Па-беларуску ўзнавіў Алесь Бразгуноў.
Прадмова
Да ўсёй рускай Бібліі
И тако младенцемъ и людемъ простымъ естъ наука, учителомъ же и людем мудрымъ подивление, яко река дивная: мелка, по нейже агнець брести можеть, а глубока, слонъ убо пливати мусить.
В сей книзе всее прироженое мудрости зачало и конець — Богъ Вседержитель — познаванъ бываеть.
В сей книзе вси законы и права, имиже люде на земли справоватися имають, пописаны суть.
В сей книзе вси лекарства, душевные и телесные, зуполне знайдете.
Ту навчение филозофии добронравное, яко любити Бога для самого себе и ближнего для Бога имамы.
Біблія — простаму люду навука,
дзіва — настаўнікам і мудрацам.
Яна як рака чарадзейная:
льга і ягняці яе перайсці,
але слон мусіць плысці.
Тут пазнанне пачатку
прыроджанай мудрасці
і яе заканчэння —
Бога Ўсястворцы.
Тут правы і законы людскія,
усялякія лекі для душаў і целаў.
Тут пабожны закон філасофіі:
Бога дзеля сябе,
а бліжняга дзеля Бога
палюбі.
Ащели же кохание имаши ведати о военных а о богатырских делехъ, чти книги Судей или книги Махавеевъ: более и справедливее в нихъ знайдеш, нежели во «Александрии» или во «Тройи».
Пакли же вократце сведати хощеши много тысещей летъ летописець, чти книги Паралипомена: тамъ, поченши от Адама, даже до Седехии, останочного царя Іудина, роды положены суть.
Потребуеши ли науки и мудрости, добрыхъ нравовъ, часто прочитай книги Ісуса Сирахова а Притчи Саломоновы.
Ведаць страсна жадаеш
ты пра вояў славутых
і хаду ўсіх ваенных падзеяў —
кнігі Суддзяў чытай або Макавеяў;
ні ў гісторыі Аляксандра ані ў «Троі»
не шукай нават праўды такое.
Хочаш хутка спасцігнуць
тысячагоддзяў падзеі —
ад Адама палічаны роды
з усіх кален
да Седэкіі,
апошняга ўладцы Юдэі,
у кнігах Параліпамен.
Настаўлення шукаеш
і мудрай парады —
да кнігі Ісуса, сына Сіраха,
і Прытчаў цара Саламона
часцей зазірай
ды прыкладаў добрых звычаяў
там пашукай.
Кніга быццё
Во Первыхъ книгахъ своихъ пишеть пророк Господень Моисей, пророкуя Духом Светым о прешлыхъ речехъ: яко Господь Богъ сотворилъ небо и землю и вся, еже суть в нихъ; Адама, праотца нашего, и Еву, матерь, по образу Своему и по подобию; яко врагъ, змей, прелстилъ ихъ и выгнаны быша з раю.
Потомъ яко начаша людие множитися на земли и злии быти, прото потопъ наведе на нихъ Господь Богъ, кроме толико Ноя — самого со челедию его соблюде у ковъчезе.
Затым о розделении языковъ, царствъ, людей и народовъ.
Потом о нарожении Авраамове и яко Господа Бога позналъ и Той обещалъ розмножити семя его.
Теже о житии Авраамове, внегда родися ему Ісаакъ, и яко Господь Бог искушалъ Авраама, веляй приносити на жертву сына своего Ісаака.
Піша тут
Духам Святым кіраваны
Божы прарок Майсей,
як паўсталі нябёсы й зямля,
як бацькоў нашых, Еву з Адамам,
Бог стварыў на падобу Сваю;
пра спакусу ад змея
і нашае з раю выгнанне,
памнажэнне народу і злосці;
пра патоп і ратунак
(аднаго толькі Ноя
Бог збярог у каўчэгу і чэлядзь);
пра пазнейшы падзел на народы і царствы,
пра Аўрама і семя яго памнажэнне,
як Гасподзь выпрабоўваў яго:
«Аўраам, прынясі Ісаака ў ахвяру!»
Потреба тежъ ведати, иже со всихъ книгъ Ветхаго Закону сие книги Бытья и початокъ и конець книгъ Езехииля-пророка а Песни Песнем Саломона-царя суть трудны ко зрозумению; протож и Евреи людемъ младымъ предъ тридесетма леты не давали ихъ чести для великихъ тайнъ, еже замыкають в собе книги сие, понеже суть над розум людскый.
Кніга гэтая —
побач з Песняю Песняў
і кнігаю Езэкііля —
складаная для разумення
і розум любы пераўзыдзе;
і таму іх габрэі
сваім маладзёнам
не давалі чытаць
да спаўнення
гадоў трыццаці.
Кніга лявіт
«Ва-икра Едонай ель Моше», то естъ по-руски: «Возва Господь Моисея».
Тако жъ и мы, братия, не можем ли во великих послужити посполитому люду рускаго языка, сие малые книжки праци нашее приносимо имъ.
«Ва-йікра Аданай эль Машэ» —
«Паклікаў Гасподзь Майсея».
Таксама і мы, браты,
служым людзям сваім, як умеем:
хай на большае шчэ не гатовы,
то прыносім свой сціплы дар —
кнігі словамі роднай мовы.
Кніга другі закон
Авраамъ два сына имелъ естъ — единаго от рабыне, а другаго от свободныя, но той, иже от рабыне, по плоти родися, а иже от свободныя — по обетованию.
Меў Аўраам ад рабыні сына
па плоці, па абавязку;
ад вольнае — іншага:
той у свет прыйшоў
праз каханне і Божую ласку.
Кніга Ісуса, сына Нава
Написъ, иже былъ написаный на Животворящем Кресте Его, светчить
словы еврейскими:
ЕГОШУА НОЦЬРИ, МЕЛЕХЪ ЕГУДИМЪ;
словы греческими:
ІСУСЪ О НАЗАРЕОС, О ВАСИЛЕФС ТОН ІУДЕОН;
словы латинскими:
ЕЗУСЪ НАЗОРЕНУСЪ, РЕКСЪ ЮДЕОРУМ;
по-руски ся сказует:
ІСУСЪ НАЗОРЯНИНЪ, ЦАРЬ ІЮДЕЙСКИЙ.
На Яго Жыватворным Крыжы
надпіс габрэйскі:
ЕГАШУА ГА-НОЦРЫ МЕЛЕХ ЕГУДЗІМ
(ІСУС З НАЗАРЭТА, ЦАР ЮДЭЙСКІ);
словамі грэцкімі пад ім:
ІСУС О НАЗАРЭАС О ВАСІЛЕФС ТОН
ІУДЭОН;
lingua romanorum:
ЕЗУС НАЗОРЭНУС РЭКС ЮДЭОРУМ.
Кнігі царстваў
Многими и различными обычаи Господь Бог писма и науку намъ, людемъ своимъ, далъ и дава от початку света даже и до сего дня. Найпервей далъ естъ Евреомъ рукою Моисея, раба своего, Ветхый Законъ. Потомъ намъ, хрестияном, усты Своими Новое Благовествование уставилъ.
От книгъ пакъ сихъ Ветхаго и Новаго Закона суть некои, иже пишуть науку и суды Божия.
Иные же намъ писма далъ милостивый Бог, иже пишуть дела бывшая и летописания.
Мноства спосабаў
Госпад мае,
якімі
спасылае пісанні
людзям Сваім,
вучыць і настаўляе.
Стары Запавет
даў габрэям
праз Майсея,
слугу свайго,
а Новае Дабравесце
было паслана
нам, хрысціянам,
з вуснаў святых Яго.
Многія кнігі
Запаветаў абодвух
змяшчаюць
Божыя павучэнні
і прадвызначэнні,
а некаторыя —
даўнія дзеі
й падзеі.
Положил есми в сихъ книгахъ образци храму Господьня, и сосудовъ его, и дому царева, еже ставил ест Саломон-царь. А то для того, абы братия моя Русь, люди посполитые, чтучи, могли лепей разумети.
Тут змясціў я выявы
Храма Божага,
свяшчэнных сасудаў
і царскага дома,
збудаванага Саламонам.
А ўсё для таго,
каб браты мае, русь,
людзі простыя,
пры чытанні
разумелі
і мелі адказ
на пытанні.
Кніга Іова
В сихъ книгах открил ест намъ Богъ великие тайны светымъ Иовом. Напервей, чего ради Господь Богъ на добрих и на праведныхъ допущаеть беды и немоци, а злымъ и несправедливым даеть щастье и здравие.
Праз святога Іова
вялікія таямніцы
адкрывае нам Бог
міласцівы:
чаму спасылае беды і зло
на добрых і праведных,
а несправядлівы
пышнее ў шчасці-здароўі,
як і зласлівы...
И всякому человеку потребна чести, понеже ест зерцало жития нашего, лекарство душевное, потеха всемъ смутнымъ, наболей тымъ, ониже суть въ бедахъ и в немощахъ положены, надежа истинная востания изъ мертвыхъ и вечного живота.
Кожны мае яе прачытаць,
бо яна ўсё жыццё адлюструе,
стане лекам душы,
супакой
дасць таму, хто смуткуе.
Тым, хто ў немачы, у бядзе
ці ў нейкай яшчэ патрэбе,
кніга гэтая — шлях да жыцця
вечнага ў небе.
Кніга Юдзіфі, удавы
Потомъ на Вселенскомъ соборе въ Никии святыми отци дозволена намъ сия Книга Іудифъ чести к нашему научению, абыхомъ, яко зеръцало, жену сию преславную пред очима имеюще, в добрыхъ делехъ и в любви Отчины не толико жены, но и мужи наследовали и всякого тружания и скарбовъ для посполитого доброго и для Отчины своея не лютовали.
На Ўсясветным саборы ў Нікеі
святыя айцы
падалі для нашай навукі
чытанне кнігі Юдзіфі,
каб мы,
прыклад маючы слаўнай жанчыны,
пераймалі яе ў добрых справах,
у любові да ўласнай Айчыны,
у шуканні дабра ўсеагульнага
не зважалі на працу і скарбы.
Кніга прытчаў Саламона
Многократъ преже того въ притчахъ глаголалъ ест к нам Господь Богъ, нежели принялъ человеченство от Пречистое Богородици Марии, святыми отци и пророки, а наболей царемъ Саломоном, онъ бо просилъ естъ от Господа Бога мудрости и разума.
Не раз і раней,
да таго, як прыняў наша цела,
чалавечае
ад Прачыстае Дзевы Марыі,
гаварыў з намі Бог
праз айцоў і прарокаў,
а найбольш праз цара Саламона:
той выпрошваў у Госпада Бога
толькі мудрасці й розуму,
а болей нічога.
Пожиточьны же суть сие книгы чести всякому человеку, мудрому и безумному, бгатому и вбогому, младому и старому, наболей тымъ, ониже хотят имети добрые обычае и познати мудрость и науку. Долгота бо дней, и лета живота, и миръ приложатся имъ, милосердие и правда не оставять ихъ, естъли же пилне послушають и соблюдуть притчи, положеные въ книгахъ сихъ.
Кожны знойдзе карысць для сябе,
хто гэтую кнігу чытае:
мудры й шалёны,
юны й стары,
заможны і той, хто нічога не мае.
А найбольш —
хто без прынукі
добрых звычаяў шукае,
да мудрасці і навукі
цярэбіць свой шлях. Атрымае
ён доўгія леты ў спакоі,
міласэрнасць і праўду спазнае,
калі не адкіне прытчаў,
што гэтая кніга змяшчае.
Естъ бо в сих притчах сокрита мудрость, якобы моць въ драгом камени и яко злато в земли и ядро у вореху. Кто ю знайдеть, сей знайде милость и достанеть благославения от Господа, и приидеть к нему все доброе посполу с нею. Хвала и честь безчисленая — моциею ея, она убо ест мати всехъ добрыхъ речей и учитель всякому доброму умению. «В ней воистинну ест духъ разумности: святый, единый, различный, смысленый, скромный, вымовный, движющийся, непоскверненый, истинный, сладкий, чистый, сталый, добротливый» и всякую иную имеющий в собе добрую цноту.
Мудрасць схаваная ў прытчах,
як моц у камні каштоўным,
як золата пад зямлёю,
як ядро ў шкарлупіне.
Дабраславенне і ласка
прыйдуць ад Госпада з ёю,
слава й пашана цябе не пакіне,
бо мудрасць — настаўніца
кожнага добрага ўмення
і маці
ўсялякага добрага чыну й стварэння.
Пануе ў ёй мудрасці дух сапраўды:
святы, разважлівы і адзіны,
сціплы, разумны, красамоўны,
беззаганны, рухомы, праўдзівы,
салодкі, чысты і дабратворны,
цвёрды
і ўсякае іншае
ўхвальнае цноты поўны.
Эклезіяст, або Саборнік
В сей же книзе, рекомой Екклесиастъ, или Соборник, пишет о науце всехъ людей, посполите сущих в летехъ мужства, приводячи имъ на памет суету, беду и працу сего света, понеже въ розмаитыхъ речахъ люди на свете покладают мысли и кохания своя: едины въ царствахъ и в пановании, друзии в богатестве и въ скарбохъ, инии в мудрости и в науце, а инии въ здравии, в красоте и въ крепости телесной; неции же во множестве имения и статку, а неции в роскошном ядении и питии и в любодеянии; инии теже въ детех, въ приятелехъ, во слугахъ и во иных различныхъ многыхъ речах. А тако единый каждый человекъ имат некоторую речь предъ собою, в ней же ся наболей кохает и о ней мыслит.
Разумея же сия речи, премудрый Саломонъ краткими е словами в сей книзе, якобы во зерцале, намъ написалъ, глаголя: «Суета над суетами» и «все суетно и утиснение духово».
Жывучы ў гэтым свеце,
кожны думкай кіруецца
ўласнаю ці ўпадабаннем:
той — да царства або панавання,
да багацця і скарбаў збірання,
той — да мудрасці й добрай навукі,
прыгажосці
і моцы цялеснай наогул;
той заможнасці прагне,
маёмасці рознае многа,
смачнай ежы, піцця,
пералюбства ліхога;
той — аб дзецях, сябрах,
слугах клопат свой мае.
Кожны з нас
сваё ўпадабанне
на мэце трымае.
Палічыў Саламон
тыя рэчы
ў сціслых выслоўях,
паказаў, бы ў люстэрку,
паўтараючы:
«Марнасць над марнасцю,
марнасць усё
і пагоня за ветрам».
Плач Ераміі
Еремия, пророкъ Господень, в животе матки своее посвещеный. Сей почал пророковати тринадесятого лета от нарожения своего и пророковалъ четырдесятъ летъ в земли Іудине.
Пришол естъ з войском Навходносоръ, царь Вавилонскый, и обляже Ерусалимъ, и добылъ его, и сказилъ и, и заведе царя и людей словутныхъ.
Еремиа же осталъ естъ с людми убогими во Ерусалиме. И тако, видячи опустение и скажение града, иже наполнилося пророчество его, плакалъ, гледяй на Ерусалимъ, и рыдалъ, вымолвяя слова, писаная во книжце сей, протожъ и называется Плачь Еремиинъ.
Ерамія, прарок Гасподні,
у мацярынскім улонні
атрымаў пасвячэнне;
прадказваць пачаў
на трынаццатым годзе
ад свайго нараджэння;
сорак летаў прарочыў
у Юдэйскай зямлі,
калі
цар Вавілонскі, Наўхадносар,
Ерусалім
абступіў з войскам:
здабыў,
разбурыў;
цару прыпала няволя,
і вяльможам — тая самая доля.
Ерамія ж застаўся
з убогімі ў Ерусаліме;
бачачы апусценне
і разбурэнне,
як горад гіне,
плакаў горка й рыдаў,
што прычакаў
свайго прадказання спаўнення.
Вось чаму кніжка мае
такое найменне —
Плач Ераміі.
Псалтыр
Псаломъ ест всея Церькви единый гласъ,
свята украшаеть.
Псаломъ всякую противность, еже ест,
Бога ради усмиряеть.
Псаломъ жестокое сердце мякчить
и слезы с него, якобы со источника, изводить.
Псаломъ ест ангельская песнь, духовный темъянъ:
вкупе тело пением веселить,
а душу учить.
Псалом — згодны голас Царквы —
святы аздабляе.
Псалом кожную супярэчнасць
дзеля Бога спыняе.
Псалом сэрца лютае памякчае
і слёзы, бы з крыніцы, з яго выпускае.
Псалом — спеў анёла, духоўны чабор:
цела спевам узвесяляе,
а душу навучае.
И что ест, чего в псалмохъ не найдешь? Нест ли тамъ величества Божия и хвалы Его? Тамъ ест справедливость. Тамъ ест чистота душевная и телесная. Тамъ ест наука всякое правды. Тамъ мудрость и разумъ досконалый. Там ест милость и друголюбство без льсти, и вси иншии добрые нравы, якобы со источника, оттоле походять. Тамъ ест великая тайна о Бозе, в Троици единомъ, и о воплощении Господа нашего Ісус Христа, и о вмученьи Его невинном и о воскресении из мертвыхъ.
Ці штосьці такое маеш,
чаго ў псалмах не адшукаеш?
Ці не тут слава Божая і вялікасць?
Ці не тут чысціня й справядлівасць?
Тут любоў, мілата, праўда, мудрая дасканаласць,
тут сапраўдная вернасць, ад сэрца адданасць.
Кожны звычай, што славай цябе надзяляе,
як з крыніцы, адсюль выцякае.
Тут таемства ў Тройцы адзінага Бога
і бязвіннай пакуты Самога
Ісуса Хрыста, і Яго ўцелаўлення,
і з памерлых Яго ўваскрашэння.
И видечи таковые пожиткы в такъ малой книзе, я, Францишек, Скорининъ сынъ, с Полоцька, в лекарскыхъ наукахъ докторъ, повелелъ есми Псалтырю тиснути рускыми словами а словенскым языкомъ — напред ко чти и к похвале Богу, въ Троици единому, и Пречистой Его Матери Марии, и всемъ небеснымъ чиномъ и святымъ Божьимъ, а потомъ к пожитку посполитого доброго — наболей с тое причины, иже мя милостивый Богъ с того языка на свет пустил.
І я, Францішак, Скарынаў сын,
палачанін родам,
у лекарстве доктар,
бачачы столькі карысці
ад такое кнігі малое,
загадаў друкаваць Псалтыр
рускімі словамі
на славянскай мове —
для пашаноты і славы
Бога, адзінага ў Тройцы,
і Маці Яго, Прачыстай Марыі,
разам з нябеснымі чынамі
і Божымі святымі,
але і дзеля дабра паспалітага
народу майго:
мяне ў гэты свет Бог міласцівы
прывёў ад імя яго.
Спасылкі
[1] https://zviazda.by/be/tags/francysk-skaryna
[2] https://zviazda.by/be/tags/500-goddze-belaruskaga-knigadrukavannya