Вы тут

Горад, у якім камфортна ва ўсіх адносінах


Сёння статыстыка красамоўна сведчыць аб тым, што ў транспартным сектары большасці краін ільвіная доля выкідаў у атмасферу адпрацаваных газаў прыпадае менавіта на прыватныя і камерцыйныя аўтамабільныя перавозкі. Бясспрэчна, асабісты аўтамабіль найлепшым чынам забяспечвае свабоду перамяшчэння, дае дадатковыя магчымасці ў бізнесе. Аднак яго неразумнае выкарыстанне стварае шмат праблем, у першую чаргу, для стану навакольнага асяроддзя, бяспекі і здароўя гараджан. «Разумны», «зялёны» горад... Усё большая колькасць населеных пунктаў у Беларусі выбірае мадэлі гарадскога развіцця, скіраваныя на тое, каб зрабіць гарады больш камфортнымі і зручнымі для людзей, а не для транспарту або прамысловых прадпрыемстваў.


Праект «Зялёныя гарады», які фінансуецца Глабальным экалагічным фондам і рэалізуецца ПРААН сумесна з Міністэрствам прыродных рэсурсаў і аховы навакольнага асяроддзя Рэспублікі Беларусь, распрацаваў новы для краіны дакумент — План устойлівай гарадской мабільнасці для Полацка і Наваполацка. Без сумненняў, для сучаснага горада такі план — важны стратэгічны дакумент развіцця.

Ігар Панькоў

— Мабільнасць — перш за ўсё, гэта даступнасць для грамадзян аб’ектаў, паслуг і інфармацыі ў горадзе і пра горад, — так лічыць Ігар Панькоў, выконваючы дырэктар Рэспубліканскага грамадскага аб’яднання «Беларускі саюз транспартнікаў», эксперт праекта «Зялёныя гарады» па распрацоўцы Плана ўстойлівай гарадской мабільнасці для Полацка і Наваполацка. — Гэта рэалізацыя права кожнага чалавека зручным яму спосабам патрапіць на той ці іншы аб’ект або мерапрыемства.

Варта адзначыць, што для Беларусі распрацоўка планаў устойлівай мабільнасці — першы падобны вопыт. У тым ліку для экспертаў, якія пераходзяць ад тэорыі да практыкі. Па сутнасці, гэта новы практычны дакумент стратэгічнага планавання гарадскога развіцця. Бо акрамя якасці дарожнай сеткі і працы гарадскога транспарту ён закранае мноства іншых аспектаў — экалогію, здароўе, даступнасць гарадскога асяроддзя для людзей з інваліднасцю.

— Праца над такім дакументам дазваляе паглядзець на стан горада свежым поглядам, — кажа Ігар Панькоў. — Я лічу, што канкрэтна ў Плане ўстойлівай гарадской мабільнасці для Полацка і Наваполацка былі структурна выбудаваныя асноўныя праблемы, з якімі сутыкаюцца абсалютна ўсе беларускія гарады незалежна ад іх памеру і статусу.

Так, План устойлівай гарадской мабільнасці для Полацка і Наваполацка прапануе комплексны падыход, які раней у краіне не ўжываўся. Упершыню ў Беларусі атрыманы якасны малюнак — як і куды людзі перасоўваюцца ў рэгулярных зносінах. Дзякуючы вялікаму масіву атрыманых дадзеных была пабудавана матрыца карэспандэнцый, і высветлілася, што ў цэлым структура мабільнасці гараджан досыць устойлівая. Малюнак нават па еўрапейскіх мерках атрымаўся добры: толькі прыкладна трэцяя частка грамадзян Полацка і Наваполацка штодня перасоўваюцца на асабістым або ведамасным аўтамабілі. Астатнія аддаюць перавагу грамадскаму транспарту, веласіпеду ці ходзяць пешшу. Інакш кажучы, выкарыстоўваюць устойлівыя сродкі перамяшчэння.

— Іншая справа, наколькі гэтыя віды перамяшчэння якасныя і камфортныя — вось што неабходна прапрацоўваць у далейшым, — лічыць Ігар Панькоў. — У любым выпадку гарадскія ўлады атрымалі добрую аснову для далейшага развіцця і дыялогу з гараджанамі. Убачылі, якія праблемы з’яўляюцца найбольш вострымі, з чаго трэба пачынаць.

На полацкай вуліцы

На думку эксперта, важным элементам пры распрацоўцы Плана ўстойлівай гарадской мабільнасці для Полацка і Наваполацка з’явілася арганізацыя дыялогу паміж гарадскімі ўладамі і жыхарамі горада. У першую чаргу важна зразумець, якія існуюць праблемы менавіта з пункту гледжання гараджан. З аднаго боку, такі дыялог дапамагае ранжыраваць праблемы, з другога — уцягнуць саміх гараджан у мерапрыемствы па іх вырашэнні.

— Вельмі многія рэчы можна зрабіць сваімі рукамі, — упэўнены Ігар Панькоў. — А ад гарадскіх уладаў важная толькі адміністрацыйная падтрымка, дапамога ў атрыманні нейкіх дазваленчых папер. Важна далучаць у такі дыялог бізнес, напрыклад, для добраўпарадкавання гарадскіх тэрыторый, прылеглых да нейкіх бізнес-цэнтраў, офісных будынкаў.

Эксперт лічыць, што варыянтаў вырашэння пытанняў гарадскога развіцця існуе мноства. Улічваючы эканамічную сітуацыю, распрацоўшчыкі заклалі ў дакумент нізкабюджэтныя, але пры гэтым дзейсныя рашэнні. Развіццё веларуху і велаінфраструктуры, распрацоўка адэкватнай парковачнай палітыкі, ранжыраванне вуліц, канструктыўныя рашэнні па ўладкаванні прыпынкаў грамадскага транспарту, аптымізацыя прапускной здольнасці транспартных вузлоў — вось тыя першыя крокі, што не патрабуюць вялікіх фінансавых уліванняў, якія закладзены ў Плане. Многія з гэтых рашэнняў сёння ўжо ўкараняюцца праектам «Зялёныя гарады» ў Полацку і Наваполацку.

— Мы ўжо апошнія гадоў пяць шчыльна працуем па ўдасканаленні арганізацыі дарожнага руху ў Полацку, — распавядае першы намеснік старшыні Полацкага раённага выканаўчага камітэта Сяргей Лейчанка. — Назапашаны вопыт паказвае, што пры дапамозе простых бюджэтных мерапрыемстваў можна змяніць стан мабільнасці ў горадзе ў лепшы бок. Не абавязкова купляць дарагое абсталяванне, ставіць новыя святлафоры. Дастаткова якаснага аналізу і ўнясення сучасных еўрапейскіх рашэнняў у арганізацыю дарожнага руху. Так, нейкія змены спачатку знаходзяць неразуменне, асабліва ў аўтамабілістаў. Аднак мы павінны памятаць, што вуліцы прызначаныя не толькі для аўтамабіляў, але і для пешаходаў, веласіпедыстаў, людзей з інваліднасцю. Разам з праектам «Зялёныя гарады» мы імкнемся стварыць камфортныя ўмовы для ўсіх удзельнікаў дарожнага руху.

Адной з найбольш цікавых навінак, якую праект ГЭФ — ПРААН — Мінпрыроды «Зялёныя гарады» рэалізуе ў Полацку, з’яўляецца ўкараненне інавацыйнай схемы арганізацыі дарожнага руху, што прыўнясе прыкметныя змены ў функцыянаванне транспарту ў цэнтральнай частцы горада. Некаторыя рашэнні будуць ужытыя ўпершыню ў Беларусі. Напрыклад, уладкаванне новага тыпу штучнай няроўнасці, так званых «аўтобусных/хуткасных падушак». Яны не павінны дастаўляць дыскамфорт грамадскаму транспарту і яго пасажырам, а зніжаць хуткасць толькі легкавога транспарту.

Акрамя таго на невялікіх вуліцах мясцовага значэння ўпершыню ў Беларусі з’явяцца зоны руху для аўтатранспарту з абмежаваннем хуткасці 30 км/г. Гэта робіцца для камфорту і бяспекі пешаходаў.

Інавацыйная схема арганізацыі дарожнага руху нясе і шэраг экалагічных выгод. Па-першае, новая ўстойлівая разметка выключыць штогадовае абнаўленне дарожнай разметкі эмаллю, якая змяшчае шэраг шкодных рэчываў. Па-другое, рух транспарту ўпарадкаваны — ён рухаецца стабільна, з меншай колькасцю разгонаў-тармажэнняў, з меншай тратай паліва. Адпаведна, скарачаюцца выкіды шкодных рэчываў у атмасферу і паляпшаецца якасць навакольнага асяроддзя. Па-трэцяе, пашыраюцца магчымасці для руху пешшу і з выкарыстаннем веласіпеда, што да ўсяго станоўча адбіваецца на здароўі людзей.

Сяргей Лейчанка

Эксперты адзначаюць першыя паказальныя моманты, якія пацвярджаюць, што гарадскія ўлады Полацка і Наваполацка актыўна працуюць з Планам устойлівай гарадской мабільнасці. У прыватнасці, Наваполацк падпісаў мемарандум аб узаемаразуменні з Еўрапейскім банкам рэканструкцыі і развіцця і вядзе перамовы аб выдзяленні крэдытнай лініі на падаўжэнне трамвайнай сеткі ў горадзе. А для ЕБРР наяўнасць у горада Плана ўстойлівай гарадской мабільнасці з’яўляецца абавязковай умовай для супрацоўніцтва. Няма плана — няма фінансавання.

Альберт Шакель, намеснік старшыні Наваполацкага гарадскога выканаўчага камітэта:

Альберт Шакель

«Даўняя ідэя нашага горада, якая знайшла адлюстраванне ў Плане ўстойлівай гарадской мабільнасці — гэта развіццё электратранспарту, у першую чаргу, трамвайнага руху. Электробус справа добрая, але ўсё роўна ён ездзіць на гуме, і мелкадысперсны пыл у любым выпадку будзе прысутнічаць у паветры. У халодны час на абаграванне салона спатрэбіцца вялікая колькасць электраэнергіі, альбо ўсё роўна прыйдзецца выкарыстоўваць вуглевадароды. У Наваполацку моцны прамысловы фактар, і да пытанняў экалогіі мы падыходзім вельмі старанна. Таму і выступаем за развіццё трамвайнай сеткі, якраз цяпер знаходзімся ў стадыі перамоў па атрыманні фінансавання для гэтых мэтаў».

Наваполацк. Фота fotobel.by

— Эканамічная сітуацыя ў нашых гарадах, пагоршаная пандэміяй, наўрад ці імкліва палепшыцца ў бліжэйшыя гады, — разважае эксперт праекта «Зялёныя гарады» па распрацоўцы Плана ўстойлівай гарадской мабільнасці для Полацка і Наваполацка Ігар Панькоў. — А развівацца трэба ў любым выпадку. Прыцягненне грантавых сродкаў ад міжнародных фінансавых структур дае магчымасць гарадам не стаяць на месцы.

Па словах Ігара Панькова, наяўнасць у горада вось такіх стратэгічных дакументаў значна спросціць перамоўны працэс з патэнцыйнымі інвестарамі.

— Упэўнены, наша экспертная каманда здзейсніць усялякую падтрымку гарадскім адміністрацыям, якія прымуць рашэнне аб неабходнасці распрацоўкі дакументаў стратэгічнага гарадскога развіцця, — кажа эксперт.

На думку Ігара Панькова, самае галоўнае — разуменне таго, што гораду гэта неабходна:

— Гарадскім адміністрацыям трэба быць больш актыўнымі, шукаць і афармляць заяўкі на атрыманне грантаў, якія вылучаюцца Еўрапейскім саюзам, рознымі міжнароднымі экалагічнымі арганізацыямі. У скандынаўскіх краін ёсць спецыяльная праграма. Запэўніваю: калі ў горада з’явілася дакладнае жаданне распрацаваць План устойлівай гарадской мабільнасці, сродкі абавязкова знойдуцца.

Эксперт заклікае адміністрацыі беларускіх гарадоў актыўна ўдзельнічаць і ў такім штогадовым мерапрыемстве, як Еўрапейскі тыдзень мабільнасці. Многія гарады Беларусі ўжо не першы год удзельнічаюць у гэтай агульнаеўрапейскай кампаніі. І колькасць населеных пунктаў, удзельнікаў Еўрапейскага тыдня мабільнасці, пастаянна расце. Для горада — гэта добрая нагода арганізаваць дыялог з гараджанамі па надзённых пытаннях. Гэта магчымасць вывучыць і пераняць лепшы еўрапейскі вопыт. Акрамя ўсяго, удзел у ЕТМ дазваляе па-новаму пераасэнсаваць стан і якасць гарадскога асяроддзя.

Прыклад штучных няроўнасцяў «хуткасная падушка»

— Зноў жа, досвед удзелу ў такой кампаніі — гэта заўсёды дадатковыя балы пры падачы горадам заяўкі для атрымання сродкаў на рэалізацыю інфраструктурных праектаў, распрацоўку дакументаў стратэгічнага гарадскога развіцця, — заключае Ігар Панькоў

ЕТМ праходзіць штогод з 16 па 22 верасня і завяршаецца акцыяй «Сусветны дзень без аўтамабіля». У мерапрыемствах, прысвечаных Еўрапейскаму тыдню мабільнасці, удзельнічаюць больш за пяцьдзесят краін. Дарэчы, летась у іх прынялі ўдзел 77 населеных пунктаў Беларусі.

Варта падкрэсліць, што галоўнай мэтай кампаніі з’яўляецца забеспячэнне ўстойлівай мабільнасці насельніцтва гарадоў, якая павінна будавацца, перш за ўсё, на развіцці транспарту агульнага карыстання. А таксама стварэнні камфортных, бяспечных умоў для пешаходаў і веласіпедыстаў.

Уладзімір Міхайлаў

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек збяруцца, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.