...Дыялог з разраду рэдакцыйных і ледзь не штодзённых:
— Вы атрымалі мой ліст?
— А калі вы яго адпраўлялі?
— Учора.
— Электроннай поштай?
— Не, звычайнай...
І ўжо, бач, непакоіцца чалавек — хоча, каб ліст не проста дайшоў, а дайшоў тут жа, максімальна хутка!
Калі хочацца, значыць, трэба зрабіць! Днямі рэспубліканскае ўнітарнае прадпрыемства «Белпошта» прэзентавала новае пісьмасартавальнае абсталяванне, якое...
Зрэшты, пра яго варта падрабязней і, напэўна, спачатку. Такім чынам, ліст напісаны нашым чытачом з вёскі, перш-наперш апрацоўваецца, сартуецца па месцы яго адпраўлення, гэта значыць, у сваім аддзяленні паштовай сувязі, потым — у раённым вузле, потым — у абласным філіяле, у сталіцы...
— Гэта, — як прызнала падчас прэзентацыі генеральны дырэктар РУП «Белпошта» Ірына Саксонава, — быў самы працаёмкі працэс, бо ўсе лісты ўручную 10-12 разоў сартаваліся. І кожнае з такіх сартаванняў вымагала не толькі часу — вымагала вялікай адказнасці і ўвагі. Нашым сартавальніцам, каб ведаць, які ліст куды пакласці, даводзілася, што называецца, трымаць у галаве каля сямісот адрасоў і кірункаў. Якасць працы ў выніку ў многім залежала яшчэ і ад таго, як хто запомніў ячэйкі, ці не захварэў, ці не стаміўся... Іншымі словамі, ад так званага чалавечага фактару. Новае ж абсталяванне дазваляе сартаваць пісьмовую карэспандэнцыю аўтаматычна і адразу — да даставачнага ўчастка, да сумкі паштальёна, і выключаючы дубляванне.
Працуюць новыя машыны на ранейшых плошчах — у старых сценах. Праўда, іх цяпер ужо не пазнаць: у памяшканні ранейшага цэха светла, прасторна. Кожную з машын абслугоўваюць тры аператары. Праца ў іх, што называецца, не пыльная, але ж патрабуе і пэўных ведаў, і практыкі. Усю інфармацыю з канвертаў — індэксы, адрасы — «счытвае» аўтаматыка і накіроўвае ў спецыяльныя ячэйкі. Усё, здавалася б, проста, але нашы людзі, паводле слоў начальніка цэнтра развіцця інфармацыйных тэхналогій «Белпошты» Наталлі Пілецкай, не заўсёды акуратна пішуць адрасы, прычым — поўныя, дакладныя, як гэта патрэбна машыне. І праблема, вядома ж, не ў асаблівасцях почыркаў.
— На многіх канвертах цяпер пазначана кароткае: «Дзеду Марозу». Нехта піша яму ў Белавежскую пушчу, нехта — у Лапландыю. Але ж гэта — з'ява часовая і даравальная, бо пішуць пераважна дзеці. У дарослых — свая логіка. Яны лічаць, напрыклад, што ўсе добра ведаюць, дзе знаходзіцца «Бабруйскшына», а значыць, каб ліст дайшоў, гэтага слова на канверце будзе цалкам дастаткова... Нехта не бачыць сэнсу ў тым, каб пазначаць тып населенага пункта (вёска, горад, пасёлак гарадскога тыпу...). Словам, хацелася б, каб людзі, падпісваючы канверты, былі больш уважлівымі, каб яны ўсё ж кіраваліся тымі падказкамі, што ёсць на канвертах. Тады на апрацоўку, на сартаванне іх лістоў будуць затрачвацца літаральна долі секунды.
Гэта, як высветлілася, зусім не перабольшванне: прадукцыйнасць працы новага абсталявання — 45 тысяч лістоў за гадзіну. Пакуль — так званых стандартных лістоў: вагой да 20 грамаў, у звычайных канвертах. Але ж з часам плануецца закупка абсталявання для апрацоўкі нестандартнай карэспандэнцыі і пасылак, перавозка пошты з выкарыстаннем спецыяльных кантэйнераў.
Чым гэта абернецца для прадпрыемства? Па-першае, аптымізацыяй лагістыкі і колькасці работнікаў, якія займаліся раней апрацоўкай і сартаваннем пошты (ужо на першым этапе, паводле падлікаў, вызваліцца каля 220 чалавек, якія — вакансіі ёсць — могуць застацца на прадпрыемстве ў якасці аператараў і паштальёнаў). Па-другое, аўтаматызацыя і механізацыя тэхналагічных працэсаў істотна паўплывае на павышэнне якасці — прынамсі, значна павялічыцца хуткасць праходжання пошты. Па-трэцяе, адкрываюцца магчымасці для ўкаранення новых паслуг з дабаўленым коштам... І адпаведна, у прадпрыемства павышаюцца аб'ёмы работ з усімі адсюль наступствамі ў выглядзе росту даходнасці, заработнай платы і г.д.
— На рэалізацыю праекта затрачана 41 млрд беларускіх рублёў, — распавядае Ірына Саксонава. — Паводле папярэдніх падлікаў, акупіцца ён за два гады, бо, нягледзячы на альтэрнатыўныя варыянты сувязі, ліставанне ніхто не адмяняў і не адменіць — аб'ём пісьмовай карэспандэнцыі пастаянна расце. Гэта і дзелавая перапіска, і асабістая (што асабліва адчуваецца ў перадсвяточныя дні!), і посткросінг, якім захапляюцца цяпер і піянеры, і пенсіянеры, як той казаў... Да таго ж мы жывём і працуем ва ўмовах рынку, а значыць, вытворцы (гэта непазбежна) — будуць рэкламаваць сваю прадукцыю, свае паслугі...
Як гэта робіцца, расказалі і паказалі ў цэху гібрыднай пошты, дзе на той час выконваўся перадсвяточны заказ адной вядомай кампаніі: гэта значыць, аўтаматычна пакавалася нестандартнае ўкладанне (віншавальная паштоўка, адмысловы каляндарык, рэкламны буклет), якое пасля, скажам так, «канвертавання» будзе дастаўлена па тысячах адрасоў. Для таго, каб самастойна адолець падобны аб'ём — і працы, і потым рассылкі — кампаніі, хутчэй за ўсё, давялося б некага наймаць або і наогул не менш як на месяц прыпыняць сваю дзейнасць... «Белпошта», займаючы ганаровае другое месца ў свеце па развіцці электронных паслуг, можа зрабіць гэта за лічаныя гадзіны.
А таму цалкам магчыма, што хутка на запытальнае: «Вы атрымалі мой ліст, адпраўлены звычайнай поштай учора?», мы зможам сказаць: «Так». Беларусь стала трэцяй краінай на былой постсавецкай прасторы (пасля Расіі і Казахстана) з аўтаматызаваным працэсам апрацоўкі і сартавання пошты.
Валянціна Доўнар.
Фота Анатоля Клешчука.
Выбар саджанца для садавода — той момант, значнасць якога складана пераацаніць.
Канцэрт для дзяцей і моладзі, пластычны спектакль Ягора Дружыніна і «Рок-панарама».