Вы тут

У Вялікім тэатры вялікая балетная прэм'ера — «Ганна Карэніна»


14 і 15 лістапада ў Мінску прадстаўляюць новую пастаноўку маладога харэографа Вольгі Костэль — балет «Ганна Карэніна». Нягледзячы на далёка не танныя білеты (да 140 рублёў), прэм’ерныя паказы ў Вялікім тэатры Беларусі прайшлі з аншлагам.


Гісторыю, расказаную Львом Талстым, перакладалі на мову танца ўжо неаднойчы. Адна з самых вядомых пастановак «Ганны Карэнінай» — балет 1972 года на музыку Радзівона Шчадрына, у якім галоўную партыю выканала славутая Мая Плісецкая. Таксама «Карэніну» ставілі ў Новасібірску і Ташкенце, Вільнюсе, Адэсе, Свярдлоўску, Таліне, Санкт-Пецярбургу, Маскве. А акрамя Расіі і СССР — у Германіі, Аўстраліі, ЗША, Канадзе... Таму, прызнаецца мастацкі кіраўнік Вялікага тэатра Беларусі Валянцін Елізар’еў, у яго натуральна былі сур’ёзныя сумненні, ці варта наогул ствараць яшчэ адзін балет, які непазбежна будуць параўноўваць з мінулымі: «Але Вольга сказала: у мяне будзе жаночы погляд, і я зразумеў, што ідэя вартая ўвагі».

У чым заключаецца жаночы падыход, канцэпцыя, якую балетмайстар з айчыннай і еўрапейскай адукацыяй Вольга Костэль выношвала каля трох гадоў? «Што я закладвала ў спектакль? Перадусім мяне хвалявала пытанне шчырасці, сапраўднасці пачуццяў — тады і цяпер, канфлікт жывога чалавека і механістычнага грамадства, натоўпу. Канешне, я падняла і канфлікт паміж ролямі маці і каханкі, тое, што Ганна не змагла ў сабе сумясціць, — таму ў нас з’явілася роля сына Сярожы, прычым гэта не сілуэт на заднім плане, а паўнавартасны персанаж, — кажа Вольга, якая, дарэчы, з’яўляецца і аўтарам лібрэта. — Мы, сённяшнія, насамрэч недалёка адышлі ад герояў Талстога і жывём гэтак жа складана, як яны, замест сапраўдных рэчаў нам пастаянна падсоўваюць эрзац, латэкс і кажуць, што гэта і ёсць шчасце...»

Каб раскрыць задумку найбольш поўна, балетмайстар-пастаноўшчык падабрала музыку з трох апошніх сімфоній і асобных частак сімфанічных твораў Пятра Чайкоўскага, яшчэ шчыльней звязваючы двух класікаў эпохай і страсцямі чалавечымі. Пры гэтым, падкрэслівае дырыжор-пастаноўшчык Андрэй Галанаў, на сцэне — не ілюстрацыя твора Талстога музыкай Чайкоўскага ці наадварот. Гэта аўтарскае, новае і нетрывіяльнае прачытанне класікі.

«Ганна Карэніна» стала апошняй работай галоўнага мастака тэатра Аляксандра Касцючэнкі, які пайшоў з жыцця некалькі месяцаў таму. Яго сцэнаграфія — неад’емная частка спектакля, і ў кожным з элементаў чыгункі, вакзала, люстэркаў, чамаданаў — свой сэнс і падказка, якая дазваляе глыбей зразумець гісторыю, герояў і іх памкненні. Атрымаўся балет, у якім усе пачуцці — навідавоку, драма — на разрыў, метафары — на смакаванне, так што многія тэатральныя заўсёднікі (будзем шчырыя, заўсёдніцы) падчас спектакля не стрымліваюць слёз. А гледачы-мужчыны, здаецца, усю дарогу да і пасля антракту спрабуюць зразумець: Ганна — ахвяра ці ганебная здрадніца, яна добрая ці дрэнная? «Я яе не асуджаю і магу зразумець, але я сама — спадзяюся на гэта — зрабіла б інакш, — разважае вядучы майстар сцэны Людміла Уланцава, адна з Карэніных, якіх убачыла беларуская публіка. — На мой погляд, пераважаць мусіць усё ж розум, а тая хімія, якая існуе паміж мужчынам і жанчынай, павінна натхняць, акрыляць, але не разбураць тваё жыццё і жыцці іншых людзей...» Да чаго давяла «хімія» і пачуццёвыя адажыа Вронскага і Карэніну, якая не можа разарвацца паміж сынам і каханым, усе добра памятаюць. Але ў новым балеце фінал эфектны: і цягнік не цягнік, і пасля кропкі над «і» застаецца шматкроп’е... Наступным разам «Ганну Карэніну» ў Вялікім тэатры дадуць у лютым 2020 года — не прапусціце.

Вікторыя ЦЕЛЯШУК

Фота Ганны ЗАНКАВІЧ

Загаловак у газеце: Ган­на Ка­рэ­ні­на на пу­ан­тах

Выбар рэдакцыі

Эканоміка

Куды звяртацца, калі грамадзяніну затрымліваюць зарплату?

Куды звяртацца, калі грамадзяніну затрымліваюць зарплату?

Адказ на гэта і іншыя пытанні — у гутарцы з Дзмітрыем Шаўчуком.

Эканоміка

Чаму не варта спадзявацца на «шэрую» зарплату?

Чаму не варта спадзявацца на «шэрую» зарплату?

Будаўніку заплацілі менш, чым дамаўляліся вусна.

Культура

Галоўны рэдактар часопіса «Маладосць» распавядае пра новую стратэгію выдання

Галоўны рэдактар часопіса «Маладосць» распавядае пра новую стратэгію выдання

З пачаткам новай падпісной кампаніі ў «Маладосці» з'явіўся новы «прамоўшан»: цяпер гэта «больш чым часопіс».