Вы тут

Ёсць такая прафесiя — з моладдзю працаваць


Нехта можа здзiвiцца, але спецыялiстаў па такой рабоце рыхтуюць не толькi ў краiнах з устойлiвай памяццю пра камсамольскiх работнiкаў i пiянерскiх важатых. Гэта адбываецца паўсюдна. З аднолькавым разуменнем значнасцi справы, хоць i з рознымi да яе падыходамi.

Еўрапейскiя суседкi Беларусi, краiны блiжняга i дальняга замежжа, вядуць падрыхтоўку такiх спецыялiстаў праз кароткатэрмiновыя курсы. Усходняя суседка Расiя ўзвяла гэта на ўзровень вышэйшай адукацыi. Наш падыход, бадай, самы грунтоўны — не шляхам ад тэорыi да практыкi, а наадварот. Глыбiнная сутнасць iдэi ўмяшчаецца ў няхiтрую формулу: каб працаваць з моладдзю, трэба працаваць з моладдзю. Калi ты ў гэтую сферу аднойчы трапiў i зразумеў: «Маё!» — тады цябе без адрыву ад любiмага занятку, iншымi словамi, завочна, а правiльней сказаць — дыстанцыйна, будуць вучыць два гады (вышэйшую адукацыю ты ўжо маеш) па праграме перападрыхтоўкi «Арганiзацыя работы з моладдзю» на кафедры маладзёжнай палiтыкi i сацыякультурных камунiкацый Рэспублiканскага iнстытута вышэйшай школы. Мiж iншым, РIВШ — адзiнае месца ў краiне, дзе гэтаму вучаць. У яго сценах мы i гутарым. У размове ўзялi ўдзел загадчык кафедры Алена Iгнатовiч i дацэнты Андрэй Салiкаў i Юлiя Сяргеева.


Алена Iгнатовiч: — Нашы слухачы працуюць з моладдзю ў арганiзацыях i на прадпрыемствах, ва ўстановах адукацыi i грамадскiх аб'яднаннях, дзе ўжо загадзя атрымлiваюць значны практычны вопыт. Гэта вельмi каштоўная аснова, на якой даюць добры плён i разнастайныя дысцыплiны нашай праграмы — ад параўнальнай культуралогii i асноў сацыякультурнай камунiкацыi да сацыялогii моладзi. Будучых дыпламаваных спецыялiстаў мы бачым у якасцi медыятараў, пасрэднiкаў памiж моладдзю i дзяржавай цi канкрэтнай установай або прадпрыемствам. Людзi-медыятары даносяць да аўдыторыi, з якой яны працуюць, iдэi i кiрункi з лiку найбольш значных, прыярытэтных для ўстановы, прадпрыемства, дзяржавы — i паспяхова iх рэалiзуюць. Нашу сiстэму атрымання ведаў, патрэбных у такой справе, выгадна адрознiвае тое, што нiякiх вучэбных курсаў, пройдзеных пры атрыманнi вышэйшай адукацыi, яна не дублюе.

Юлiя Сяргеева: — Праграмы нашы ўнiкальныя сваiм нестандартам — практычнай накiраванасцю i iнтэрактыўнай падачай. Мы працуем з цiкавай катэгорыяй людзей, сабраных з усiх мясцiн Беларусi i аб'яднаных не толькi родам дзейнасцi, але i высокiмi запатрабаваннямi, i неўтаймоўнай прагай навацый. З iмi не атрымаецца ладзiць увесь час традыцыйныя формы заняткаў — лекцыi i семiнары. Яны чакаюць новага — у падыходах, тэхналогiях, поглядах. Таму мы адштурхоўваемся ад iх iнтарэсаў i стараемся перадаць iм свой персанальны практычны вопыт арганiзацыi i ўдзелу ў самых жывых маладзёжных праектах. I ад слухачоў атрымлiваем цiкавыя прыклады работы з моладдзю на месцах. Нашы заняткi часта праводзiм як выязныя або ў форме трэнiнгаў, на якiя запрашаем практыкаў з найцiкавейшым вопытам. Напрыклад, супрацоўнiчаем з Грамадскiм аб'яднаннем «Мiнскае веласiпеднае таварыства», а гэтыя хлопцы i дзяўчаты ў прасоўваннi велакультуры выйшлi ўжо далёка за межы не толькi Мiнска, але i Беларусi i ладзяць еўрапейскi мiжнародны праект. Знаёмячы з iмi нашых слухачоў, мы ўключаем i iх у гэтую iдэю маладзёжнага руху за здаровы спосаб жыцця i сацыяльную актыўнасць, а з iмi — i тых, з кiм яны працуюць. Такiх прыкладаў у нас шмат. Нашы партнёры — гэта дзяржаўныя ўстановы, грамадскiя арганiзацыi i некамерцыйныя ўстановы: усе тыя, хто ўключаны ў рэалiзацыю дзяржаўнай маладзёжнай палiтыкi. Мiнск — маладзёжны горад, тут безлiч пляцовак, звязаных з сучаснымi нефармальнымi формамi камунiкацыi, i мы таксама арганiзуем выхад нашых слухачоў на iх — па вопыт, па ўражанне, па кантакты, па добрае сяброўства.

Андрэй Салiкаў: — За час iснавання кафедры i спецыяльнасцi мы падрыхтавалi амаль дзве сотнi прафесiяналаў, якiя працуюць па ўсёй краiне. Каб выяўляць у розных яе кутках новыя арганiзацыйныя таленты, а разам з iмi i ўнiкальныя праекты, штогод праводзiм рэспублiканскае мерапрыемства «Марафон паспяховых практык спецыялiстаў па рабоце з моладдзю». Гэта пляцоўка абмену выключна практычным вопытам. Мы ставiм перад сабою задачу выходзiць на канкрэтныя праекты — каб нашы слухачы, распрацаваўшы такія падчас вучобы, рэалiзавалi iх у сваiх установах, на прадпрыемствах i ў арганiзацыях. Гэта з'яўляецца часткай дыпломнай работы, яе абавязковай умовай. Адзначу некалькi найбольш яркiх праектаў нашых выпускнiкоў. Праект Iрыны Кузняцовай, начальнiка аддзела па выхаваўчай рабоце з моладдзю Беларускай дзяржаўнай акадэмii музыкi, — «Ацэначна-рэйтынгавая сiстэма як iнструмент выяўлення адоранай студэнцкай моладзi» — можа паспяхова выкарыстоўваць у сваёй практыцы любая навучальная ўстанова. Прапанаваная старшынёй маладзёжнага савета ЗАТ «Атлант» Дзянiсам Глушанiным «Тэорыя i практыка падрыхтоўкi маладзёжных лiдараў на вытворчых прадпрыемствах» — выдатная i да таго ж укаранёная аўтарам у практыку праграма выяўлення i раскрыцця лiдарскага патэнцыялу. Праект «Партфолiа спецыялiста па рабоце з моладдзю», у якiм акумуляваны i адаптаваны да беларускiх рэалiй паспяховы вопыт работы з моладдзю ў розных еўрапейскiх краiнах, рэалiзавала некалькi гадоў таму Алеся Купцова, тады галоўны спецыялiст, а цяпер начальнiк аддзела iдэалагiчнай работы, культуры i па справах моладзi Магiлёўскага райвыканкама. Вельмi часта, нават у большасцi выпадкаў нашы выпускнiкi разам з дыпломамi аб перападрыхтоўцы атрымлiваюць i новыя, кiруючыя пасады.

— Цi не шкада iм трацiць той непасрэдны драйв практычнай работы, якi яны адчувалi, пакуль кiраўнiкамi не былi?

Андрэй Салiкаў: — З пасадамi даецца i больш магчымасцяў, большы iнструментарый. Адмiнiстрацыйны рэсурс дазваляе выводзiць iдэi на вышэйшы ўзровень.

Алена Iгнатовiч: — Чалавек, якi атрымаў спецыялiзаваную, накiраваную падрыхтоўку, апрабаваў на практыцы не адну iдэю, мае аднолькава добры тэарэтычны i практычны вопыт, — лепш разумее, як i што павiнна працаваць, i з iм нашмат прасцей дамаўляцца па новых праектах. Ён чуе i разумее моладзь iначай — не так, як чалавек, якi вырас кар'ерна без практычнага вопыту i дакладна скiраванай адукацыi. Дарэчы, не абавязкова ўсе атрымлiваюць больш высокiя пасады: нехта сыходзiць i ў самазанятасць — пачынае кiраваць клубамi, школамi, студыямi. I гэта таксама важна i актуальна — развiваць уласны праект.

— Хто прыходзiць да вас вучыцца? З якiх сфер, з якiмi адукацыямi?

Алена Iгнатовiч: — Уваход адкрыты, як мы гаворым. Адукацыя можа быць абсалютна любая — i тэхнiчная, i педагагiчная, i ваенная, i гуманiтарная. I ўзрост тут таксама не цэнзар. Як i тое, колькi праектаў рэалiзавана. Галоўнае — зацiкаўленасць i натхнёнасць. Мы, выкладчыкi, i нашы слухачы ўяўляем супольнасць, якая функцыянуе як адзiная iнтэлектуальная i духоўная прастора, дзе ўсе адно ў аднаго вучацца. I галоўны наш плюс якраз у тым, што гэтая супольнасць негамагенная: ёсць магчымасць узбагачацца за кошт яе рознасцi. Важна яшчэ дадаць, што мы не рыхтуем анiматараў, мы рыхтуем сiстэмшчыкаў — тых, хто будзе працаваць з моладдзю на сiстэмным узроўнi. Сёння такая работа патрабуе высокага прафесiяналiзму. I мы яго забяспечваем...

Святлана Воцiнава

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек збяруцца, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.