Вы тут

Галіна Левіна: «Помнік Любові застаўся загадкай»


Галіна Левіна – архітэктар, мастак. Адзін з аўтараў мемарыялаў у Чырвоным Беразе, «Памяць» на праспекце Дзяржынскага ў Мінску, архітэктар мемарыяльных знакаў ахвярам Халакосту ў Бабруйску, Глуску, будынка сінагогі ў Мінску. Ёю створана шмат аб’ектаў, якія сёння – неад’емная частка архітэктурнага ландшафту гарадоў і мястэчак нашай краіны. Лаўрэат Дзяржаўнай прэміі Рэспублікі Беларусь (2003 год) за архітэктурна-манументальны ансамбль забудовы цэнтра г. Давыд-Гарадка. Кіраўнік творчай майстэрні архітэктара Леаніда Левіна.


Яна ўмее разглядзець у лініі ракі вечнасць – вобраз з яе верша. А будынкі на яе малюнках маюць душу. Галіна ЛЕВІНА вядомая сваім унёскам у манументальнае мастацтва Беларусі. Асаблівае месца сярод яе прац займаюць аб’екты памяці.

Сёння Галіна Леанідаўна адзначае прыгожы юбілей, які справядліва можна назваць творчым росквітам. Адоранасць яе выявілася рана і была клапатліва выгадавана ў сям'і, а настаўнікам у прафесіі стаў бацька – Леанід Левін, Заслужаны архітэктар Беларусі, лаўрэат Ленінскай і Дзяржаўных прэмій, адзін з аўтараў мемарыяла «Хатынь», архітэктар мемарыяла «Чырвоны Бераг» і многіх іншых знакавых для нашай краіны аб'ектаў. Галіна Левіна годна працягвае справу жыцця бацькі і сама з'яўляецца арыгінальным, тонкім мастаком. Сёння мы гутарым з Галінай Леанідаўнай пра тое, як сямейная гісторыя сфарміравала яе асобу, пра засвоеныя ад бацькі ўрокі, архітэктурныя малюнкі ды пра іншае.

«Люблю сваю сямейную гісторыю»

Вашы бацькі шмат часу аддавалі працы. Пры гэтым Леанід Мендзелевіч знаходзіў час з камандзіровак пісаць Вам лісты, разам з Вамі рабіў замалёўкі... Якой запомнілася Вам сям'я?

У кожнага свая сямейная гісторыя, яна не можа быць падобная на чыю-небудзь іншую. Я люблю сваю сямейную гісторыю. Акрамя ўвагі і клопату, якія дарылі мне бацькі, гэта былі ўзаемаадносіны паміж дарослымі і маленькім, але ўжо паважаным чалавекам. Думаю, іх павага сфарміравала мой характар, паўплывала на здольнасць выбудоўваць узаемаадносіны з людзьмі ў будучым.

Вядома, бацькі, абодва архітэктары, былі адданыя сваёй працы. У нашай сям'і заўсёды было разуменне, наколькі для чалавека важная яго справа. Бацька, акрамя стварэння вядомых мемарыялаў і помнікаў, узначальваў майстэрню па забудове цэнтра Мінска ў 80-я гады, працаваў над мноствам іншых аб'ектаў. Мама, Наталля Афанасьева, была архітэктарам Планетарыя ў парку Горкага, займалася генпланам Мінска. І цяпер яна з разуменнем і павагай ставіцца да маёй працы.

Бацькі бачылі ў Вас свайго пераемніка ў прафесіі?

Ні бацька, ні маці не вызначалі кірунак, чым мне займацца. Нават у мастацкую школу не аддавалі. Праўда, вадзілі да Эдзі Агняцвет, – паказаць мае вершы. Яна падарыла мне кніжку сваёй паэзіі з аўтографам – з тых часоў пісьменнікі нярэдка падпісвалі мне кнігі. У нас у доме часта бывалі мастакі, скульптары, архітэктары… Я расла ў творчай атмасферы. Гэта не магло не паўплываць на выбар прафесіі.

А Ваша перамога ў міжнародным конкурсе юных архітэктараў?

– Канешне, яна адыграла сваю ролю. Конкурс праходзіў у Штутгарце, яго арганізаваў вядомы архітэктар з ФРГ Фрэй Ота. Удзельнічала больш за 800 дзяцей з розных краін, уключаючы СССР. Я займалася тады ў студыі «Юны зодчы» пры Беларускім саюзе архітэктараў. Разам з сяброўкай мы зрабілі і адправілі працу, якая і заняла 2-е месца. Перамога ў такім прадстаўнічым конкурсе вельмі натхняе – мяне там ніхто не ведаў, ацэньвалася толькі творчасць.

«Вайна і любоў»: роздум аб трагедыі

Калі Вы пайшлі ў школу, Леанід Мендзелевіч ужо стварыў з іншымі аўтарамі мемарыяльны комплекс «Хатынь». Ці памятаеце сваё першае наведванне мемарыяла?

Калі стваралася «Хатынь», я была занадта маленькай – так бы мовіць, на ўзроўні татавай рукі. З ягоных успамінаў ведаю, што ён браў мяне дзіцем у майстэрню, вазіў на аб'ект, над якім працаваў. У сваёй кнізе «Хатынь» ён піша, што я размешвала фарбы, калі ішла праца над праектам. Я гэтага не памятаю. Вядома, тады я ўбачыла мемарыял з вышыні свайго дзіцячага ўзросту і росту.

Першае ўсвядомленае наведванне Хатыні адбылося, калі я вучылася ў школе. Бывала там з аднакласнікамі і, вядома, з бацькам. Да яго часта звярталіся з просьбай звазіць у Хатынь, паказаць, расказаць.

Леанід Левін страціў маму вельмі рана – яна памерла ў эвакуацыі. А яго бацька, Мендзель Моўшавіч, прайшоў вайну і вярнуўся ў разбураны нацыстамі Мінск. Ці распавядаў ён сыну гісторыю сям'і?

Не расказваў, як і ўсё старэйшае пакаленне, якое вярнулася з вайны. Гэта ж вельмі балюча: зноў паглыбляцца ва ўспаміны, распавядаючы пра трагедыю дзесяцігадоваму сыну. Леанід Мендзелевіч пісаў, што бацька толькі казаў: вайна ўнесла непапраўныя змены ў наша жыццё.

Я сустракалася з тымі, хто перажыў Халакост. Ім, у пасляваенныя гады, дзесяцігоддзі, складана было распавядаць пра гэта. Тыя, хто змог вярнуцца з вайны, стараліся працягваць жыццё, захаваўшы ў глыбіні памяці тое, што перажылі. Думаю, гэта было правільна. Яны годна прайшлі вайну, і страціўшы многае ці ўсё, працягнулі годна жыць і давалі такую магчымасць сваім дзецям. Гэта было не проста. Такі ўрок я вынесла з узаемаадносін паміж дзядулем і татам.

У сваёй кнізе «Вайна і любоў» Леанід Левін прыводзіць перапіску паміж Вашымі дзядулем і бабуляй у гады вайны. Як Вы думаеце, чаму было так важна для яго распавесці гісторыю сваёй сям'і ў кнізе?

Леанід Мендзелевіч казаў: у жыцці нішто не праходзіць бясследна. Ён узначальваў Саюз беларускіх яўрэйскіх грамадскіх аб'яднанняў і абшчын, падтрымліваў былых вязняў Мінскага гета, канцлагераў... Застаўшыся без мамы ў васьмігадовым узросце, востра адчуваў боль страты роднага чалавека. І яго працы ў архітэктуры, звязаныя з культурай памяці, і кніга «Вайна і любоў» – роздум аб трагедыі вайны, якая забірае тых, хто бясконца дарагі. Тут ёсць татаў дзіцячы малюнак, яго лісты бацьку на фронт... Гэтая кранальная, шчырая кніга, якую цяжка чытаць без слёз, – працяг галоўнай тэмы яго жыцця.

«Веданне, прапушчанае праз сэрца»

Што Вы мелі на ўвазе, калі сказалі пра бацьку: «У яго вучыліся памяці»?

У нашай сям'і аповед пра вайну быў веданнем, прапушчаным праз сэрца. Магчыма, таму Леаніду Мендзелевічу і ўдалося сказаць у гэтай тэме сваё слова, якое ўражвае. Я вучылася ў яго памяці – нешаблоннай, сумленнай. Цяпер вельмі важна таму, хто працуе над гэтай тэмай, быць шчырым, утрымацца ад фармальнага рашэння мастацкіх задач.

– Напэўна, Вы задумваліся пра тое, як будзе адлюстроўвацца вайна ў мастацтве будучага, бо сведак амаль не засталося.

– Часта задумваюся, але гляджу на гэта з надзеяй. Прайшлі дзесяцігоддзі  пасля вайны, але творы аб ёй ствараюцца – «Спіс Шындлера» Стывена Спілберга, «Ідзі і глядзі» Элема Клімава, працы беларускіх, замежных рэжысёраў... Думаю, творы пра вайну будуць з'яўляцца ў розныя перыяды жыцця грамадства, у розных відах мастацтва. У Беларусі ўспрыманне гэтай тэмы – асаблівае.

Але пры гэтым трэба ўтрымацца ад паўтарэнняў. Таму што «Хатынь» была першай. «Чырвоны Бераг» – першым ва ўзнятай тэме дзяцей – ахвяр вайны і асэнсаванні тэмы. Гэта асабліва важна для беларускага мастацтва, звязанага з вайной.

Мемарыялы ў Чырвоным Беразе, Трасцянцы, у стварэнні якіх Вы ўдзельнічалі як архітэктар, нясуць вялікую эмацыянальную нагрузку. Элем Клімаў, здымаючы «Ідзі і глядзі», запрасіў для працы з акцёрамі псіхолага... Ці складана было Вам прапусціць гэтую тэму праз сябе? Ці працягнеце працаваць з ёй?

Эмоцыі, якія адчувае мастак, яго боль, застаюцца з ім. Гледачу няма неабходнасці ведаць пра гэта. Бацька быў моцным чалавекам, і я шмат чаму вучылася ў яго. Працягваю працаваць над тэмай памяці ахвяр вайны. Сёння ездзіла ў Дзяржынск, дзе завяршаецца праца над мемарыялам на месцы знішчэння Койданаўскага гета. У кастрычніку 1941 года там за дзве з паловай гадзіны было знішчана больш за 1900 яўрэяў. Архітэктары помніка Галіна Левіна і Аляксандр Капылоў, скульптар – Аляксандр Шапо.

Чаму важна, каб мемарыялы стаялі менавіта на месцах знішчэння людзей?

– Таму што калі мы губляем веданне пра тое, дзе гэта адбывалася, мы губляем адчуванне, што гэта было. Мы прыязджаем у Трасцянец, Благаўшчыну і ведаем: гэта здарылася тут. На гэтай тэрыторыі не будзе пабудавана нешта іншае. Яна вялікая – так, але гэта наша гісторыя. Яна паказвае маштаб трагедыі, якая адбывалася на тэрыторыі Беларусі.

«Ён разумеў: я не падвяду»

Леанід Мендзелевіч марыў стварыць помнік Любові... Ці распавядаў ён Вам, якім яго бачыў?

Не распавядаў. Думаю, ён правільна зрабіў – гэты помнік застаўся загадкай.

У творчых прафесіях часам можна сустрэць паблажлівае стаўленне мужчын да калегі-жанчыны…

Стаўленне бацькі да жанчыны было ўважлівым, далікатным і неверагодна галантным. Запомніўся жэст, якім ён пасля нарад і сустрэч падаваў мне паліто... Пры гэтым ён быў абсалютна пазбаўлены гендарных стэрэатыпаў. Разглядаючы мае працы, не рабіў зніжку на пол. Ніколі не казаў у рабочых сітуацыях: маўляў, ты стамілася, ідзі адпачні, а мужчыны застаюцца ў майстэрні працаваць да ночы ці нават да раніцы (здаралася і такое). Бацька разумеў, што я не дам збой, не падвяду, бо была часткай каманды. Я заўсёды цаніла, што ён умеў пры абмеркаванні праекта пачуць мае творчыя думкі. Для яго было непрымальным паблажлівае стаўленне да жанчыны як спецыяліста. Хоць пасля мне часам даводзілася з гэтым сутыкацца з боку калег-мужчын.

Пра што Вы марыце, Галіна Леанідаўна?

Я вельмі хачу, каб майстэрня Леаніда Левіна ў цэнтры Мінска стала мемарыяльнай. Разумею, што гэта складана. У той частцы, дзе быў яго кабінет, мы нічога не мянялі. Месца, дзе стваралася «Хатынь» і іншыя знакавыя праекты – свайго роду маяк памяці, частка культуры Беларусі. Бацька вельмі любіў нашу краіну, гаварыў пра трагедыю беларускага народа ў гады вайны на міжнародных пляцоўках, шмат працаваў і ў галіне сучаснай архітэктуры Мінска.

«У жыцці шмат цікавага, галоўнае – умець бачыць»

Па гарадах краіны зараз праходзіць Ваша выстава «Горад напісаны крокамі. Зваротная перспектыва» – частка створанага за 30 гадоў у жанры архітэктурнай графікі…

Мне заўсёды падабалася крочыць па вуліцах гарадоў Беларусі і іншых краін, і ўсюды я малявала – алоўкам, пяром, тушшу, фламастарам. Ніхто не абавязваў мяне рабіць гэтыя малюнкі, яны не ўваходзяць у працу над праектам. Люблю гэтыя партрэты дамоў, у іх – гісторыя гарадоў і мястэчак нашай краіны, многія з якіх ужо змяніліся.

Партрэт будынка, а Вы напісалі іх больш за 600, – гэта спроба разглядзець у ім душу?

Гэта складана растлумачыць... Прыязджаеш у горад, раніцай выходзіш на вуліцу і бачыш архітэктурны пейзаж: кафэ, веласіпедыстаў, асаблівым чынам размешчаныя аркі. І ў табе ўзнікае пачуццё, якое хочацца перадаць на паперы. Адыгралі ролю і навыкі архітэктара, уменне бачыць, уменне вырваць сябе з кантэксту шумнай кампаніі і пайсці маляваць... Гэта ўсё ад бацькі. Леанід Мендзелевіч з усіх сваіх паездак прывозіў малюнкі. Мы разам іх разглядвалі. Да бацькоў прыходзілі ў госці вядомыя архітэктары – Юрый Градаў, Барыс Юрцін, Леў Пагарэлаў і многія іншыя, глядзелі працы бацькі, каменціравалі. Я з трапятаннем паказвала ім свае малюнкі. Так усё пачыналася…

Вы ствараеце архітэктурныя праекты, малюеце, пішаце вершы... Як на ўсё хапае сіл і часу?

Усё часцей не хапае (усміхаецца). У жыцці шмат цікавага, галоўнае – умець бачыць.

Падзяліцеся ўменнем заўсёды быць энергічнай і ў форме. Магчыма, асаблівае харчаванне, спорт?

Разумею, што геркулес і свежавыціснуты сок карысныя, але пачынаю раніцу з кубка кавы і бутэрброда з сырам. Не хаджу ў спартзалу, хоць у школе займалася лыжнымі гонкамі, у інстытуце гуляла ў тэніс. Але вельмі шмат хаджу, прыязджаючы на аб'екты... Магчыма, гэта генетыка. Словам, рэцэптаў няма. Самае галоўнае – быць сабой. І, вядома, творчая няўрымслівасць, пастаянны пошук. Гэтаму я навучылася ў бацькі, як і ўменню трымаць удар і ісці наперад. Не здраджваць самой сабе, сваім пачуццям і каштоўнасцям. У гэтым прыгажосць чалавека.

Алена БРАВА

Фота Юліі РАМАНЬКОВАЙ і з асабістага архіва Галіны Левінай

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.