Вы тут

Як працуе майстар аўтарскіх брошак і інтэр'ерных кампазіцый Александрыя Лапуцкая


У яе руках распускаюцца прыгожыя пралескі, яркія дзьмухаўцы, квітнеюць валошкі, макі, ружы, півоні, спеюць сакавітыя ягады, як жывыя выглядаюць рознакаляровыя насякомыя...

Усё гэта з'яўляецца на свет з дапамогай даволі сучаснага дэкаратыўнага матэрыялу — фаамірану (успененай гумы), з якім працуе майстар аўтарскіх брошак і інтэр'ерных кампазіцый Александрыя ЛАПУЦКАЯ.

Мы вырашылі пагутарыць з дзяўчынай пра сакрэты стварэння дэкаратыўных вырабаў, а таксама даведацца, дзе вучаць фом-майстэрству, ці трэба насамрэч станавіцца рамеснікам і чаму яе ўпрыгажэнні карыстаюцца папулярнасцю.


— Раскажыце, калі пачалося ваша захапленне рукадзеллем?

— Яшчэ ў дзяцінстве я любіла маляванне, лепку, была вельмі цікаўным дзіцем. У дарослым узросце ў якасці хобі займалася шыццём, не прафесійна, вядома. Майстравала розныя рэчы: сумкі, спадніцы, лялек. Зыходным пунктам стала мая работа. Падчас студэнцтва падпрацоўвала ў краме тавараў для рукадзелля, там і пачала падрабязна вывучаць і спрабаваць розныя тэхнікі.

— Дзе вы навучаліся гэтаму рамяству?

— Я ніколі не лічыла сябе прафесійным фом-фларыстам. Фааміранам занялася зусім выпадкова. Дома ляжаў пластык, вырашыла паспрабаваць вырабіць з яго прымітыўную ружу. Вынік спадабаўся, хоць тады ён быў далёкі ад ідэалу. Захапілася на нейкі час гэтым заняткам. Сур'ёзна да фаамірану я прыйшла з другой спробы, працавала ў прымітыўных тэхніках (на той момант у інтэрнэце хапала розных майстар-класаў). Пасля адклала амаль на год сваё захапленне.

— Памятаеце сваю першую работу?

— Першы выраб, які да гэтага часу ёсць у мяне ў асартыменце, — чартапалох. Сфатаграфавала і размясціла работу ў свой акаўнт у Іnstаgrаm. Маім сябрам спадабалася арыгінальная рэч. На той момант я супрацоўнічала з крамай адзення, якая брала на рэалізацыю мае старыя вырабы — ружачкі, заколкі і г. д. Прынесла да іх чартапалох і адну з маіх улюбёных палявых кветак — цыкорый. Казалі, што за іх нават спрачаліся дзве пакупніцы (смяецца). А ў 2017-м спантанна вырашыла паўдзельнічаць у выстаўцы «Млын». У студзені стварыла старонку ў сеціве, запампавала туды першыя работы, і заказы пасыпаліся імгненна. Хоць вырабаў было ўсяго чатыры, праз тыдзень у мяне ўжо былі трывалы старт і падпісчыкі, якія самі прыходзілі на маю старонку без рэкламы.

— У асноўным вашы вырабы прадстаўлены ў выглядзе кветак, лекавых раслін, насякомых, прычым усё вельмі падобнае да арыгінала.

— Я ніколі не ставіла сабе за мэту наблізіць выраб да арыгінала. Хутчэй гэта аўтарская стылізацыя. Існуе асобны кірунак у фом-фларыстыцы, задачай якога з'яўляецца выкананне вырабу вельмі падобным да сапраўднага. Я ж прыкмячаю асобныя нюансы: колер, фактуру, пасадку падвяночкавага лістка, пялёстка. І ўвасабляю гэты натуралістычны элемент праз стылізаванае аўтарскае бачанне.

— Раскажыце пра тэхніку выканання і матэрыял.

— Насамрэч выкарыстоўваю вялікую колькасць матэрыялаў, і мне падабаецца ўжываць розныя тэхнікі, змешваць стылі. У маім арсенале прысутнічаюць і фааміран, і палімерныя гліны, і поліўрэтанавы ліццёвы пластык. Так, так, я выкарыстоўваю і ліццё! Іншы раз сама ствараю сіліконавыя молды (ад англ. mоld — адліваць. — «Зв.») альбо так званыя формы для вадкага пластыку. Мне падабаецца асвойваць новыя тэхнікі. У мяне няма спецыяльнай адукацыі ў мастацкай сферы. Я проста адкрываю Gооglе і чытаю артыкулы пра ўласцівасці матэрыялаў, а далей у работу ўкладаюцца фантазія і практычныя эксперыменты. Атрымліваецца такая творчая эксперыментальная лабараторыя.

— Значыць, ваша прафесійная дзейнасць не звязана з творчасцю?

— Па адукацыі я сацыёлаг, але ні дня не працавала па абранай прафесіі. Пасля ўніверсітэта амаль адразу аформіла рамесніцтва і стала займацца творчасцю. Мае веды і навыкі, якія набыла за гады вучобы, дапамагаюць мне правільна расстаўляць прыярытэты ў сваёй рабоце, аналізаваць патрэбы патэнцыйнага пакупніка. Цяпер жыццё змянілася так, што маё захапленне стала прафесійнай дзейнасцю, а мая прафесійная адукацыя — хобі.

— Аднак гэта захапленне прыносіць вам якія-ніякія грошы...

— Вось ужо не першы год я бяру ўдзел у розных выстаўках і магу сказаць, што пры належным і рацыянальным выкарыстанні пэўнага ведання рынку, запатрабаванасцяў, тэндэнцый, попыту магчыма вызначыць формулу ідэальнага тавара, на якім можна добра зарабіць. Маёй мэтай гэта пакуль не з'яўляецца. У залежнасці ад месяца і сезона, а таксама ад колькасці прыкладзеных намаганняў рамеснікі і дызайнеры могуць альбо добра зарабіць, альбо сысці ў нуль. Часам у мінус, але гэта ўжо форс-мажор. Такое здараецца нячаста. Лёгка нічога не дастаецца, бо гэта несупынная работа рук і абавязкова галавы.

— Ведаю, што вашы работы актыўна купляюць і заказваюць праз Іnstаgrаm. Можаце апісаць свайго патэнцыйнага кліента?

— За гэтыя тры гады брошкі паспелі разляцецца ў многія куткі: ад поўначы Расіі да ЗША, шэрагу краін Еўропы і Кітая. Часта мае вырабы бяруць у падарунак. Упрыгожанні заказваюць і тэлевядучыя, і высокапастаўленыя асобы, часта купляюць дызайнеры. Дарэчы, для мяне не так істотна, што гэта за чалавек, — у любым выпадку прыемна, што ён выбірае мяне і маю работу.

— Наколькі вашы вырабы даўгавечныя і ўстойлівыя да ўмоў надвор'я?

— Увогуле неабходна асцярожна і беражліва адносіцца да любой рэчы. Фааміран жа і ліццёвыя пластыкі даволі ўстойлівыя. Калі насіць беражліва, фааміран можа праслужыць шмат гадоў. Былі выпадкі, калі брошкі пабывалі ў пральнай машыне і з імі нічога не здарылася. Аднак не выключана і дэфармаванне — усё залежыць ад канфігурацыі вырабу. Брошкі можна насіць падчас дажджу і снегу, бо фааміран, як я ўжо казала, — гума, і не баіцца вільгаці. А вось ад хатніх гадаванцаў неабходна хаваць (смяецца). Таксама трэба памятаць, што фааміран добра гарыць, таму прасаваць рэч нельга.

— Колькі прыкладна часу ідзе на выраб адной брошкі?

— Складана так адразу сказаць. Напрыклад, чартапалох я магу зрабіць за гадзіну. А калісьці гэта займала паўтары-дзве. Півоня звычайна вырабляецца за тры гадзіны пры ўмове, што работа ідзе добра, а матэрыял не падводзіць.

Пры гэтым трэба ўлічваць, што я магу на тыдзень-другі з галавой акунуцца ў работу. Не хадзіць на сустрэчы, не тэлефанаваць сябрам. Іншы раз вельмі цяжка. Аднак тут ты вольны выбіраць сам. Ты працуеш толькі на свой вынік. Ці паспееш выканаць заказы ў тэрмін альбо падрыхтавацца да выстаўкі і прадставіць тое, што хацелася, — залежыць толькі ад цябе самога, тваіх уласных рэсурсаў і гатоўнасці ахвяраваць чымсьці іншым.

— Напэўна, плануеце і далей прасоўваць свой праект?

— Я чалавек вельмі цікаўны. Сёння магу быць упэўнена, што хачу распрацаваць нейкі новы выраб і развіваць свой праект, укладаць туды ўсе свае сілы і сродкі, вывучаць новае ў гэтым кірунку. А заўтра магу прачнуцца і захацець стаць блогерам ці сацыёлагам. Справа выпадку. Цяпер я дызайнерка аксесуараў, якая працуе над развіццём сваёй сферы, і для мяне гэта істотна.

— Што б вы параілі чалавеку, які хоча навучыцца гэтаму рамяству і распачаць сваю ўласную справу?

— Усё залежыць ад таго, чаго чалавек насамрэч жадае. Займацца творчасцю дзеля душы ці дзеля продажу сваіх вырабаў. Раю выбіраць першае. Пра другое ў многіх людзей складзена вельмі размытае ўяўленне. Бо гэта таксама работа. Ці гатовыя вы ператварыць тое, што вам падабаецца, у работу? Ці гатовыя вы ўзяць на сябе ўсю рызыку? Займайцеся рукадзеллем для душы! Радуйце сябе і атрымлівайце ад гэтага задавальненне. Што датычыцца фаамірану, у інтэрнэце ёсць маса платных і бясплатных майстар-класаў. Калі захочаце проста авалодаць тэхнікамі, можаце скарыстацца імі, калі ж вашай задачай з'яўляецца выкананне аўтарскага прадукту, не раю выкарыстоўваць чужыя майстар-класы.

Надзея ЗУЕВА

Фота з архіва героя

Загаловак у газеце: Фааміранавы цуд Александрыі Лапуцкай

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Работа па вяртанні імёнаў ахвяр канцлагера Штутгаф не спыняецца

Работа па вяртанні імёнаў ахвяр канцлагера Штутгаф не спыняецца

Імя адбіралі: калі ў рэгістрацыйны барак уваходзіў чалавек, то ўжо з наступных дзвярэй выходзіў нумар.

Жыллё

Як даказаць, што сусед сочыць за вамі, а не за злодзеямі

Як даказаць, што сусед сочыць за вамі, а не за злодзеямі

Падобныя звароты ад фізічных асоб — не рэдкасць.

Грамадства

Якую шкоду могуць прынесці бяскрыўдныя цацкі?

Якую шкоду могуць прынесці бяскрыўдныя цацкі?

У сённяшнім быце немагчыма абысціся без хімічных прадуктаў.

Грамадства

Карэспандэнт «Звязды» высвятляла, чаму так цёмна на асветленых вуліцах Магілёва

Карэспандэнт «Звязды» высвятляла, чаму так цёмна на асветленых вуліцах Магілёва

Вечарам прайсціся ўздоўж цэнтральнай вуліцы Першамайскай у Магілёве адно задавальненне.