На фоне надыходзячай чарговай хвалі сусветнага фінансава-эканамічнага крызісу, якая можа абрынуцца на свет ужо ў першай палове 2014 года, адбываецца радыкальная трансфармацыя глабальнага міжнароднага ландшафту. На сусветную арэну выходзяць новыя кааліцыі дзяржаў і транснацыянальных гульцоў, уявіць якія яшчэ два месяцы таму было немагчыма. Сірыйскі крызіс расставіў усё на свае месцы, і менавіта яго можна ўзяць за пункт адліку новага міжнароднага парадку што фарміруецца. У аснове яго будуць некалькі кааліцыйных восяў сусветнай палітыкі. Для Беларусі гэта азначае, як мінімум, неабходнасць новага самавызначэння сябе ў прасторы новых міжнародных каардынат.
Вось ЗША — Расія — Іран: як Расія і ЗША разыгралі "сірыйскі гамбіт" для прымірэння з Іранам
З самага пачатку грамадзянскай вайны ў Сірыі Расія і ЗША актыўна ўзаемадзейнічалі па сірыйскім пытанні. Апагеем гэтага супрацоўніцтва стаў распрацаваны амерыканскім ваенна-палітычным кіраўніцтвам план хімічнага раззбраення Сірыі, агучаны прэзідэнтам Расіі Уладзімірам Пуціным падчас вераснёўскага саміту G20 у Санкт-Пецярбургу.
Спачатку здавалася, што мэта супрацоўніцтва ЗША і Расіі па сірыйскім пытанні — не даць канфлікту перарасці ў рэгіянальную катастрофу. Аднак сёння становіцца відавочным, што Расія і ЗША бліскуча разыгралі партыю пад назвай "сірыйскі гамбіт", галоўным сэнсам якога была гатоўнасць ЗША прынесці ў ахвяру планы ваеннай інтэрвенцыі ў імя рэалізацыі ініцыятывы па хімічным раззбраенні Сірыі для таго, каб уцягнуць у прамыя перамовы Іран. Справа ў тым, што Сірыя з'яўляецца не проста сяброўскай краінай, але і стратэгічнай мяжой бяспекі для Ірана.
Як мы паведамлялі раней, на працягу апошніх месяцаў сірыйскага крызісу, аж да анансавання расійска-амерыканскай ініцыятывы па хімічным раззбраенні Сірыі, Расія выконвала ролю пасярэдніка ў арганізацыі прамога перамоўнага працэсу паміж Іранам і ЗША. Дарэчы, існаванне тайнага канала паміж Іранам і ЗША было пацверджана інфармагенцтвам The Assocіated Press са спасылкамі на дыпламатычныя крыніцы адразу пасля таго, як Іран і шэсць сусветных дзяржаў падпісалі пагадненне ў Жэневе. Згодна з The Assocіated Press, Ізраіль быў афіцыйна праінфармаваны аб правядзенні таемных перамоў усяго два месяцы таму, праз паўгода пасля іх пачатку.
Згодна з ізраільскімі крыніцамі, у перамовах прымалі ўдзел намеснік міністра замежных спраў Расіі Сяргей Рабкоў, трымальнік сірыйскага дасье ў расійскім МЗС, дырэктар "Расатама" Сяргей Кірыенка з боку Расіі; намеснік Дзяржсакратара ЗША Уільям Бёрнс, саветнік па нацыянальнай бяспецы віцэ-прэзідэнта Джо Байдана Джэйк Саліван, старшы дырэктар Савета нацыянальнай бяспекі ЗША па Іране, Іраку і справах Персідскага заліва Панета Тальвар з боку ЗША. Яшчэ адным важным удзельнікам перамоўнага працэсу быў султан Амана Кабус бен Саід бен Тэймур, які выконваў, пачынаючы з 2012 года, пасярэдніцкую функцыю ў працэсе абмену паведамленнямі паміж Вашынгтонам і Тэгеранам, а таксама аманскі міністр абароны Саід Бадр бін Сауд Аль Бусайдыят.
Праведзеная на вельмі высокім экспертным і дыпламатычным узроўні праца, у выніку, як і было намі прадказана, стварыла спрыяльную глебу для ўступлення Ірана ў прамыя перамовы з Вашынгтонам пасля адкрыцця чарговай сесіі Генеральнай Асамблеі ААН у Нью-Ёрку 23 верасня і аднаўлення перамоў з “шасцёркай” міжнародных пасрэднікаў (Расія, Вялікабрытанія, Кітай, ЗША, Францыя, Германія).
Вынікам гэтай каласальнай працы з'явілася дасягнутае 24 лістапада гістарычнае пагадненне паміж Іранам і "шасцёркай", згодна з якім Іран скароціць работы ў рамках ядзернай праграмы, прадаставіць міжнародным экспертам доступ для больш дбайных праверак ядзерных аб'ектаў, а эканамічныя санкцыі ў дачыненні да краіны будуць аслаблены.
Як відаць з вышэйпрыведзеных фактаў, галоўную ролю ў заключэнні гістарычнага пагаднення з Іранам згуляла зусім не “шасцёрка”, а тры дзяржавы – ЗША, Расія і Аман, якія цяпер разам з Іранам, відаць, будуць прэтэндаваць на перафарматаванне Вялікага Блізкага Ўсходу.
Вось Ізраіль — Саудаўская Аравія — Францыя: за вайну з Іранам любой цаной
Як толькі збліжэнне Ірана і ЗША стала відавочным, на сусветнай арэне пачаў набываць усё больш выразныя абрысы новы альянс, прадстаўлены яшчэ зусім нядаўна традыцыйнымі ворагамі — Ізраілем і Саудаўскай Аравіяй. І калі за некалькі месяцаў да гэтага, у верасні, былы прэм'ер-міністр Ізраіля Эхуд Ольмерт, выступаючы на Еўразійскім форуме ў Астане, казаў пра стварэнне інавацыйнай восі Саудаўская Аравія — Ізраіль, па якой цыркулявалі б тэхналогіі і інвестыцыі, то ўспрынята гэта было, як мінімум, вельмі скептычна, а то і зусім як нейкае непаразуменне. Аднак цяпер гэтая "канструкцыя" пачынае напаўняцца геапалітычным сэнсам. Адным з яе архітэктараў лічыцца кіраўнік саудаўскай разведкі прынц Бандар бін Султан, які заявіў нядаўна, што яго краіна неўзабаве “істотна зменіць знешнепалітычны курс”, падвергнуўшы перагляду, перш за ўсё, свае адносіны з ЗША з-за разыходжанняў пазіцый па сірыйскім крызісе і іранская ядзернай праграме.
Адразу пасля завяршэння чарговай сесіі Генеральнай Асамблеі ААН у Нью-Ёрку ў Ізраіль пачалі прыбываць высокія асобы з Саудаўскай Аравіі і іншых эміратаў Персідскага заліва для ўзгаднення пазіцый па Іране ў сувязі са змякчэннем палітыкі ЗША. Тады ж Ізраіль, Саудаўская Аравія і іншыя манархіі Персідскага заліва пагадзіліся каардынаваць свае лабісцкія намаганні ў Кангрэсе ЗША, каб не дапусціць зняцця эканамічных санкцый з боку ЗША ў дачыненні да Ірана і сарваць іх збліжэнне па пытанні іранскай ядзернай праграмы.
Неабходна сказаць, што такі рэзкі разварот ЗША да Ірана стаў нечаканым не толькі для Саудаўскай Аравіі і Ізраіля, але і для шэрагу еўрапейскіх сталіц, напрыклад, Берліна і Парыжа.
Дарэчы, 17 лістапада французскі прэзідэнт Франсуа Аланд і міністр замежных спраў Ларан Фабіус наведалі Ізраіль з той жа мэтай, што і іх саудаўскія калегі раней. Хутчэй за ўсё, Францыі была зроблена прапанова далучыцца да альянсу, які складаецца з Ізраіля, Егіпта, Саудаўскай Аравіі і Аб'яднаных Арабскіх Эміратаў для таго, каб разгледзець любыя магчымасці зрыву мірнага ўрэгулявання праблемы іранскай ядзернай праграмы, у тым ліку — баявыя дзеянні супраць Ірана.
Між іншым, па інфармацыі брытанскага выдання Sunday Tіmes, атрыманай з дыпламатычных крыніц, магчымасць ваеннай аперацыі ўжо абмяркоўваецца Тэль-Авівам і Эр-Рыядам. Напад на Іран можа здзейсніцца ў тым выпадку, калі вынікі перамоў па іранскай ядзернай праграме не задаволяць ні Ізраіль, ні Саудаўскую Аравію.
Прычыны змены балансу на Блізкім Усходзе
Многіх аналітыкаў да гэтага часу не перастае турбаваць пытанне, чаму ЗША раптам аддаў перавагу не Саудаўскай Аравіі, а аднаму са сваіх лютых ворагаў на працягу апошніх 40 гадоў — Ірану?
Спецыяліст па Блізкім Усходзе Ардаван Амір-Аслані вылучае некалькі прычын. Па-першае, гэта звязана з немінучай энергетычнай незалежнасцю Амерыкі. Так, за дзесяць гадоў імпарт энерганосьбітаў у краіну ўпаў амаль удвая. Ужо да 2017 года ЗША выйдуць на першае месца ў свеце па здабычы нафты, пакінуўшы далёка Саудаўскую Аравію, а з 2020-га самі пачнуць экспарт вуглевадародаў. Гэта азначае, што Вашынгтон разглядае нафтавыя манархіі Персідскага заліва як патэнцыйных канкурэнтаў.
Па-другое, пасля 11 верасня 2011 амерыканцы ўсвядомілі, што ім пагражае цывілізацыйны канфлікт, звязаны з асаблівай формай радыкальнай ісламісцкай ідэалогіі — вахабізмам.
Па-трэцяе, верагодна, ЗША паступова пачынаюць успрымаць Тэгеран і як патэнцыяльнага саюзніка ў стратэгіі па стрымліванні Кітая, і як магчымую альтэрнатыву саудаўскай нафце. Іран са сваім другім месцам у свеце па запасах газу і трэцім — па рэзервах нафты, а таксама 80-мільённым насельніцтвам, зможа затармазіць наступ Пекіна і стаць магутнай рэгіянальнай процівагай для ўплыву Кітая і Пакістана. Апошні, дарэчы, усё больш трапляе ў залежнасць ад аравійцаў і кітайцаў.
Дарэчы, менавіта ў гэты момант у "Нью-Ёрк Таймс" быў апублікаваны артыкул "Як 5 краін могуць ператварыцца ў 14", які шмат у чым паўтарае сцэнарый ЗША 1980-х гадоў па перафарматаванні блізкаўсходняга рэгіёна ў Вялікі Блізкі Усход на падставе трансфармацыі палітычных рэжымаў і перагляду межаў краін рэгіёна. Між іншым, у артыкуле адзначаецца, што ў доўгатэрміновай перспектыве Саудаўская Аравія можа сутыкнуцца з уласнымі ўнутранымі рознагалоссямі. Пераход улады да наступнага пакалення эміраў, канфлікты паміж сунітамі і шыітамі, эканамічныя праблемы — усё гэта можа падзяліць краіну на 5 рэгіёнаў (Паўночная Аравія, Паўднёвая Аравія, Заходняя Аравія, Усходняя Аравія, Вахабістан).
Магчыма, што ЗША сапраўды вырашылі паспрыяць ператварэнню Ірана ў рэгіянальную сілу ў процівагу Савету супрацоўніцтва арабскіх дзяржаў Персідскага заліва, у які ўваходзяць Саудаўская Аравія, Аб'яднаныя Арабскія Эміраты, Бахрэйн, Кувейт, Катар і Аман. У сувязі з гэтым верагодна, што ЗША на самой справе не супраць таго, каб Іран працягваў сваю ядзерную праграму, тым больш на фоне паведамленняў аб тым, што ў хуткім часе Саудаўская Аравія можа атрымаць гатовыя ядзерныя боегалоўкі з Пакістана ў якасці ўдзячнай платы за фінансаванне пакістанскай ядзернай праграмы.
Ёсць інфармацыя, што гэты працэс ужо ідзе пад кіраўніцтвам новага камандуючага ўзброенымі сіламі Пакістана генерала Рахеела Шарыфа, які паходзіць з ваеннага клана Пунджабі. Па сутнасці, гэта азначае, што Пакістан далучаецца да антыіранскага альянсу Саудаўскай Аравіі і Ізраіля.
Усё гэта, безумоўна, сур'ёзным чынам уплывае на расклад сіл не толькі на Блізкім Усходзе, але і ў свеце ў цэлым. Між іншым, еўрапейскія сталіцы, перш за ўсё Берлін і Парыж, якія таксама засталіся незадаволеныя сакрэтнымі перамовамі ЗША і Расіі з Іранам, пачалі ўключацца ў барацьбу паміж восямі. У прыватнасці, "нечаканыя" вынікі віленскага саміту "Усходняга партнёрства", падчас якога Украіна так і не падпісала Дагавор аб асацыяцыі з ЕС, з'явіліся прамым наступствам новага супрацьстаяння.
Арсен Сівіцкі,
дырэктар Цэнтра стратэгічных і знешнепалітычных даследванняў
Практыка комплекснага добраўпарадкавання населеных пунктаў на Гомельшчыне дае новае жыццё райцэнтрам рэгіёна.
Са студзеня даходы пенсіянераў павялічацца — у некаторых да 500 рублёў.