Вы тут

Новыя памкненні жывапісца Мікалая Таранды


У Мінску выйшаў альбом таленавітага творцы — жывапісца Мікалая ТАРАНДЫ з надзвычай характэрнай назвай «Экспрэсія». 


Па словах Альбера Камю, экспрэсія заканчваецца там, дзе заканчваецца мысленне. Сутнасць слова — у настроі. Псіхолагі сведчаць: «... Што такое экспрэсія і як яна працуе, добра назіраць на рэвалюцыйна настроеных людзях, генератарах энергіі і ківача, якія разгойдваюць ўвесь навакольны свет вакол сябе. Іх сакрэт у накіраваным дзеянні свайго душэўнага ўздыму, у тым, што сваю іскру яны нясуць з упэўненым разуменнем таго, што яна свеціць і грэе, а не сарамліва хаваючы яе пад палой...» 

У лаканічным, але разам з тым вычарпальна грунтоўным артыкуле-уступе да альбома кандыдат мастацтвазнаўства Міхась ЦЫБУЛЬСКІ зазначае: «Экспрэсіўны рэпертуар» Мікалая Таранды ўключае ўсе жанравыя формы, да якіх ён звяртаецца, і ўсё ж найбольш поўна прадстаўлены ў пейзажах. Шмат працуючы на пленэры, творца імкнецца захаваць адкрытасць і непасрэднасць ва ўспрыманні прыроды, абвастрыць і ўзмацніць перажытыя эмоцыі ў жывапісных палотнах. Аднак асноўную частку абстрактных і паўабстрактных кампазіцый ён піша ў майстэрні, абапіраючыся на ўбачанае і перажытае. Экспрэсія паўстае як інтэрпрэтацыя навакольнага свету, прыродных з’яў і праяўляе сябе ў шматлікіх варыянтах. Нават у рэалістычна пабудаваных творах мастак нярэдка падвяргае элементы рэчаіснасці падкрэслена аўтарскім кампазіцыйным і вобразна-сэнсавым трансфармацыям. У такіх творах няма дамінантнай ролі матыву, у іх валадараць колер і рытм. Увагу гледача прыцягвае не столькі прыгажосць знешняй рэальнасці, колькі суб’ектыўнасць уражанняў, фантазіі творца». 

«Вір», «Вечар», «Мелодыя лесу», «Вёска Зайцава» — працы, якія ўжо на пачатку знаёмства з альбомам рэпрадукцый, што выдадзены выдавецтвам «Аверсэв», ствараюць трывалы мост, шлях да паразумення з мастаком. Калі ўзіраешся ў карціну «Пасля дажджу», то сапраўды згадваеш свае ўласныя фізічныя і эмацыйныя адчуванні, што ёсць для цябе дождж, які настрой ён прыўносіць у характар твайго мышлення, што ты гатовы рабіць у гэты час, схаваўшыся ад яго пад дахам, знайшоўшы месца на любімай канапе... Чытаць любімага табой Канстанціна Паўстоўскага, Юрыя Казакова ці Міхася Стральцова..? Ці ўнікліва сягаць усёй свядомасцю ў неўміручыя вершы Пімена Панчанкі альбо Максіма Танка? Альбо аддацца развагам пра жыццё, у якім і дождж, і цёплае, без аблачынкі, надвор’е — усё і ёсць тая самая сапраўдная светласць. 

Экспрэсія з «мастацкімі адрасамі» — у працах Мікалая Таранды «Куток Адроўкі», «Вясна ў бярозавым балгарскім гаі», «Блакітная сінь Браслаўшчыны», «Перадгор’е Карпатыі. З серыі «Славакія», «Аршаншчына», "Цёплая восень Аршаншчыны«...Геаграфічна-мастацкае падарожжа з жывапісцам дадае канкрэтных уражанняў не меней, чым карціны, дзе прырода, тыя ці іншыя яе абсягі выпісаны «фатаграфічна». 

... У кожнага з прыхільнікаў выяўленчага мастацтва свае ўласныя зацікаўленні, свой пункт гледжання на жывапіс ці графіку, на творчасць таго ці іншага мастака... «Заканадаўчых» парад тут і быць, зразумела, не можа. Ды і не на карысць яны. Проста раю зазірнуць на старонкі мастацкага альбома Мікалая Таранды «Экспрэсія». Дарэчы. Ён і з дызайнерскага, паліграфічнага пункту гледжання выкананы бездакорна. Таму і дызайнераў нельга не назваць. Імі выступілі Канстанцін Вашчанка і Андрэй Ганчароў. Ды і тыраж у выдання даволі сімпатычны па сённяшнім часе — 500 асобнікаў. 

Кастусь ЛЕШНІЦА

Выбар рэдакцыі

Грамадства

На Гомельшчыне актыўна развіваюць валанцёрскі рух

На Гомельшчыне актыўна развіваюць валанцёрскі рух

Форма сацыяльнай актыўнасці падлеткаў.

Культура

Чым сёлета будзе здзіўляць наведвальнікаў «Славянскі базар у Віцебску»?

Чым сёлета будзе здзіўляць наведвальнікаў «Славянскі базар у Віцебску»?

Канцэрт для дзяцей і моладзі, пластычны спектакль Ягора Дружыніна і «Рок-панарама».