Вы тут

Майстар піраграфіі з Жодзіна марыць адкрыць арт-галерэю


Майстар піраграфіі з Жодзіна збірае калекцыю выпальвальнікаў, робіць партрэты касманаўтаў і алімпійскіх чэмпіёнаў і марыць адкрыць арт-галерэю.

Ігар Каперскі захапіўся піраграфіяй яшчэ 40 гадоў таму, калі вучыўся ў Слаўгарадскай школе-інтэрнаце, а пасля арміі вярнуўся да ранейшага захаплення і заняўся мастацкім выпальваннем па дрэве ўжо ўсур'ёз. Назваць занятак майстра-самавучкі звычайным хобі і самадзейнасцю не дазваляе ўнушальны спіс персанальных выставак (чарговая з іх, «Танец агню», да 9 кастрычніка якраз праходзіць у сталічнай галерэі «Універсітэт культуры»), а таксама прызавыя дыпломы з Кубка Расіі па мастацкай творчасці «Асамблея мастацтваў». На сёння Ігар Уладзіміравіч — практычна адзіны ў Беларусі мастак, які працуе ў тэхніцы піраграфіі. І гэта пры тым, што па прафесіі ён трэнер па самба і дзюдо ў СДЮШАР Жодзіна, які выгадаваў нямала прызёраў і пераможцаў рэспубліканскіх і міжнародных чэмпіянатаў.


Аў­тар па­каз­вае ад­ну з са­мых лю­бі­мых ра­бот — са­ба­ка Тайк,  ён жа «Жо­дзін­скі шлях­ціч».

Адной з першых сур'ёзных работ стаў партрэт Багуслава Радзівіла — яго майстар падарыў Жодзінскаму краязнаўчаму музею. Наогул жа з 1994 года Ігар Каперскі літаральна агнём і жалезам стварыў каля 200 работ — маляўнічыя родныя краявіды, помнікі архітэктуры, біблейскія сюжэты, а таксама партрэты вядомых асоб, сярод якіх ёсць «зорныя» спартсмены і трэнеры, мастакі і музыканты, касманаўты і першыя асобы. У спартыўнай галерэі ёсць партрэты Юліі Несцярэнкі, Аляксандра Мядзведзя, Ігара Макарава, Надзеі Скардзіна, Дар'і Домрачавай. Ганаровае месца сярод іх займае і партрэт Прэзідэнта Беларусі Аляксандра Лукашэнкі ў хакейнай форме. А баскетбольны сюжэт «Кідок перамогі» выразнасцю і дакладнасцю дэталяў нагадвае незвычайны фотакадр: на карціне, акрамя спартсменак, карпатліва выпаленыя дробнымі штрыхамі больш за 150 балельшчыкаў!

— Спартыўная тэматыка мне блізкая ў сілу прафесіі і ўласных захапленняў, — усміхаецца Ігар Уладзіміравіч, якога я заспяваю на рабочым месцы, у перапынку паміж трэніроўкамі. — Але не менш я захапляюся прыродай — люблю рыбалку, люблю хадзіць у грыбы і ягады, словам, тыя заняткі, якія патрабуюць паглыблення, у якіх важны не толькі вынік, але і сам працэс. Але выявы жывёл я не малюю, больш люблю пейзажы. І, безумоўна, вельмі цікава рабіць партрэты — ёсць столькі выдатных сучаснікаў, у тым ліку нашых землякоў, вартых увагі і ўслаўлення!

Ці маг­чы­ма жыць у Жо­дзі­не і не ўслаў­ляць «Бе­лАЗ»?

— Я ў дзяцінстве таксама захаплялася выпальваннем, у піянерскім летніку ў гэты гурток заўжды стаяла чарга ахвотных, ды і наогул, справа была вельмі запатрабаваная. На ваш погляд, куды і чаму знікла былая папулярнасць піраграфіі?

— Мяркую, рэч у тым, што цяпер дзеці і моладзь хочуць атрымаць усё і адразу — мінімум высілкаў, хуткі вынік. Нямногія выхоўваюць у сабе такія якасці, як уседлівасць і цярпенне. Прасцей узяць гатовае рашэнне, цяпер шмат такіх набораў у продажы: ужо гатовая дошчачка з нанесеным малюнкам, практычна аднаразовы выпальвальнік — і амаль што ніякай прасторы для фантазіі. З іншага боку, пытанне і да дарослых: раней у нас выпальваннем займаліся на ўроках працы, а цяпер хіба хто захоча пераабсталяваць кабінеты належным чынам — каб было і некалькі выцяжак, і надзейныя апараты, і супрацьпажарныя прылады... Ды яшчэ трэба несці адказнасць за паводзіны дзяцей, якія могуць забаўляцца з прыборамі, не зважаючы на тэхніку бяспекі.

Дачка Ігара Каперскага Кацярына пайшла за бацькам у спорт і дасягнула значных вынікаў, а вось цікавасць да выпальвання дзецям не перадалася. Наогул, многія прасіліся да майстра ў вучні, але праз нейкі час сыходзілі — не хапала той самай уседлівасці.

Сам жа мастак не толькі метадычна і разам з тым натхнёна выконвае ўсё новыя драўляныя карціны, але і папаўняе сваю калекцыю выпальвальнікаў, якіх назбіраў ужо больш за 20. Найстарэйшая прылада была выпушчана прыкладна ў 60-я гады мінулага стагоддзя, а самы любімы памочнік — звычайны «Гном» вытворчасці Мінскага прыборабудаўнічага завода. З «Гномам», дарэчы, звязана асобная гісторыя. У 2005 годзе гэты электравыпальвальнік знік з прылаўкаў, і Каперскі паехаў на завод высвятляць, у чым справа. Аказалася, прыбор знялі з вытворчасці — застаўся літаральна адзін узор на стэндзе ў аддзеле маркетынгу, і прадаваць яго, зразумела, адмовіліся. Тады майстар пайшоў па-банку: прынёс і паказаў некалькі асабліва ўдалых сваіх работ. «Гэта вы нашым прыборам зрабілі?! Не можа быць!» — не паверылі на заводзе. І так уразіліся, што знялі з вітрыны і падарылі не толькі «Гноміка», але і набор іголак да яго — мастак дагэтуль выкарыстоўвае іх у рабоце.

Каб на­ма­ля­ваць аг­нём Саль­ва­до­ра Да­лі  і фраг­мент яго­ кар­ці­ны, спат­рэ­бі­ла­ся шэсць ме­ся­цаў.

— На эксперыменты з сучаснымі тэхналогіямі, накшталт лазера, асмеліцеся?

— А што ў гэтым цікавага: апрацаваў карцінку на камп'ютары, націснуў на кнопку ды сядзі, чакай выніку, штампуй хоць 10, хоць 100 аднолькавых работ. У чым жа тады твая праца як мастака? Не, я захоўваю вернасць выпальванню, першыя ўрокі якога даў яшчэ наш выкладчык працоўнага навучання. Так, гэта праца не хуткая: я доўга падбіраю сюжэт, дабіваюся балансу святла і ценю, замацоўваю вынік лакам, які трэба літаральна ўціраць у дошку, — але, мабыць, таму наведвальнікі выставак дзеляцца, што карціны ім пра нешта гавораць, «дыхаюць», жывуць... Напрыклад, на карціне «Нараджэнне Ісуса» ад немаўляці разліваецца святло, і многія пытаюцца: «Як вы гэтага дамагліся?». А я часам і сам не ведаю — бывае, разоў па дзесяць даводзіцца сціраць наждачкай і перарабляць асобны элемент, пакуль атрымаецца тое, што задумваў. Магчыма, у гэтым дапамагае і сам матэрыял — шпона бярозы або сасны, у якой і рэльеф, і шчыльнасць якраз такія, як трэба.

Ужо больш як дзесяць гадоў Ігар Каперскі бярэ ўдзел у выстаўках. Канешне, найбольш памятныя — першыя. У 2007 годзе ў БНТУ праходзіла мастацкая выстаўка «З любоўю да Бога» як частка міжнароднага праекта «Радасць Вялікадня». Потым прыйшоў час персанальных выставак у Жодзіне, Мінску, Бабруйску, Маладзечне, Віцебску, а яшчэ праз некалькі гадоў мастак заявіў аб сабе ў Расіі — яго запрасілі зладзіць выстаўкі ў Доме мастакоў у Санкт-Пецярбургу, у Музеі спартыўнай славы Расіі (там і цяпер захоўваецца партрэт алімпійскай чэмпіёнкі Дар'і Домрачавай). Частку работ аўтар раздарыў — так, выява Нацыянальнай бібліятэкі захоўваецца ў скрыпача і выканаўца Аляксандра Рыбака, карціну з мінскім Кафедральным саборам прыхаджане папрасілі ў падарунак для Мітрапаліта Філарэта. А вось карціны «Нараджэнне Ісуса» і «Жодзінскі шляхціч» (партрэт любімага сабакі Тайка) Ігар Каперскі беражліва захоўвае і не згаджаецца прадаць ні за якія грошы, хоць, было, і прапаноўвалі значныя сумы.

Такой майстар убачыў і запомніў вячэрнюю Маскву.

— Што яшчэ хацелася б зрабіць? Ну, вось я некалі спрабаваў рабіць куфэркі з арнаментам, хачу зноў прыгадаць гэты вопыт, але ўжо на драўляных велікодных яйках. Хачу працягнуць серыю з партрэтаў мастакоў і элементаў іх карцін — Далі, Айвазоўскага, Шышкіна, Да Вінчы, «падбіраюся» да вобраза любімага акцёра Юрыя Нікуліна, зараз шукаю здымак, які найбольш поўна перадаваў бы ягоны характар і вобраз. Безумоўна, хачу папоўніць спартыўную галерэю — абавязкова зраблю карціну з нашымі «залатымі» дзяўчатамі-біятланісткамі. Але самая вялікая мара — стварыць першую ў Беларусі і ў свеце арт-галерэю — музей піраграфіі, дзе, з аднаго боку, маглі б выстаўляцца нашы мастакі і замежнікі, якія працуюць у розных тэхніках: хтосьці выпальвае па шоўку, хтосьці па шкле, скуры; а з другога, захоўваліся б самыя цікавыя работы, тэхнічныя прылады, літаратура, праходзілі экскурсіі і майстар-класы. Бо хочацца выходзіць на міжнародны ўзровень, больш паказваць і расказваць пра нашу краіну.

Калекцыя выпальвальнікаў.

Нават у "доме Чыжа", які так не любяць мінчане, майстар убачыў пэўнае хараство.

Даведка «Звязды»

Піраграфія перакладаецца даслоўна як «маляванне агнём». І хоць у нас больш ведаюць менавіта выпальванне па дрэве, мастацкім палатном могуць служыць самыя розныя арганічныя матэрыялы: папера, тканіна, скура, корак і нават шкло... Тэхнікі таксама адрозніваюцца: выпальваць малюнак можа з дапамогай адкрытага агню, лінзы, кіслаты, паяльнай лямпы, разнастайных прылад, ад электравыпальвальніка да лазера. Выпальваннем, найстарэйшыя вядомыя ўзоры якога датуюцца 700 годам да нашай эры, захапляліся ў тым ліку знакамітыя мастакі Рэмбрант і Пабла Пікасо, а ў ХІХ стагоддзі гэты від мастацтва ў многіх краінах быў больш папулярны за вышыванне.

Вікторыя ЦЕЛЯШУК

Фота аўтара і з асабістага архіва мастака

Загаловак у газеце: Агнём, жалезам і цярпеннем

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек збяруцца, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.