторыя з іх бяруць пад сваё крыло стацыянарныя тэатральныя калектывы, другія — распадаюцца, трэція — становяцца самастойнымі. Падобны працэс характэрны і для іншых краін. На сённяшняй «Белай Вежы» прыватныя праекты (тэатры без памяшканняў і стабільнага фінансавання) дэманстравалі Расія, Эстонія, Літва, Фінляндыя.

Расія

На думку крытыкаў, спектаклі з Масквы, Санкт-Пецярбурга і Татарстана (усяго пяць) не асвятлілі расійскую тэатральную панараму. Іх адбор быў выпадковым. З гэтым нельга пагадзіцца цалкам, таму што Маскву прадстаўляла «Скрыпка Ротшыльда» ў рэжысуры Камы Гінкаса паводле апавядання Антона Чэхава з адзіным за трыццаць гадоў яе жыцця ўдзелам зорнага складу выканаўцаў, сярод якіх — добра вядомыя народныя артысты Валерый Барынаў і Ігар Ясуловіч. Сцэнаграфія — не менш вядомага мастака Сяргея Бархіна. «Скрыпка» мае вышэйшую ўзнагароду Расіі — «Залатую маску». Яна аб’ехала ўвесь свет, уключаючы Амерыку. Да яе навечна далучыліся захапленні: «майстэрскі, абяззброенна цвярозы спектакль», «рэжысёр праводзіць герояў і гледачоў праз выпрабаванне жыццём без абязбольвальных тэатральных сродкаў», «спектакль — сапраўднае адкрыццё, ён захапляльна прыгожы і паэтычны, аднолькава захапляе і сэрца, і інтэлект», «пульсуючыя хвалі гарачага і халоднага, камедыі і трагедыі», «пранізліва і прадбачліва».

Гэтым сказана ўсё. На «Белай Вежы» 2017 года ён быў названы лепшым спектаклем фестывалю.

Горшым (далёка не ўсе, але многія) палічылі трагікамічны праект з Санкт-Пецярбурга «Білі Мілігран». Гэта чатырохгадзіннае дзейства ў стылі псіхадэлічнага тэатра Пятра Мамонава (цяпер, на жаль, забытага), пабудаванае на правядзенні медыцынскіх экспертыз у чаканні судовага прысуду. Дзея адбываецца ў псіхіятрычнай клініцы, дэманструе злом свядомасці. Праект сыграны маладым энергічным калектывам як студэнцкія эцюды, якія не перараслі ў цэласны спектакль.

З Масквы прыехаў камерны спектакль «Дачка», сціплая студэнцкая праца садружнасці маладых акцёраў тэатра «Студыя». Гэтая сацыяльная драма, расказаная празаічным тэкстам Захара Прылепіна, выклікала бурную дыскусію гледачоў. Вядомы ў Мінску рэжысёр Іскандэр Сакаеў паставіў у татарскім горадзе Альмецьеўску брэхтаўскае «Мяшчанскае вяселле», што было сыграна азартна і тэмпераментна. Пяты расійскі спектакль «УДВ. Усім добры вечар» быў гасцявым, антрэпрызным. Яго рэжысёр і выканаўца галоўнай ролі вядомы па тэлеэкране: Аляксандр Балуеў.

Польшча

Наша найбліжэйшая суседка заўсёды прадстаўлена ў Брэсце і ахвотна прымае ў сябе беларускія тэатры. Двухбаковым кантактам актыўна спрыяе Польскі інстытут у Мінску і Генеральнае консульства Рэспублікі Польшча ў Брэсце. Гэтым разам на сцэне былі два тэатры з Гданьска і Вроцлава, дзве п’есы вядомых польскіх драматургаў Вітольда Гамбровіча, Славаміра Мрожака, сыграныя тэатрамі з Венгрыі і Грузіі, і музычны спектакль у жанры перфарматыўнага кіно, які выкарыстоўвае ўнікальныя тэатральныя тэхналогіі.

Гэтага было дастаткова, каб акунуцца ў польскую тэатральную культуру мінулага стагоддзя (Гамбровіч і Мрожак), сённяшняга дня (мультымедыйны перформанс) і нават зведаць захапляльную гісторыю племені кашубаў, якое пражывае ля ўзбярэжжа Балтыйскага мора. Польскі тэатр, як і заўсёды, быў на вышыні. Таго ж самага на фестывалі чакалі ад Літвы.

 Літва

Чаканні апраўдаліся, хаця сёлета не было ўлюбёнца брэсцкіх гледачоў Альгірдаса Латэнаса і яго спектакляў. Затое пазнаёміліся з маладой тэатральнай студыяй Сільвы Крывіцкенэ, ужо вядомай у Беларусі па фестывалі «Март-кантакт». Гэтае творчае аб’яднанне выхоўвае выканальніцкую культуру на тэкстах Дастаеўскага і Чэхава. Яны сыгралі чэхаўскую п’есу «Іванаў» у мінімалісцкім аздабленні, практычна без дэкарацый, у касцюмах, набліжаных да сучаснай моды, што дазваляе старанна працаваць з сэнсавым матэрыялам драмы і захоўваць ансамбль. Спектакль заслужыў галоўную ўзнагароду за рэжысуру, хаця частка брэсцкіх гледачоў не захацела ўнікаць у тонкасці і палічыла пастаноўку сумнай.

Меркаванні пра другі літоўскі спектакль «Анёлы Дастаеўскага» былі аднадушнымі. Верная жанру монаспектакля Бірутэ Мар нязменна на ўсіх фестывалях скарае майстэрствам і тонкасцю выканання. Выступаючы тут не толькі як выканаўца, але і як рэжысёр, яна акунае гледачоў у свет праўды і мудрасці, сумлення і свабоды выбару, кахання і веры. Камедыя, драма, трагедыя — актрысе падуладна ўсё.

Украіна

У адрозненне ад мінулых фестываляў у Брэсце краіна выглядала сціпла. Украіну прадстаўляў музычнадраматычны тэатр з горада Роўна спектаклем паводле п’есы Надзеі Птушкінай «Ненармальная». Абсалютна глядацкі спектакль, які заваёўвае нават інтэлектуалаў і скептыкаў, апавядае пра каханне. Рэжысёр Уладзімір Петрыў і двое выканаўцаў вельмі прафесійна і далікатна раскрываюць псіхалогію рамантычных адносін.

Улюбёнец Брэста, стваральнік узрушальных вулічных спектакляў Яраслаў Федарышын, на гэты раз расчараваў. Яго «Цягнік з Львова», прадстаўлены ў стылі нямога кіно, быў пазбаўлены чаканай выразнай акцёрскай пластыкі і піратэхнічных эфектаў. Акцёры спявалі вядомыя песні мінулага стагоддзя на некалькіх мовах, шмат бегалі, але ўжо не здзіўлялі ўнікальным майстэрствам. Яны заехалі ў Брэст па дарозе на працяглыя гастролі і, магчыма, бераглі сілы.

Эстонія ды іншыя

Эстонскія тэатры даўно не бачылі ў нашай краіне. Думаю, што пра беларускую тэатральную культуру эстонцы таксама не маюць уяўлення. Тым цікавей было знаёмства з маладым тэатрам «Ферць», які іграе на рускай мове (раней ён называўся «Руская тэатральная школа»). Каманда энтузіястаў пад кіраўніцтвам Ірыны Томінгас не мае свайго памяшкання, датацый і спонсараў. Насуперак усяму яны існуюць і ездзяць на фестывалі, часцей за ўсё ў Расію.

П’еса эстонскага драматурга Урмаса Ленука «Боб ведае» прайшла ва ўсіх тэатрах Эстоніі, але тэатр «Ферць» прачытаў яе не толькі як гісторыю цяжкай любові, але і разглядзеў у ёй мноства сэнсаў, пачынаючы з вечных законаў, згодна з якімі ўладкаваны свет. Глыбокая вынаходлівая рэжысура адмаўляецца ад відовішчнасці. На сцэне — усяго два крэслы, якія выконваюць розныя функцыі і пастаянна працуюць разам з акцёрамі. Аднак перад намі — сапраўдны тэатр у адсутнасці традыцыйнага разумення тэатра. У ім цудоўныя акцёрскія работы.

Этнічнае і іншыя асаблівасці

Зусім расчаравалі калегі з Латвіі, хаця ігралі спектакль паводле апавяданняў Аркадзя Аверчанкі, класіка рускай літаратуры, звязанага з Рускім тэатрам у Рызе. Крыўляліся і пераціскалі ў падачы тэксту.

Грузія заваявала публіку тэмпераментам і прыгожымі грузінскімі песнямі, дадаўшы трохі палітычнага акцэнту.

Венгры выкарыстоўвалі ў сцэнаграфіі гіганцкія рулоны туалетнай паперы і пазалочаныя ўнітазы.

 Казахі дзівілі нацыянальнымі рытуаламі, выявамі духаў продкаў, прыгожым этна.

Чэхі ў сваім вулічным спектаклі ездзілі на гіганцкіх роварах, на якія можна падняцца толькі па спецыяльнай лесвіцы.

Сумнаваты спектакль «Споведзь» атрымаўся ў македонцаў. Яны расчыталі свет скандынаўскага генія Інгмара Бергмана як статычнае дзейства і адсутнасць думак пра пошук духоўнай свабоды. Магчыма, македонцы хацелі прытушыць свой паўднёвы тэмперамент і асвоіць стылістыку марудлівай паўночнай Швецыі. Не атрымалася: спадчына вядомага шведа засталася для іх загадкай.

Таксама зусім не зразумелі раман Дастаеўскага «Злачынства і пакаранне» рэжысёр і актрыса з Фінляндыі. Далікатную неабароненую Сонечку Мармеладаву яны выпусцілі ў сучасны свет і зрабілі дасведчанай прастытуткай. Кароткая, схематычна скажоная прабежка па вялікім рамане будавалася на песенным вінегрэце. Спявалі «Полюшко-поле», французскі шансон, рок і іншыя «Сумныя песні з сэрца Еўропы» (так называўся іх спектакль). Частавалі гледачоў віном, а п’янчужка Мармеладаў — бацька Сонечкі — хадзіў па барах з чырвоным сцягам, на якім былі намаляваны серп і молат. Усё змяшалася ў фінскіх галовах, але нашы людзі вырашылі, што гэта адбылося таму, што ў фінаў сухі закон, і яны ад душы напоўнілі свой спектакль бутэлькамі з алкаголем.

У апошні дзень фестывалю паказалі «Беспасажніцу» з Малдовы. Тэкст п’есы Аляксандра Астроўскага змясцілі ў сучасную рэальнасць, напоўніўшы бандыцкімі разборкамі, бойкамі, сексуальнымі сцэнамі.

Сабраўшы ў кучу поспехі і няўдачы асобных спектакляў, мы не паспелі сказаць пра галоўнае: вельмі разнастайна і годна была прадстаўлена тэатральная Беларусь. Яна пачынала свята, закрывала яго і перамагла ў чатырох намінацыях, паказаўшы сем спектакляў у розных формах і жанрах. Але пра гэта — у наступны раз.

Таццяна Арлова

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.