Вы тут

На Оперны форум, на продкаў зямлю


Для ўдзелу ў наймаштабным штогадовым праекце, які ладзіць Вялікі тэатр Беларусі, запрашаюцца і вядучыя салісты оперы з замежжа, якія маюць родавыя карані з Беларусі


Кацярына Семянчук

Хто не ў тэме – нагадаем, што Міжнародны Раждзественскі оперны форум праходзіў на гэты раз у Мінску з 14 па 22 снежня, і быў ён 11-м па ліку. Найгалоўнай падзеяй на форуме стала прэм’ера знакамітай оперы французкага кампазітара Каміля Сен-Санса “Самсон і Даліла”. Пастановачную групу ўзначалілі дырыжор Алег Лясун і рэжысёр Аксана Волкава – якая, да таго ж, і найпапулярная ў нашым часе салістка опернай сцэны Беларусі. Яна, спявачка і рэжысёр, на прэс-канферэнцыі напярэдадні форуму паведаміла, што выходзіла ўжо на сцэну ў вобразе Далілы: у Нацыянальным цэнтры выканальніцкіх мастацтваў у Пекіне, дзе ў 2014-2015 гадах прайшла серыя спектакляў з яе удзелам. Вось і атрымліваецца: шлях старабіблейскага, яўрэйскага сюжэту на беларускую сцэну быў праз Францыю ды… Кітай.

Прынята лічыць, што сінтэзуе ў сабе опера як высокі жанр мастацтва іншыя (музыку сімфанічную ды спевы, сцэнічнае дзеянне, і ўсё часцей таксама харэаграфію, візуальныя эфекты), да таго ж гэта нібыта жанр наднацыянальны. Аднак аматары оперы, а тым болей прафесіяналы, ведаюць: у аснове лібрэта практычна кожнай оперы ляжаць сюжэты з адметнай нацыянальнай афарбоўкай. А часта і створаныя паводле вядомых літаратурных, біблейскіх сюжэтаў. Скажам, у оперным рэпертуары Вялікага цяпер ёсць “Кармэн”, “Яўгеній Анегін”, “Дзікае паляванне караля Стаха”, “Доктар Фаўст”, “Вяселле Фігара”, “Князь Ігар” ды і “Самсон і Даліла” – усе з таго шэрагу, дзе і ў назвах ёсць адсылка да “першакрыніц”.

Валянцін Елізар'еў, Этэль Іошпа і Стас Свістуновіч

Зямное з узвышаным у операх паяднанае. Нацыянальнае застаецца базавай матрыцай для сцэнічнай дзеі. Што цікава: пастаноўка оперы “Самсон і Даліла” прыцягнула ў сваё энергаполе творцаў з Расіі, для Беларусі не чужых. Скажам, на згаданай прэс-канферэнцыі Аксана Волкава знаёміла журналістаў з Іванам Гынгазавым, запрошаным салістам з Расіі: “Іван – выдатны тэнар, спявае па ўсім свеце. Сустрэліся з ім у оперы “Садко” Дзмітрыя Чарнякова ў кастрычніку. (А Дзмітрый Чарнякоў – вядомы рэжысёр, які паставіў оперу ў Вялікім тэатры Расіі. Летась 8 і 10 кастрычніка Іван выконваў у ёй партыю Садко, а “наша Аксана” – жонкі ягонай, Любавы Буслаеўны. – Аўт. ) І я вельмі рада, што ён удзельнічае ў пастаноўцы”. Сам жа Іван казаў, што “хоць і ўпершыню тут, але я на гэтай зямлі не чужы. У мяне ёсць і беларускія родавыя карані: я працэнтаў на 25 беларус па крыві. Бабуля мая, Валянціна Борціч, была родам з вёскі Неманіца Барысаўскага раёна (Мінская вобласць. – Аўт.). У 18 гадоў патрапіла ў Сібір, потым забрала туды і братоў. Я ж нарадзіўся ў 1987-м у Новасібірску. Сваякі ў Светлагорску, на Гомельшчыне жывуць”. Раней спяваў Іван партыю Самсона ў Дзяржаўным акадэмічным Марыінскім тэатры ў Санкт-Пецярбурзе. І вось паклікала зямля продкаў. Казаў Іван, што расійская актрыса Аляксандра Борціч яго сястра. У інтэрнэце: у 1994-м нарадзілася, у Светлагорску.

На прэс-канферэнцыі лагічна было задаць пытанне пра повязі з Беларуссю і Стасу Свістуновічу: прозвішча "наша". Стас крыху расказаў, як ішла праца над операй, потым прызнаўся: так, “часткова беларус”. Удакладніў: “Родзічы мае былі палякі, з Заходняй Беларусі, прычым за савецкім часам рэпрэсаваныя. А я жыву ў Санкт-­  Пецярбурзе. Раней жыў наш род у вёсцы Ятвезь, дзе храм нават мае дзед і бабуля збудавалі. Ёсць і фамільныя нашы могілкі там, і пяць пакаленняў роду там пахаваныя. Мы з бацькам туды ездзілі некалькі разоў”. Адзначым, што закончыў Стас у Піцеры Політэхнічны ўніверсітэт, потым Акадэмію тэатральнага мастацтва. Мастак па святле, ставіць спектаклі ў многіх тэатрах Расіі, лаўрэат прэміі “Золотая Маска”.

Іван Гынгазаў у ролі Самсона

Побач са Стасам заўсміхалася, пачуўшы маё пытанне, і мастачка-пастаноўшчыца з Масквы Этэль Іошпа. Пазней праз калегу з тэатра Алену Балабановіч дайшла інфармацыя ад Этэль: яна хоць і “100-працэнтная яўрэйка, ды дзядуля быў з Віцебска, бабуля – з Вільнюса”. Спрадвеку на зямлі Беларускай жывуць людзі розных нацыянальнасцяў, і яўрэі ў тым ліку, якія тут даўным-даўно не чужыя. Этэль можа смела казаць, што з Беларусі яе родавыя карані. А больш глыбокія? Навукоўцы пішуць: землі Вялікага Княства Літоўскага сталі родным домам для ашкеназкіх яўрэяў – субэтнічнай групы, сфарміраванай у Цэнтральнай Еўропе. Даўно тое было…

Дзяніс Клімук

Іван Гынгазаў трохі расказаў пра беларускія “прывязкі” ў інтэрв’ю БелТА. Значна больш вядома пра пародненасць з Мінскам Кацярыны Семянчук. На Оперным форуме 17 снежня ў Вялікім упершыню прайшоў сольны канцэрт зоркі сусветнай оперы, прымы Марыінскага тэатра. Пра Кацярыну ёсць інфармацыя на сайце https://bolshoibelarus.by/ . Яна з Мінска родам, і спяваць тут пачынала, паехала ў Піцер па адукацыю ды каля 25 гадоў жыве там. Спявае на сцэнах найбуйнейшых оперных тэатраў свету. Лаўрэатка, фіналістка шэрагу прэстыжных конкурсаў. Яе голас у нашым Вялікім гучаў упершыню гадоў сем таму: на канцэрце да Дня Саюзнай дзяржавы. Уладальніца раскошнага меца-сапрана “прыблізілася” да нас летась 25 красавіка: тады Надзея Кучар, Кацярына Семянчук, Павел Пятроў і Аляксандр Раславец выканалі “Рэквіем” Джузэпе Вердзі на сцэне Вялікага.

І вось – сольны канцэрт Кацярыны ў Мінску. З прэс-рэліза мы даведаліся, што тут улюбілася яна ў оперу. “Калі б з дзяцінства не было ў мяне мары спяваць на сцэне Вялікага тэатра Беларусі, то, напэўна, я цяпер і не была б тут, – прызналася спявачка. – З ранніх гадоў наведвала ўсе спектаклі нашага тэатра, ведала ўвесь яго рэпертуар: мае бабулі-дзядулі вельмі актыўна вадзілі мяне на оперу і балет. Выдатна памятаю і спектаклі, і артыстаў. У тыя гады ставілася і “Дзікае паляванне караля Стаха” Уладзіміра Солтана. Гэта вельмі важна. Жывучы ўдалечыні ад месца, дзе нарадзілася, вырасла і якое вельмі люблю, ніколі не губляла сувязі з маім горадам і краінай, беларускія карані трымаюць мяне вельмі моцна. Адчуваю беларускай сябе – заўсёды і ўсюды…”

Кацярына Семянчук спявала ў вялікім гала-канцэрце, калі завяршаўся Оперны форум. Пачулі мы і прыгожы барытон Уладзіслава Сулімскага, таксама з піцерскай Марыінкі – сусветна вядомага спевака, які родам з беларускага Маладзечна. У плыні форуму 18 снежня ішла опера “Фаўст” Шарля Гуно ў пастаноўцы Ганны Маторнай, і Уладзіслаў спяваў партыю Валянціна: упершыню ў сваёй опернай кар’еры.

Уладзіслаў Сулімскі ў ролі Рыгалета

Вялікі тэатр сістэмна працуе на тое, каб таленты, якія маюць повязі з Беларуссю, іх не парывалі – умацоўвалі. Землякі-супляменнікі сюды запрашаюцца. 19 студзеня ў балеце Сяргея Пракоф’ева “Рамэа і Джульета” (пастаноўка Валянціна Елізар’ева) партыю Тыбальда танцаваў Дзяніс Клімук – вядучы саліст Тэатра балета імя Леаніда Якабсона з Санкт-Пецярбурга. Родам Дзяніс з Брэста, і доўга жыў, асвойваў майстэрства ў Мінску: вучыўся ў Харэаграфічным каледжы, танцаваў у Вялікім. Журналісты згадалі цяпер, што і пасля ад’езду Дзяніс нібы не пакідаў Мінск. Ён стаў прататыпам для фігуры Апалона ў скульптурнай кампазіцыі, што вянчае будынак Вялікага: мастак Генадзь Буралкін у ім разгледзеў прыгажосць грэчаскага бога сонца, апекуна мастацтваў. “Мінск – мой дом, я тут вырас. Вялікі – мой тэатр. Танцаваць на гэтай сцэне было жаданаю марай, якая пераследвала мяне ў каледжы”. Што да партыі Тыбальда, то, кажа Дзяніс, “яе нельга забыць: яна ў мяне па гэты час у нагах”.

Зноў чакаем дома Уладзіслава Сулімскага. У лютым будзе ў ролі Томскага (опера Пятра Чайкоўскага “Пікавая дама”), Грыгорыя Гразнога ў оперы Мікалая Рымскага-Корсакава “Царская нявеста” ды Валянціна ў згаданай оперы “Фаўст”.

Іван Ждановіч

Фота: Павел Сушчонак, Міхаіл Несцераў і Наталля Баграцова

Нумар у фармаце PDF

Загаловак у газеце: На Оперны форум, на продкаў зямлю

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек збяруцца, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.