Вы тут

Ад думкі ў галаве да паўнавартаснага праекта


Першая ў Беларусі канферэнцыя для моладзі TedxYouth@Minsk, што адбылася 18 мая ў Prime Hall, стала яркім і лагічным завяршэннем маштабнага сацыяльна-адукацыйнага праекта velcom YOUTH, які ладзіўся пры падтрымцы Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь, а таксама арганізатараў канферэнцый TEDxMinsk. Там некалькі сотняў гледачоў з асаблівай увагай слухалі, хто такі Станіслаў Шабунеўскі, як зрабіць горад, у якім нічога не адбываецца, брэндам, дзівіліся з доследаў школьнай лабараторыі, назіралі за сапраўдным робатам для заняткаў фізікай, а таксама натхняліся рашэннямі ўдзельнікаў змяніць свет.


Фіналісты, арганізатары, ментары і журы.

На працягу дзевяці месяцаў зацікаўленыя назіралі за нараджэннем, афармленнем і ажыццяўленнем непаўторных ідэй, а таксама развіццём і станаўленнем будучых аратараў і вынаходцаў, тых старшакласнікаў, што сталі часткай праекту і дайшлі да самага канца. У сімвалічным чырвоным крузе TEDxYouth@Minsk апынуліся 10 самых яркіх і таленавітых удзельнікаў. Яны пастараліся не толькі ажыццявіць свае думкі, але разам з ментарамі рыхтаваліся стаць сапраўднымі майстрамі слова. За іх выступленнямі назіралі не толькі непасрэдна з залы, але і на відэасервісе VOKA ад velcom | A1, і не толькі ў Беларусі, але і ва ўсім свеце.

Ці змаглі ўсё ж такі хлопцы і дзяўчаты зрабіць свет лепш, а галоўнае, хто перамог у нялёгкай барацьбе і атрымаў шанец наведаць сапраўдную аўстрыйскую канферэнцыю TEDx?

Гісторыя – не толькі лічбы

Ці памятаеце вы, хто такі Канстанцін Міцкевіч? Калі адбылася Грунвальдская бітва? А які горад называюць беларускай Швейцарыяй? Крысціна Байко, адзінаццацікласніца сталічнай гімназіі №16, не проста ведае адказы на гэтыя пытанні. Яна ўпэўнена: завучыць тысячы дат, імён і падзей можа быць не толькі лёгка, але і цікава. Бо «гэта веданне сваіх каранёў, разуменне сваёй культурнай ідэнтычнасці». Варта толькі ведаць чатыры закона памяці.

  1. Уражанні. Добра запамінаецца тое, што незвычайнае і чымсьці вылучаецца.
  2. Значнасць інфармацыі. Напрыклад, Крысціне, калі яна распавядае пра вайну, больш важна перадаць гісторыю сваіх бабулі Стэфаніі і дзеда Несцера, якія пайшлі добраахвотна на вайну, і нават былі ў немцаў у палоне.
  3. Закон дзейнасці. «Для таго, каб хутчэй запомніць пэўную інфармацыю, трэба працаваць з ёй. Падлічыць, супаставіць, змяніць месцамі», – тлумачыць дзяўчына.
  4. Матывацыя. Калі ў чалавека ёсць жаданне для запамінання тых ці іншых звестак, іх засвойванне адбываецца без праблем.

Гэтыя законы леглі ў аснову праекта адзінаццацікласніцы – уласнага інтэрактыўнага гіда па актуальных турыстычных маршрутах беларускай сталіцы для падлеткаў з іншых гарадоў і краін.

– Да нас па абмену прыехала дзяўчына з Галандыі, – успамінае вучаніца. – І па дарозе ад вакзала да дому распытвала пра ўсё, што бачыла. «А што гэта за пабудова? А колькі гадоў гэтаму парку? А як вам удалося захаваць такі старадаўні экалагічны від транспарту як трамвай?». Тады Крысціна і зразумела, што мала ведае пра свой горад. У яе з’явілася сапраўдная матывацыя. У будучым дзяўчына з камандай паспрабуе зрабіць сайт, на якім размесціцца карта Беларусі з відэавізіткамі для кожнага населенага пункта, якія створаць самі вучні. Мэта адзінаццацікласніцы – вывесці навучанне за межы падручніка, класа і школы, зрабіць яго жывым, бо «вучыць гісторыю па кнігах, тое ж самае, што чалавека па малюнках з раздзелу «Анатомія».

Горад – гэта брэнд

Даказала дзесяцікласніца жодзінскай гімназіі №1 Анастасія Шор на прыкладзе сваёй роднай мясціны. «Завод БелАЗ – сапраўды гонар нашага горада, і толькі тут вы маеце магчымасць сфоткацца ў вялізным аўтамабільным коле, якое вышэй за чалавека, і зможаце пакатацца на машыне памерам з трохпавярховы дом. Толькі тут, у Жодзіна» – кажа яна. Менавіта апошняя фраза і стала слэнгам у праекце дзяўчыны. Жаданне школьніцы – паказаць унікальнасць сваёй радзімы, матываваць жыхароў Беларусі разгледзець асаблівасці і адметнасці іх мясцін.

Анастасія Шор разам з журы.

Для таго, каб вылучыць Жодзіна, Насця ўзяла на сябе смеласць зрабіць лагатып. Яна спытала жыхароў, з чым асацыіруецца горад, і адабрала найбольш часта ўзгадваемыя словы: спорт, магутнасць, БелАЗ, сіла. А пасля прыцягнула некалькіх дызайнераў у дапамогу, каб сумясціць галоўныя характарыстыкі. У выніку, пасля доўгіх шуканняў выявы, шрыфта, колеру – атрымалася ажыццявіць задуманае. На намаляваным умоўным жоўтым коле БелАЗа размяшчаецца надпіс – «Толькі тут, Жодзіна», а побач – чырвоны значок геалакацыі. Асноўны жоўты колер – сімвал не толькі грамаднай машыны, але і спартыўнага футбольнага клуба «Тарпеда». Лагатып, лічыць Насця, можна ляпіць куды заўгодна. На сподкі, торбы, адзенне…

Навука ў пластыкавай бутэльцы

Уразіў гледачоў і сарваў неверагодныя воплескі дзесяцікласнік сярэдняй школы №3 г. Вілейкі Мікіта Абрамчук. Проста чытаць у падручніках па фізіцы і хіміі пра працэсы з’явы – не толькі нецікава, але і незразумела. А вось наглядная дэманстрацыя прывабіць не толькі старэйшых вучняў, але і тых, каму яшчэ доўга чакаць вывучэння прадметаў – трэцякласнікаў, чацвёртакласнікаў. Бо з дапамогай Мікітавага чараўніцтва, вада становіцца фіялетавай, а пасля – зноў празрыстай! У першым выпадку, вядома, дапамагла марганцоўка, а ў другім… звычайны перакіс вадароду. Пасля і вялізная формула становіцца больш зразумелай… А чаму паветраны шар пад яго пальцам праз некалькі секунд лопаецца? Дзіва дзіўнае! Аказваецца, што палец, што быў змочаны ў эфірным алеі, раз’ядае гуму.

Мікіта Абрамчук.

Мікіта марыць, каб такія доследы праводзіліся ва ўсіх кутках нашай краіны. Сам ён робіць гэтыя інтэрактыўныя ўрокі з «навуковымі фокусамі» для школ і інтэрнатаў для дзяцей з асаблівасцямі развіцця, дзе ўсе цалкам уліваюцца ў працэс.

Ацэньвалі праекты эксперты ў сферах культуры, тэхналогій і інклюзіі, майстры публічных прамоў, прадстаўнікі Міністэрства адукацыі і арганізацыйнага камітэта праекта.

Найвялікшая ўвага журы і гледачоў была аддадзена тром старшакласнікам, якія сталі шчасліўчыкамі-пераможцамі праекта: Ілью Баркоўскаму, што аднойчы ўбачыў палову партрэта архітэктара Станіслава Шабунеўскага на сцяне гомельскага збудавання і вырашыў зрабіць турыстычную інфраструктуру, Паліне Мураевай, якая ўпэўнена, што мастацтва і арт-прастора даступная інклюзіўнаму грамадству і Цімафею Стамброўскаму, што лёгка можа прыручыць робата і з яго дапамогай патлумачыць фізіку. Яны не проста агучылі свае задумкі, а менавіта ажыццявілі іх, прывабілі вялікую аўдыторыю, заручыліся падтрымкай мясцовых улад, набралі каманду. І гатовыя скараць новыя вяршыні.

Пра іншыя праекты ўдзельнікаў, можна прачытаць у ранейшых публікацыях “Звязды”, а таксама на афіцыйным сайце конкурса.


Моцна нацягнутыя струны нерваў нарэшце расслабіліся. Прагучалі апошнія словы арганізатараў, ментараў, удзельнікаў. Кожны фіналіст атрымаў прыемную і карысную ўзнагароду – Iphone Xs. А траім пераможцам – уручылі сертыфікат на паездку на сапраўдную канферэнцыю TEDx у Аўстрыю.

Аднак у хлопцаў і дзяўчат засталіся не толькі падарункі і прыемныя ўспаміны, але і ідэі, праекты, гатовыя да далейшай распрацоўкі. А яшчэ вера ў сябе і свае магчымасці.

Сацыяльна-адукацыйны праект velcom YOUTH праводзіцца кампаніяй velcom | A1 пры падтрымцы Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь, а таксама арганізатараў канферэнцый TEDxMinsk. Яго адметнай асаблівасцю з’яўляецца тое, што ўся камунікацыя ад падачы заяўкі да фінальнага выступу на сцэне адбываецца на беларускай мове.

Юлія АДАМОВІЧ

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Як жывуць апошнія жыхары вёскі Вясневічы

Як жывуць апошнія жыхары вёскі Вясневічы

Галоўная славутасць Вясневічаў, яе жывая гісторыя — 96-гадовы Аляксей Юркевіч.

Культура

Наталля Батракова: Чытачы пішуць, што мае героі нібыта працуюць у суседнім офісе

Наталля Батракова: Чытачы пішуць, што мае героі нібыта працуюць у суседнім офісе

З Наталляй Батраковай мы сустрэліся на адкрыцці абноўленай кнігарні «Светач», што на сталічным праспекце Пераможцаў, 11. 

Калейдаскоп

Вясёлыя гісторыі чытачоў

Вясёлыя гісторыі чытачоў

Чакаем смешных гісторый і ад вас!