Вы тут

Схадзіць на «Куфар» і застацца без грошай. На папулярным сайце можна сустрэць махляра, замаскіраванага пад пакупніка


«Лічбавыя жулікі», якія здымаюць грошы з чужых банкаўскіх карт, звычайна маскіруюцца пад інтэрнэт-рэсурсы, вартыя даверу. Сёлета ўлетку і восенню яны выдавалі сябе за «Куфар». Гэты папулярны і любімы многімі сэрвіс бясплатных прыватных аб'яў прыцягнуў увагу інтэрнэт-ашуканцаў тым, што шырока вядомы і карыстаецца даверам.


Дзве чытачкі амаль адначасова расказалі «Звяздзе» пра тое, як пазбавіліся (ці ледзь не пазбавіліся) сваіх грошай, прадаючы рэчы на «Куфары».

Гісторыя Мар'яны

— Пляцоўка «Куфар» — такая бяскрыўдная, такая карысная. Так думае, напэўна, амаль кожны карыстальнік. Так падумала і я. Вырашыўшы разгрузіць кладоўку ад рэчаў, з якіх вырасла дзіця, я сфатаграфавала дзіцячую мэблю (стол і крэсла), устанавіла праграму на мабільны тэлефон, зарэгістравалася, паспяхова ўсё размясціла і стала чакаць пакупнікоў, — расказвае Мар'яна.

Аб'яву дзяўчына размясціла прыкладна ў 17.30, а ўжо ў 18.40 стала ахвярай махляроў.

— У аб'яве быў паказаны мой мабільны, да якога прывязаны «Вайбер». Праз 20 хвілін пасля размяшчэння аб'явы ў ім прыйшло два паведамленні практычна адначасова. Ад Марыі — з мілым катком на аватарцы, і ад Алены Звягінцавай. Абедзве хацелі купіць камплект мэблі.

Мець стасункі Мар'яна вырашыла з Марыяй, бо яна даслала паведамленне на некалькі секунд раней Алены. «Пакупніца» праявіла зацікаўленасць, удакладніла, з якога матэрыялу зробленая мэбля, сказала, што драпіны не важныя, бо мэбля не новая. Спытала, ці не спяшаецца Мар'яна з продажам, таму што заехаць забраць мэблю яна зможа толькі ў выхадныя.

— Я напісала, што не спяшаюся, але паралельна яшчэ адна дзяўчына зацікавілася дзіцячай мэбляй. На гэта ад Марыі прыйшло паведамленне: «Не прадавайце пакуль, калі ласка. Параюся з мужам». У гэты ж час другая «пакупніца» (Алена) удакладняе: «Ну што? Прадалі?»

Неўзабаве, тлумачыць Мар'яна, ад першай «пакупніцы», Марыі, прыходзіць паведамленне: «Мы аплацілі, каб вы не сумняваліся. Мы прыедзем».

— Я, натуральна, не разумею, каму аплацілі, куды? Задаю пытанне. Марыя дасылае спасылку. Я, усё яшчэ не разумеючы, праходжу па спасылцы... а там старонка «Куфара», амаль як сапраўдная. Амаль. Але гэта я зразумела, калі было ўжо позна...

Паралельна прыйшло СМС-паведамленне: «Ваш тавар «Дзіцячая мэбля» аплочаны, 70 BYN».

— Прызнаюся, нейкія думкі пра тое, што тут нешта не так, у мяне былі. Але я страціла пільнасць і пачала ўводзіць усё, што ад мяне патрабавалася. А трэба было ўвесці даныя карткі, як пры звычайным пераводзе праз інтэрнэт-банкінг. Запыталі CVC-код. І яго я ўвяла. Я ўводзіла яго пры куплі тавараў на «Аліэкспрэс» і ніколі не было праблем.

Перайшоўшы далей, Мар'яна ўбачыла наступнае: «Залічэнне сродкаў. Для атрымання сродкаў на ваш нумар адпраўлена SMS з кодам пацвярджэння». Прыйшоў код пацвярджэння, і дзяўчына яго ўвяла. Потым быў запыт: увядзіце рэшту на карце для пераводу грошай.

— І вось тут бы ўключыць нарэшце розум! — кажа Марыяна. — Але... рэшта была ўведзена, і праз некалькі секундаў гэтая самая рэшта — усе грошы з карткі перавандравалі на нечы рахунак. Так, я сама вінаватая. Няхай мой сумны вопыт стане для кагосьці ўрокам! Бо ў некага рэшта на карце можа быць у разы большая за маю. Як сказалі ў кол-цэнтры банка, за апошнія пару тыдняў такіх выпадкаў — велізарная колькасць. Я зразумела, што людзі не ведаюць ашуканскіх схем і памыляюцца гэтак жа, як і я. Грошы сыходзяць на замежныя рахункі. Вярнуць іх немагчыма.

Мар'яна ўпэўнена, што ў яе гісторыі быў не адзін, а два махляры (махляркі), якія дзейнічалі разам, каб стварыць ажыятаж, попыт на тавар.

— На наступны дзень «Алена» ў «Вайберы» стала проста нумарам замежнай дзяржавы. Таксама, ужо разважаючы над гэтай гісторыяй, я заўважыла, што па спасылцы, якую скінула мне «Марыя», пасля слова kufar былі літары «vc». Але ж такога не можа быць! Толькі «by»! Адрас ашуканскага сайта можа нязначна адрознівацца ад сапраўднага (напрыклад, kufar.cc або kufar.store), а дызайн будзе вельмі падобны на сапраўдны.

Гісторыя Кацярыны

Кацярына выставіла на продаж дзіцячы самакат. Сын падрос, і яму набылі новы, а ранейшы, маленькі, быў яшчэ цалкам у рабочым стане. На «Куфары» наогул значная частка прадаўцоў і пакупнікоў — гэта мамы. Тут яны прадаюць або абменьваюць дзіцячыя рэчы, а часам і проста дораць тое, з чаго вырасла іх дзіця, для жанчын з маленькімі дзеткамі — выключна карысны рэсурс. Кацярына, мама траіх дзяцей, прадавала і купляла на «Куфары» рэчы ўжо шмат разоў. Як звычайна, яна размясціла аб'яву, на гэты раз аб продажы самаката, і хвілін праз 20 атрымала паведамленне ад нейкай Анжэлы. Тая цікавілася станам самаката, і неўзабаве зносіны з сайта «Куфара» перайшлі ў «Вайбер». Гэта не насцярожыла Кацярыну.

— У мам заўсёды шмат спраў, і тое, што са мной можа перапісвацца махлярка, мне проста не прыйшло ў галаву, — кажа Кацярына. — Хоць, вядома, я чула пра інтэрнэт-махляроў і махінацыі з банкаўскімі карткамі. Але чамусьці заўсёды здавалася, што мяне гэта не закране.

Аб продажы дамовіліся хутка, Анжэла напісала, што кошт яе задавальняе, але сама яна з Брэста і прыехаць за таварам не можа. Прапанавала скарыстацца службай дастаўкі.

— Я адказала, што раней дастаўкай не карысталася, і «пакупніца» ахвотна растлумачыла мне: яна аплачвае тавар, пасля чаго адпраўляе мне спасылку. Я аўтарызуюся, атрымліваю грошы і пасля гэтага адпраўляю ёй тавар праз кур'ера, — расказала чытачка. — Усё быццам бы ясна, але я вырашыла стэлефанавацца з пакупніцай. Раней мы з мамамі, якія прадавалі мне ці куплялі ў мяне рэчы, заўсёды размаўлялі па «Вайберы», а не толькі перапісваліся. Але «Анжэла» не адказала на званок у «Вайберы». Не тое каб гэта мяне насцярожыла, але здалося дзіўным, бо мы толькі што з ёй перапісваліся.

Чытачка перайшла па спасылцы. Назву сайта яна не запомніла, але яго дызайн быў такі ж, як дызайн «Куфара». Запоўніла ўсё, што патрабавалася, — прозвішча, імя і імя па бацьку, адрас і даныя банкаўскай карткі, у тым ліку CVC-код (які пры пераводзе грошай на картку наогул не патрабуецца!).

— Але я ўнесла даныя карткі з мінулага месца работы (яе тэрмін прыдатнасці яшчэ не скончыўся), на якой у мяне амаль не было сродкаў — заставалася капеек 20. Не ведаю, чаму я не ўпісала даныя сваёй зарплатнай карткі. У апошні момант перадумала — і, як я цяпер разумею, гэта было вельмі правільным рашэннем.

Пасля гэтага «Анжэла» знікла і на паведамленні больш не адказвала.

У чым сутнасць махлярства?

Відавочна, што мэта, да якой імкнуцца ашуканцы, — прымусіць уладальніка банкаўскай карткі перадаць ім даныя аб ёй. Схема, абкатаная жулікамі даўно — на многіх рэсурсах, дзе нешта прадаюць і купляюць. «Пакупнік» выходзіць на сувязь у адным з месенджараў, распытвае аб тавары і заваёўвае давер будучай ахвяры. Як правіла, прадстаўляецца махляр жаночым імем — вядома, што ім давяраюць больш. «Пакупнік» выказвае жаданне купіць ваш тавар па перадаплаце і высылае спасылку на фэйкавую старонку, дзе прадавец павінен увесці даныя сваёй банкаўскай карты — нібыта каб атрымаць грошы. Як толькі даныя ўведзены, махляр атрымлівае доступ да рахунку прадаўца.

Яшчэ адзін варыянт таго ж «разводу»: калі ўсе дэталі куплі-продажу агавораны і дамоўленасць аб продажы дасягнута, высвятляецца, што ўяўная «пакупніца» жыве далёка ад вас. Тут і згадваецца «служба дастаўкі». Вам прапануецца перайсці на падроблены сайт, дызайн якога маскіруецца пад сайт, на якім вы размясцілі аб'яву аб продажы. У URL падстаўнога сайта ёсць назва гэтага рэсурсу плюс некалькі «лішніх» знакаў і літар. Перайшоўшы па спасылцы, вы запаўняеце «таблічку»: прозвішча, імя, даныя банкаўскай карты — «А іначай як жа вам перавядуць на яе грошы?» І тым самым даяце ашуканцу ключ да вашых грашовых сродкаў, якія знаходзяцца на картцы.

Сутыкнуцца з падобным падманам можна не толькі на «Куфары» — глебай для махлярства могуць стаць інтэрнэт-пляцоўкі любых вядомых брэндаў, якім давяраюць спажыўцы і якія ахвотна наведваюць карыстальнікі.

Распрацоўшчыкі платформы «Куфар» выявілі і іншыя ашуканскія схемы, мэта якіх — перавесці грошы з картак даверлівага пакупніка на ўласныя рахункі.

Напрыклад, злачынец «выстаўляе на продаж» тавар па вельмі нізкай цане. Калі пакупнік піша яму, ён пераносіць стасункі ў месенджар. І ўгаворвае на перадаплату або дастаўку. Каб развеяць сумневы, кажа аб новай паслузе халдзіравання сродкаў, якая з'явілася на «Куфары»: калі дастаўкі не будзе, «Куфар» аўтаматычна верне сродкі на карту. І высылае спасылку на падробленую старонку, як дзве кроплі вады падобную на старонку «Куфар Дастаўкі». Далей усё адбываецца па вядомым сцэнарыі: карыстальнік уводзіць даныя сваёй карткі, і з яе спісваюцца ўсе сродкі.

Уласна кажучы, аб ашуканскіх схемах з банкаўскімі карткамі і пра тое, як ад іх засцерагчыся, СМІ ў апошні час пісалі досыць часта. Але такая ўжо чалавечая псіхалогія: мы не звяртаем увагі на падобную інфармацыю, пакуль гэта не закране нас асабіста. А спісаннем сродкаў з карткі матэрыяльныя страты (і проста нязручнасці) ахвяры махлярства не абмяжоўваюцца.

— Мне давялося ў той жа вечар блакіраваць карту, — кажа Мар'яна. — На наступны дзень заказваць новую (а гэта таксама, дарэчы, не бясплатна), запамінаць паролі і мяняць усё ў сваіх звыклых сістэмах анлайн-аплаты...

Як засцерагчы сябе?

Служба падтрымкі рэсурсу «Куфар» размясціла на сайце вычарпальную інфармацыю аб махлярствах з карткамі — з ёй варта азнаёміцца ўсім, хто падае аб'явы. Рэкамендацыі па бяспецы даюць і іншыя рэсурсы. Падагульнім тое, што пішуць спецыялісты з нагоды стварэння бяспекі ад махлярстваў з банкаўскімі карткамі ў сеціве.

  • Перапіску аб тавары вядзіце выключна ў чатах таго рэсурсу, дзе вы прадаяце альбо купляеце. Не сыходзьце ў месенджары або сацсеткі падчас стасункаў з патэнцыйным пакупніком ці прадаўцом. Сістэма бяспекі сур'ёзных рэсурсаў блакіруе спасылкі на фэйкавыя сайты (калі гаварыць пра «Куфар», адрасы «падробак» могуць быць такімі: Kufar.cc, Kufar.store, Kufarpay.sіte). А вось у месенджарах (Vіber, Тelegram, WhatsApp) або сацсетках вы самі адказваеце за бяспеку сваіх грашовых сродкаў. Калі «пакупнік» або «прадавец» з усіх сіл імкнецца перавесці стасункі з вамі з чата рэсурсу ў месенджар, гэта павінна стаць нагодай для сумненняў.
  • Не сканіруйце QR-коды і не пераходзьце па спасылках, калі «пакупнік» або «прадавец» даслаў іх вам у Vіber, Telegram, WhatsApp, сацыяльных сетках. Яны могуць выглядаць як спасылкі на «Куфар», «Белпошту», інтэрнэт-банкінг таго банка, паслугамі якога вы карыстаецеся. Увайдзіце на гэтыя рэсурсы праз афіцыйныя сайты, упісаўшы адрас сайта ў пошукавы радок уручную.
  • Пры размяшчэнні аб'явы аб продажы свой нумар тэлефона лепш схаваць.
  • Абавязкова пераканайцеся, што вы знаходзіцеся менавіта на патрэбным вам рэсурсе, а не на падробленым сайце. Бяспечней за ўсё заходзіць непасрэдна на рэсурс. У прыватнасці, на «Куфар» заходзьце па адрасе https://www.kufar.by або праз дадатак для Androіd і іOS. Заставайцеся на «Куфары» не толькі перапісваючыся з прадаўцом або пакупнікамі, але і заказваючы дастаўку тавару ці пераводзячы грошы на картку.
  • Службы падтрымкі сур'ёзных рэсурсаў, дзе ажыццяўляецца купля і продаж тавараў або паслуг, не адпраўляюць паведамленні на Vіber, Тelegram, WhatsApp. На «Куфары» служба падтрымкі напіша вам на адрас электроннай пошты, якую вы ўказалі пры звароце. І ад службы падтрымкі ні ў якім выпадку не можа паступіць просьба паведаміць баланс карты або назваць поўныя даныя банкаўскай карткі.
  • Заказ тавару з дастаўкай на «Куфары» зрабіць проста — дастаткова проста націснуць на кнопку «Купіць з дастаўкай» пад патрэбнай вам аб'явай. Аплачвайце тавар і дастаўку пры атрыманні пакупкі — кур'еру або ў аддзяленні пошты.
  • Не пералічвайце перадаплату за тавар з падазрона нізкай цаной.

І самае галоўнае!

Нікому не паведамляйце:

  • свае пашпартныя даныя;
  • коды з СМС-паведамленняў банка ці рэсурсу, дзе вы ажыццяўляеце продаж або куплю;
  • CVC/CV2-код — трохзначны код на адваротным баку банкаўскай карткі.

Аляксандра АНЦЭЛЕВІЧ

Выбар рэдакцыі

Грамадства

«Лепшы цюнінг для машын — правільны пратэктар шын»

«Лепшы цюнінг для машын — правільны пратэктар шын»

Менавіта пад такім слоганам будзе праводзіцца Рэспубліканская прафілактычная акцыя, якая ініцыяваная на нашых дарогах Дзяржаўтаінспекцыяй краіны. 

Грамадства

Зімовы асартымент. Колькі каштуюць «вітаміны» на «Лебядзіным»

Зімовы асартымент. Колькі каштуюць «вітаміны» на «Лебядзіным»

З якімі прыкметамі вы звязваеце набліжэнне зімы? 

Грамадства

Якiя нашы звычкi шкодзяць здароўю i знiшчаюць iмунiтэт?

Якiя нашы звычкi шкодзяць здароўю i знiшчаюць iмунiтэт?

Мы ў жыццi шмат чаго робiм, што пагаршае наша здароўе — або адразу, або ў аддаленай перспектыве.